Sök:

Sökresultat:

2319 Uppsatser om Induktiv-deduktiv - Sida 3 av 155

Kompetensutveckling - En studie av ett kunskapsintensivt företag

Syftet med uppsatsen är att generellt beskriva och förklara hur kopplingen mellan intentionen med samt uppföljningen av kompetensutveckling förhåller sig i det studerade kunskapsintensiva företaget. Uppsatsen är en fallstudie och bygger på en kvantitativ del och en kvalitativ. Den kvantitativa består av en enkätundersökning genomförd på fallföretagets anställda och den kvalitativa delen grundar sig på fem intervjuer med chefer på olika nivåer inom företaget. Arbetssättet har präglats av både en induktiv och en deduktiv ansats. Syftet med kompetensutvecklingen i fallföretaget identifierade vi som präglat av kortsiktigt tänkande, snarare än en klar strategisk koppling.

Användning av Customer Relationship Management hos svenska klädföretag

Dagens klädföretag vill alltid förbättra sina relationer till kunderna som gör att kunderna blir lojala och stannar hos företag. Företag befinner sig i en väldig konkurrenskraftig bransch vilket innebär att hela tiden hålla kunderna nöjda och försöka möta deras behov. Fler och fler börjar använda sig av CRM-system för att behålla de kunder de har och skaffa nya. Med hjälp av dessa system kan företagen se varje individs köpbeteende och sedan använda denna information för att göra marknadsföring och möjliga rabatter personliga. Vårt syfte med denna studie var att se hur och om tre svenska populära klädföretag arbetar med CRM för att uppnå kundlojalitet och om de inte använde något system, hur de gjorde i så fall.

Jag måste få bäst ? Upplevda skolrelaterade prestationskrav hos barn i år 8 i områden med hög socioekonomisk status

Högstadieelever kan antas uppleva skolrelaterade prestationskrav och forskningen tyder på att höga krav hos unga kan hänga samman med ökad risk för psykisk ohälsa (Rose & Perski, 2008). Syftet var att få en bild av upplevda skolrelaterade prestationskrav hos barn i år 8 samt möjliga uppkomst- och vidmakthållandefaktorer avseende dessa krav. Data insamlades via semistrukturerade intervjuer med 20 elever från skolor i områden med hög socioekonomisk status och bearbetades genom omväxlande induktiv respektive deduktiv tematisk analys. Analysen resulterade i teman kring barnens egna upplevda prestationskrav samt möjliga uppkomst- och vidmakthållandefaktorer, såväl externa som individrelaterade, till dessa krav. Det faktum att barnen befinner sig i tonåren uppfattades som en etablerande omständighet.

Varumärkens kraft : En studie om varumärkens betydelse samt produktattributs inverkan på kvinnliga konsumenter

Syfte:Vårt syfte är att analysera och klargöra olika produktattribut: funktion, kvalitet,design och stil som inverkar vid köp av damkläder, i förhållande till det värde somvarumärken kan ge. Vidare är det vår avsikt att utreda variationer som kan förekommamed hänsyn till prisnivå.Metod:Uppsatsen är baserad på en kvalitativ studie för att få en djupare förståelsekring forskningsämnet. Studien är även grundad i en induktiv metod men delvistdeduktiv då vi haft ständigt växelspel mellan teori och empiri. Studien har gjorts genomsex stycken semi-strukturerade intervjuer med personer inom klädbranschen. Vidare harvi genomfört sju kundintervjuer och en fokusgrupp för att få en djupare förståelse.Slutsats:I vår analys har vi fått skilda åsikter om varumärkets betydelse.

Justeringar eller funktionell fixering? : Hur företagens val mellan K2 och K3 kommer att påverka bankernas kreditbedömning

När företag är i behov av kapital är det vanligt att de vänder sig till bankerna. För att bankerna ska kunna avgöra huruvida de ska bevilja ett lån eller hur låneavtalet ska utformas måste bankerna göra en kreditbedömning av företaget. Kreditbedömningsprocessen som följer består vanligtvis av inhämtning, bearbetning och analys av information innan ett beslut tas. Information som inhämtas består av antingen informell eller formell information där redovisningsinformationen är en av de formella informationskällorna.  Den 1 januari 2014 trädde K3-reglerna i kraft.

