Sök:

Sökresultat:

1233 Uppsatser om Internt upparbetade immateriella tillgćngar - Sida 19 av 83

Piratverksamheten i Sverige och EU - SÀrskilt om varumÀrkesintrÄng

Denna uppsats behandlar ett antal ÄtgÀrder som har vidtagits inom gemenskapen för att försöka stÀvja den allt mer vÀxande varumÀrkesförfalskningen och pirattillverkningen inom Sverige och EU. Denna olagliga verksamhet har funnits under en lÄng tid, och inledningsvis sÄgs det inte som ett större problem dÄ det mest handlade om harmlösa t-tröjor och solglasögon utan nÄgon skyddande verkan. Men denna syn har dock successivt Àndrats med tiden. Numera kan det vara förfalskningar och kopior som Àr sÄ pass vÀlgjorda att det inte lÀngre gÄr att se nÄgon direkt skillnad. Utbudet av de olagliga varorna Àr dessutom avsevÀrt mycket större i dagslÀget Àn förr, som exempel kan nÀmnas drycker, möbler, lÀkemedel och frimÀrken.

Samspelsdialogen ? utvÀrdering av ett arbetsmiljöverktyg.

En kvantitativ studie har gjorts pÄ tvÄ grupper inom vÄrden i VÀstra Götalandsregionen, dÀr en av grupperna hade anvÀnt sig av verktyget Samspelsdialogen. Syftet med studien var att undersöka om Samspelsdialogen Àr ett effektivt verktyg för att pÄverka kÀnsla av sammanhang (KASAM). Detta gjordes genom att jÀmföra de tvÄ grupperna. Det under-söktes Àven om arbetskontrollokus (WLOC) skiljde sig mellan dessa grupper samt om det fanns samband mellan internt WLOC och högt KASAM. Dessutom undersöktes om Àldre respondenter hade starkare KASAM Àn yngre respondenter samt om KASAMs komponenter förklarar olika stor del av totalt KASAM.

Rapportering av intellektuellt kapital -Betydelsen av intern rapportering vid radikala inkrementella innovationer

Bakgrund och Problem: Immateriella tillgÄngar fÄtt en viktig och avgörande roll för att skapa konkurrensfördelar. I och med att företag kontinuerligt investerar i immateriella tillgÄngar kan inte lÀngre den traditionella finansiella redovisningen exakt uppskatta ett företags verkliga vÀrde.Syfte: Studien syftar till att undersöka relationen mellan intern rapportering av intellektuellt kapital och företags grad av radikal och inkrementell innovation.Teori: Avsnittet Àr indelat i tvÄ delar. Del ett handlar om intellektuellt kapital och intern rapportering av intellektuellt kapital. Del tvÄ ger en beskrivning av olika typer av innovation.Metod: Studien baseras pÄ en surveyundersökning vilken utformades webbenkÀtprogrammet SurveyMonkey. EnkÀterna skickades till företag noterade pÄ NASDAQ OMX Small Cap och Mid Cap lista.

FrÄn lingon och blÄbÀr till gurka och aloe vera : En kvalitativ fallstudie av Björk & Berries nylansering

AbstractBakgrund ? Denna uppsats behandlar fenomenet rebranding och dess pÄverkan pÄ ett företag. Rebranding innebÀr förÀndring. NÀr ett företag genomgÄr denna förÀndring innebÀr det att de vill Àndra sin vision samt Àndra sitt budskap. FörÀndringen innebÀr Àven att företag vill hÄlla sig relevant i nutiden för att vara framgÄngsrik.Syfte ? Syftet med denna studie Àr att undersöka hur ett företags rebrandingprocess kommuniceras externt och internt.Metod - Den teoretiska referensramen testades via kvalitativa intervjuer med tre personer som arbetade inom det svenska skönhetsmÀrket Björk & Berries, som nyligen genomfört en rebranding.

Hur kommuniceras och integreras hÄllbarhet internt i organisationen

Bakgrund och problem: Att ha ett hÄllbart synsÀtt har blivit allt viktigare för sÄvÀl mÀnniskor som företag under de senaste decennierna. Den interna kommunikationen i organisationer Àr grundlÀggande nÀr det kommer till styrning av hÄllbarhet men tidigare studier har visat att kommunikationen internt i företag inte prioriteras nÀr hÄllbarhetsinitativ ska implementeras. Det finns mÄnga olika kanaler som kan anvÀndas för kommunikationen men ett problem kan ligga i att de anstÀllda bli överösta med information och dÀrav tappa intresset för hÄllbarhetsarbetet. Det finns Àven en problematik kring att företagsledningen förutsÀtter en kunskapsnivÄ hos medarbetarna som inte alltid förekommer. Syfte och frÄgestÀllning: Denna uppsats Àmnar undersöka hur företag kommunicerar hÄllbarhet internt.

