Sökresultat:
22515 Uppsatser om Information Design - Sida 53 av 1501
Intranätets betydelse för användarna i ett landsting
The aim with this independent degree project of master thesis is to find what the user opinions of the intranet in a county council is. The paper seeks how the question about how the culture in the organisation was affected by the use of the intranet. An important part is to explore the expectations and acceptance of the intranet and get a picture of which functions and services support day-to-day work with good quality. One goal is to find out how the intranet users feel that the communication, information and usability can be developed.The focus group interview is a qualitative method that has been applied for gathering data from the respondents, who participate in the investigation from the county council. The used method is unstructured focus groups containing the three dominating categories of staff in the county council.
Högskolestudenters uppfattning av informationsöverflöd: En studie med fenomenografisk ansats
With the volume and availability of information increasing as fast as technological development in society a phenomenon called information overload has emerged. The purpose of our thesis was to investigate how university students experience this increase in volume and ease in access to information. In our study we concentrated our focus on the student?s use of electronic resources. So as not to prejudice our study group our questions focused on different aspects of searching for information.
Manual för elMaster Concept 2012
This thesis includes a description of the project flow for our projects at Semcon. The emphasis is on designing a manual for elMaster Concept.The project flow provides several minor and major elements plotting schedules for this project and the establishment of a manual. When a schedule is drawn, lists and tables with components and connections can be created. This is done to better manage drawings and make changes. These diagrams and tables are used in product manufacturing, testings, controls.
Folkligt deltagande & regional utveckling
The residential yard at Kvarteret Landsfiskalen 1, in the area Herrgården in Rosengård, Malmö was built in 1971 and has since then been reconstructed twice, in 1984 and 2008. The yard is found in an area which was built during the years 1965 ? 1974, a period in which the swedish goverment approved a decision to build one million homes, and much of the events in this particular yard is also typical for the process in many other areas built during the same period.At the original construction the design of the yard was entirely incused by the pressure in time and finance, one was under at that time, in order to over- come the housing shortage. The design it has nevertheless been given, reflects the esthetic ideals of that time well.The building of the area was barely finished when the swedish authori- ties started handing out grants in order to support the rearmament of the outdoor environment in the areas built during the so called ?million program?.
Identifiering av typsituationer som kan skapa problem vid design och implementering av relationsdatabaser
Snabb tillgång till korrekt information är idag ett viktigt konkurrensmedel för företag. Databaser gör detta möjligt genom att flera användare kan dela på verksamhetens information och därmed kan informationen hållas aktuell och konsistent. Den här studien behandlar relationsdatabasen som kännetecknas av att datan lagras i tabeller. Databasens fördelar medför att den utgör kärnan i flera informationssystem och det är därför viktigt att databasen uppfyller kundens och användarnas krav.Studien identifierar typsituationer som kan skapa problem vid design och implementering av relationsdatabaser. Syftet är att databasutvecklare kan utnyttja studien för att veta vilka typsituationer som kan skapa problem i ett databasprojekt och på så sätt vara förberedda.
Systemutveckling och användbarhet -Att utnyttja användbarhetstester i systemutvecklingsprocessen
Den här rapporten behandlar frågeställningen om hur man kan anpassa systemutvecklingav ett informationssystem enligt livscykelmodellen till att inkludera användbarhetstester. Frågeställningen grundar sig i att god användbarhet inte är ett explicit uttryckt mål i Andersens beskrivning av livscykelmodellen. För att besvara frågeställningen har vi utvecklat och testat ett bokningssystem åt en mindre verksamhet. Utvecklingsarbetet har bedrivits enligt en egen anpassning av livscykelmodellen. Testerna har utförts enligt metoden cooperativ evaluation.
Sex säljer?
Jag har studerat och försökt att undersöka varför förpackningar av sexleksaker ser ut som de gör och i processen har jag också undersökt hur deras visuella kommunikation uppfattas och vad som eventuellt skulle kunna göras bättre. Anledningen till denna uppsats är att min uppfattning av förpackningar
i sexleksaksindustrin är sexistisk, kränkande
och framför allt består av dålig design. Jag redogör för litteratur som jag anser vara intressant för uppdraget och den behandlar både byggandet av varumärken och förpackningsdesign. En undersökning och
intervjuer med experter kommer också att presenteras. Slutligen ger
designarbetet ett exempel på hur en
stilren förpackningsdesign kan vara svaret på
frågan om hur man bäst kommunicerar
förpackningen till en sexleksak.
Uppsatsen är inte avgörande i den aspekten att den inte ger ett svar på varför paketen
är utformade som de är, dock
utvecklar jag vad några av möjligheterna
skulle kunna vara.
Design och konstruktion av kaross till ögonstyrt arkadspel
Tobii Technology AB is a global leading company in eye tracking. The technology is a part of acomputer screen called an eye tracker. It enables computers to follow eye movement whichfurther make it possible to control the computer by only using your eyes.The mission was to develop an arcade game for eye controlled games that Tobii can use in theirmarketing or as a tool when doing researches about the interest in the technology amongst gamecompanies. The product realization involved designing an innovative, functional and futuristiccase which gathered the existing hardware and software to build the final prototype. In order toattract users it was important to focus on the visual expressions.Initially, the project started off with an information retrieval which contained interviews, fieldstudies, tests and literature studies.
