Sök:

Sökresultat:

5484 Uppsatser om Intern styrning och kontroll - Sida 46 av 366


Thinking of you - att skapa kundorientering med intern marknadsföring

The companies of today figures on a hardly competitive market. This makes it necessary for the company to find new way to create competition advantages. Since it is no longer enough to compete with the technical quality of the product the companies are forced to also enhance the functional quality. To accomplish this it becomes necessary for producing companies to be customer oriented. A customer oriented company culture can be reached with the help of internal marketing in which different activities work to inform and teach the employees about the company strategy and also about their own role as part-time marketers.This thesis examines Electrolux, a company which is currently striving to develop a customer oriented company culture.

Styrning inom primärvården: en fallstudie av tre olika verksamhetsformer

Denna uppsats tittar närmare på de olika verksamhetsformerna som i dag existerar inom primärvården. Under de senaste åren har nya driftsformer utanför den offentliga sektorn dykt upp. Numera finns både privata entreprenörer och nya typer av offentliga verksamheter som skapats då Landstingets organisation ständigt är under förändring. Utifrån de tre verksamhetsformerna offentlig, entreprenöriell och intraprenöriell verksamhet har vi valt att identifiera den övergripande styrningen, identifiera sambandet mellan ledningens styrning och arbetstillfredsställelse och arbetsprestationer och slutligen identifierat ledningens agerande för att skapa en framgångsrik verksamhet. Metoden har varit att göra en fallstudie av kvalitativ karaktär med kvantitativa inslag, på tre vårdcentraler med olika verksamhetsformer.

Produktionsstyrning med datorhjälpmedel

Examensarbetet utfördes på Liko AB som tillverkar handikapphjälpmedel, främst s.k. vårdlyftar. Arbetets syfte var att utvärdera företagets produktion och ge förslag på förbättringar, samt att undersöka om något slags datorhjälpmedel skulle effektivisera produktionen. Problemen som företaget har idag är att det har expanderat kraftigt de senaste åren vilket har medfött att den planering och styrning av produktionen som finns idag inte är tillfredsställande. Detta resulterar i många expressleveranser och mycket övertidsarbete för arbetarna.


An evaluation of a reward system as a "controlinstrument".

Genom kvantitativ såväl som kvalitativ metodteori utvärdera om ett belöningssystem fungerar som ett styrinstrument..

Debiteringsmodell för interna transporter : Hur en debiteringsmodell kan förändra beställningsbeteende och sänka kostnader

Internprissättning är priser på varor eller tjänster som levereras mellan enheter inom ett större företag. Det visar sig att interna priser kan göra det möjligt för ett företag att mer effektivt styra företaget mot de gemensamma målen. En debiteringsmodell kan användas för att koppla interndebitering till en utförd leverans där en skriftlig begäran skickas elektronisk till mottagaren med besked om belopp och vart pengarna ska betalas. Priset som anges är antingen baserat utifrån en prislista som uppdateras kontinuerligt eller beräknas omgående och fastställs per beställning. Genom att bygga in servicenivåer i en debiteringsmodell kan beställningsbeteende inom intern logistik ändras genom att chefer gör beställare medvetna om hur deras val påverkar produktionsenhetens ekonomi. Syftet med denna studie är att undersöka huruvida en debiteringsmodell för intern transport kan förändra beställningsbeteenden och sänka kostnader för intern logistik.

Ivriga bävrar i Pangloss värld? : Just World Belief och attribution av arbetslöshet

Stark tro på en rättvis värld (BJW) har setts ha samband med en benägenhet att nedvärdera olycksdrabbade men även med positiva aspekter såsom stresshantering. Politiskt har BJW setts relaterad till högerorientering. Denna studie kombinerar relationen mellan BJW och politik med fokusering på attribuering av orsaker till arbetslöshet vilket tidigare förbisetts. Elever (n = 63) från gymnasium och högskola tog ställning till föreslagna orsaker till arbetslöshet och besvarade bakgrundsfrågor inklusive politisk hemvist och två olika BJW-skalor: dels en cynisk inställning till andras misslyckanden (deserved misfortune, DM), dels en förmåga att glädjas över andras framgång (deserved good fortune, DGF). DM och DM för deltagare med lågt DGF uppvisade samband med högerpolitisk orientering, vilket även korrelerade positivt med intern attribution.

Finanskrisens inverkan på styrning av private equity-bolagens styrning av portföljbolagen: En fallstudie av Accent Equity Partners

Abstract: Private equity used to be synonymous with tremendous yields and rates of return. However, the private equity market trembled in 2008, due to the financial meltdown caused by the worldwide credit crisis. Considering the current low number of exits within the private equity industry, the purpose of this thesis is to examine if there has been any change in how private equity firms control their portfolio companies since the inception of the crisis. One private equity company and two portfolio companies have been studied. The case study is prepared from interviews with senior directors in the portfolio company and investment managers in the private equity firm.