Radikala och extrema grupper: Anslutning, kontinuitet och urkoppling i ljuset av social identitetsteori

Studier om engagemang i extrema och radikala grupper har begränsats till en grupp åt gången. Djupare psykologisk förståelse för fenomenet har efterfrågats. Syftet med föreliggande studie var att utforska likheter mellan föredetta medlemmar av olika radikala och extrema grupper, beträffande faktorer bidragande till anslutning, kontinuitet och urkoppling, samt hur processen bakom anslutning, kontinuitet och urkoppling kan förklaras med hjälp av social identitetsteori (Tajfel & Turner, 1986). Intervjumaterialet (N=7) analyserades med en blandning av induktiv och deduktiv tematisk analys. Anslutning associeras med utanförskap, dysfunktionella familjeförhållanden, emotionell belastning och manipulation.

Kundernas upplevelser av HR-funktionen efter en HR-transformation

Ett företags personalarbete (Human Resources, HR) är en viktig nyckel till framgång eftersom en till företaget väl anpassad HR-funktion kan skapa stort värde. I skapandet av en effektiv HR-funktion är det betydelsefullt att undersöka hur HRs kunder (cheferna ute i organisationen) upplever HR. Tidigare studier har bl.a. visat på positiva samband mellan HRs involvering i strategisk planering och kundernas uppfattning av HR-funktionens effektivitet. Denna uppsats undersökte, genom en fallstudie på AstraZeneca, hur personalavdelningens kunder upplevde att personalarbetet fungerar, efter en HR-transformation.

Systemintegration i samband med sammanslagningar och förvärv : En studie om effekten av systemintegration ur ett CRM-perspektiv

SAMMANFATTNING Sammanslagningar och förvärv bland företag är något som är vanligt i dagens konkurrenskraftiga marknad. När företag överväger sammanslagningar och förvärv är nästa stora steg att integrera företagen, för att på så vis bli en gemensam enhet. En viktig process i detta steg är hanteringen och integreringen av företagens olika informationssystem, vilket benämns som systemintegration. En viktig del av informationssystemen är den del som behandlar kundrelationer, vilket benämns som Customer Relationship Management (CRM). Användandet av CRM-system har på senare tid ökat, men är ändå ett område där lite fokus riktats i kombination med sammanslagningar och förvärv.

Anställdas upplevelser av ett mediedrev : Caremaskandalen kopplat till psykologiskt kontrakt

Hösten 2011 utsattes vårdföretaget Carema för ett mediedrev, där det på några av företagets enheter, främst på Koppargården, uppmärksammades stora brister i vården. Med utgångspunkt i konceptet employer brand, samt med hjälp av teorierna om psykologiskt kontrakt och social identitetsteori, tittar denna studie på personal på två andra Caremaenheter med syftet att undersöka hur dessa anställda upplevt mediedrevet samt varför de har påverkats på det sätt som de gjort. Tio anställda intervjuades, svaren analyserades med en kombination av induktiv och deduktiv tematisk analys. Resultatet visade att mediedrevet upplevdes som jobbigt men i varierande grad. Många upplevde att deras arbete blev ifrågasatt, att drevet gjorde dem misstänksamma mot nya yrkesrelaterade kontakter och att de blev oroade över företagets framtid.

Stressorer och hantering av dessa hos en grupp yrkesverksamma poliser.

Poliser upplever ofta situationer som kan vara svåra att hantera och kan upplevas som stressande, så kallade stressorer. Strategierna för att hantera dessa stressande situationer varierar bland poliser. Syftet med denna undersökning var att få en ökad insikt i vad poliser anser vara stressorer, hur de reagerar på dessa, samt hanteringen (copingen) av stressorerna. Intervjuer skedde med sex poliser där tre arbetade I utredande, inre tjänst och tre i patrullerande tjänst, så kallad yttre tjänst. En induktiv tematisk analys användes med inslag av deduktiv analys.

