
Sökresultat:
23219 Uppsatser om Information management - Sida 24 av 1548
Yield Management i relation till Customer Relationship Management - En komparativ hotellanalys
Uppsatsens syfte är att förklara Yield Management. Detta gör författarna genom att kvalitativt studera och analysera arbetsgången på två hotell. Det ena hotellet har en uttalad Yield Management strategi emedan det andra hotellet har en Customer Relationship Management strategi. Det sistnämnda hotellet fyller funktionen som referensobjekt till Yield Management. Customer Relationship Management valdes som en referensram eftersom denna teori är vanligt förekommande inom hotellbranschen.
Strategiska Alliansers potential för Djuice
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..
Ensam är stark- en kvalitativ studie
En kvalitativ studie om en liten regioanl banks resurser och förmågor. Teoretisk referensram: resursbaserad teori..
Kopplingar mellan interna prestationsmätningar och ständig förbättring
Kopplingar mellan interna prestationsmätningar och ständig förbättring undersöks genom fallstudie av IKEA Food Service. Uppsatsen genererar fem hypoteser kring ämnet..
Enhetschefsposition - Utmaning eller huvudvärk? : Middle Management - A Challenge or a Headache?
AbstractThis is a qualitative study on what motivates personnel to apply for middle management positions within the Värmland County Police Department. This study also looks at whether or not there are differences in motivation between men and women in regards to applying for middle management positions.The study has been conducted through in-depth interviews with 17 employees of the Police Department. The material collected was analysed using the Empirical Phenomenological Method (EPP). 29 categories were generated which were then divided into four themes.The result showed that motivation can be achieved by having a more structured middle management roll whereby, for example, there are clear guidelines on the responsibility and authority you have. Support and encouragement were also named as motivating factors.
Redovisningspraxis i några ideella idrotts ? och handikappföreningar
Syfte med denna uppsats är att göra en beskrivning och analys av redovisningspraxis i några idrotts ? och handikappföreningar.Vår metod är litteraturstudie, insamling av information genom frågeformulär och personliga intervjuerSamtliga undersökta föreningar har ordnad bokföring Föreningar har anställd personal som driver den dagliga verksamheten. Vår slutsats är att undersökta ideella föreningar avslutar sina räkenskaper med års/ekonomisk redovisning. Inga av undersökta föreningar använder fullt ut gällande redovisningsnormer. Våra hypoteser har inte fått stöd i empiriska materialet..
Working Capital Management : En pilotstudie av svenska småföretag
Syfte: Working Capital Management handlar om rörelsekapitalstyrning och är enligt litteraturen av vikt speciellt för mindre företag. Anledningen är att deras kapitalstruktur består av en hög andel omsättningstillgångar och kortfristiga skulder. Working Capital Management innebär i stora drag att optimera rörelsekapitalet i företaget. Eftersom denna uppsats är en pilotstudie är syftet att göra en förundersökning om arbetet med Working Capital Management inom mindre och medelstora företag. Avstampet tas i forskningsfrågornaAnvänder sig mindre och medelstora företag av Working Capital Management?Känner de till begreppet?Metod: Den vetenskapliga metoden är en deduktiv, kvalitativ forskningsansats.
Kommunala webbplatser för alla eller några? : Kvalitativa intervjuer med webbansvariga i tio sydsvenska kommuner
There is a need for examining the accessibility of public web sites and for several reasons. First, public organizations possess considerable amounts information of interest to its citizens and which ought to be easily accessible. Secondly, international and national guidelines for web publishing support the different types of requirements experienced by web users and, in particular, with regard to accessibility for people with disabilities. The thesis examines the design of public web sites from two different aspects. Web sites can be built up and structured from the management view of the public organization, or, they can be constructed with a view to user needs and requirements.
NEW PUBLIC MANAGEMENT IN PUBLIC ELDERLYCARE - Section heads' and caregiving staffs' perceptions of the existence and influence in public retirement homes
This examine illustrates the section heads' and caregiving staffs' perceptions of the influence of New Public Management (NPM) in public retirement homes in Malmö. A central theme is to investigate if the main features of New Public Management are noticeable and if that's the case, are the consequences an advantage or disadvantage? The main features of New Public Management in this examine are: decentralization, competition, internal market, cost- conscious, management by objectives with a focus on results and costumer focus.
To reach answers to the questions above, a quantitative and a qualitative approach has been chosen. The study is based on 41 questionnaires with enrolled nurses/nurse's assistants and four semi-structured interviews with section heads of retirement homes. Four different retirement homes have been participated in this study.
Innehåll och mening i coaching - en studie ur mellanchefens perspektiv
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..
Informationspark? Informationsstrukturerna hos bioteknikföretagen på Ideon
This thesis deals with information provision to the knowledge intense biotechnology businesses of Ideon Science Park in Lund, Sweden. Previous research concerning the information needs of Science Park companies has been conducted from the information provider s perspective. Instead, we apply a user perspective to find out what information needs these companies have, and how they prefer to acquire information. Central terms are: information, -needs, -acquisition, -consciousness, -strategy, small and medium sized enterprises, scientists and engineers, information (resources) management, networks, tacit knowledge, knowledge transfer and innovative milieux. The companies need scientific and business information; the latter is easily obtained within Ideon.
Belöningssystem - en offentlig hemlighet
I denna uppsats prövas följande hypotes som har sin grund i agentteorin: Ju högre ägarkoncentration företaget har desto mer information angående VD: s belöningssystem lämnas ut. Uppsatsen syftar således till att undersöka huruvida det föreligger ett samband mellan aktieägarnas maktställning och företagens transparens, det vill säga mängden och tydligheten av den information företaget ger ut. Enligt vald teoretisk referensram torde information gällande VD:s belöningssystem vara högst relevant för aktieägarna. Vidare har vi valt att endast undersöka den information om VD:s belöningssystem som återfinns i företagens årsredovisningar. För att mäta ägarnas maktställning gentemot företagets ledning undersöker vi företagens ägarkoncentration.
Hedge Fund Style Analysis, Is an Index-Based Approach Viable?
This thesis aims to open the Pandora?s Box of hedge fund styles through an index-based style analysis. This information asymmetry is due to both less strict disclosure requirements and inherent nature of hedge funds. We employ a multiple unconditional linear regression model wherein 23 Swedish hedge funds are regressed on 10 style indices. In addition to the increased interest in hedge funds and their performance drivers, our unique approach with regressing return on return motivates this study.
Lean Thinking ? Ett sätt för serviceorganisationer att öka sitt värdeskapande?
Syftet är att genom ett Service Management-perspektiv studera huruvida implementeringar av Lean Thinking i serviceorganisationer skapar möjligheter för ökat värdeskapande för såväl kund som organisation. Huvudfrågeställningen ser ut som följande: Hur påverkas värdeskapandet i serviceorganisationer vid en implementering av Lean Thinking? Vi har betraktat två skilda serviceorganisationer som implementerat Lean Thinking - Fritidsresor och Universitetssjukhuset i Lund - genom en kvalitativ forskningsmetod. Semi-strukturerade intervjuer har genomförts med intervjupersoner från respektive studieobjekt. Genom en litteratusstudie av Service Management- och Lean Thinking-teorier har såväl likheter som skillnader i perspektivens syn på värde och värdeskapande illustrerats.
säljledarens roll i organisation
Presentation av säljledaren och dennes roll i en försäljningsorganisation. Argumentation för att säljledaren skall arbeta aktivt tillsammans som coach med säljarna ute på fält..