Sökresultat:
1444 Uppsatser om Internal audit - Sida 22 av 97
Obligatorisk byråtotation : påverkan på revisorns oberoende och den finansiella stabiliteten
Till följd av det senaste decenniets företagsskandaler och kriser har diskussionen kring revisorns oberoende eskalerat. I och med finanskrisen 2008/09 har det påvisats att ett antal bolag ej erhållit oberoende granskning varför revisorns agerande har ifrågasatts. Eftersom det är av stor vikt att revisorn agerar objektivt och självständigt med avseende på tillförlitligheten till reviderad information diskuteras obligatorisk byrårotation som ett verktyg för att säkerställa revisorns oberoende.Syftet med studien är att undersöka hur obligatorisk byrårotation påverkar revisorns oberoende och vilka konsekvenser ett eventuellt införande av en dylik regel skulle innebära. Vidare behandlas byrårotations inverkan på den finansiella stabiliteten.Studien baseras på kvalitativ metod för att möjliggöra en djupgående förståelse för utvalda parters åsikter och synpunkter på en eventuell lagförändring. Intervjuer har genomförts med personer med stor inblick i revisionsbranschen.Studien visar att obligatorisk byrårotation skulle ha positiv inverkan på revisorns oberoende.
Utveckling av ett hjälpmedel för träning och utvärdering av förare av tunga fordon
The purpose of this master thesis is to evaluate how internal vehicle information inScania buses and trucks can be used for evaluation of driver performance regardingfuel economy, vehicle wear, traffic safety, emissions and cargo damage. To someextent it was examined whether this information could be used for training the driverto a better driving style. In addition, a prototype for such a system was developed.By first defining what distinguishes a talented driver and how he/she differs from apoor driver, followed by a study of the internal vehicle communication, a system thatin real-time gathers and interprets vehicle data could be developed.The resulting system can with reasonably high reliability detect a number of trafficevents (such as braking, lane changing or hilltops). At each such event, the driver?sbehaviour can be evaluated.
Är betygen rättvisa? : Rättvisan i betygsättningen ur ett elevperspektiv
Problem och Syften:Det har visat sig att en vanlig orsak bakom icke framgångsrika tjänsteföretag är att företagets medarbetare inte är tillräckligt informerade om vad företaget står för vilket gör att de inte alltid levererar tjänsten på det sätt de lovat sina kunder. En av orsakerna till detta problem kan vara att företaget misslyckats med att marknadsföra sin tjänst och sitt varumärke internt. Med denna studie vill vi då undersöka hur ett tjänsteföretag kan gå tillväga för att försäkra sig om att de anställda levererar tjänsten i enlighet med kundlöftet: Hur får ett tjänsteföretag sina kundtjänstmedarbetare att leverera tjänster i enlighet med vad varumärket lovat sina kunder? Vi vill undersöka vilka faktorer och problemområden som inverkar på detta problem samt undersöka hur dessa kan påverkas och hanteras på ett tjänsteföretag. Det ena av uppsatsens två syften handlar om att vi vill kunna skapa en modell samt ge praktiska exempel för hur ett företag kan använda de två teorierna Internal Marketing och Internal branding, för att arbeta med detta problem.
Analys av varumottagningen och den interna logistikens effekter i Atollen
In central Jönköping, on Munksjöns northern waterside a shopping centre will be built, on the block Atollen. The construction will begin in autumn of 2007 and will be finished according to plan in 2009. Atollens goal is to counteract the competition from external retailers and strengthen the retail trade in the city centre, leading to more attractive and competitive city centre.Atollen will not be a shopping centre in traditional style and design, it will be focused on shopping and experience. The shopping centre shall be a natural venue with a wide and exclusive store mix, concentrated against trend conscious customers. This will be created with the help of a futuristic design and architecture, with light, open and transparent spaces.