När tjejkvällen kom till byn. : En fallstudie av event marketing som ett intern- och externmarknadsföringsverktyg

En stor utmaning för ett säljföretag i dag är inte bara att identifiera och attrahera en specifik målgrupp. Det bör även skapa sig en bild av hur organisationen bör kommunicera med den presumtiva kunden för att skapa en stadig relation, som i sin tur kan borga för återköp. Situationen som uppstår då en försäljare för första gången interagerar med en kund kallas sanningens ögonblick. Det är vid detta ögonblick som grunden till en hållbar relation mellan säljare och kund förhoppningsvis läggs. Det är av högsta vikt för ett företag att försäljaren är införstådd i det beteende som företaget anser vara korrekt, och på så sätt återspeglar den attityd och kundbild som organisationen har för avsikt att förmedla gentemot kunden.

80-talist, javisst! ? en prospektiv analys av förutsättningarna för växelspelet mellan 80-talisten och arbetslivet

En 80-talist karaktäriseras bland annat av sitt meningssökande, gruppfokus och sökande efter trygghet i otryggheten. Dessa attribut talar för att dessa individer skulle preferera en decentraliserad organisationsstruktur där de får svar på sina relevansfrågor via stimulerande arbetsuppgifter och arbetsformer. Arbetsformerna får gärna lämna utrymme för ansvar och målstyrningen är kanske den styrning som bäst motiverar en 80-talist. en 80-talist är uppväxt i ett konsumtionssamhälle och uppskattar den monetära belöningen då denna fysiskt och tydligt symboliserar organisationens uppskattning. Det är dock väldigt viktigt att denna kompletteras av icke-monetära belöningar i form av uppskattning, delegerat ansvar samt stimulerande arbetsuppgifter.

Betydelsen av uppdragsgivares önskemål när rekryterare i bemanningsbranschen selekterar CV

Varje år uppkommer nya fall där Skatteverket (SKV) tvistar med enskilda näringsidkare, bolag och arbetstagare (AT) om beskattning av studie- och konferensresor. Tvisterna uppkommer till följd av parternas olika uppfattningar angående vad som är avdragsgilla kostnader alternativt vad som ska förmånsbeskattas.Studie- och konferensresor kan, under vissa omständigheter, i sin helhet utgöra en avdragsgill kostnad för enskilda näringsidkare och bolag enligt 16 kap. inkomstskattelagen (1999:1229) (IL). Dessa omständigheter är dock begränsade och det är dessa begränsningar som utgör en betydande faktor som SKV tar hänsyn till vid en revision. I de fall SKV anser att begränsningarna är överskridna kommer resorna anses utgöra semester för de anställda och detta ger upphov till löneförmånsbeskattning hos dem.

Att erbjuda det lilla extra : Mervärdeskapande i temaresebyråer

Bakgrund: Massturism och dess utveckling har lett till att människor blivit intresserade av mer än endast sol och bad. Detta har gett förutsättningar för utvecklingen av en ny gren inom turism, nämligen den alternativa turismen. För att kunna överleva på marknaden måste resebyråer med tematiska resor erbjuda det lilla extra och skapa mervärde med sina kunder. Detta kan exempelvis göras genom en tvåvägskommunikation och genom att bygga upp relationer både intern och extern i organisationen.Problemformulering: Vilka faktorer är viktiga för att temaresebyråer ska kunna överleva på marknaden och skapa mervärde för sina kunder?Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera och utvärdera sambandet mellan intern marknadsföring och återkommande kunder.Metod: Detta arbete har en kvalitativ ansats därför att det leder till en djupare förståelse av fenomenet som undersöks.

Föreställningen om en direkt kontroll : En precisering av John Rawls beslut att exkludera de naturliga nyttigheterna

Framsteg inom genteknik har givit upphov till tanken om en förestående förändring av vår rättviseuppfattning, däribland vilken roll hälsa, intelligens och fantasi kan ha i en distributiv rättviseteori. Denna uppsats syftar till att tydliggöra John Rawls förhållningssätt till dessa nyttigheter, vilken i samtida forskning ofta beskrivs som en exkludering, med hänvisning till att de inte innefattas i Rawls rättviseuppfattning. Medan den gängse uppfattningen beskriver denna exkludering som ett resultat av bristande kontroll, vilket genteknik anses kunna förändra, visar denna uppsats genom en beskrivande idéanalys att frågan är mer problematisk än vad som vanligen framförs. Bland annat dras slutsatsen att Rawls exkludering i viktiga avseenden inte är ett resultat av bristande kontroll, utan att den snarare bör betraktas som ett medvetet val. Detta påverkar inte bara vår syn på Rawls rättviseteori, utan även synen på vilka implikationer genteknik i själva verket har på vår rättviseuppfattning..

Val av processteknologi : En studie om hur inköpsfunktionens beslut påverkar de anställda

Inledning: Operations management (OM) och human resource management (HRM) är två discipliner som historiskt sett behandlats och studerats separat. Vid val av leverantör, ett av de centrala beslut som OM-funktionen ansvarar för, har detta kommit att ses som ett problem. Framförallt inom tjänstesektorn där de mänskliga resurserna är centrala för företagets framgång. Detta har ställt ökade krav på motivation, ergonomi samt intern kundnöjdhet inom serviceföretag, faktorer som OM traditionellt sett lämnat lite utrymme åt. Ett av de inköpsbeslut som sällan uppmärksammats inom litteraturen är det gällande processteknologi, dvs.

<- Föregående sida 46 Nästa sida ->