
Sökresultat:
3976 Uppsatser om Internet- och epostanvändning - Sida 43 av 266
Återkallning av Meningsbärande Enheter med Hjälp av Stödord och Internet : Ett kvasiexperiment för att undersöka återkallning av semantiskt meningsbärande enheter med externa hjälpmedel
The current study sought to examine if post-produced semantic memory cues are a good aid for memory recall. It also focused on remembering units with a meaning, instead of just remembering lists of words. In the current study a factual text was used where the participants were tasked with recalling as much information as possible either with the aid of cues (keywords written by the participants themselfs), computer with Internet or no aids at all. The results showed that keywords are significantly better for memory recall. The results were discussed in regards to modern models describing semantic memory.
Historiedidaktik i vår tid - en läroboksstudie om urval, historiemedvetande, värdegrund och syfte
Hur fungerar Internet som politiskt verktyg i praktiken? På vilka sätt förändras förutsättningarna för politisk kamp med ökade möjligheter till oberoende medieproduktion och global distribution?
Med ett tvärvetenskapligt förhållningssätt grundat i ett medie- och kommunikationsvetenskapligt perspektiv intervjuas representanter från den svenska miljörörelsen samt organisationer som arbetar för mänskliga rättigheter i Tibet.
Resultatet av undersökningen visar att sociala rörelser arbetar i digitala nätverk där autonomi, decentralisation och flexibilitet är nyckelord ? precis samma organisationslogik som globaliserade företag arbetar under. Detta möjliggör en oberoende sfär för information och kommunikation som i sin tur leder till ett symbiotiskt förhållande med etablerade mediekanaler. Vi går därmed ifrån att vara ?konsumenter? till att bli ?användare? ? en radikalt förändrad maktrelation mellan producent och mottagare.
Hur vill användare betala för nyheter på www? : en fallstudie på Bohuslaningen.se
Sekretessbelagd.
Metadata på webben : en studie av metadata och dess användning på sex svenska högskolors och universitets webbplatser
The purpose of this Master's thesis is to study metadata and its use at Web sites of six Swedish universities and colleges. Each Web site has been examined at three different hierarchical levels and the total number of examined Web pages is 258. 16 questionnaires have also been sent to webmasters at the six universities and colleges. The results show that metadata refers to the data which can assist to organize, describe, identify, locate, evaluate and retrieve resources on the Internet. Even though there are several different metadata formats available on the Internet, the commercial search engines only support the HTML's title tag and the meta tags with the attributes keywords and description.
VIRTUAL REALITY SOM SM?RTLINDRING F?R BARN I SAMBAND MED VENPROVTAGNING En litteratur?versikt
Bakgrund: Venprovtagning kan orsaka sm?rta hos barn vilket kan leda till negativa
upplevelser och undvikande av v?rd i framtiden. Virtual reality (VR) ?r en ny teknik inom
h?lso- och sjukv?rd som bland annat b?rjat anv?ndas som distraktion f?r barn vid
venprovtagning. Syfte: Denna studie syftar till att unders?ka effekten av VR som
sm?rtlindring f?r barn i samband med venprovtagning.
Kassaflödesanalys, från indirekt- till direkt metod
Spelandet om pengar på Internet växer dag för dag. Kasinospel, sportsbetting, lotterier med flera spel finns att spela över Internet. Allt man behöver är en dator med Internetuppkopp-ling och ett kreditkort. Även kortspelet poker har nu etablerat sig på Internet. Detta poker-spel benämns idag i massmedia och folkmun som ?nätpoker?.
Ingen reklam tack! Men gärna Ikea-katalogen : En studie kring vad som händer när marknadsföringen kliver in i sociala forum på Internet
The social network services (SNS) on the Internet are becoming more common, and are starting to have a higher range of users, which is affecting Internet marketing. We (the authors) have a feelingthat a growing online marketing within social networks could interrupt the order of social standards. That is why we in this paper have tried to figure out what position marketing has ? and might have ? within SNS, and what impact it will have on social relations.During qualitative interviews along with both representatives of public relation offices as well as with SNS users, we became aware of the occurring strategies of online marketing, and the usersunderstanding of it. In the information from the interviews, we found some interesting contradictions on which this paper underlies.
Skriftspra?kliga kvalitetsdrag : En ja?mfo?rande studie av elevtexter skrivna inom och utanfo?r det nationella provet
Studiens syfte a?r att underso?ka huruvida det finns skriftspra?kliga skillnader mellan texter skrivna inom ramen fo?r det nationella provet och texter fo?rfattade under annan skoltid. Fra?gesta?llningarna har varit: Vilka spra?kliga skillnader ga?r att se i ja?mfo?relse av elevers texter fra?n nationella provet och lektionstexter pa? tre spra?kliga niva?er (o?vergripande niva?, menings- och ordniva?). Materialet besta?r av 38 elevtexter varav 20 uppsatser a?r fra?n nationella provet ht-11 i svenska 1 och 18 debattartiklar som 18 av dessa 20 elever skrivit i samma kurs.