Agila metoder : Produktivitetsökning i IT-projekt genom införandet av agila metoder
Problem och Syften:Det har visat sig att en vanlig orsak bakom icke framgångsrika tjänsteföretag är att företagets medarbetare inte är tillräckligt informerade om vad företaget står för vilket gör att de inte alltid levererar tjänsten på det sätt de lovat sina kunder. En av orsakerna till detta problem kan vara att företaget misslyckats med att marknadsföra sin tjänst och sitt varumärke internt. Med denna studie vill vi då undersöka hur ett tjänsteföretag kan gå tillväga för att försäkra sig om att de anställda levererar tjänsten i enlighet med kundlöftet: Hur får ett tjänsteföretag sina kundtjänstmedarbetare att leverera tjänster i enlighet med vad varumärket lovat sina kunder? Vi vill undersöka vilka faktorer och problemområden som inverkar på detta problem samt undersöka hur dessa kan påverkas och hanteras på ett tjänsteföretag. Det ena av uppsatsens två syften handlar om att vi vill kunna skapa en modell samt ge praktiska exempel för hur ett företag kan använda de två teorierna Internal Marketing och Internal branding, för att arbeta med detta problem.
Sämre tider lika med mer arbete? : En kvantitativ studie om hur komplexitet, risk och revisorns erfarenhet påverkar revisionsansträngningen i hög- och lågkonjunktur?
SammanfattningStudien undersöker hur revisionsansträngningen hos företag på Nasdaq OMX Nordic Stockholms listor, Mid cap och Small cap, påverkas under hög ? respektive lågkonjunktur genom att undersöka faktorerna:Komplexiteten hos företagRisken hos företag Revisorns erfarenhet Studien undersöker revisionsansträngningen genom revisionsarvodet under 2007-2009. Multipla linjära regressioner har används för att nå resultatet. Resultatet av studien visade att för samtliga tre undersökningsår var komplexitet signifikant, revisorerna ansåg att utländska dotterföretag var en faktor som påverkade revisionsansträngningen hos företag på Small ? och Mid Cap oavsett om Sverige befann sig i en hög- eller lågkonjunktur.
Vem fångar FISK:en?
In recent years, several scandals have been revealed where public employees been involved. Some researchers argue, moreover, that the NPM's rampage has led to an increase in the risk of corruption in public administration. The Regulation on Internal Control shall, according to the government, lead to adequate protection against corruption by analyzing and managing risks. However, Riksrevisionen have criticized the authorities' protection against corruption to be too unstructured and unsystematic. In addition, they questioned whether the regulation really has significance in the work against corruption.
Sjöars känslighet för klimatförändringar ? vilka faktorer påverkar?
The Earths climate is changing at a higher rate, i.e between 1861 and 1994 the annual mean temperature in Scandinavia increased with 0,68º C and according to recent climate models the annual mean temperature is likely to rise with another 3º C during this century.A warmer climate in many ways is associated with changing conditions for lake ecosystems. An expected higher water temperature and a stronger summer stratification of the water column increases the risk of anoxic conditions at the lake bottom. Thus anoxic conditions are likely to cause a phosphate leakage from the sediment, i.e. a higher internal loading of phosphate.In this project, the extremely warm summer of 2002 has been used as an example for a possible scenario for a future climate. By comparing levels of phosphorus in the summer of 2002 with a ten-year median value, a phosphorus related sensitivity to climate change has been analyzed for 55 Swedish lakes.
Motivation på SFI : En kvalitativ intervjuundersökning om fyra lärares uppfattningar kring hur man kan arbeta för att motivera eleverna på SFI
Due to lack of knowledge about motivation in Swedish for adult immigrants (SFI ), I have chosen to write about motivation. Motivation is a complex concept to understand. It has different meanings depending on what context the term is put in. In this study , you will read about the external and internal motivation . But also about integrative and instrumental motivation.
