
Sökresultat:
906 Uppsatser om Interorganizational collaboration - Sida 59 av 61
Curatorns ordning : En diskursanalys av curatorns yrkesroll utifrån 15 curatorutbildningar
This study departs from the observation that since the late 1980´s educational programmes for curators have been established and since then expanded greatly. The programmes are part of a process of institutionalization and professionalization of the role of the curator within the international contemporary art field where the role as such has gained much power. Even though many statements have been made about this relatively new phenomenon of curatorial studies, there is a lack of sufficient research. The intention of this study is therefore to examine the educational programmes as such. The selection of 15 programmes has been made with the purpose to include early as well as newly established and to cover a wide geographic area.
Etablering i Australien - En komparativ fallstudie om anpassning av marknadsmixen och identifiering av framgångsfaktorer hos tre svenska företag
Globalization has stimulated the free markets and has made possible for Swedish companiesto expand internationally. Some markets have been deemed attractive and companies havechosen to enter them. The decisions concerning internationalization and marketing havedetermined the success of the companies on the new market. Therefore, several elementsbecome important: the motives behind the new market entry, the local marketcharacteristics and the adaptation of the four components of the marketing mix ? product,price, place and promotion.The purpose of this thesis is to study how three Swedish companies adapt their marketingmix to the local conditions in Australia and identifies success factors in order to help othercompanies considering a market entry.
Karolinska Testbädd för Telemedicin och eHälsa : En analys av medicintekniska företags behov och krav på en samverkansmiljö för produktutveckling på Karolinska Universitetssjukhuset
Syftet med uppsatsen är att kartlägga behovet av en testbädd för telemedicinska produkter och att analysera krav som medicintekniska företag ställer på en testbäddsmiljö för samverkan med sjukvården. Målet har varit att konkretisera resultatet i en kommersialiseringsplan för Karolinska Testbädd för Telemedicin och eHälsa, vid Medicinsk Teknik på Karolinska Universitetssjukhuset. Vid genomförandet av undersökningen har totalt 19 intervjuer och ytterligare 6 telefonintervjuer genomförts med dels representanter från medicintekniska företag och sjukvården och dels med samarbetsstrukturer för medicinsk teknik och möjliga finansiärer. En enkätundersökning har genomförts för att kvantifiera resultatet från intervjuerna. Webbutskick har gjorts till 279 företag med verksamhet inom områdena medicinsk teknik, IT och telekom.Uppsatsen beskriver hur den kliniska forskningen inom området medicinsk teknik har förändrats de senaste decennierna och hur situationen ser ut idag.
Må bra på äldre dar : en studie av ett hälsofrämjande samverkansprojek
Syftet med denna studie är att förstå den erfarenhet och kunskap om samverkan som deltagarna i Må bra på äldre dar - projektet fått i det hälsofrämjande samverkansprojektet. Studien fokuserar på framgångsfaktorer och hinder för samverkansprocessen, hur projektet påverkat maktförhållandena mellan de ideella och offentliga organisationerna, deltagarnas organisatoriska erfarenheter av samverkan, deras uppfattning av arbetsklimatet och upplevelse av KASAM i projektet. Forskning kring hälsofrämjande samverkan bland äldre är sparsam. En kvalitativ ansats användes med fokusgrupper som datainsamlingsmetod. 11 fokusgrupper genomfördes med 62 deltagare.
Miljömärkningar på inredningsprodukter
Marknadsaktiviteter vid produktlansering är ett samarbete med Haglöfs Scandinavia AB. Våren 2010 utfördes ett samarbetade med Haglöfs då ett underlag för utökat produktsortiment inom konfektion togs fram. På uppdrag av Haglöfs ska ett förslag framställas på hur en lansering ska kunna se ut om juniorkollektionen introduceras på den svenska marknaden. Hur fungerar det med produktlanseringens strategiska och taktiska lanseringsbeslut och vilka marknadsföringskanaler är lämpliga vid en produktlansering inom outdoorbranschen.Rapporten behandlar hur dagens företag inom outdoorbranschen i Sverige fullgör sina marknadsaktiviteter vid en produktlansering. Strategiska och taktiska lanseringsbeslut illustreras samt utvalda marknadsföringskanaler skildras.En lanseringsstrategi beskriver de marknadsföringsbeslut som är nödvändiga för att presentera en ny produkt till respektive målgrupp och börja generera en inkomst i form av försäljning av den nya produkten.
