
Sökresultat:
7203 Uppsatser om Impression management - Sida 45 av 481
Vårdvalets påverkan på styrningen av Närhälsans vårdcentraler i Västra Götalandsregionen ? ett New Public Management-perspektiv
I och med vårdvalets införande, dvs. att patienterna själva fick bestämma var de skullefå sina basala vårdbehov tillfredsställda, har primärvården i Västra Götalandsregionen öppnats upp för privata aktörer. Från att ha agerat på en starkt reglerad marknad har de offentliga aktörerna nu blivit konkurrensutsatta. Studien behandlar vårdvalets påverkan på styrningen inom den offentliga Närhälsan utifrån ett New Public Management-perspektiv. Genom kvalitativa intervjuer med totalt fyra vårdcentralschefer och två primärvårdschefer visar denna studie att styrning av den offentliga Närhälsan i den uppkomna konkurrenssituationen har lett till ett marknadstänkande i linje med New Public Management-teorin.
Ett maktbaserat perspektiv på projektledning
Syfte: Vårt syfte är att testa Liu/Fangs maktbaserade modell för projektledning för att se om den är applicerbar på ett företag verksamt i Sverige.Slutsatser: Den maktbaserade modellen för projektledning ger en bild som i stora drag överensstämmer med vår empiri. Den behöver emellertid kompletteras med maktinverkan från projektexterna faktorer. Dessutom behöver den ta hänsyn till det vi valt att benämna som "informationsmakt"..
New Public Management och frivårdsinspektören
Med termen New Public Management, NPM, vill samhällsvetenskapliga forskare beskriva den våg av organisationsförändringar inom offentlig förvaltning som svept över västvärlden de senaste cirka 30 åren. Den här uppsatsen undersöker hur frivårdsinspektörer inom den svenska kriminalvården upplever sin arbetssituation utifrån förekomsten av NPM-principer. Fem frivårdsinspektörer intervjuades utifrån tre temata som är kopplade till NPM - mål, kontroll och utvärdering. Undersökningen visar att verksamheten tycks ha förändrats påtagligt under den tid intervjupersonerna arbetet inom kriminalvården och att dessa förändringar kan kopplas till uppkomsten av NPM. Delar av arbetets organisering beskrevs som positiv för såväl kriminalvårdens anställda som för dess klienter.
Case Management : Sjuksköterskans uppfattning om arbetsmodellens effekt för patienter med missbruk och samtidig psykisk störning.
Syftet med denna pilotstudie var att beskriva hur sjuksköterskor som arbetar som Case Managers uppfattar effekterna av denna arbetsmodell avseende medicinsk vård, social situation, missbruk, vård- och omsorgskvalitet samt samordning för patienter med missbruk och samtidig psykisk störning. Metoden var kvantitativ och genomfördes med en webbenkät. Resultatet visade att respondenterna anser att Case Management haft en positiv påverkan på patienternas medicinska vård och sociala situation. Det ledde också till en bättre kontakt med patienten, och förbättrad bedömning av patientens sammansatta situation. Sammantaget framkom en övervägande positiv uppfattning även av vård- och omsorgskvaliteten, samordningen och de arbetsmetoder som använts.
Revisionsutskott i svenska bolag - varma i kläderna?
En kvalitativ studie på revisionsutskott i svenska bolag. Teoretiska perspektiv har utgått från forskning och regelverk inom området samt reglerings- och förtroendelitteratur. Uppsatsens slutsatser är att dagens svenska revisionsutskott fungerar väl och att de brister som påfunnits i början av 2000-talet har rättats till. Revisionsutskotten har fått en mer formell utformning på bekostnad av den svenska ledningsstilen..
Den komplexa nätverksorganisationen och spindeln i mitten : En kvalitativ studie om organisation och ledning i stora idrottsevenemang
This study is about organizing major sporting events. Sporting events? numerous positive outcomes for the hosting region has resulted in a growing number and size of sporting events globally. The aim of this study was therefore to provide further knowledge about how organizations in major sport events practically and strategically operate and how processes related to organization and leadership can contribute to the success of the event. The study focuses the context of a Swedish national multi-sport event hosted and held by three different cities, three different years.
