
Sökresultat:
774 Uppsatser om Innovation - Sida 36 av 52
Debatt om informationsfrihet i kris- En studie över upphovsrättsdebatten i några svenska biblioteksorienterade tidskrifter 1996-2001.
In the years 1996-2001 the European Union`s copyright-directive was drawn up. This directive led to much lobbying activities from both copyright holders and library organisations like EBLIDA and IFLA. The Internet and filesharing networks like Napster had led to strong reactions among some copyright holders. Internet gave people an easy opportunity of accessing copyright protected material. Some researchers of copyright have written books where they state that the copyright holders utilize authors fear of illegal copying to strengthen the copyright laws, and by that benefit economical.
Utveckling av kreativitet i projektarbete: uppfattningar hos medarbetare på Sony Ericsson
Uppsatsen syftar till att undersöka hur anställda på ett innovativt företag uppfattar kreativitet och hur de upplever villkoren för att utveckla kreativitet inom ramen för projektarbete. Då vi med vår studie vill beskriva variationer i uppfattningar av kreativitet hos personer som arbetar i projekt har vi valt den fenomenografiska forskningsansatsen. Vi har genomfört en kvalitativ empirisk studie med tio semistrukturerade intervjuer med anställda som arbetar i projekt på Sony Ericsson i Lund.I bearbetningen av materialet har vi låtit vår empiri styra vilka områden vi har funnit intressanta i teorin. Detta har mynnat ut i ett antal områden som vi diskuterar i vår analys.Vårt resultat visar att intervjupersonerna uppfattar kreativitet på olika sätt. Projektdeltagarna som hör till den nedre nivån i projektet uppfattar kreativitet främst som problemlösning, medan kreativitet för projektledare på den övre nivån framförallt innebär utvecklande av processer och arbetssätt.
Battle of the Produce
Thesis Purpose: The purpose of our thesis is to explore different plausible scenarios concerning the future of the Swedish produce industry with regards to branding. Methodology: In order for us to answer the research question and fulfill its purpose, we have utilized a qualitative approach combined with of both an inductive and deductive theoretical approach. Our study is both explorative and speculative. Theoretical Perspective: The theoretical framework of our research is based upon Porters Five Forces and Competitive Advantage combined with Kapferers Brand Identity Prism and his ideas on Brand Innovation. Additionally, we have utilized the Game Theory.
Sund positionering för IP-telefonioperatörer
SammanfattningUppsatsen's titel: Sund positionering för IP-telefonioperatörerSeminariedatum: 4 juni, 2008Ämne/Kur's: FEKP01, Examensarbete på magisternivå, 15 poängFörfattare: Andrea's Dehlin, andrea's.dehlin.238@student.lu.se och Albin Wennerström, albin_percy@spray.seHandledare: Per-Hugo SkärvadNyckelord: IP-telefoni, telefonoperatörer, bredbandstelefoni, strategisk marknadsplan, generativa relationer, strategiSyfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur IP-telefonioperatörer kan positionera sig för att ta sig in påtelefonimarknaden.Metod: Arbetet kommer att ha både ett induktivt och ett deduktivttillvägagångssätt, och vi har genomfört en kvalitativ studie, därvi med hjälp av semistrukturerade intervjuer undersöker tvåIP-telefonioperatör.Teori: Teorin tar sin utgångspunkt i Strategic Marketing Plan,Innovation Ecosystem, Generative Relation's, The Delta Modeloch hur teknologier blir marknaden's standard.Empiri: Det empiriska materialet är insamlat genom intervjuer medföretag verksamma inom IP-telefonimarknaden och enbranschexpert. Även rapporter från Post & telestyrelsen haranvänt's som sekundärdata.Resultat: Våra resultat visar att IP-telefonioperatörerna har godaförutsättningar att lycka's, men det kräv's att de blir bättre påatt utnyttja sina kundrelationer, att de bygger generativarelationer med andra företag, att de utnyttjar sin höga kunskapinom IP-teknologi och att de även undersöker alternativastrategier som kan vara användbara om marknaden skiftar..
Motivation för kreativitet : - En studie om hur ledare kan påverka produktiviteten i svenska medieproducerande företag
Since the mid 1900s the organizational perspective in media producing companies has changed. The focus has shifted from just being a laborer to the person behind the effort. The most important for an efficient and smooth organization is the motivation of the employees and the social working environment. Former research argues that managers must be coaches and that crucial factors for the survival of organizations are creativity, Innovation and adaptability. With this study we investigate what motivates employees to use their creative skills.
