Sök:

Sökresultat:

22500 Uppsatser om Information Design - Sida 27 av 1500

Design för våra sinnen : En kvalitativ studie över hur design påverkar välbefinnandet

Datum:10 juni, 2013 Nivå:Kandidatuppsats i Innovationsteknik, 15 hp Institution:Akademin för Innovation, Design och Teknik, IDT, Mälardalens Högskola Författare:Philip dos Santos Jadidi , 1990; Amanda Nydahl , 1987 Titel:Design för våra sinnen En kvalitativ studie över hur design påverkar välbefinnandetHandledare:Petra Edoff Nyckelord:EBD (Evidensbaserad design), Design, Välbefinnande, Väntrum, Sinnen. Frågeställning:Hur kan ett ökat välbefinnande skapas via utformningen av den fysiska miljön i ett väntrum utifrån våra sinnen? Syfte:Studiens syfte är att undersöka och skapa riktlinjer för att öka välbefinnandet hos patienter, utifrån att skapa en miljö som tar hänsyn till de fem olika sinnena (syn, lukt, smak, hörsel, känsel). Metod:Studiens tillvägagångssätt genomfördes kvalitativt. Där teori insamlades via en omvärldsanalys från bland annat olika elektroniska databaser som Google, Google Scholar, PsycInfo, Sage Journal, ScienceDirekt och Google Books.

DFM för Lasersvetsning

 The purpose with this thesis was to develop a designguideline which will simplify the development of new products that will be laser welded. The need for this thesis has come forward from the quality problems that Volvo Construction Equipment, Components Division is having with their laser welding manufacturing unit. The reason for the problems emerges from the bad communication between the development unit and the manufacturing unit within the company when the products produced today was developed. This resulted in products that were hard to and in some cases almost impossible to weld. To avoid these problems from occurring again it was needed to gather the experiences within this area and compile it and present in a brief a pedagogical manner. The information for the groundwork of our results has been gathered by interviews of several key persons in Volvo Construction Equipment, Components Division.

Design och Produktutveckling : En fallstudie om hur företag med hjälp av design kan skapa mervärde till konsumenten i produktutvecklingen

In today?s competitive market, design is an important element for the companies. They must succeed with delivering an increased value and an experience for the consumer to be able to survive. The Swedish company?s have become better in the design area, the higher standards the consumer?s demands forces the company to invest more in design.

Planteringar på Marieholm med 1800-tals växtmaterial och tillhörande skötselplan

Uppsats för avläggande av filosofie kandidatexamen iKulturvård, Trädgårdens hantverk och design, 22,5 hp, 2014.

Design som strategisk funktion : En underso?kning om design, innovation och publicitet i media

Bakgrund: Revisorns uttalande om ansvarsfrihet till styrelsen och den verkställande direktören har varit en del av den svenska aktiebolagstraditionen sedan en lång tid tillbaka. I mars 2008 överlämnades ett delbetänkande angående avskaffandet av revisionsplikten för små företag, där utredningen föreslog ett avskaffande av förvaltningsrevision inom samtliga aktiebolag. Ett flertal remissinstanser krävde en vidare utredning kring förvaltningsrevisionen och ansvarsfrihetens syfte.Problem:  Hur ser revisorer på förvaltningsrevision och ansvarsfrihet i mindre företag? Hur ser revisorer på sin roll inom mindre företag och kommer lagändringen att ändra deras uppfattning?Syfte:  Syftet med studien är att beskriva hur tre godkända/auktoriserade uppfattar förvaltningsrevision och ansvarsfrihet i framför allt små och medelstora företag.Metod:  En referensram skapades genom att söka information i form av litteratur, artiklar, rapporter och utredningar. Därefter insamlades material till empiriavsnittet genom att intervjua tre revisorer.

Alla får vara med! : En kvalitativ genomgång av tekniker som används för att göra webbsidor tillgängliga för olika sorters enheter

Att göra webbsidor tillgängliga för olika sorters enheter är ett område som har uppstått i och med smartphonens utveckling. Mängden enheter har under de senaste åren ökat stort och det är inte längre endast laptops och datorer som används. Då enheternas skärmupplösning skiljer sig krävs en anpassning beroende på enhet för att ge en bra användarupplevelse. För att identifiera tillgängliga tekniker har en kvalitativ undersökning genomförts. Undersökningen består av en genomgång av utvald litteratur samt intervjuer med utvecklare på företagen Nethouse och Laget.se utförts.

Användning av virtuella mötesplatser

Internet is used today as a traditional medium for information exchange and social interaction. One of these is virtual meeting places where people meet and exchange information, socialize and exchange knowledge with each other. The group has chosen to examine the factors affecting the use of web forums, one of the virtual meeting places that exist on the Internet today. And look at how people use the web forum today in the current situation and how to design a web forum.A survey was conducted to find out how people look at web forums today, 80 people participated, and they got to talk about what they think about different web forums regarding how and why the use these them. Guidelines on how a web forum should be designed were also developed.

Elecronic Wallet - Utveckling av en digital plånbok sett ur ett användarperspektiv

This essay is a product of our examination work on candidate level in Interaction Design. The aim in this project was to design a digital wallet integrated into a cellular phone and make it as an electronic payment tool. In our project the goal has been to create a digital wallet not just for payment, but also develop it into a complete digital wallet, replacing visa, membership card, student cards, id card and receipt. Our ambition is to take care of current qualities of today's wallet and improve where it is possible so that can be replaceable with the digital wallet..