Att tillÀmpa Äterkommande mÀtning av kundnöjdhet i IT-projekt : En vidareutvecklad modell baserad pÄ modellerna American Customer Satisfaction Index (ACSI) och SERVQUAL

I dagens samhÀlle Àr det allt viktigare för företag att behÄlla sina existerande kunder dÄ konkurrensen blir allt hÄrdare. Detta medför att företag försöker vidta ÄtgÀrder för att vÄrda relationer med sina kunder. Detta problem Àr Àven högst relevant inom IT-branschen. Inom IT-branschen Àr det vanligt att arbeta agilt i IT-projekt. VÄr samarbetspartner har sett ett ökat behov av att mÀta servicekvalitet pÄ ett Äterkommande sÀtt inom IT-projekt, detta för att mÀta relevanta variabler som strÀcker sig utanför kravspecifikationen.

ÖVERFRÄSEN : den bortglömda maskinen

Mitt examensarbete handlar om den utfasade snickerimaskinen överfrÀsen. Maskinen försvann frÄn verkstÀderna för mer Àn 30 Är sedan och den erfarenhetsbaserad kunskapen om hur den anvÀndes finns hos före detta verkmÀstare och arbetare. Genom platsbesök och intervjuer pÄ verkstÀder och föreningar dokumenterar jag den immateriella kunskap som inte gÄr att finna i litteraturen. Jag kommer sedan sjÀlv göra praktiska tester pÄ maskinen för att verifiera den nyvunna kunskapen men ocksÄ för att undersöka om maskinen har nÄgra anvÀndingsomrÄden i det moderna snickeriet..

Ledningsgruppens dynamik ? en studie av den svenska klÀdesbranschens ledningsgrupper

Tema: VerkstÀllande direktörens nÀrmsta kvinnor och mÀn Problem: Hur försöker svenska klÀdesföretag genom sin ledningsgruppssammansÀttning finna framgÄng inom sin bransch Syfte: Studien syftar till att undersöka med vilken sammansÀttning i ledningsgruppen, svenska klÀdesföretag nÄr framgÄng inom klÀdesbranschen Metod: Uppsatsen bygger pÄ sÄvÀl kvalitativ som kvantitativ ansats. Den kvalitativa delen utgörs av intervjuer med sÄvÀl respondenter som informanter och den kvantitativa delen utgörs av en enkÀtundersökning. I enlighet med studiens syfte och författarnas arbetsgÄng Àr en arbetsmodell framarbetad. Modellen karaktÀriseras av att författarna i sitt tillvÀgagÄngssÀtt inleder brett för att fÄ en bild av hur ledningsgrupper i Sverige generellt Àr sammansatta. DÀrefter studeras den svenska klÀdesbranschen och utifrÄn denna djupstuderas sedermera tre stycken svenska klÀdesföretag.

Intellektuellt kapital hos svenska noterade bolag : en studie inom lÀkemedelsbranschen

UtifrÄn företagens förÀndrade förutsÀttningar att redovisa sina tillgÄngar, dÄ flera företag idag bestÄr av stora resurser i form av kunskap, ansÄg författarna för denna studie det tÀnkvÀrt att undersöka hur företagen bemöter detta. Eftersom det dessutom inte krÀvs av företagen att redovisa sina kunskapstillgÄngar, intellektuellt kapital, och det heller inte finns nÄgon utarbetad standard för att göra detta, kan det antas att det finns flera olika idéer om hur företagen gÄr tillvÀga och varför företagen vÀljer att redovisa detta frivilligt. Syftet med denna studie var att ta reda pÄ huruvida noterade lÀkemedelsbolag redovisar frivillig information om immateriella tillgÄngar i form av intellektuellt kapital i sina Ärsredovisningar. Eftersom uppsatsens forskningsfrÄga och syfte avser att granska textmaterial frÄn börsnoterade bolag, och i detta material undersöka hur ofta immateriella tillgÄngar i form av intellektuell kapital omnÀmns, valde författarna till denna uppsats att utföra en innehÄllsanalys genom att studera sex börsnoterade bolag inom lÀkemedelbranschen och deras Ärsredovisningar för perioden 2006-2011. Den kategori som redovisats mest var internkapital vilket inte stÀmmer överens med tidigare studier, en förklaring till detta kan vara att lÀkemedelsbranschen har ett stort behov av Àgande gÀllande sina stora kunskapstillgÄngar.