Patentinformation ? användning och barriärer En studie av 33 små- och medelstora företag inom Svenska Uppfinnareföreningen
For innovative organizations and companies it is essential to use existing knowledge to avoid spending time and resources on already existing Innovations. By using patent information, companies are able to get a picture of what is already done in their area of interest. The main purpose of the study is to examine the information use in small and medium-sized enterprises that are members of the Swedish Inventor?s Association, focusing on patent information. The study examines the use of patent information and which barriers the companies have to patent information.
Meningsskapande omvärldsbevakning - En diskussion kring dess förutsättningar
The topic for this master thesis is Business Intelligence, a means for decision makers to obtain accurate analysis about organisations surrounding world. The purpose is to examine how Business Intelligence is carried out in practice and how it can be made more efficient by considering some underlying and often overlooked factors. The study shows that organisations should strive for common goals and to engender corresponding perspectives amongst the co-workers. We have also concluded that Sensemaking, Knowledge Creating, Tacit knowledge, Entrepreneurship, Innovation, Creativity and Visions, influence the ability to utilize the efficiency of Business Intelligence. In some aspects we have noticed that our theoretical backbone differentiates from reality, which reveals the complex prerequisites that relates to matters of Business Intelligence.
Populärmusik i TV-reklam : En kvalitativ undersökning av musiken som betydelsebärande teckensystem
This paper examines a popular music song (Heartbeats by Jose Gonzalez) as a sign system in television advertising. The study was conducted through qualitative questionnaires in connection to an audio-visual method of analysis called Masking. The method facilitates the analysis of isolated parts in the audio-visual spectrum by masking/hiding parts of the audio-visual totality.The survey had seven respondents where a hermeneutic epistemological approach was used. For the analysis Cooper's theory of brand identity (Practical and Symbolic Attitudes to Buying Brands) was used together with an interaction model for music in audio-visual advertising called "Modes of music-image interaction?.
Ledning av komplexa projekt : Det nationella införandet av Pascal ordinationsverktyg i hälso- och sjukvården
Det ökande behovet av nationella IT-stöd inom hälso- och sjukvård har lett till att en nationell IT-strategi för vård och omsorg har utarbetats och att flera projekt inom ramen för denna strategi har startats. Ett av dessa projekt är utvecklingen och det nationella införandet av det nya ordinationsverktyget Pascal vilket innefattar samtliga landsting och kommuner. Förutsättningarna för projektet och dess storlek medför att ledningen måste finna tillämpbara strategier för att hantera dess komplexa förhållanden. Det har konstaterats att ett stort antal projektmisslyckanden kan bero på att komplexa projekt leds genom icke tillämpbara strategier. Ledning av komplexa projekt försvåras av det faktum att linjära strategier inte är tillämpbara, strategierna bör istället situationsanpassas och väljas efter de olika problemen som måste bemötas under projektets gång.Denna fallstudie ämnar identifiera vilka komplexiteter projektet uppvisar samt hur de kan hanteras utifrån projektets förutsättningar.
?Sedan är frågan om man tror på det?? - En kvalitativ studie av drivkrafter och barriärer mot energieffektiva flerfamiljshus
Syftet med undersökningen var att ur ett Innovationsperspektiv studera de drivkrafter och barriärer som uppstår inom bygg- och fastighetssektorn när kraven på energieffektivisering i fastigheter
ökar. Undersökningen grundar sig på bebyggelsesektorns betydande andel av Sveriges totala energianvändning. Arbetet omfattar sju kvalitativa intervjuer med aktörer inom bygg- och fastighetssektorn. I intervjuundersökningen studeras bygg- och fastighetssektorns agerande inför ökade krav på energieffektivitet i fastigheter, de aktörer och faktorer i planeringsprocessen
som har möjlighet att påverka den framtida energieffektiviseringen och avslutningsvis,
huruvida det kommande kravet på energideklarationer för byggnader uppfattas
som drivkraft eller barriär. Analysens resultat tyder på att energieffektivisering idag drivs fram främst av ekonomiska skäl, men att energideklarationen kan bli ett viktigt incitament.