Bloggar som marknadsföringskanal - En studie om produktplacering
Marknadsaktiviteter vid produktlansering är ett samarbete med Haglöfs Scandinavia AB. Våren 2010 utfördes ett samarbetade med Haglöfs då ett underlag för utökat produktsortiment inom konfektion togs fram. På uppdrag av Haglöfs ska ett förslag framställas på hur en lansering ska kunna se ut om juniorkollektionen introduceras på den svenska marknaden. Hur fungerar det med produktlanseringens strategiska och taktiska lanseringsbeslut och vilka marknadsföringskanaler är lämpliga vid en produktlansering inom outdoorbranschen.Rapporten behandlar hur dagens företag inom outdoorbranschen i Sverige fullgör sina marknadsaktiviteter vid en produktlansering. Strategiska och taktiska lanseringsbeslut illustreras samt utvalda marknadsföringskanaler skildras.En lanseringsstrategi beskriver de marknadsföringsbeslut som är nödvändiga för att presentera en ny produkt till respektive målgrupp och börja generera en inkomst i form av försäljning av den nya produkten.
Framgångsfaktorer vid etablering i Hong Kong för svenska modeföretag
Marknadsaktiviteter vid produktlansering är ett samarbete med Haglöfs Scandinavia AB. Våren 2010 utfördes ett samarbetade med Haglöfs då ett underlag för utökat produktsortiment inom konfektion togs fram. På uppdrag av Haglöfs ska ett förslag framställas på hur en lansering ska kunna se ut om juniorkollektionen introduceras på den svenska marknaden. Hur fungerar det med produktlanseringens strategiska och taktiska lanseringsbeslut och vilka marknadsföringskanaler är lämpliga vid en produktlansering inom outdoorbranschen.Rapporten behandlar hur dagens företag inom outdoorbranschen i Sverige fullgör sina marknadsaktiviteter vid en produktlansering. Strategiska och taktiska lanseringsbeslut illustreras samt utvalda marknadsföringskanaler skildras.En lanseringsstrategi beskriver de marknadsföringsbeslut som är nödvändiga för att presentera en ny produkt till respektive målgrupp och börja generera en inkomst i form av försäljning av den nya produkten.
Syns vi - finns vi !? : marknadsföringsstrategier för Svenska FSC
A couple of hundred years ago half of the earth?s surface was covered by forest. Today, only half remains and every year an area the size of Nepal is disappearing. Deforestation, together with the burning of fossil fuels, is also one of the reasons for the increasing greenhouse effect. Another relatively unknown problem for the world?s forests is the trade with illegally harvested timber.
Förskolans stöd till det svenska språket för barn med annan etnisk tillhörighet
Denna studie grundas i ett intresse för hur pedagoger inom förskolan arbetar med barn med annan kulturell bakgrund än infödda svenskar. Detta för att få en god utveckling av det svenska språket, hos de barn som behöver extra stöd. Det ges även en inblick av hur förskollärare uppfattar föräldrarnas delaktighet i barnens språkliga utveckling, då det är ett faktum att föräldrarnas engagemang ses mycket betydande i hur positivt barn uppfattar sin kultur, sitt modersmål och sitt identitetsskapande. Vidare utgår det pedagogiska perspektivet från Vygotskij's utvecklingsteori tillsammans med de tankar som Maria Montessori hade kring barns utveckling och den förskole ? samt skolverksamhet hon bedrev.