Den avlidna donatorn ? en sista g?va av liv

Bakgrund: Organdonation ?r en betydande process som fr?mjar v?lbefinnande genom att r?dda liv och f?rb?ttra livskvaliteten f?r individer med sv?ra medicinska tillst?nd. D? nya lagar och donationsmetoder ?r i st?ndig utveckling f?r att optimera tillg?ngligheten av organ, beh?ver operationssjuksk?terskan h?lla sig uppdaterad inom fenomenet. Operationssjuksk?terskan ?r en nyckelperson inom donationsteamet och ansvarar f?r korrekt hantering av b?de tekniska s?v?l som omv?rdnadsetiska aspekter under processen.

Allokeringsproblematik : - En följd av IFRS 3 regler?

Bakgrund: År 2004 beslutade Europeiska Unionen (EU) att inrĂ€tta nya internationella re-dovisningsstandarder (IFRS). Ett beslut som influerades av International Accounting Stan-dard Board (IASB) och som kom att innebĂ€ra vĂ€sentliga förĂ€ndringar för noterade bolag. Syftet med IFRS Ă€r att försöka harmonisera de olika europeiska lĂ€ndernas redovisningsme-toder för att öka den internationella jĂ€mförbarheten. IFRS 3-Business Combinations som be-handlar regler angĂ„ende företagsförvĂ€rv, Ă€r en del av IFRS. I jĂ€mförelse med tidigare svenska regler stĂ€lldes det, i samband med införandet av IFRS 3, högre krav angĂ„ende iden-tifiering av förvĂ€rvade tillgĂ„ngar vid ett företagsförvĂ€rv.

Social hÄllbar utveckling

HÄllbar utveckling bestÄr av tre grenar: ekonomisk, ekologisk och social. Tidigare forskning tyder dock pÄ att fördelningen mellan dessa Àr mycket ojÀmn inom livsmedelsbranschen. De ekonomiska och ekologiska aspekterna vÀger oftast tyngre Àn de sociala. En jÀmn fördelning beskrivs vara det mest optimala, men appliceringen av detta anses problematisk. FortsÀttningsvis menar forskning att, alla aktörer i livsmedelskedjan ansvariga att bidra till hÄllbar utveckling.

Är sjĂ€lvförvĂ„llat rus en ursĂ€ktande omstĂ€ndighet i den svenskarĂ€ttssalen?

Inledning/Bakgrund: En division 3-klubb har under fyra sa?songer va?rvat na?stan 70 spelare och har samtidigt uppma?rksammats i media fo?r deras engagemang i Sierra Leone, med ett va?lgo?renhetsprojekt vid namn ?Fotboll kan hja?lpa?. Det gjorde fo?rfattarna nyfikna, hur a?r det mo?jligt att en amato?rklubb i fotboll kan va?rva spelare utomlands i dagens fotbollsmarknad. Med utga?ngspunkt fra?n Charles E.

BevisvÀrdering av sociala medier : Facebook

Inledning/Bakgrund: En division 3-klubb har under fyra sa?songer va?rvat na?stan 70 spelare och har samtidigt uppma?rksammats i media fo?r deras engagemang i Sierra Leone, med ett va?lgo?renhetsprojekt vid namn ?Fotboll kan hja?lpa?. Det gjorde fo?rfattarna nyfikna, hur a?r det mo?jligt att en amato?rklubb i fotboll kan va?rva spelare utomlands i dagens fotbollsmarknad. Med utga?ngspunkt fra?n Charles E.

Kontaktförbud : Hur fungerar det och vad har det för verkan i praktiken?

Inledning/Bakgrund: En division 3-klubb har under fyra sa?songer va?rvat na?stan 70 spelare och har samtidigt uppma?rksammats i media fo?r deras engagemang i Sierra Leone, med ett va?lgo?renhetsprojekt vid namn ?Fotboll kan hja?lpa?. Det gjorde fo?rfattarna nyfikna, hur a?r det mo?jligt att en amato?rklubb i fotboll kan va?rva spelare utomlands i dagens fotbollsmarknad. Med utga?ngspunkt fra?n Charles E.

<- FöregÄende sida 19 NÀsta sida ->