Kommunikation av och runt interna ekonomiska rapporter : en studie i sju tillverkande Blekingeföretag
Abstract: Title: Communication of and around internal performance reports - A study in seven manufacturing companies based in Blekinge. Authors: Marcus Harrysson and Mikael Johansson. Supervisors: Lars Svensson and Carina Svensson, Blekinge Institute of Technology Department: Department of Business Administration. Course: Bachelor thesis in Business Administration, 10 credits Purpose: Our purpose with the bachelor thesis was to investigate if there is a connection between communication of and around internal performance reports and profitability in companies. Method: Our investigation has been made at seven companies in the county of Blekinge by making personal interviews with people in both production and business departments at each of the companies.
Vad betyder tecknen i bilden? : Paragrafigurativa element i kinesiskt tuschmåleri. En visuell kultur-undersökning.
Due to lack of knowledge about motivation in Swedish for adult immigrants (SFI ), I have chosen to write about motivation. Motivation is a complex concept to understand. It has different meanings depending on what context the term is put in. In this study , you will read about the external and internal motivation . But also about integrative and instrumental motivation.
Strategic Evaluation -A study of its purpose in SIDA and SADEV
Background and Problem discussion: Strategic evaluations are important as they providecrucial information regarding Swedish development assistance and recommendations on howto face problems and inadequacies found in the evaluations. Therefore, the follow up ofrecommendations is of great significance as well. Unfortunately, SIDA?s ManagementResponse system for follow-up of strategic evaluations has not been functioning in asatisfying way and needed actions have not been taken. Thus, Swedish developmentassistance has been criticised for the lack of implemented actions and the public has startedto question the work carried through by the organisations.
Avskaffad revisionsplikt : En studie om vilka faktorer som är avgörande i valet att ha en revisor eller inte
Bakgrund och problem: Revisionsplikten avskaffades 1 november 2010 vilket betyder att mindre aktiebolag som uppfyller vissa kriterier inte längre behöver anställa en revisor. Enligt uppgifter från Bolagsverket är det en stor majoritet av de äldre aktiebolagen som väljer att behålla sin revisor medan det hos de nyregistrerade aktiebolagen är vanligare att inte ha en revisor.Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka faktorer som är avgörande för mindre aktiebolag i valet att ha en revisor. Vi ska även undersöka vilka fördelar och nackdelar de mindre aktiebolagen ser med revision och om synen varierar beroende på om det är ett bolag som registrerades innan eller efter avskaffandet av revisionsplikten.Metod: I studien används en kvalitativ metod i form av intervjuer. Personliga intervjuer genomfördes med sju olika mindre aktiebolag.Resultat och slutsats: Samtliga bolag är allmänt positiva till avskaffandet av revisionsplikten och menar att majoriteten av mindre aktiebolag inte har ett behov av en revisor. Majoriteten av bolagen anser att revision är en bra kvalitetsgaranti gentemot ett bolags intressenter.
Ett klimat för miljönyheter? Miljöjournalistiken i Rapport 2006
Background and Problem discussion: Strategic evaluations are important as they providecrucial information regarding Swedish development assistance and recommendations on howto face problems and inadequacies found in the evaluations. Therefore, the follow up ofrecommendations is of great significance as well. Unfortunately, SIDA?s ManagementResponse system for follow-up of strategic evaluations has not been functioning in asatisfying way and needed actions have not been taken. Thus, Swedish developmentassistance has been criticised for the lack of implemented actions and the public has startedto question the work carried through by the organisations.
Hur förklarar företag i telekombranschen sina resultat i årsredovisningarna? : En studie över Phonera, Tele2 och TeliaSoneras resultatförklaringar 2001-2007
Previously studies have shown that the way companies explain outcome in their annual report is not totally trustworthy. Studies show that the management has a self serving bias when they explain the result to give a positive image of the company. Our study is based on investigations into this phenomenon in the telecom market in Sweden. Turbulent market conditions with, among other, deregulation of the monopoly of fixed telephony and a huge technical evolution, which has led to an increase in competition, is the reason to why we have chosen to study the telecom market in Sweden. As a benchmark in our study the attribution theory will be used.