Sökresultat:
1176 Uppsatser om Intern fosforbelastning - Sida 51 av 79
Synen på kommunikation. En kvalitativ innehållsanalys av femton kommunikationspolycier i offentlig förvaltning.
I en tid när kommunikationens betydelse växer blir det också viktigare vilken syn på kommunikation organisationer har, eftersom det påverkar hur man tänker och agerar i olika situationer. Det har blivit allt vanligare att myndigheter och organisationer i offentlig förvaltning har någon form av skriven policy för sitt kommunikationsarbete. Men trots att alltmer praktiskt kommunikationsarbete i offentliga verksamheter utgår från kommunikationspolicyer verkar det inte finnas så mycket forskning gjord runt själva dokumenten. Den här studien är en kvalitativ innehållsanalys av femton aktuella kommunikationspolicyer från offentliga verksamheter på fem olika förvaltningsnivåer i Sverige. Syftet med studien är att beskriva vilken syn på kommunikation som kan utläsas av policydokumenten.
Styrförutsättningar och intern måttanvändning
Denna studie syftar till att beskriva användningen av mått och analysera dess nyttjande på olika hierarkiska nivåer i svenska företag, samt att diskutera hur olika styrförutsättningar och synsätt i styrningen inverkar på den interna måttanvändningen. Studien är en fallstudie och utgår från kvalitativ metod. Den huvudsakliga datan har inhämtats via personliga intervjuer med ekonomicheferna i tre noterade tillverkningsföretag som ingår i studien. Detta har medfört en inblick i vilken situation företagen befinner sig i samt den interna måttanvändningen i verksamheten. Uppsatsen utgår från contincency-teorin som ansats för att belysa företagens förmåga att anpassa sina ekonomistyrsystem efter omgivningen.
Munhälsobeteende och kontrolluppfattning - en litteraturstudie med fokus på locus of control
Parodontit är en kronisk sjukdom som kräver en hög grad av egeninsats av patienten vilket gör att tandvården kan behöva kunskaper om beteendeförändringar. Hälsobeteende kan påverkas av individens kontrolluppfattning om sin sjukdom. En teori som beskriver människors uppfattning om var de förlägger kontrollen för sin hälsa är Health Locus of Control (LOC). Syfte: att undersöka om LOC har någon betydelse för 1) munhälsobeteende, vilket innefattade patientens egenvård och tandvårdsregelbundenhet samt 2) om någon av dessa studier visade att LOC kunde förändras genom en intervention. Material och Metod: Litteratursökning gjordes i databasen PubMed där 21 artiklar valdes ut.
Nyttorealisering av affärssystem : Microsoft Dynamics NAV vid Statoilstationer i Sundsvall och Hudiksvall
Det övergripande syftet med denna undersökning har varit att undersöka vilka nyttor som förväntas vid implementeringen av ett affärssystem, vilka som realiserats av systemet samt om dessa nyttor har mätts eller värderats på något sätt för att möjliggöra uppföljning av investeringen. Studien har genomförts med en kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer. Respondenterna som har intervjuats arbetar med ett affärssystem i det dagliga arbetet på olika Statoilstationer i Sundsvall och Hudiksvall. Därför har även huruvida de upplevda nyttorna är beroende av driftsform på stationerna, bolagsdrivna stationer och franchisedrivna stationer undersökts. Respondenter från Svenska Statoil har också intervjuats för att få en bild av hur de ser på detta eftersom de tog beslut om att införa systemet på samtliga stationer.
Bäst i klassen? : - En studie av hållbarhetsredovisningar i statligt ägda bolag
Due to the globalization and the changes in the market, companies have now realized the importance of a strong brand. This has led to the phenomena outsourcing. The relation between the branding consultant and his or her client has changed. Earlier the consultants worked as a single unit and were given a task to independently accomplish the assignment. Today there has to be co-operation between the two parties.
