Sök:

Sökresultat:

2095 Uppsatser om Interaktion - Sida 63 av 140

Pedagogiska miljöer kan skapas överallt på skolan : En kvalitativ studie om hur lärare ser på samspelet mellan lärande och miljö i Svenska skolor i Thailand

It is extremely important that the construction of the environment where children and youngsters spend the majority of their days supports the progress of their mentality. That is why I in this study will investigate what a certain amount of teachers consider of the interplay between learning and environment and how they thought a satisfactory environment structure eras of learning and also what the teachers consider to be missing at this point.The schools where I gathered my material are located in Thailand but they use the Swedish curriculum as a starting point and the students at these schools are mostly Swedish speaking.An important element that I came across was the impact of the surrounding on how to shape and use the environment as a tool in the teaching. Thailand?s climate is different than the Swedish climate; I want to investigate if that has any effect in the teaching.The educational environment in schools includes not only the classrooms but also every other space closely connected. Earlier scientific research as well as those people that I used as objects for interviews agrees regarding the fact that a suitable and stimulating environment are one of the most impact on how well children learn.

Från individ till kollektiv och en lärande organisation : En empirisk studie om kunskapshantering

Studien har tagit sin utgångspunkt i det kunskapsintensiva arbetslivet där individen ses som kunskapsbärare. Det blir avgörande för organisationen att ta tillvara på denna kunskap och således ställs kunskapshantering centralt för studien. Syftet har varit att undersöka hur chefer upplever och uttrycker hur individburen kunskap kan komma organisationen till gagn. För kunskapsöverföring, mellan individ och organisation, har forskning betonat vikten av ett kollektivt lärande. Studien utgår därför från ett socialt perspektiv på lärande.Med hjälp av en kvalitativ strategi med semistrukturerade intervjuer inhämtades empirin.

Intellektuellt kapital: en kvalitativ studie om hur tre banker arbetar med och redovisar det intellektuella kapitalet

Att finna korrelat till våld har länge rönt stort intresse inom den forensiska psykologin, inte minst med ambitionen att kunna predicera en persons framtida våldsamhet. I denna studie undersöks hur tretton variabler inom de fyra kategorierna substansbruk, impulsivitet, anknytning och upplevt socialt nät korrelerar med tidigare registrerad våldskriminalitet hos två grupper: personer inom kriminalvårdens frivård respektive rättspsykiatrins öppenvård. Signifikanta korrelationer återfanns mellan den tidigare våldsbrottsligheten och två av variablerna inom anknytning, en av variablerna inom impulsivitet och en av variablerna inom socialt nät. Inga signifikanta korrelationer återfanns mellan våldskriminalitet och substansbruk. De båda grupperna skilde sig åt i fråga om hur korrelationerna fördelade sig, såtillvida att för frivårdens klienter korrelerade enbart en av variablerna i kategorin socialt nät med våldskriminaliteten.

En optimal parrelation? - Några reflektioner med fokus på ett modernt familjebildningsperspektiv

Syftet med föreliggande studie var att få en större förståelse för några personers tankar och reflektioner om vad en optimal parrelation innebär. Följande frågeställningar var i fokus: Vilka aspekter kan knytas till en optimal parrelation? På vilket sätt styr olika omvärldsfaktorer? En semistrukturerad intervjuform användes och urvalet bestod av fem personer i åldrarna 30-45 år. Resultatet visade att tilliten hade en avgörande roll för välbefinnandet i en optimal parrelation. Den optimala parrelationens negativa sidor påpekades också, till fördel för den reella relationen.

Barns lek i förskolan: Hur ser föräldrar på leken som lek och leken som ett lärande i förskolan?

Syfte med studien är att undersöka vilken syn föräldrar har på leken och lekens betydelse för lärande i förskolan. Undersökningen gör jag på tre förskolor i norra Sverige. I bakgrunden kommer jag att använda mig av den forskningslitteratur som finns inom området för att beskriva både de äldre och nyare teorierna om lek. För att samla in empirimaterialet använde jag mig av kvalitativa intervjuer och gjorde sedan en innehållsanalys. Intervjufrågorna ställdes och intervjuerna genomfördes på samma sätt med alla åtta föräldrar.

