
Sökresultat:
199 Uppsatser om Interkulturellt förhćllningssätt - Sida 3 av 14
Kommunikationens inverkan pÄ prestation iett interkulturellt perspektiv
Ledaren har en avsevÀrd pÄverkan pÄ medarbetarens prestationsförmÄga ocharbetstillfredsstÀllelse. Stöd Àr en kommunikationsaspekt som frÀmjardelaktighet, tillfredstÀllelse och prestationsutveckling för individen, menbidrar ocksÄ till företagets lönsamhet. Första delstudien undersökersambandet mellan ledares kommunikationsförmÄga och medarbetarnasprestationsförmÄga. Data insamlad i interkulturellt, industriellt företag i sexlÀnder, tre vÀrldsdelar (N=2568). Resultatet visar ett signifikant sambandmellan ledarens kommunikationsförmÄga och medarbetares prestationsförmÄga.IfrÄgasÀtta predicerar medarbetarnas prestation i störstutstrÀckning i fem av sex lÀnder.
?Vi strÀvar efter ett öppet klimat? : Hur ledare anser att de hanterar ÄsiktsmÄngfald
Studiens syfte Àr att se pÄ ledarskap i relation till interkulturalitet. Den kvalitativa karakta?ren pÄ studien var relevant för att besvara frÄgestÀllningarna. Ledare frÄn tvÄ olika organisationer valdes för att ge en ökad bredd i svaren. Efter intervjuerna transkriberades och analyserades det insamlade materialet utifrÄn teorier om interkulturalitet.
Ett interkulturellt perspektiv i lÀrarutbildningen? : Svenska som andrasprÄk - alla lÀrares ansvar
Mitt syfte med studien var att ta reda pÄ lÀrares uppfattningar gÀllande Àmnet svenska som andrasprÄk pÄ utvalda lÀrosÀten. l litteraturdelen bearbetas det flersprÄkiga perspektivet genom nationell och internationell forskning och styrdokumenten.Jag valde en kvalitativ ansats och telefonintervju som metod. Fem lÀrare med en gedigen kompetens i mÄngfaldsfrÄgor deltar i studien. Resultatet visar att Àmnet svenska som andrasprÄk fortfarande behövs som ett eget Àmne. Svenska som andrasprÄk Àr alla lÀrares ansvar enligt informanterna och det krÀvs att utbildningen förÀndras mot att möta samhÀllets ökade sprÄkliga och kulturella mÄngfald.I diskussionen vÀvs litteraturen samman med lÀrarnas uppfattningar om Àmnet svenska som andrasprÄk.
Interkulturellt förhĂ„llningssĂ€tt : Ăr det nĂ„got givet i den svenska kommunala skolan?
In this composition we will treat issues about intercultural approach and managing diversity in Swedish municipal/public school. This survey includes several theories and conceptions as ethnicity, culture, multiplicity/managing diversity and intercultural approach/multiculturalism.We studied two different schools and their awareness concerning intercultural approach and managing diversity . The study is concentrating on two schools in two different communities. One of the schools had a greater ethnic multiplicity than the other school, and therefore, we thought, it seemed easier for them to accept an intercultural approach and managing diversity. But that was not the whole truth.
Pedagogernas arbetssÀtt i en mÄngkulturell kommunal skola och en friskola : Ett interkulturellt perspektiv pÄ undervisning
The purpose of this study is to search for and compare how teachers in a multicultural municipal school and in a multicultural independent school design their teaching to benefit all the students in the classroom, regardless of background.I wanted to get information about how teachers work from an intercultural perspective. To get information I used qualitative methods, which includes interviews and observations. I interviewed four teachers working in a primary school. Two from a independent school and two from a municipal school.The result revealed that both the independent school and municipal school are working from an intercultural perspective where they try to find different methods to reach every student in the class. Their biggest similarity is that the teachers put a lot of effort on language development since the Swedish language is key to the Swedish society.
MÄngkultur i förskolan : - förskollÀrares förhÄllningssÀtt och instÀllning
Syftet med denna uppsats var att undersöka Ätta förskollÀrares instÀllning och förhÄllningssÀtt till mÄngkultur i förskolan. En kvalitativ forskningsmetod i form av intervjuer anvÀndes och totalt intervjuades Ätta stycken förskollÀrare frÄn en homogen- och en heterogen förskola. Resultatet visade att förskollÀrarna var positivt instÀllda till mÄngkultur men att de hade svÄrt att lyfta fram mÄngkulturen i verksamheten. Ingen av förskollÀrarna tog tillvara pÄ barns kulturella olikheter i vardagen utan endast vid planerade tillfÀllen. Resultatet visade ocksÄ att det inte fanns nÄgra nÀmnvÀrda skillnader mellan de tvÄ förskolorna nÀr det gÀllde att ta tillvara pÄ barns olika kulturella bakgrund.
