Sök:

Sökresultat:

142 Uppsatser om Informationshantering - Sida 2 av 10

Säkerhetsanalys av Olofströms kommuns IT-verksamhet : En utvärdering av informationssäkerhet

Uppsatsen syftar till att utvärdera informationssäkerheten i Olofströms kommuns IT-verksamhet för att jämföra resultatet med BITS. Vidare syfte med uppsatsen är att se över de övriga Blekingska kommunernas syn på informationssäkerhet samt hur de arbetar med det. Uppsatsen klarlägger även Olofströms kommuns anställdas syn på informationssäkerhet samt ger en sammanfattning hur deras dator-, lösenords- och e-posthantering ser ut. En tillsyn av Olofströms kommuns dokument "Säkerhetsinstruktion IT, för användare" genomförs för att utvärdera huruvida dokumentet uppnår en acceptabel säkerhetsnivå för Informationshantering.Sammanfattningsvis visar resultaten att Olofströms kommun genomför ett aktivt arbete med informationssäkerhet. Resultaten visar även att de övriga Blekingska kommunerna anser att informationssäkerhet är viktigt och de jobbar någorlunda likvärdigt med det.

Knowledge Management System och kollaborativt arbete ? Wiki som informationshanteringsverktyg

Denna rapport tar upp huruvida Wiki, som Informationshanteringsverktyg, kan uppfylla de krav som finns på företags Informationshantering idag. Syftet med arbetet är att utifrån teori och en mindre undersökning se vilka möjligheter och nackdelar som finns med verktyget för företag. En mindre intervjustudie med tolv informanter har genomförts på företaget Agda Lön AB. För att skapa en grund presenteras teorier inom Knowledge Management och Knowledge Management System, Kollaborativt- och kooperativt arbete, samt verktyget Wiki. Därefter redogörs den studie som genomförts. Vidare diskuteras de olika aspekter som framkommit under teori och empiri.

Probleminventering av några forskares informationshantering : En fråga för biblioteket?

The aim of this Master?s thesis is to investigate if the library can be a real partner for researchers in managing and dealing with their research information. In this study, six researchers have been interviewed about their problems with information management. This study uses the method Critical Incident Technique for the interviews with the researchers. This method focuses mainly on problems and what happens around those problems.

Informationshantering och organisatoriskt lärande i samband med företagens etiska handel

The purpose of this essay is to examine how four Swedish retail companies describe their information management in connection to ethical trade. My purpose is also to examine how this information management relates to organizational learning. My questions at issue are ? ?Which activities related to information management in connection to ethical trade is described by the companies?? and ?How can these activities and statements be related to organizational learning?? My method of investigation is to perform qualitative interviews with representatives from the retail companies and relate the results to theories on information management and organizational learning, mainly theories of double-loop- and single-loop learning. The information management literature address issues such as information needs, information sources and information seeking.

Informationsstyrning - Är information alltid en tillgång? - En studie i fyra företags interna processer för hantering av beslutsstödjande information

Bakgrund och problem: Information är tack vare dagens moderna affärssystem inte längre någon bristvara. Att inför viktiga beslut få fram rätt information vid rätt tidpunkt är problematiskt och något som få företag lyckas med på ett effektivt och kostnadsmedvetet sätt. Oftast är informationen inför besluten undermålig. Syfte: Huvudsyftet är att undersöka om ovan beskrivna problem föreligger och, om så är fallet, utreda vilka bakomliggande faktorer som orsakar detta, samt att ge förslag på lämpliga åtgärder för att komma till rätta med problemet. Metod: En kvalitativ studie har genomförts där beslutsfattare inom fyra olika organisationer har intervjuats i ämnet.

Vår gemenskap är god! Nordisk Nytta genom ett informationsteoretiskt raster : En fallstudie av Nordiska rådet/Nordiska ministerrådets informationshantering

Information management is today a matter of great importance for every organisation. It is therefore necessary for organisations to see information and its management as a significant part of the organisation s key to success. In this essay we have chosen to study the implications of information policy and information strategy for The Nordic Council/The Nordic Council of Ministers. These two intergovernmental organisations share the same information department. Although The Nordic Council/The Nordic Council of Ministers are non-profitable organisations, they share some characteristics with those acting in a competitive market.