Pedagogers högläsning : Ett outnyttjat pedagogiskt verktyg

Detta examensarbete lyfter fram sju olika lärares kunskap om högläsning och på vilket sätt de medvetet använder sig av högläsning i sin undervisning. Avsikten är att lyfta fram hur pedagoger som undervisar yngre barn arbetar med att läsa högt för sina elever.Aktuell forskning kring grundläggandet av läs- och skrivutvecklingen påvisar betydelsen av att läsa högt för små barn. Undersökningens resultat visar att lärare upplever högläsning som ett bra och mångsidigt pedagogiskt redskap. Det framgår dock att de pedagoger med längst yrkeserfarenhet och högst utbildning är de som använder sig av högläsning på ett mer medvetet och komplext sätt. Därigenom synliggörs vikten av att pedagoger har kunskap om högläsningens användningsområden.Pedagogernas insikter som kom fram under undersökningen har relaterats till forskning i ett jämförande perspektiv.

Textens betydelse vid läsning på liten skärm ? en studie om webbaserad textutformning för små skärmar

Syftet med studien är att genom en kombination av ett statistiskt experiment samt ett par kvalitativa intervjuer undersöka hur variabler såsom radlängd och typsnittstorlek påverkar läsbarheten vid läsning på liten skärm. Med liten skärm avses skärm tillhörande så kallade mini-PC och avser en tumstorlek mellan approximativt 7-9. Undersökningen tar sitt ursprung i en webbaserad kontext, vilket motiveras med det faktum att många läsprocesser på skärm härrör från webbaserad läsning. Använda mått i studien är läshastighet, läsförståelse samt subjektiva preferenser, mätt med hjälp av likertskala mellan 1-5 i ett frågeformulär.Studiens teoretiska basis är tämligen bred och berör flertalet områden såsom människa-dator Interaktion, Interaktionsdesign, grafisk design, informationsdesign, webbdesign samt även områden så som kommunikationsteori samt informationsbeteende, även om de två sistnämnda berörs tämligen perifert.Det statistiska experimentet genomfördes med 21 personer som sammantaget läste fyra webbaserade texter. Texternas inbördes svårighetsgrad, med avseende på texternas språkliga innehåll, mättes med hjälp av måttet Läsbarhetsindex (LIX) och bedömdes enligt dessa vara likvärdiga.

Att flytta en design från ett användningssammanhang till ett annat

Vid design av IT-system krävs en förhållning till de specifika egenskaper som finns i den miljösystemet är tänkt att användas. Även om användningen ser liknande ut krävs en detaljeradanalys av det specifika sammanhanget för att få en djupare förståelse för hur det verkligaanvändningsområdet ser ut. Det har visats sig uppkomma användbarhetsrelaterade problem vidförflyttning av ett system från en stationär miljö till en mobil miljö. Rapporten har undersöktvilka utmaningar som uppkommer när ett system flyttas från en mobil miljö till en annan snarlikmobil miljö och tar sin utgångspunkt i Ecodriving-lösningar för tunga fordon. En kvalitativundersökning genomfördes för att undersöka och identifiera de utmaningar som uppkom.Analyserat material låg till grund för framtagningen av en prototyp.

Användbara interaktiva webbaserade utbildningar för risk och säkerhet?

För att effektivisera säkerhetsintroduktionen för anställda och entreprenörer har företag mer och mer börjat anamma trenden med interaktiva webbaserade utbildningar och utnyttjar idag datorn för utbildning av personal. Sveriges kärnkraftverk och LKAB är exempel på företag som satsat på denna utbildningsform. Dessa båda företags introduktionsutbildningar utgör undersökningsobjekt för denna studie. Syftet med studien är att undersöka användbarheten av dessa utbildningar ur ett användarperspektiv. Den teoretiska referensramen har utgjorts av teorier om människa-dator Interaktion samt riktlinjer framtagna med utgångspunkt i dessa teorier.

Interaktion i klassrummet

I den här rapporten beskrivs hur elever mellan åtta och tolv år upplever användningen av datorn och Internet i skolan. Genom att studera användningen av Internet med hjälp av intervjuer, deltagande observationer och informella samtal har författaren i den här rapporten valt att utifrån elevernas perspektiv beskriva deras situation. Utifrån den etnografiska studie och de konstruktionistiska teorier författaren gjort utnyttjas sedan erfarenheter från utbildningstiden för att försökta skapa ett koncept om hur ett framtida klassrum skulle kunna komma att se ut. Undersökningar har gjorts om hur information, kunskaper och erfarenheter utbyts i klassrummet och vilken betydelse det har för användningen av Internet. Men även hur elevernas själva utvecklas och skapar sig ett kritiskt tänkande och att lära sig sortera, för dem, relevant information.

Att väcka intresse till att vilja lära : Tillvägagångssätt och faktorer som är betydelsefulla för lärare i deras arbete med att väcka intresse hos eleverna.