Marknadsaktiviteter vid produktlansering
Marknadsaktiviteter vid produktlansering är ett samarbete med Haglöfs Scandinavia AB. Våren 2010 utfördes ett samarbetade med Haglöfs då ett underlag för utökat produktsortiment inom konfektion togs fram. På uppdrag av Haglöfs ska ett förslag framställas på hur en lansering ska kunna se ut om juniorkollektionen introduceras på den svenska marknaden. Hur fungerar det med produktlanseringens strategiska och taktiska lanseringsbeslut och vilka marknadsföringskanaler är lämpliga vid en produktlansering inom outdoorbranschen.Rapporten behandlar hur dagens företag inom outdoorbranschen i Sverige fullgör sina marknadsaktiviteter vid en produktlansering. Strategiska och taktiska lanseringsbeslut illustreras samt utvalda marknadsföringskanaler skildras.En lanseringsstrategi beskriver de marknadsföringsbeslut som är nödvändiga för att presentera en ny produkt till respektive målgrupp och börja generera en inkomst i form av försäljning av den nya produkten.
Kundanpassad tjänsteutveckling och förändrade relationer inom den försvarsindustriella sfären
The aim of this thesis is to describe the customer?s attitudes toward the contracting for availability, i.e., which factors are from the customer?s perspective necessary for the fulfilment of a supplier-customer agreement? Furthermore, the objective is to describe and analyse a supplier-customer relation in the Defence Industrial sphere.The present study has been carried out as a case study using an abductive approach. The thesis is based on a practical problem, i.e. which factors will be important to the customer when a contractor in the Defence Industry wants to increase its commitment of service, and how will their relationship change? The thesis is above all focused on generating knowledge that can lead to rapid and concrete measures and that can be used in the analysis of an increased industrial commitment but also as a case study of a problem of a more general nature in the Defence Industry.
Svensk livsmedelsexport : hur upplever svenska livsmedelföretag exportmarknaden?
The food industry is an important part of the Swedish economy, It is the fourth largest industry in Sweden in terms of number of employees and production value. Due to the increasing globalization, the Swedish food industry faces new conditions and challenges. Through the Swedish membership in the European Union in 1995 a whole new era of competition began for the Swedish agriculture and food industry. Markets that previously were closed now opened. In retrospect, it should be noted that the Swedish food industry managed well.
Private-Public Partnerships (PPP) : collaborating for a sustainable business in Sweden
In theory, the logic behind partnerships is simple: All organisations have strengths, but no organisation has all the strength required to do everything. Triggered by global perspectives and challenged by sustainability objectives, the United Nations Conference on Environment and Development (UNCED) in Rio de Janeiro in 1992 pointed out needs for corporate responsibility. In this conference, Private-public partnership, PPP, was identified as a potential way to work towards sustainability, especially as a way to emphasize a corporate responsibility commitment. Nowadays, organizations exist to satisfy the needs and interests of all their stakeholders, such as customers, markets, shareholders, as well as secondary stakeholders such as media, NGOs, and society at large. Addressing all stakeholders and working towards a sustainable business development makes PPP a potential solution, but also a source of challenges.
Textila material
Under ett samarbete med underklädesbutiken Bornevings har information om textila materialtagits fram. Butiken erbjuder alltid god service när det gäller utprovning av plagg men saknarbaskunskaper om textila material och hur de tillverkas. Textil informationen har tagits framför att underlätta detta problem. Kunskapsbristen kommer nu att eliminerats så personalen kanerbjuda den bästa servicen.För att få reda på hur informationen på bästa sätt skulle redovisas för butiken studeradespedagogik. Inlärning fungerar olika för alla, vissa tar till sig bilder medan andra lättare kanregistrera text.
"Ecclesiola in Ecclesia" : Missionssällskapet Bibeltrogna Vänner och kyrkofrågan mellan åren 1911-1986
This essay examines the Swedish missionary association Bible Faithful Friends? (Bibeltrogna Vänner, BV) ecclesiological development between the years 1911 ? 1986 and their relation to the Church of Sweden. This essay?s three main questions are:- How did the ecclesiology of BV develop during the years 1911 ? 1986, with certain focus on 1967-1986?- In what way was this ecclesiology imprinted bya) the structure of the missionary association?b) and the ecclesiological standpoint of the leader Axel B. Svensson?As regards the first question, the study shows that BV's ecclesiology, particularly in the years 1967 ? 1986, is characterized by a church debate between BV's board and the promoters and founders of the Lutheran Confessional Church (Lutherska Bekännelsekyrkan, LBK).