Konsolidering av SPE - en jämförelse mellan FASB/EITFs och IASBs regelverk

Syfte: Syftet är att undersöka hur redovisningsreglerna gällande konsolidering av SPE ser ut i de av FASB/EITF och IASB utformade regelverken samt om det finns några skillnader mellan dem. Syftet är också att undersöka om eventuella skillnader kan förklaras med hjälp av olika företagsteorier. Metod: Vi har gjort en deskriptiv studie som varken är deduktiv eller induktiv. Perspektivet är makroinriktat, dvs. vi har utgått ifrån fasta förhållanden i hur regelsystemen är uppbyggda och inte granskat företags användning av reglerna.

Avvikelser från redovisningsrekommendationer?

Syftet med uppsatsen var att förklara vilka avvikelser från redovisningsrekommendationer som företag gör samt om det är vanligt förekommande att företagen medvetet avviker från rekommendationerna. Vi gjorde en dokumentstudie med utgångspunkt från sekundärdata i form av årsredovisningar från aktiebolag i Sverige. I dokumentstudien påträffades en avvikelse från redovisningsrekommendationerna vilket medförde att någon statiskt analys inte kunde göras. Syftet med uppsatsen ändrade inriktning då vi ville förstå varför avvikelser från redovisningsrekommendationer i obetydlig grad figurerar och förklara varför man följer rekommendationerna utan att avvika när möjligheten finns. Undersökningen ändrades från en deduktiv till en induktiv ansats.

Granskning av riktlinjer vid Sveriges förlossningskliniker gällande sfinkterskada i samband med förlossning : Innehållsanalys med en kombination av en deduktiv och induktiv ansats

Background: Sphincter injury is serious complication in connection to vaginal childbirth. Desire to avoid vaginal birth again is seen in women who previously suffered from a sphincter injury.Objective: To identify and evaluate obstetric guidelines in Sweden regarding sphincter injury in relation to childbirthMethod: Content analysis with a combination of a deductive and inductive approach.Results: The most frequently occurring risk factors and prevention with help of perineal protection were described in the guidelines. The physician made diagnosis and repaired the sphincter injury at the theatre.  Complications such as coital pain and anal incontinence were described in the guidelines. Paracetamol and diclofenac was most common analgesic regimen given for pain.

Prognosanvändning i företag

Inledning: Många företag genomför idag någon form av prognos som underlag för deras beslut.Det kan handla om prognoser för hur mycket marknaden kommer att efterfråga, hur storakostnader företaget förväntas ha eller hur mycket personal som kommer krävas.Problemformulering: Hur använder företag prognoser i sin verksamhet?Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att beskriva och förklara hur prognoser används i företag.Metod: Den här studien har byggt på en kvalitativ forskningsstrategi. Arbetets forskningsansatshar varierat mellan en induktiv metod och en deduktiv metod. Uppsatsens empiriska material harinförskaffats genom semistrukturerade intervjuer på två utvalda företag; Galenica AB och SAABtraining and simulation.Resultat och slutsats: Undersökningen visar att företag använder prognoser som grund för attfatta beslut. Prognoser används främst som grund för budgetarbetet, men företag upprättar ävenprognoser över andra faktorer som påverkar företagets framtid.

Sjuksköterskestuderandes erfarenheter av handledning under verksamhetsförlagd utbildning

Verksamhetsförlagd utbildning utgör en stor del av sjuksköterskeprogrammet. Studenten ska tillämpa och integrera sina teoretiska kunskaper samt öva upp praktiska färdigheter under den verksamhetsförlagda utbildningen. Handledning av sjuksköterskestudenter ingår i sjuksköterskan kompetensområde enligt Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska. Syftet med studien var att undersöka sjuksköterskestuderandes erfarenheter av handledning under verksamhetsförlagd utbildning under sista terminen av sjuksköterskeprogrammet. Fokus var på kommunikationen mellan handledare och student, relationen mellan handledare och student samt integrationen av teori i praktiken.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->