Syftet med uppsatsen är att öka vår medvetenhet om hur man som lärare arbetar med att väcka ett intresse hos eleven att vilja lära. Uppsatsen bygger på observationer och intervjuer av tre lärare på tre olika grundskolor. För att skapa oss en bakgrund har vi läst litteratur som relaterar till ämnet.Vi har genomfört en kvalitativ undersökning där vi hade möjlighet att ta del av lärarens egna kunskaper som bygger på deras erfarenheter om inlärning. Intervjuerna utfördes med frågor i en samtalsliknande form och vid observationerna fick vi möjlighet att reflektera över hur lärarna arbetade för att väcka ett intresse.Resultatet av vår uppsats visar att lärarna utgår från att skapa en god lärandemiljö där de försöker anpassa undervisningen efter varje elev och på så vis väcka intresse att lära. Genom litteraturen, observationer och intervjuer har vi kommit fram till flera konkreta exempel på hur man som lärare kan arbeta för att väcka elevers intresse.I diskussionen lyfter vi fram de delar från litteraturen och resultatet som vi anser är betydelsefulla och som man bör vara medveten om när man arbetar med att väcka elevernas intresse till att lära i skolan..

Alternativa visualiseringsmetoder för inlärning av arkitektur

Syftet med denna studie var att se på alternativa metoder för inlärning av ismer inom arkitektur. Teori från området pedagogik, liksom kognitiva teorier var viktiga verktyg för att kunna skapa ett gränssnitt till en interaktiv utställning. Syftet med detta läromedel var att skapa en inlärningsmiljö som främjar självstyrt lärande och skapar intresse för fortsatt inlärning för vuxna. Det var viktigt att granska och jämföra alternativ för teori och programvara för att kunna välja lämpliga verktyg.Programvaran Autodesk 3D Studio Max användes för att visualisera två typexempel inom två ismer. Dessa var: Barcelonapaviljongen av Ludwig Mies van der Rohe, och Vitra brandstation av Zaha Hadid.

Påverkan av form och färg hos robotar inom människa-robot-interaktionen

Människa-robot-Interaktion är ett viktigt område inom både nutida och framtida forskning för att möjliggöra en industriell miljö anpassad för de människor som arbetar i den, samt för att utveckla nya metoder för en effektivare produktion. En viktig fråga är den påverkan form och färg har på människan, sett ur ett psykologiskt perspektiv. En litteraturstudie har gjorts kring den mänskliga upplevelsen av och påverkan från färg och form. Vidare gjordes en studie som syftade till en bedömning av studenters åsikter kring några specifika färger på industrirobotar samt former på robotgripdon.Det kunde konstateras att vitt och orange som färg på industrirobotar föredras framför användning av röda eller blå, sett ur ett perspektiv av orsakad ängslan. Resultatet stämmer överens med tidigare studier återgivna inom den litteratur som studerats; vitt ses som en lugnande färg och orange är använt i riskfyllda miljöer för att öka uppmärksamheten.

Kunder, kollegor och arbetsgivarens krav : En studie i hur butiksförsäljare hanterar sitt känsloarbete

Denna studie beskriver hur butiksförsäljares känsloarbete kan komma att te sig i olika Interaktionssituationer inom en kosmetikkedja. Butikssäljarnas känsloarbete undersöks vid Interaktion med, kund och kollaga. Vidare undersöks hur arbetsgivaren påverkar de anställdas känsloarbete genom att använda sig av olika incitament. För att undersöka butikssäljarnas känsloarbete i olika Interaktioner har Hochschilds teori om emotionellt arbete och Goffmans dramaturgiska perspektiv används. Studien påbörjades med genom en förstudie som innefattade observationer, samtal med butikschef och insamling av olika dokument från kosmetikkedjan.

Design av en webbutiks-prototyp med hjälp av användarbarhetsprinciper

Under de senaste åren har e-handel blivit vanlig bland folk i Sverige. Enligt en undersökning gjord av Statistiska centralbyrån nyttjade tre fjärdedelar av Sveriges befolkning i åldrarna mellan 16 till 74 år under perioden april 2011 till mars 2012, e-handel. Det har visat sig att användarvänligheten på en e-handelswebbplats kan vara bland annat en viktig faktor för ett framgångsrikt e-handelsföretag. Den största risken med att en kund får svårigheter att navigera i webbplatsen är att han/hon omedelbart lämnar den samt väljer att inte återbesöka den. Uppsatsen syftar till att designa en prototyp för en nystartad webbutik som kallas för Goben Skal.

<- Föregående sida 63 Nästa sida ->