Humankapital : ur ett stakeholderperspektiv
Bakgrund: I dagens kunskapssamhälle, som också benämns"den nya ekonomin", utgörs många företags värde inte längre av fastigheter och maskinpark utan istället av kundlojalitet, elektronisk infrastruktur, Innovation och anställdas kunskap. Det blir allt viktigare för företagen att lyfta fram dessa tillgångar för att uppnå konkurrensfördelar. Dagens redovisning ifrågasätts av dem som förespråkar att humankapital skall värderas och aktiveras på balansräkningen. Motståndarna till en aktivering talar om en alltför låg grad av pålitlighet vad gäller den här typen av infomation.Syfte: Uppsatsens syfte är att belysa humankapitalets roll utifrån ett stakeholderperspektiv samt att kartlägga hur IT-bolag idag redovisar sitt humankapital i årsredovisningen. Vi ämnar även att undersöka intresset för en genensam standardmodell.
Undantag från rätten att bli hörd i samband med EU-autonoma beslut om frysning av tillgångar
Detta examensarbete genomfördes på Volvo CE i Eskilstuna under våren 2013. Kursen, KPP230, på Mälardalens högskola har omfattningen 15 högskolepoäng. Programmet författarna läser heter Innovation, produktion och logistik med inriktningen entreprenörskap och företagande.Uppgiften var att utmana några projektdeltagares arbetssätt på Volvo CE med fokus på de första stegen i projektmodellen vad gäller maskininvesteringar för att undersöka om det gick att få deltagarna mer innovativa, entreprenöriella samt mer engagerade, motiverade och inspirerade.Fyra kreativa övningar har genomförts, först i en pilotgrupp och sedan i en projektgrupp på Volvo. För att kunna koppla detta till verkligheten fanns möjligheten att vara delaktiga i ett projekt där målet var att fyra monteringsavdelningar skulle bli en eller två. Intervjuer av de anställda har genomförts för att få reda på hur de arbetar och vad de tycker om arbetsklimatetDet visade sig att projektgruppen blev mer kreativ, innovativ och tillät sig själva att tänka på andra sätt än tidigare när de kreativa övningarna genomfördes.
Konceptutveckling för lampdesign : The developing concept of lamps
AbstractThis thesis was conducted by Jenny Jansson and Maria Madsen, students at the Faculty ofTechnology and Science and the Innovation and Design Engineer programme at KarlstadUniversity, during the spring 2008. The thesis covers 22,5hp for each student. AnnaHolmquist and Chandra Ahlsell at the company FOLKFORM were the ones who requestedthe theis, their company are located at Stora Skuggan in Stockholm. Tutor for this thesis wasLennar Wihk and the examiner was Monika Jakobsson of Karlstad University.The given assignment came from FOLKFORM and the aim for the thesis was to create afurther development of two already existing lamps from an earlier collection at FOLKFORM,?Jaipur? and ?Modern Times?.
Bitcoins adaption : En undersökning av faktorer som påverkar Svenska företagares val att implementera Bitcoin i sin verksamhet.
Många länder går mot ett samhälle där kontanter används till en mindre grad vilket har lett till en ökning av elektroniska betalningsmetoder. Utöver kortbetalningsmetoder har andra mer hög teknologiska betalningsmetoder vuxit fram. Bland dem är Bitcoin ett nytt system som vuxit sig relativt stor under de senaste åren. Bitcoin är både kritiserat och hyllat i olika medier. Utifrån de två väletablerade teorierna; Diffusion av Innovation och Teknologi acceptans modellen avser studien att identifiera betydande faktorer i Svenska företags adaption av Bitcoin.
Idéskapande och musik : Hur påverkas individens idégenererings- och idéutvecklingsförmåga av musik?
Den här kandidatuppsatsen undersökte huruvida idégenerering påverkades av musik i förhållande till antal idéer, lämplighet och unicitet. Musikens eventuella effekt jämfördes även med deltagarnas musikpreferenser och kreativitetskarakteristik, med avsikten att svara på om dessa faktorer var relevanta för musikens möjliga påverkan av idégenerering eller inte. 16 deltagare delades in i tre grupper och genomförde ett idégenereringsexperiment. Två av grupperna lyssnade på två olika sorters musik under experimentet, en per grupp, och den tredje gruppen arbetade under tystnad. Alla deltagare svarade sedan på ett mindre formulär, och de flesta utförde ett test för att avgöra individens kreativitetskarakteristik.