Beslutsprocesser och informationshantering ? en fallstudie inom en högskoleorganisation

The purpose of this thesis, was to study decision processes and the importance of information management in the processes within an academic organisation, which led to the work with adaptions according to the law of Equal Treatment of Students in Higher Education, (SFS 2001:1286). A general question was formulated concerning how different information- and knowledge flows interact within an academic organisation and its library during the decision processes. The questions at issue we have tried to examine, concern the factors that have influenced the participants´ choice of information during the decision processes, in their work of adapting the law of equal treatment, and how these choices have influenced the priorities that were made. The theoretical starting point was basically Cohen, March and Olsens Garbage Can Model. We also found the author Chun Wei Choo´s descriptions of organisations, as systems of information processing, useful for parts of our thesis, especially the parts that deals with the role of information management within the decision processes.

Informationshantering och kunskapsöverföring mellan svenska och kinesiska företag : ~ En fältundersökning i Kina.

Syfte: Syftet med denna uppsats är att se hur kunskap överförs och information hanteras från svenska företag till deras samarbetspartners eller dotterbolag i staden Qingdao i Kina, men även att se vilka problem som kan uppstå när dessa processer genomförs. Författarna vill även utreda vilken Informationshantering som är mest effektiv samt om det uppstår några problem i samband med de kulturella skillnaderna mellan Sverige och Kina.Den allmänna anledningen till att ett företag investerar i ett annat land är de ekonomiska utvecklingsmöjligheter som kan ge stor avkastning, men vilket land ett företag väljer att investera i varierar. De tio senaste åren har Sveriges ekonomiska relationer med Kina utvecklats snabbt och idag är Sveriges största handelspartner i Asien, landet Kina. När utländska företag etablerar sig i Kina överförs kunskap och information till de kinesiska företagen och deras arbetstagare. Detta kan skapa ekonomiska möjligheter för de utländska företagen men innebär även en utmaning.

Konsulters beskrivning av Big Data och dess koppling till Business Intelligence

De allra flesta av oss kommer ständigt i kontakt med olika dataflöden vilket har blivit en helt naturlig del av vårt nutida informationssamhälle. Dagens företag agerar i en ständigt föränderlig omvärld, och hantering av data och information har blivit en allt viktigare konkurrensfaktor. Detta i takt med att den totala datamängden i den digitala världen har ökat kraftigt de senaste åren. En benämning för gigantiska datamängder är Big Data, som har blivit ett populärt begrepp inom IT-branschen. Big Data kommer med helt nya analysmöjligheter, men det har visat sig att många företag är oroliga för hur de ska hantera och ta tillvara på de växande datamängderna.

Informationskvalitet i Affärssystem

Informationsteknologin har mer och mer satts på kartan för resurskrävande faktorer och däri dess affärssystem. En ständigt återkommande problematik är att förse användarna och organisationen med information av hög kvalitet. Ett av våra syften med studien har därför varit att beskriva hur företag arbetar för att uppnå en hög informationskvalitet i sina affärssystem för att därefter kunna utveckla riktlinjer som informationsansvariga kan använda för att öka informationskvaliteten i affärssystem. För att komma fram till hur företag arbetar med hanteringen av informationen är det viktigt att veta huruvida det finns en medvetenhet påolika nivåer (informationsansvarig och användare) av informationskvaliteten i företaget för att verkligen säkerställa dess arbetssätt. Det här har gjort att vår problemformulering har blivit; Hur arbetar företagen för att uppnå informationskvalitet i sina affärssystem? För att svara på frågan har vi skapat oss en teoretisk referensram som består utav sex huvudrubriker; information, perspektiv på information, medvetenhet, Informationshantering,informationskvalitet och dimensioner av informationskvalitet.Studien har en explorativ problemformulering och en kvalitativ metod.

APU ? Arbetsplatsförlagd utbildning. Elektronisk dokumentation - effektivt verktyg under APU?

