Sök:

Interaktiv lärandemiljö i förskolan

en intervjustudie om hur förskollärare arbetar med den interaktiva lärandemiljön


I denna undersökning redogörs för den interaktiva lärandemiljön i förskolan och undersökningen har sin teoretiska utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv, där lärande i interaktion med andra människor ligger i fokus. Syftet med detta examensarbete är att bidra till ökad förståelse av förskollärares arbete med den interaktiva lärandemiljön i förskolan. De övergripande frågorna som belyses är vilka IT-kunskaper förskollärarna besitter, vilka möjligheter det finns till fortbildning inom det gällande området, samt huruvida det finns skillnader i förskollärarnas förhållningssätt till den interaktiva lärandemiljön beroende på deras ålder. Undersökningen genomfördes i form av observationer, där förskolornas tillgång och placering av datorn studerades, samt en semistrukturerad intervju i vilken tolv verksamma förskollärare från fyra förskolor deltog Resultatet visar att förskollärarna ger uttryck för att de vill ha ökade kunskaper om hur de kan arbeta med den interaktiva lärandemiljön i ett pedagogiskt syfte. Resultatet visar även att de IT-utbildningar som förskollärarna i denna undersökning har att tillgå fokuserar på datorns grundkunskaper t.ex. grunderna i Word, Power Point och dokumentation. Detta leder till att barn på olika förskolor får olika förutsättningar att arbeta i den interaktiva lärandemiljön. Förskollärarna är överens om hur de, på grund av tidsbrist och låg personaltäthet, blir tvungna att prioritera vilka aktiviteter förskolans verksamhet ska innehålla. Det leder till att i den pedagogiska verksamheten prioriterar förskollärarna lek, socialt samspel och uteliv före den interaktiva lärandemiljön. Trots detta ställer förskollärarna sig inte främmande till den interaktiva lärandemiljön, utan flertalet är väl medvetna om de fördelar som datorn kan föra med sig om användandet utgår från ett syfte. I resultatet framgår det att endast en av de förskolor som medverkar i undersökningen, arbetar med den interaktiva lärandemiljön i ett pedagogiskt syfte. I de övriga förskolornas verksamheter fyller den interaktiva lärandemiljön funktionen som lekmaterial och extra resurs.  

Författare

Christel Schulze Maria Zetterman

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..