Sök:

Sökresultat:

308 Uppsatser om Interaktiva övningar - Sida 2 av 21

Interaktiva whiteboards : Ett verktyg för 2000-talets lÀrande?

Syftet med detta examensarbete var att undersöka för- och nackdelar med anvÀndandet av interaktiva whiteboards i grundskolan. Ambitionen fanns Àven att vÀcka nyfikenhet och informera vÄr tÀnkta mÄlgrupp om Àmnet. Vi genomförde intervjuer med tvÄ klasslÀrare och tvÄ elevgrupper i grundskolan samt en IT-pedagog. Enligt flera forskare har IKT positiva effekter pÄ lÀrandet genom att undervisningen blir roligare med mer engagerade och motiverade elever till följd. Det har konstaterats i en engelsk undersökning att elever övervÀgande Àr positiva till att arbeta med interaktiva whiteboards.

Interaktiva applikationers potential pÄ internet - en kvalitativ studie av Saab Automobile AB

Saabs vision med de interaktiva applikationerna Àr att de ska tilltala bÄde den nya besökaren och den lojale Saabkunden. Vi observerade tydliga attitydförÀndringar nÀr applikationerna inte fungerade. FÄ kunde tÀnka sig att köpa en bil efter att enbart ha besökt Saabs hemsida dÄ applikationerna i dagslÀget inte kan ersÀtta kÀnslan av att manövrera bilen sjÀlv. För att öka graden av ?stickiness? och ?flow? kan Saab integrera applikationerna i en vÀrdekedja.

Interaktiv lÀrandemiljö i förskolan : en intervjustudie om hur förskollÀrare arbetar med den interaktiva lÀrandemiljön

I denna undersökning redogörs för den interaktiva lÀrandemiljön i förskolan och undersökningen har sin teoretiska utgÄngspunkt i ett sociokulturellt perspektiv, dÀr lÀrande i interaktion med andra mÀnniskor ligger i fokus. Syftet med detta examensarbete Àr att bidra till ökad förstÄelse av förskollÀrares arbete med den interaktiva lÀrandemiljön i förskolan. De övergripande frÄgorna som belyses Àr vilka IT-kunskaper förskollÀrarna besitter, vilka möjligheter det finns till fortbildning inom det gÀllande omrÄdet, samt huruvida det finns skillnader i förskollÀrarnas förhÄllningssÀtt till den interaktiva lÀrandemiljön beroende pÄ deras Älder. Undersökningen genomfördes i form av observationer, dÀr förskolornas tillgÄng och placering av datorn studerades, samt en semistrukturerad intervju i vilken tolv verksamma förskollÀrare frÄn fyra förskolor deltog Resultatet visar att förskollÀrarna ger uttryck för att de vill ha ökade kunskaper om hur de kan arbeta med den interaktiva lÀrandemiljön i ett pedagogiskt syfte. Resultatet visar Àven att de IT-utbildningar som förskollÀrarna i denna undersökning har att tillgÄ fokuserar pÄ datorns grundkunskaper t.ex. grunderna i Word, Power Point och dokumentation. Detta leder till att barn pÄ olika förskolor fÄr olika förutsÀttningar att arbeta i den interaktiva lÀrandemiljön.

Det Interaktiva LÀrandet : Sett ur webblÀrarens perspektiv

Syftet med detta examensarbete har varit att genom intervjuundersökning undersöka, beskriva och analysera webblÀrares uppfattning och upplevelser av det interaktiva lÀrandet pÄ en vuxenutbildning. Vi har undersökt vad som utmÀrker arbetet som webblÀrare och vad begreppet interaktivt lÀrande innebÀr. Vidare har vi undersökt vilka möjligheter och hinder webblÀrarna upplever och Àven under vilka förutsÀttningar det interaktiva lÀrandet sker. En intervjuundersökning har genomförts med sju webblÀrare vid ett och samma utbildningsföretag som erbjuder vuxenutbildning. UtifrÄn teorin och resultat har vi funnit att webblÀrarens roll skiljer sig frÄn den traditionella lÀrarrollen framför allt genom att den fysiska interaktionen uteblir.

Interaktiva skrivtavlor - instrument eller interiör?

NÀr informations- och kommunikationsteknik (IKT) blir en naturlig del av undervisningen kan det fÄ positiva effekter pÄ elevernas inlÀrning. Men historien visar ocksÄ att nÀr ny teknik introducerats genom politiska stÀllningstaganden och statliga satsningar har den inte alltid anvÀnts pÄ det sÀtt som var tÀnkt. Kritik har framkommit mot att mÄnga lÀrare har otillrÀckliga kunskaper om tekniken och om hur den kan anvÀndas. Interaktiva skrivtavlor Àr ett av de verktyg som för in IKT i klassrummen. Enligt Burden (2002) kan skolor gÄ igenom tre faser vid införandet av ny teknik.

Den interaktiva tavlan : ???"Ett konstigt verktyg dÀr framme som man kan klicka pÄ" eller ett pedagogiskt hjÀlpmedel?