Då verkligheten ständigt förändras och skolan skall ha möjlighet att utveckla goda läroprocesser under APU, måste det ske i samklang med APU platserna. Inom de yrkesförberedande utbildningarna är APU (arbetsplatsförlagd utbildning) ett viktigt verktyg för att göra våra elever medvetna om hur dagens arbetsmarknad fungerar och vilka förväntningar som kommer att ställas på dem som blivande arbetstagare och medarbetare. Genom vårt utvecklingsarbete med att utveckla APU-dokumentation på Internet, hoppas vi kunna förbättra och förenkla framtida dokumentation under APU. Vi menar att vikten av hållbar dokumentation ger handledaren och pedagogen möjlighet att kontinuerligt följa elevens kunskapsnivå och personliga utveckling. Syftet med vår undersökning har således varit att undersöka om vi med APU-dokumentation på Internet som verktyg i gymnasiet kan förbättra Informationshantering, dokumentation och kommunikation samt underlätta samarbetet mellan handledare och skola i jämförelse med nuvarande handledarpärm. Vi gjorde kvalitativa intervjuer med totalt sex handledare som arbetar som frisörer.

Informationshantering och andra konkurrensfördelar i en förändringsfas

Problemområde ? Med uppsatsen ämnas undersöka på vilket sätt hanteringen av patientrelaterad information i Hälsoval Skåne uppfattas som en konkurrensfördel av privata vårdenheter och huruvida det finns andra konkurrensfördelar som dessa vårdenheter anser vara avgörande. Metod ? En kvalitativ undersökning har gjorts i form av en fallstudie där verksamhetschefer på fyra privata vårdenheter, som bedriver primärvård i Malmö, har intervjuats. Hälsoval Skåne innebär en stor förändring av primärvården inom regionen. Därav har inledningsvis en bred litteraturstudie gjorts för att skapa en ökad förståelse för detta obeforskade fält. Avslutningsvis har det empiriska materialet analyserats och diskuterats med utgångspunkt i de valda teoriområdena; organisation, tjänster och information.

Från manuell till datoriserad informationsbehandling: en aktionsstudie

Denna uppsats avser en förändringsanalys. Tillsammans med ett mindre företag har vi undersökt vad konsekvenserna, av ett införande av datoriserad informationsbehandling, skulle bli. Förändringsanalysen avser: ? Från manuell till datoriserad lagerhantering ? Dokumenthantering med XML ? Elektroniska affärer B2C med XML ? Elektroniska affärer B2B med XML Slutsatsen är att en datorisering skulle förenkla företagets lagerhantering. I företagets fall skulle en datorisering kunna leda till effektivare informationsbehandling.

Förändringar i informationshanteringen: när mobila enheter har implementerats inom skogsnäringen

Intentionen med denna uppsats har varit att undersöka och lyfta fram de förändringar, som utifrån Informationshanteringen, kan uppstå när mobila enheter implementerats för fältarbetande personal inom skogsnäringen. Fokus läggs på den information som förmedlas mellan fältarbetande personal och den information som finns lagrad inom verksamheten. Förändringar vi har undersökt är insamling, bearbetning, lagring, överföring, presentation, tillgänglighet, aktualitet och korrekthet. Resultatet av undersökningen visar att de mobila enheterna har medfört förändringar i form av förbättringar för nästan alla de aspekter vi valde att fokusera undersökningen på..

Förändringen av revisionsarbetet som en följd av finanskrisen 2008

Attityder påverkar vår Informationshantering, vårt omdöme och vårt beteende. Denna studie syftar till att undersöka om fenomenet skiljer sig mellan olika grupper och om det har att göra med personlighet. 120 personer ur grupperna poliser, kriminalvårdare och en kontrollgrupp undersöktes avseende attityder till intagna och Big Five teorins personlighetsdimensioner. En one-way ANOVA visade inga signifikanta skillnader mellan grupperna. Två-vägs variansanalyser användes för att undersöka eventuella huvudeffekter och interaktionseffekter med hög respektive låg grad av samtliga personlighetsdimensioner samt variablerna anställning (kriminalvårdare, poliser och kontrollgrupp) och attityd till intagna.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->