Jippieserien : En kvalitativ studie om hur multimodal media kan nå ut till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras föräldrar
This report describes the work process to an interactive movie addressed to children with neurodevelopmental disabilities, where Jippieserien is the client. The aim is to explore how multimodal media can convey Jippieseriens message to children with neurodevelopmental disabilities and their parents, by taking the users needs into account.It is important to focus on the people who will use the system when designing interactive systems. This project is therefore using the designprocess human-centered design for interactive systems. The process includes four basic elements and provides guidelines for user-centered design. These parts are analysis, prototyping, implementation, and evaluation (Johansson.
Vävtapeter i ny dräkt
Pattern design is a territory which has been widely explored by many during a long period of time. With this project I hope to shine a new light on wallpaper design, the area on which I?ve applied my patterns to.The inspiration for this wallpaper collection originated in a past project in which I experimented with weaving strips of paper together in different ways. During this time I found myself curious to investigate how this kind of weaving could be applied to textiles, wallpapers, etc.My main focus in this project has been about creating interesting patterns in which unexpected motifs are woven together. I?ve also touched on the subject of creating a kind of conceptual wallpaper constructed by weaving strips of wallpaper together.I based my patterns on a series of drawings that I created during the course leading up to this project.
SommaRo Foajén : interiör, tapet och möbler i samspel
Den här rapporten avhandlar Kristin Charlie Torsdotters examensarbete i industriell design vid Högskolan på Gotland. Examensarbetet gick ut på att utforma foajén till det påbörjade bostadshuset SommarRo i Uppsala, samt en sittmöbel till foajén. Projektet genomfördes i samarbete med arkitekterna till bostadshuset, Arcum Arkitekter.Projektets tyngdpunk har legat på att utforma en sittmöbel till foajén. Kravet på möbeln var att den inte bara ska vara funktionell och tilltalande utan att den även ska fungera som en installation i rummet. Möbeln skall även binda samman foajén med den övriga byggnaden samtidigt som den ska ha ett tydligt samband med byggnadens överliggande tema: modern japansk design med inslag av skandinavisk samtida design.Arbetet har skett i enlighet med design metodikens olika faser.
Informationskvalitet: informationssökares syn på kvalitet
The aim of this thesis is to examine how different kinds of information seekers are evaluating information quality in the information flow online. To address the problem stated, qualitative interviews were carried out with a librarian as a reference person and a group consisting of journalists and scientists. The result of the study implies that the reference person is well aware of the strategies employed by her in the search process. However, the respondents are not aware of the strategies they are actually using. An explanation is the respondents lack of education in information seeking.
Design med hög igenkänningsfaktor : Hur påverkar den oss och vad är typiskt för detta sättet att jobba på?
Design som har en hög igenkänningsfaktor kan man idag uppleva har blivit mer vanlig då det ofta dyker upp nya produkter och möbler av olika slag som är lätta att känna igen och som vi därför har väldigt lätt att ta till oss. Vi mår bra av att lätt kunna förstå oss på, och man slipper tänka till och fundera kring varför objektet ser ut som det gör, det blir istället väldigt lättläst.Igenkänningsfaktorn spelar alltså en väldigt stor roll, och vi kan dra paralleller till t.ex.ståuppkomiken där ståupparen ofta försöker skapa bilder och situationer som publikenkänner igen sig i, och därför också skrattar åt skämten. Men att igenkänningsfaktorn på designen är hög innebär inte enbart fördelar, utan frågan om vad som är plagiat och inte blir väldigt aktuell när ett objekt är snarlikt ett annat. Om man tittar tillbaka i tiden kan man dra kopplingar till konstvärlden och s.k. ready-mades.
Ett väntrum med identitet : En studie i hur väntrummet kan skapa en tydligare länk mellan besökare och myndighet
Ma?let med detta examensarbete har varit att studera Migrationsverkets va?ntrum vid Asylpro?vningsenheten i Flen och hur det anva?nds. Detta fo?r att identifiera rummets brister och fo?rba?ttringsmo?jligheter. Syftet har vidare varit att ta fram ett gestaltningsfo?rslag som skapar en tydligare identitet fo?r rummet och som bidrar till en starkare la?nk mellan beso?kare och myndighet.Genom metoder, sa?som observationer, platsanalys, notationer, intervjuer samt omva?rldsanalys, har en o?kad fo?rsta?else fo?r va?ntrummet skapats och det har konstaterats att det finns en brist vad ga?ller rummets igenka?nning och identitet.Med hja?lp av litteratur och resultatet fra?n metoderna har ett gestaltningsfo?rslag sedan utvecklats.
TRYCKT MATERIAL TILL ESKILSTUNA KONSTMUSEUM : Informationsbroschyrer om konstmuseet och om samlingen
Syftet med arbetet har varit att skapa informationsmaterial till Eskilstuna konstmuseum som är anpassat efter målgruppen. Detta önskades eftersom inget liknande material fanns sedan tidigare på konstmuseet. Målet var att besökare och potentiella besökare snabbt skulle kunna få en överblick av vad museet hade att erbjuda. Men också för att ge besökare en möjlighet att kunna få förståelse för vad som visas och hur utställningarna är uppbyggda, utan att behöva gå en guidad tur.Detta har gjorts till större delen genom analyser och litteraturstudier, men utprovningar har också varit en stor del av arbetet.Resultatet blev två broschyrer som togs fram enligt riktlinjer för informationsdesign, en informationsbroschyr och en broschyr om samlingen..