Frigörandet från en instruktionsstyrd verklighet ? en fallstudie om Nordeas värderingsinriktade arbete
I dagsläget finns det fyra storbanker på den svenska marknaden. Tillsammans står de för cirka 75 % av den totala inlåningen från den svenska befolkningen. Konkurrensen hårdnar då allt fler aktörer kommer in på marknaden, det pågår en ständig kamp om allmänhetens pengar. Eftersom de olika aktörernas tjänster och erbjudanden blir allt svårare att särskilja, blir differentieringen bland storbankerna mer emotionellt baserad. Det blir allt viktigare för bankerna att försöka bygga en relation med sina kunder.
Internt varumärkesarbete - nyckel till framgång? : En studie om hur mäklarfirman Widerlöv & Co internt arbetar med sitt varumärke
Varumärket och dess betydelse inom tjänsteområdet är något som många forskare studerat. Varumärkesarbetet förekommer idag allt mer bland företag eftersom det råder stor konkurrens på de flesta marknader. Fastighetsmäklare går under tjänstesektorn och de mäklartjänster de erbjuder är likartade, vilket gör att konkurrensen hårdnar. Tjänsteverksamhet handlar om att skapa långsiktiga relationer med såväl medarbetare som kunder, och medarbetarna spelar den viktiga rollen i förmedlandet av varumärket. Allt fler företag börjar förstå värdet av att skapa en stark intern varumärkeskultur.Ett centralt syfte med studien är att se hur mäklarfirman Widerlöv & Co, som är marknadsledande i Uppsala, arbetar internt med sitt varumärke samt att se vilken kultur som råder inom företaget.
Organisationskontextens påverkan på kunskapsspridning - En studie i den kunskapsintensiva revisionsbranschen
Vi vill genom denna studie av revisionsbranschen öka förståelsen för hur organisationskontexten bidrar till det kunskapsintensiva företagets möjlighet att dra nytta av den kunskap som medarbetarna besitter genom intern kunskapsspridning, med fokus på en projektstruktur där arbetet utförs i team. Vi har utifrån teorier försökt definiera begreppet kunskap. Kunskapens vikt i företagets jakt på konkurrensfördelar har också rätts ut utifrån tillgängliga teorier. Vi har också redogjort för organisationsstrukturens, framförallt projektorganisationens, förmåga att underlätta kunskapsspridning och hur kommunikation och sammansättning av team bidrar till detta. Studien har utifrån kvalitativa, semistrukturerade intervjuer införskaffat empiri från företag inom den kunskapsintensiva branschen.
Ledande varumärke : Finns det det ett samband mellan ledarens agerande i företaget och varumärkets styrka?
The competition between brands on a market has led to a differentiation of the product range and the brands shape is more and more important to take consideration to. As a company and as a leader, you must understand the importance of working with a brand building-process int he organization. It is important to take advantage of the core assets you have with the brand and also within the organization.The paper is presenting David Aakers brand building-process witch involves a model for identity and the seed within. Aaker describes that a clear brand identity can help communicate both intern the organization and out to extern costumers, it could help bring clarity to what the brand stands for. And what it wan to send out.
Grön vägg eller röd tråd? En studie av hur IKEA kommunicerar CSR internt
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur intern kommunikation används som strategiskt verktyg i norska IKEAs Corporate Social Responsibility arbete.Metod: I studien har kvalitativ metod tillämpats. Det empiriska materialet har samlats in genom personliga intervjuer. Dels med personal som ansvarar för kommunikationen av CSR och dels med personal som har andra arbetsuppgifter, exempelvis försäljning och kassaarbete. Materialet har kompletterats med observationer på varuhuset och och studium av styrdokument.Slutsatser: Personalen är överlag positiv till IKEAs CSR-arbete men har olika attityder till CSR, alla håller inte med de ansvariga för CSR om att både samhället och IKEA tjänar på att IKEA tar ansvar. Den viktigaste informationskanalen för internkommunikation av CSR tycks vara event marketing och kampanjer.