Beteendebubblan : En studie om navigationsbeteende på internet med fokus på korta navigationstillfällen
The purpose of this paper is to explore web use and web navigation behavior. This paper presents findings from qualitative research based on interviews and diarie studies. The basis of this study is Eli Parisers work about ?the filter bubble?. As personalization systems shape our experience of the web, based on who we are, our bubble of knowledge and information becomes smaller.
Faststa?llande av sorptionsfo?rma?gan hos Musa spp och Coffea canephora : Biomassa som alternativ rening av blykontaminerat grundvatten i Uganda
Vatten a?r en fo?rutsa?ttning fo?r allt liv, men det a?r inte bara vatten som kra?vs, utan a?ven att vattnet a?r rent och ga?r att dricka. Det finns goda tillga?ngar till vatten pa? va?r jord, men bara en bra?kdel av detta vatten a?r av tillra?ckligt god kvalite? fo?r att det ska kunna drickas. Idag saknar fler a?n 700 miljoner ma?nniskor i va?rlden tillga?ng till tja?nligt dricksvatten.
Hotbilden i Sverige : En undersökning av den digitala hotbilden mot ett medelstort svenskt företag
Internet and information technology today has a rather obvious role in the activities of companies and organizations. All cash transactions within and between companies is digitized, communication within the company is done via e-mail, sales and marketing is done largely with marketing and ads on the Internet. This has resulted in economic benefits for companies and organizations, and facilitated the work for them. However, this has also led to new threats have emerged. Companies and organizations is well aware that there are numerous threats that comes with using the Internet and Information Technologies but exactly what those threats are for a mid-sized company in Sweden is not clarified anywhere.
Alkylering av etengas över zeolit H-betakatalysator med silica sol som bindemedel
Det finns idag inget enkelt sätt att dela mappar och filer mellan datorer över Internet utan att behöva spara dessa på flera ställen. Detta är ett problem då man ibland inte vill ha all sin information spridd över flera källor eller inte har nog med utrymme för att spara samma data på flera ställen.Problemet i fråga blir att koppla ihop datorer över Internet. Då datorer kan flyttas runt mellan olika nätverk och därför ha olika IP-adresser krävs en lösning som håller reda på detta. En användbar lösning ska inte kräva att användarna ska veta om denna information. Eftersom projektet är över Internet så krävs det att det är väldefinierat hur kommunikation utförs.Projektet delades in i tre komponenter, en klient, en server och en master-server, som kunde utvecklas sida vid sida av varandra då den enda interaktionen mellan modulerna är nätverkskommunikationen.
Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär : En studie av särskrivningar i annonser på Internet
Denna C-uppsats handlar om särskrivningar i Internet-annonser. Uppsatsen innehåller två olika undersökningar: en frekvensundersökning och en attitydundersökning. I frekvensundersökningen har jag valt ut 100 företagsannonser från www.blocket.seoch räknat antal särskrivningar, vilket visade sig vara 41 till antalet. De 41 särskrivningarna var fördelade över 24 annonser, bestående av hela 36 substantiv samt 3 adjektiv, 1 verb och 1 adverb. Även tidigare forskning talar entydigt för att substantiv är den ordklass som särskrivs allra mest, eftersom de ingående leden gärna ses som enskilda enheter.
I huvudet på framtidens konsumenter. En studie om negativ kategorisering av konsumenter och sökords potential som marknadsföringsredskap.
This thesis examines effects that occur when consumers are placed in a negative category by the sender in an internet marketing context. The effects studied are attitude towards the ad, attitude towards the media, sense of being monitored and sense of being categorized. The authors argue that consumers will become increasingly aware of the fundamentals of internet marketing and how advertisements online are being directed towards them. Consumers will thus, to a larger extent than today, analyze advertisements and how they have been individually categorized by the sender. This will affect the way advertisements are perceived.
Webbläsarvalidering
Det här arbetet handlar om att göra en undersöka om de vanligaste webbläsarna Firefox och Internet Explorer om de har problem att skriva ut vanlig HTML-kod. Arbetet var utformat att hämta de vanligaste HTML-elementen och CSS-elementen från sex webbsidor. Det gjorde även en enklare fördjupning om varför webbsidorna avviker från standarden från första början. De elementen som togs fram tidigare användes sedan i undersökningar som fem olika personer har deltagit i. Testerna gick ut på att personerna kollade på testsidorna i Firefox och Internet Explorer för att se om något skiljde sig åt mellan webbläsarna.