Sökresultat:
5007 Uppsatser om Internet of Things - Sida 64 av 334
?Hon får skylla sig själv? : En undersökning om attityder på svenska internetforum avseende våldtäkt mot kvinnor
The purpose of this study was to highlight how women who have been victims of rape are described in discussion forums on the Internet and how the view obtained is affected by victim and gender constructions. By observing several discussion threads on Swedish internet forums, we have been able to explore how discussions and attitudes are made about women who are victims of rape and which characteristics are assigned females. This study analyzes these attitudes from a gender construction theory and a victim construction theory. Through this analysis, we wanted to gain a deeper understanding of attitudes about female rape victims and if the attitudes are rooted in victim and gender constructions. This study shows that women are often assigned responsibility to a rape if she put herself at risk and if she is assigned negative attributes such as promiscuous, as a liar or if she drinks too much alcohol.
Kommun 2.0 : En studie av Uppsala kommun och Tierps kommuns användande av sociala medier
Title: Brand evolving in identity shaping TV commercial ? a quantitative study of Gevalias commercial movies over time. (Varumärkesutveckling i identitetsskapande tv-reklam ? en kvantitativ studie av Gevalias reklamfilmer över tid) Number of pages: 35 Author: Julia Garellick Lindborg Tutor: Anne-Marie Morhed Course: Media and Communications studies C Period: Autumn of 2010 University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala University Purpose: The purpose of the study has been to investigate in what ways the concept of success is constructed in Gevalia?s TV commercials with the theme ?unexpected visit?. Eight identity evolving variables have been chosen to measure variations in the pattern of the unexpected visit in order to understand the essence of time.
Sökmarknadsföring : att köpa konsultstöd för att synas bättre på Internet
I takt med att Internetanvändandet ökar på bekostnad av andra medier blir Internet alltviktigare som marknadsföringskanal.Att synas på Internet har tidigare främst åstadkommits med hjälp av så kallade bannerannonser.Numera finns det en mängd andra sätt för att kommunicera med sina kunder somtill exempel e-postmarknadsföring och marknadsföring genom sökmotorer.Av alla varianter av marknadsföring på Internet är sökmotormarknadsföring den marknadsföringsform som växer överlägset snabbast. Det finns två varianter av sökmotormarknadsföring: vanliga annonser i form av länkar som presenteras vid sidan av sökresultatet ochsökmotoroptimering. Sökmotoroptimering, som företrädesvis behandlas i den här utredningen,syftar till att ge webbplatser höga placeringar i sökmotorer som Google, Yahoo ochMSN Search.Eftersom sökmotoroptimering, även kallat search engine optimization eller SEO, är en mycketkomplex verksamhet är det svårt för företag som vill köpa den här tjänsten att veta hur manskall gå tillväga för att få tag på en kompetent konsult. Vad som komplicerar saken ytterligareär att det har framkommit att många sökmotormarknadsförare har använt otillåtna metoder föratt ge sina kunder höga placeringar. Dessa metoder kan visserligen vara mycket effektiva menom det upptäcks riskerar både konsulten och kunden att bli utslängda ur sökmotorernasregister, även kallade index.
Internetbedrägerier ? utsatthet och den upplevdasäkerheten vid internetanvändning bland studenter
Internetbedrägerier är ett växande problem som kan leda till negativakonsekvenser för offren och den kommersiella infrastrukturen. Attkartlägga fenomenet och identifiera de egenskaper som kan bidra tillökad risk för utsatthet är därför viktigt. Syftet med denna studie var attundersöka utsattheten och oron för att utsättas för internetbaseradebedrägerier bland studenter vid Mittuniversitetet. En webbaseradenkät distribuerades till 600 slumpmässigt utvalda studenter ochdatamaterialet (17%, N = 102) analyserades genom ?², Mann-WhitneyU och Kruskal-Wallis-test samt logistisk regression.