Interkulturellt vÀrdegrundsarbete i en mÄngkulturell skola
Syftet med denna studie har varit att analysera tre exempel pÄ interkulturellt vÀrdegrundsarbete i skolan. Analysen gjordes utifrÄn verktyg som tagits fram utifrÄn ett antropologiskt kulturbegrepp och litteratur som behandlar interkulturell pedagogik. Studien bygger pÄ den kvalitativa forskningsmodellen och analys av skriftliga kÀllor.
Analysen av de tre exemplen pÄ vÀrdegrundsarbete visar hur man strÀvat efter att utgÄ frÄn elevernas egna erfarenheter i det pedagogiska arbetet. SÄ anvÀnde sig Etniska relationer av en övning dÀr ballonger fick symbolisera elevernas tankar, vÀrderingar, erfarenheter och kunskaper.
Interkulturell pedagogik i förskolan : Hur pedagoger synliggör barns etniska bakgrunder
Syftet med denna undersökning Àr att bidra med kunskap om pedagogers förhÄllningssÀtt och arbetssÀtt gentemot barn av annan etnisk bakgrund Àn svensk i förskolan. Genom att intervjua 2 pedagoger framgick hur de beskriver sitt arbetssÀtt för att synliggöra barns etniska bakgrunder och hur de beskriver möjligheter och svÄrigheter med arbetet i en mÄngkulturell förskola. Genom att observationer utfördes kunde Àven pedagogernas arbetssÀtt exemplifieras. Undersökningen visade pÄ 3 olika Äterkommande teman hos de bÄda pedagogerna; ett interkulturellt arbetssÀtt, svÄrigheter och olika grad av sjÀlvsÀkerhet i det interkulturella arbetssÀttet. I dessa kunde ses att pedagogerna synliggör barnens etniska bakgrunder, men utan uppföljning.
?Om man s?ger massa saker n?r fr?knarna pratar och det ska vara tyst s? blir fr?knarna arga...?
F?ljande empiriska studie bygger p? erfarenheter av m?ten med barn som upplever att de aldrig f?r best?mma. Studiens syfte ?r att lyfta f?rskolebarns tankar om samlingen, inflytande och m?jligheter att p?verka inneh?llet p? samlingen. Studien syftar ocks? till att unders?ka hur vuxnas f?rh?llningss?tt p?verkar barns m?jligheter till att p?verka.
Inkludering i f?rskolan - F?rskoll?rares yrkesprofession i relation till barns individuella behov och utbildning.
Studiens inneh?ll redog?r hur f?rskoll?rare arbetar f?r att bem?ta barn i behov av s?rskilt st?d utifr?n deras individuella f?ruts?ttningar med avstamp i specialpedagogiken som teoretisk utg?ngspunkt. De fr?gest?llningar som vi har valt att utg? fr?n f?r att besvara syftet fokuserar p? hur f?rskoll?rare arbetar f?r att s?kerst?lla en likv?rdig utveckling f?r barn som ?r i behov av extra st?d, vilka f?rh?llningss?tt som f?rskoll?rare anv?nder sig av i m?tet med barn i behov av s?rskilt st?d samt hur arbetet med inkludering lyfts fram som gynnsamma f?r barn som ?r i behov av s?rskilt st?d. Studien har utg?tt fr?n en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som k?lla f?r insamling av empiri.
Ett interkulturellt klassrum : En kvalitativ fallstudie om hur lÀrare och skolledare uppfattar innebörden av interkulturalitet
SAMMANDRAGSyftet med studien Àr att skapa kunskap om hur en lÀrare i ett interkulturellt klassrum synliggör flersprÄkiga elever, ger dem utrymme, taltid och tillgodoser deras behov för vidare sprÄkutveckling. I fallstudien har det genomförts intervjuer med en lÀrare och tvÄ rektorer verksamma pÄ en mellanstor skola i en mellanstor kommun, dÀr lÀraren Àven har observerats i sitt arbete. Av resultatet framgÄr det att samtliga informanter Àr införstÄdda med betydelsen av att synliggöra, skapa utrymme för och ge taltid till de flersprÄkiga eleverna. Det framgÄr av resultatet att informanterna Àr vÀl införstÄdda med miljöns betydelse för vidare sprÄkutveckling och att skolan anvÀnder varierade metoder och strategier för att bidra till fortsatt sprÄkutveckling. Resultatet visar ocksÄ att skolan har en positiv instÀllning gentemot flersprÄkiga elever och att man arbetar aktivt för att skapa en miljö som verkar sprÄkstimulerande.