En interaktiv tavla Àr en teknisk utrustning med en rörelsekÀnslig skÀrm kopplad till en dator, projektor och ett nÀtverk. Med hjÀlp av den interaktiva tavlan fÄr lÀraren lÀtt tillgÄng till internet, interaktiva program och kan göra undervisningen mer tydlig och strukturerad.Nya medier stÀller nya krav pÄ hur undervisningen utformas och syftet med denna undersökning Àr att ta reda pÄ hur lÀrare förhÄller sig till detta. De forskningsfrÄgor som utreds i undersökningen Àr: Vilka problem och möjligheter identifierar lÀrare med den interaktiva tavlan och hur förhÄller de sig till dessa? UppstÄr nya krav pÄ lÀraren nÀr möjligheter och problem identifieras?Undersökningen Àr kvalitativ och fokusgruppintervju med öppna frÄgor har anvÀnds som metod. Metoden Àr lÀmplig för att fÄ fram hur en viss grupp resonerar kring ett visst fenomen.

Interaktiva spel i idrottsundervisningen : Vad anser lÀrare som testat pÄ dessa spel i undervisningen?

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet Àr att undersöka idrottslÀrares uppfattning av interaktiva spel i undervisningen i idrott och hÀlsa, samt ta reda pÄ huruvida de anser att interaktiva spel har en plats i idrott och hÀlsa. VÄra frÄgestÀllningar Àr: Vilken erfarenhet hade deltagarna sjÀlva av interaktiva spel och varför tog de in det i undervisningen i idrott och hÀlsa? Vilka hinder och möjligheter med avseende pÄ anvÀndandet av interaktiva spel ser lÀrare i idrott och hÀlsa? Vad anser deltagarna i vÄr studie att eleverna lÀr sig av interaktiva spel i idrottsundervisningen?MetodFör att fÄ ut sÄ mycket information som möjligt anvÀndes en kvalitativ riktat öppen intervju. I studien ingick fem deltagare. Samtliga deltagare var utbildade idrottslÀrare men en deltagare var ocksÄ filosofie doktor i idrott och hÀlsa och har anvÀnt interaktiva spel utanför skolan med ungdomar.

Interaktiva tavlor och förÀndrande lÀrarroller : En studie om hur ett par lÀrares roller förÀndrats genom anvÀndandet av interaktiva tavlor

Mitt syfte med denna studie var att undersöka om lÀrarrollen pÄverkats samt i sÄdana fall pÄ vilket sÀtt lÀrarrollen kan ha pÄverkats i och med anvÀndandet av en interaktiv tavla undervisningen. Mina frÄgestÀllningar syftade till att ta reda pÄ, konkretisera och problematisera tvÄ lÀrares uppfattningar och tankar kring deras lÀrarroll bÄde före och efter anvÀndandet av en interaktiv tavla som pedagogiskt hjÀlpmedel i undervisningen. För att fÄ svar pÄ mina frÄgestÀllningar har jag intervjuat tvÄ stycken lÀrare som arbetade pÄ samma skola i en större kommun i mellersta Sverige under vÄren 2007. UtifrÄn mina intervjuer har jag kommit fram till att lÀrarna anser att undervisningsmiljön och lÀrarrollen har förÀndrats sen den interaktiva tavlan introducerades i deras klassrum. De anser att undervisningen har blivit mer effektiv samt att lÀrarrollen blivit mer flexibel genom tavlans multifunktionella funktioner.

En undersökning i möjligheten att anvÀnda interaktiva plattformar som stöd för inlÀrning i skolmiljö.

Den hÀr C-uppsatsen utforskar möjligheterna att utforma applikationer till interaktiva plattformar som lÀr barn att lösa abstrakta problem och samtidigt Àr anvÀndbara för lÀrare i skolmiljö. Uppsatsen presenterar olika teorier och anvÀnder sedan det insamlade materialet som utgÄngspunkt för att testa om och hur dessa teorier kan tillÀmpas i ett specifikt fall. Resultatet sammanstÀlls i form av en prototyp som testas pÄ en klass förstaÄrselever i Stockholm..

Den interaktiva sagans möjligheter och problem ? en undersökning om matematiskt lÀrande hos förskolebarn

Argus, Li & Jensen, Sandra (2008). Den interaktiva sagans möjligheter och problem ? en undersökning om matematiskt lÀrande hos förskolebarn. Malmö: LÀrarutbildningen: Malmö Högskola. Examensarbetet handlar om hur vi skapar en interaktiv saga med matematiska utmaningar som vi berÀttar pÄ tvÄ förskolor. Vi vill se hur barnen agerar och reagerar.