"Jag är så trött på att inte fungera!" : En narrativ analys av en berättelse om stressrelaterad ohälsa
Stressrelaterad ohälsa är ett stort problem i dag, såväl för den drabbade individen, som dess närstående, samt även för samhället i stort. Föreliggande arbete sökte nå en djupare förståelse av en berättelse från en informant, om vägen tillbaka till förvärvsarbete efter en längre tids sjukskrivning på grund av stressrelaterad ohälsa. Den teoretiska utgångspunkten för arbetet har varit den socialkonstruktionistiska, och det som i arbetet undersöktes var dels själva berättelsen till form och innehåll; dels vilken funktion den hade för jagberättaren och för den berättelsevärld där berättelsen är publicerad, på ett diskussionsforum på Internet. Verktyget för att nå djupare förståelse kring detta har varit den narrativa analysen. Via analysen framkom bland annat att temat för berättelsen var jagberättarens kamp mellan yttre/inre krav och de egna resurserna, samt att berättelsen hade en vårdande funktion dels för jagberättaren själv, dels för övriga aktörer i berättelsevärlden..
Förenklad felinformation på trafikinformationsutrustning
This thesis lays the foundation of the future routines of effective error repotring fortraffic devices in the raiway sector.If a device, for example a timetable display, stops working it is vital that the device isfixed as fast as possible so that the travelers dont miss any important information.The methods that are used today are old and not very effective. It can take time forthe repairmen to find the right device or locating the broken component. At the sametime he is supposed to maintain telephone contact with central control throughoutthe whole session.The need for a new, more effective, system is vital to make the whole repair pfocessmore effective and let the repairmen work without having to contact the centralcontrol by phone.I started this work by examining the possibilities of assigning every object with aunique identifier (ID tag) that could be accessed by a manual scan device. The ideawas that the ID tag could holw information about the object and be obtained byscanning the ID and get the information presented on a mobile device.The work also included building a internet application that enabled the reader to seeand change the information on the ID tag.The result was a database that stored information of different objects which could beobtained by scanning the ID tag and presented by a internet application..
Utveckling av en effektmätare för landsvägscykling
Over 90% of forestry work is carried out today by contractors, thereforeclear agreements between the client and the contractor it is of utmostimportance. Contract Packages for work within the forest sector (APSE) is acollection contract templates that the industry jointly developed for thispurpose. The purpose of this thesis is to examine how forest contractors doto keep themselves updated of the current laws and government regulations,which channels are available to accomplish this and what possible obstaclesmay occur. 20 interviews were conducted with contractors engaged inlogging. The results show, among other things, the availability of and whichchannels most contractors use out of which aggravating circumstances existand how strong they are perceived and what is expected of the client in thisregard..
Konsthögskolestudenters informationssökning och ?användning
The main purpose of this Master?s thesis is to investigate the experience of art students and their attitudes and use of information during the last years of their Master?s degree. I also examine their opinions about the art education in general. The theoretical framework encompasses a sociocultural approach within the field of psychology-pedagogy and library- as well as information science. The empirical material has been collected through qualitative interviews with seven students studying at an art school in Sweden.
När mobbarna följer dig hem : En litteraturstudie om nätmobbning
Mitt syfte med detta arbete är att undersöka hur nätmobbning definieras och skiljer sig från den traditionella mobbning som oftast sker på skolgården, samt undersöka vilka konsekvenser nätmobbning kan ha. Vidare undersöker jag vilka åtgärdsprogram som finns idag samt hur de fungerar och hur vi kan förebygga eller stoppa fenomenet. Jag har använt mig av en litteraturstudie där jag sökt efter vetenskapliga artiklar skrivna på engelska, samt studerat några svenska studier och rapporter. Resultatet visar att det finns både samband och skillnader mellan traditionell mobbning och nätmobbning samt att vi i Sverige har en hel del åtgärdsprogram och organisationer som arbetar mot mobbning samt nätmobbning. Det visar sig även att det finns åtgärder och åtgärdsprogram som både har positiva och negativa effekter.