Den nya svenska kroppen

Detta examensarbete är en undersökning i kommunikation genom konst och design.Det är ett gränsöverskridande samarbetsprojekt vars syfte är att skapa en diskussion kring ett fortfarande tabubelagt ämne. Genom ett gestaltande arbete i textila material undersöks hur vi på ett kreativt sätt kan bidra till samhällsdebatten runt övervikt och fetma. Projektet resulterade i två textila verk som gestaltar den nya svenska kroppen. En textil skulptur i form av en överviktig dalahäst och en folkdräkt för den nya svenska kroppen. I vår gestaltning använder vi oss av dalahästen och folkdräkten som symboler för svensken.

Föräldrars syn på sitt barns vikt och efterfrågan på information om kost och motion på barnavårdscentral

Bakgrund Studier i många länder visar att föräldrar missbedömer sitt barns vikt vilket kan leda till en ohälsosam viktutveckling. I Sverige har Barnavårdcentralen (BVC) regelbunden hälsouppföljning av barnet. Men trots information missbedömer en del föräldrar sitt barns viktstatus. Det är föräldrar som introducerar barnen i deras kost- och motions vanor, som etableras i barn- och ungdomsåren.Syfte Syftet med studien var att beskriva föräldrars syn på sitt barns vikt i åldrarna 2-6 år.Vilken information de fått om kost och motion.Om de var nöjda med informationen.Vilken information de efterfrågade på BVC om kost och motion.Metod En deskriptiv design med kvantitativ ansats valdes för studien. Undersökningen gjordes på tre slumpmässigt utvalda BVC i Mellansverige.

Analys och utveckling av inbyggda GPS-applikationer f¨or anv¨andning inom fordonsindustrin

This thesis is a part of the DySCAS (Dynamically Self-Configuring Automotive System)project which has the overall purpose of creating a middleware for the electronics in an automotive environment. The thesis has been made with collaboration with ENEA AB who is a member of the DySCAS project. ENEA AB has developed a demonstration platform to test the fundamental ideas which the DySCAS project is built on.The purpose of this thesis was to design and implement a GPS application to be added to the demonstration platform. This was done by adding a GPS receiver to the original DySCAS demonstration platform and designing and implementing an application to be able to extract the information from it. The resulting application is able to present cur- rent position and absolute time to the DySCAS networks as services to be used by other applications or by the network it self.

Min stol, din stol : -Stolar som passar fler

This account deals with my degree in furniture design. The project was done in collaboration with the architect firm Byggnadskonst AB in a quest for the cafe chain "Vivels"Byggnadskonst AB?s mission was to make the interior of the cafe that Vivels is building in Larsberg Center on Lidingö. My assignment was to design chairs for the café. In the beginning I had even thought about designing a table, but as time past I focussed more and more on the chairs.

Framtidens meny för ett IT-system

The mission was to create a prototype of a menu system for the companySystem Andersson AB. The instructions were that it has to be as interesting andmodern now as in 20 years. We had to look at technology from the cutting edgeof development to make our prototype survive in the future. WindowsPresentation Foundation (WPF) was the technique we focused on. There areonly a few applications that take advantage of WPF today, but it is predictedthat WPF will be the next generation method for developing applications to theWindows platform.To make our menu visually appealing, easy to use and at the same timefunctional, we followed the clear path and guidelines that are available ininteraction design.

Vi kan inte blunda för öronen längre : En fallstudie om ljud som kommunikationsmedium i utställningen Drömmens syster

Ljudet a?r ett intressant kommunikationsmedium som utnyttjar varje individsegna erfarenheter och fo?resta?llningar da?r associationer fa?r stort utrymme. Mu-seer som idag kan va?lja fra?n ett stort urval av medier har mycket att vinna ge-nom att anva?nda sig av ljud - inte enbart fo?r att tekniken tilla?ter det.Den ha?r uppsatsen har fo?r avsikt att underso?ka ljudets mo?jligheter som kom-munikationsmedium i utsta?llningar. Syftet a?r att sprida ljus o?ver detta fo?rha?l-landevis outforskade omra?de som jag anser har ma?nga outnyttjade mo?jligheter.Fo?r att avgra?nsa min underso?kning har jag valt att studera utsta?llningen Dro?m-mens syster som finns pa? Va?rldskulturmuseet i Go?teborg.

Design i spel : utbildningsspel för designstudenter

Det finns idag behov till en undervisningsform som på ett roligt och enkelt sätt engagerar studenter till att lära sig om design. Studenter är olika och behöver olika undervisningsformer.Problemet löses via ett brädspel som är kunskapsgivande vilket får studenter engagerade. Under tio veckor har jag arbetat med ett testbrädspel för designstudenter som ett komplement till designundervisningen. Jag har intervjuat folk om design och skaffat mig kunskaper om hur en yrkesverksam designers tillvaro kan se ut. Tester av spelet har ägts rum för att se om det är underhållande och hjälp har tagits av yrkesverksamma brädspelsutvecklare och lärare för speldesign.Resultatet blev ett koncept till ett brädspel där det går att rulla ihop planen i en papperscylinder eller vika planen till en låda för att lösa förpackningsproblemet.

<- Föregående sida 27 Nästa sida ->