Inkludering och interkulturellt arbetssÀtt i förskolan
Ăldreomsorgen Ă€r en viktig del av vĂ€lfĂ€rdssystemet och Ă€r i fokus för samhĂ€llsdebatten. De frĂ„gor som Ă€r aktuella handlar om vĂ„rdkvalitĂ©n, tillgĂ„ng till vĂ„rd och omsorg, ekonomiska medel samt vĂ„rd i framtiden med allt det innebĂ€r. Arbetsvillkoren inom vĂ„rden anses vara mer pĂ„frestande Ă€n inom andra sektorer av arbetslivet.
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka och analysera vad som Àr viktigt för motivationen och arbetstillfredsstÀllelsen i ett pÄfrestande arbete med Àldre och huruvida de anstÀllda motiveras av dessa faktorer. UtifrÄn syftet formulerades följande frÄgestÀllningar: Hur ser arbetsmotivation och arbetstillfredsstÀllelse hos anstÀllda inom ÀldrevÄrden ut? Vilka faktorer har samband med motivation och arbetstillfreds-stÀllelse hos personal inom ÀldrevÄrden? Finns det skillnader mellan anstÀllda i privat respektive kommunal regi?
För att fÄ en generell bild av arbetsmotivationsfaktorer och arbetstillfredsstÀllelse inom ÀldrevÄrden valdes som forskningsstrategi med en kvantitativ metod, baserad pÄ en enkÀtundersökning.
MÄngkulturalism och flersprÄkighet i förskolan: Pedagogers arbete och uppfattningar om att utveckla barns flerkulturella identitet, tillhörighet samt flersprÄkighet
I detta examensarbete har jag studerat hur pedagoger i förskolan har arbetat med barns kulturella bakgrund och flersprÄkighet, samt hur de stöttade dem i utvecklandet av en flerkulturell identitet och tillhörighet. Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ undersökningsmetod och genom detta tagit del av pedagogernas uppfattningar om deras uppdrag. Jag har gjort min empiriska studie pÄ tvÄ olika förskolor och intervjuat tre pedagoger. Mitt resultat visade att pedagogerna ansÄg att deras uppdrag var betydelsefullt och att deras förhÄllningssÀtt kunde frÀmja men ocksÄ hÀmma barns utveckling och lÀrande. Resultatet visade Àven att förskolans miljö och sÀttet pedagogerna organiserade verksamheten pÄ, kunde frÀmja ett interkulturellt lÀrande, i vilket barns kulturella bakgrund och sprÄk sÄgs som resurser och kunde tas till vara pÄ i lÀrandet.
FlersprÄkighet i förskolan. : En intervju- och observationsstudie av pedagogers arbete med flersprÄkiga barn.
Syftet med studien var att se hur pedagoger arbetar med flersprÄkiga barns sprÄkutveckling i svenska. UtifrÄn insamlat empiriskt material avsÄgs att besvara tre valda frÄgestÀllningar som behandlar lÀrandemiljön, pedagogernas resonemang kring sprÄkutveckling i sitt arbete samt deras strategier för sprÄkutveckling hos flersprÄkiga barn.För studien valdes det sociokulturella perspektivet som tolkningsverktyg. NÀr barnen gÄr till förskolan samspelar de med pedagoger och andra barn, lÀr och utvecklas i en social kontext dÀr sprÄket Àr ett viktigt verktyg. Ur det sociokulturella perspektivet sker lÀrande och utveckling i ett socialt sammanhang.Som metod anvÀndes intervjuer och observationer. Studien bygger pÄ sju intervjuer och tjugotre observationer.
Kulturens radar : En studie om hur kulturella skillnader pÄverkar ett interkulturellt arbetsteam
Syftet med uppsatsen Àr att förklara vilka kulturella skillnader som finns mellan teammedlemmarna i ett av Saabs interkulturella arbetsteam med utgÄngspunkt frÄn Hofstedes och Trompenaars kulturella dimensioner. Vi vill Àven analysera och förklara de problem som kan uppstÄ pÄ grund av dessa kulturella skillnader i gruppen. Vi vill dessutom försöka hjÀlpa Saab och om möjligt ge rÄd till Saab om hur de kan skapa bÀttre samarbete i ett interkulturellt team. För att lyckas uppnÄ syftet med studien har följande forskningsfrÄga formulerats:Vilka kulturella skillnader finns det i en interkulturell arbetsgrupp med svenskar och schweizare, samt vilka problem innebÀr dessa skillnader för arbetsgruppen? Den teori som har anvÀnts innefattar kultur och dess innebörd, kulturella skillnader och dimensioner samt kulturens pÄverkan i team.