Utveckling av en dynamisk webbsajt med interaktiva möjligheter
Sales Partner Group är ett Nyköpingsbaserat företag med inriktning på utbildning och rekrytering inom säljmarknaden. Företaget kontaktade Linköpings Universitet då de var i behov av en ny grafisk profil, främst då för Internet. En ny användarvänlig och dynamisk webbsajt med syftet att samla den allmänna kundgruppen, säljare samt personal på ett och samma ställe var vad som efterfrågades. Förutom att webbsajten skulle vara dynamisk och användarvänlig skulle den även vara lätt att uppdatera, erbjuda interaktivitet samt ge specifika användare en möjlighet till att kunna föra en diskussion och få tillgång till viktig information i en personlig community.Resultatet är en databasdriven webbsajt med kombinationen av HTML, CSS, PHP samt MySQL. Designen har skapats utifrån generella grundregler för användbarhet på Internet och för layout och design i allmänhet.
Föräldradelaktighet i förskolan ur föräldrars och pedagogers synvinkel
AbstractThis act is about how five children with dyslexia consider and understands their diagnosis. It is also about their self-image, future sights and about how their school life is compared with before they got their diagnosis. The study is implemented autumn 2011 on a medium-sized school in central Sweden. The survey was implemented through interviews with the five children, of which four was girls and one was a boy. The study shows that the children understand their dyslexia relatively well, but that they experience that it is bothersome to live with dyslexia.
Komvuxstuderandes informationssökning
The purpose of this study is to examine how adult students, studying at an upper secondary school for adults, search for information for their independent tasks in different subjects. These independent tasks are frequent in most subjects and are a part of the ?investigation-work?. For most adult students this is a new way of learning. Fifteen qualitative interviews with adult students have been conducted.
Netspeak som retoriskt verktyg : Skapar elementen inom netspeak mer påträngande problem än vad de löser?
With inspiration from Bitzers situational analysis a phenomenografic method has been used, influenced by Brown & Levinsons´s theory of politeness, to find perceptions concerning constraints (in Bitzer´s sense in his model of the rhetorical situation) in Internet-based communication. Based on three qualitative interviews, this essay has found that the perceptions are closely linked to views of what constitutes formal and informal contexts, varying due to the gender or age of the informant. Netspeak is not considered appropriate, with some exceptions, in any formal situation. However, the perceptions regarding decorum in informal situations differ in nature, based mainly on what kinds of associations and connotations are produced by elements found in netspeak. Since perceptions regarding informal situations vary, there is a large risk of misunderstanding, which this essay aims to survey..
Bloggning - om upplevelser kring publicering av personlig information för offentligheten
Det har blivit alltmer populärt att ?blogga?. Ordet blogg uppstod under
1990-talet och sedan dess har ett stort antal människor tagit det av fenomenet.
Publicering av information på Internet kan innebära att vem som helst kan få
tillgång och detta var en utgångspunkt för studiens syfte, som var att få
förståelse för hur studiens deltagare upplever att publicera personlig
information för offentligheten via bloggar. För att nå förståelse användes
kvalitativa intervjuer.
Employer branding som ett verktyg för att bryta könsstrukturer i organisationer : En kvalitativ studie av tre svenska kommuner
In this thesis we present a qualitative study of Employer Branding through a perspective of gender. We examine the awareness of Employer Branding as a tool to break gender patterns in female and male dominated administrations in three Swedish municipalities. Six recruiters people were interviewed, including three pre-school managers and three managers of technical administrations, to see if there are any differences or similarities between the organizations? Employer Branding to break gender patterns. In addition to the interviews, the Web pages of these three municipalities were investigated through a contextual perspective.We found that our interviewees do use Employer Branding, but that they were not necessarily aware of its? meaning.