Effektivisering av interna transportflöden och layoutupplägg
vid Ruukki Production Virsbo
Ruukki Sverige AB i Virsbo är en tillverkningsenhet i ruukkikoncernen avsedd för tillverkning av stålrör i olika former. Anläggningen är tillbyggd i olika etapper vilket även gäller maskinparken som har ändrats efter behov och placerats ut efter var det finns utrymme. Visserligen har transportmöjligheterna iakttagits vid utplaceringen men någon total genomgång av de interna transporterna har aldrig genomförts liksom inte heller någon undersökning om hur väl maskinplaceringen stämmer överens med transportflödena. Detta har medfört att företaget är medvetet om att den nuvarande layouten kan ha brister ifråga om maskinplaceringen och den interna transporthanteringen vilket är anledningen till att denna rapport har tillkommit. Rapporten syftar till att undersöka de interna materialflödena vid Ruukki i Virsbo samt ge förslag på layout- och maskinförändringar som kan sänka kostnaden för den interna transporthanteringen.
Utmaningar med att kundorientera elithockeyföreningar
Fler och fler elitföreningar arbetar idag mer som rena företag och har som mål att tillfredsställa kundernas krav och behov. Deras organisation består dock fortfarande övervägande av ideellt arbete, vilket kan skapa problem i deras arbete med att vara kundorienterade. För att varva teori med empiri har vi i uppsatsen valt att använda oss utav en abduktiv ansats. Vi har primärt använt forskningsartiklar för att få fram de teorier som uppsatsens analys till stor del bygger på. Inspiration och idéer har även hämtats från andra tryckta källor och tidigare uppsatser.
Tillit och förväntningar inom bemanningsföretag : En studie om den interna personalens och konsulternas upplevelser
Som följd av revisionsreformen ABL (2010:834) vilken trädde i kraft den 1 november 2010 i Sverige upphävs kravet på revision för approximativt 230 000 aktiebolag. Denna studies syfte är att undersöka attityden gentemot frivillig revision hos företagsledare inom mikroaktiebolag, vilka delvis med kontemporär lagstiftning, och givet det stora initiativet att minska administrationskostnaderna för mindre aktiebolag inom Europeiska unionen, sannolikt helt kommer omfattas av revisionslagstiftningsuppluckringar i framtiden. Genom att göra en serie enkla samt multipla regressionsanalyser mellan företagsledares vilja att behålla respektive avstå från att köpa revisionstjänster studerar vi ifall det finns något samband mellan attityd gentemot revision och ekonomisk storlek, vilken vi mäter genom företagets nettoomsättning, antal anställda och balansomslutning, samt ifall konsumtionen av övriga konsulttjänster tenderar att ha någon inverkan på attityden. Resultaten pekar på att det inte finns något statistiskt urskiljbart samband mellan viljan att fortsätta alternativt avstå från att köpa revisionstjänster i relation till företagets ekonomiska storlek i vårt urval; dock finner vi ett svagt statistiskt signifikant samband mellan konsumtion av övriga konsulttjänster och viljan att fortsätta köpa revisionstjänster. .
Effekter av ny redovisningsmodell på svenska universitet och högskolor. En flerfallsstudie
Redovisningen av de indirekta kostnaderna vid högskolor och universitet har kritiserats av Riksrevisionen och externa finansiärer under många år. I november 2007 rekommenderade Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) landets universitet och högskolor att införa en ny redovisningsmodell som SUHF hade tagit fram. Flera lärosäten har infört modellen sedan dess. Men hur har det gått?Syftet med denna studie var att ta reda på det och beskriva effekterna av modellen, särskilt med tanke på intern styrning och kontroll.
Irrationella investerare : En litteraturstudie av behavioural finance
Course:Business Administration, Master Thesis, Second Level, 30 Credits.Authors:Sara Frännlid and Helena RamstedtTutor:Jim AndersénTitle:Internet, relationships and loyalty ? Best praCtice foR the bankMarketPurpose:The study aims to explain how banks use electronic customer relationship management, eCRM, to create loyal customers. A figure will be created, which will enlighten the factors a bank should focus on when enhancing customer loyalty through the internet. Through interviews with two successful banks is it possible to study how a bank can successfully create loyal customers.Methodology:A qualitative method in terms of semi-structured interviews is used. The empirical results were then analyzed with the theory in order to contribute with a new figure.Theoreticalperspective:The theory describes how a bank can create a loyal customer over the Internet.