Men smartboard har vi rÄd med - En undersökning kring pedagogers syn pÄ smartboards möjllighet som bidrag för lÀrande i skolan

BakgrundStorbritannien var ett av de första lĂ€nderna i vĂ€rlden som började anvĂ€nda smartboards (interaktiva skrivtavlor) i större skala. År 2003 gjorde staten i Storbritannien en stor satsning att köpa in interaktiva skrivtavlor till alla klassrum frĂ„n förskoleklass till Ă„rskurs fem. Sverige har inte kommit lĂ„ngt nĂ€r det gĂ€ller att fĂ„ in interaktiva skrivtavlor i klassrummen. Det har gjorts fĂ„ undersökningar i Sverige eftersom det fortfarande Ă€r sĂ„ nytt.SyfteSyftet Ă€r att undersöka pedagogers syn pĂ„ smartboards möjlighet som bidrag för lĂ€rande i skolan.MetodI vĂ„r undersökning har vi anvĂ€nt oss av en kvalitativ metod. Undersökningen bygger pĂ„ nio intervjuade pedagoger frĂ„n förskoleklass till Ă„rskurs sex.

Interaktiva skrivtavlor i det pedagogiska arbetet : En aktionsforskningsstudie

Aktionsforskningsstudiens huvudsakliga syfte Àr att skapa kunskap om den enskilda skolans villkor för anvÀndandet av interaktiva skrivtavlor i det pedagogiska arbetet. Ett vidare syfte med studien Àr att skapa ett forum för erfarenhetsutbyte som kan leda till ett kollektivt lÀrande. Studien bidrar med lÀrarnas perspektiv pÄ vilka förutsÀttningar som krÀvs för att utveckla arbetet med interaktiva skrivtavlor. MÄlsÀttningen med aktionen i studien var att en grupp lÀrare skulle ges möjlighet att tillsammans förbÀttra sin egen praxis dÀr studien Àr genomförd inom ramen för ett utvecklingsarbete. Empirin i studien utgÄr frÄn gruppsamtal som genomfördes under utvecklingsarbetet.

FrÄn Whiteboard Till Smartboard : En systematisk forskningöversikt

Syftet med denna systematiska forskningsöversikt Ă€r att klargöra forskningslĂ€get nĂ€r det gĂ€ller interaktiva skrivtavlor. Vad har forskningen funnit för effekter vid anvĂ€ndandet av interaktiva skrivtavlor och vad finns det för kompetensutvecklingsbehov för lĂ€rare som förvĂ€ntas anvĂ€nda tavlorna pĂ„ ett pedagogiskt passande sĂ€tt?För att klargöra forskningslĂ€get och fĂ„ svar pĂ„ frĂ„gorna sĂ„ anvĂ€nds en systematisk forskningsöversiktsmetod dĂ€r inkluderandet av material bestĂ„r av en objektiv urvalsprocess. Endast vetenskapliga artiklar frĂ„n och med Ă„r 2007 med empirisk undersökning och inriktning mot undervisning i gymnasieskolan finns med i det analyserade materialet.De vetenskapliga artiklarna som ingĂ„r i forskningsöversikten visar pĂ„ mĂ„nga positiva effekter med interaktiva skrivtavlor, samt nĂ„gra negativa effekter. Ökad klassrumsdialog, ökad visualisering och förĂ€ndring i arbetet med lektionsplanering Ă€r nĂ„gra effekter som Ă€r frekventa i undersökningsmaterialet.

Interaktiva skrivtavlor : Erfarenheter frÄn matematiklÀrare i Jönköping med omnejd.

Studien har  undersökt matematiklĂ€rare pĂ„ gymnasiet och deras erfarenheter frĂ„n att anvĂ€nda interaktiva skrivtavlor (Smartboard, Activboard & Teamboard). Åtta lĂ€rare har blivit intervjuade i en kvalitativ undersökning med fenomenografiskt fokus.Det blir idag allt mer populĂ€rt med interaktiva skrivtavlor i svenska skolor. MĂ„nga skolor har valt att satsa mycket pengar pĂ„ att installera interaktiva skrivtavlor, trots att det rĂ„der delade meningar om huruvida det finns nĂ„got samband mellan tavlorna och förhöjda elevprestationer. Skolan har under mĂ„nga Ă„r haft en hög förvĂ€ntan pĂ„ IT. Trots att flera av de undersökta lĂ€rarna i studien Ă€r positiva sĂ„ finns det ocksĂ„ mĂ„nga negativa erfarenheter att ta lĂ€rdom av.

Att stÀlla krav pÄ interaktiva lÀromedel

I dagens samhÀlle Àr datorer en naturlig del av vardagen för bÄde vuxna och barn. Datorer och interaktiva lÀromedel har successivt integrerats i elevernas skolmiljö, men finns framför allt som ett komplement till den traditionella undervisningen. Denna bör rimligen understÀllas vissa krav för att bland annat mÄlen i lÀroplanen ska uppnÄs. Vilka Àr dÄ de specifika krav som kan stÀllas pÄ ett interaktivt lÀromedel för att detta ska anses vara av god kvalitet? Vad Àr det som motiverar elever i grundskolan att anvÀnda sig av dessa lÀromedel? Hur vÀl utfaller de krav som utvecklarna har pÄ interaktiva lÀromedel med de krav som anvÀndarna har? Dessa frÄgestÀllningar fann vi intressanta att studera och undersöka.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->