Mångfalden och den innovativa företagskulturen
Vi har funnit att mångfalden påverkar innovationen positivt, och den är en del av större koncept som vi kallar för den innovativa företagskulturen. För att företag ska lyckas med att vara innovativt måste ledningen implementera en innovativ företagskultur. Den innovativa företagskulturen har stor påverkan på innovationen och vi har funnit att i Sony-Ericssons fall består den av mångfald, rekrytering, lärandet, belönings och incitamentsystemet, nätverket och den coachande ledarstilen..
Outsourcing i IT-företag
I denna uppsats undersöks begreppet outsourcing och tillika möjligheter samt begränsningar i ett företag som tillverkar egna produkter och som är verksam inom IT-branschen. Vi har även skapat en ny modell för att analysera, förbereda och utföra outsourcing för produkttillverkande IT-företag. Modellen består av tre faser: analys fas, förberedande fas och utförande fas. Genom kvalitativ fallstudie på ett IT-företag, tillämpar vi den nya modellen för outsourcing..
Ledarskap inom fastighetsförvaltning : En kvalitativ studie av tre fastighetsförvaltarbolag
ABSTRACT Title: Leadership within property managementCourse: Bachelor Dissertation - LeadershipAuthors: Isabell Andersson och Marlene LundqvistAdvisor: Ingemar WictorKeywords: Leadership, property managementProblem formulation: How can managers within property management lead their employees to achieve company goals?Purpose: Our purpose was to identify similarities and differences between different property managers? way to lead their employees.Theoretical framework: In our study, we have chosen to use the four basic theories which we found most relevant to the subject after studying literature in the field of leadership and leadership within property management. In the theoretical framework we discuss theories such as practical leadership, motivation and commitment, service quality and communication which are all important components for succeeding with an effective leadership according to O'Reilly et al. (2010).Methodology: We have conducted a qualitative study with an intensive format and a deductive approach. The empirical data were collected through six interviews in which we interviewed three managers and a member of each managers? staff within property management companies.Results: In our research we have reached the conclusion that all our respondent managers are working to motivate their employees and communicate with them in order to guide them towards the company goals.
Vad kännetecknar ett lyckat företagsförvärv? En fallstudie av Tour Andover Controls
Uppsatsen behandlar området företagsförvärv. Fokus i uppsatsen är att identifiera de faktorer som är avgörande för att ett förvärv skall bli lyckat med utgångspunkt i att välja rätt målföretag vid ett uppköp. Genom vårt valda fallföretag vill vi öka förståelsen för hur stor roll denna faktor spelar för att frövärvet i slutändan skall bli lyckat..
Riskhantering i offentliga och privata företag
The purpose of our essay is to investigate and compare the general and operational risk management in the private and public sector. As an introduction to the subject we describe the differences and similarities between the two sectors. Our survey is based on the term risk, the definitions of risk management, its development and finally the process of risk management. Since our survey is focusing on operational risks we also describe the operational process and the specific operational risks.The method we used to investigate the subject is a quantitative method. A survey was sent to 100 companies in Sweden, of which 50 were private companies and 50 were public companies.
Kvalitetssäkring i tjänsteföretag : En jämförande studie mellan Ving och SIQ:s riktlinjer för kvalitetssäkring
When managing the quality of a service producing industry?s products, the industry faces greater challenges than the manufacturing industries do. Today?s globalization puts further pressure on service producing companies around the world to work at their absolute maximum. So, how do service producing companies work to manage quality? In this essay the writers take a deeper look at the travel agency Ving, part of My Travel Northern Europe.
Kvalitetssäkring i tjänsteföretag : En jämförande studie mellan Ving och SIQ:s riktlinjer för kvalitetssäkring
When managing the quality of a service producing industry?s products, the industry faces greater challenges than the manufacturing industries do. Today?s globalization puts further pressure on service producing companies around the world to work at their absolute maximum. So, how do service producing companies work to manage quality? In this essay the writers take a deeper look at the travel agency Ving, part of My Travel Northern Europe.
Detaljhandelns stora utmaning : en studie om detaljhandelns försäljningskoncept och detaljhandelns kunder
The society has strongly developed and changed the condition of the trades. The retail trade is no exception; it has changed and developed in the same pace as society. The retail trade is a very broad and extensive trade as all people come in contact with frequently. In the past people shopped locally but nowadays people have the entire world as their marketplace because of the development of Internet. Globalisation gives customers wider opportunities, which demands new and different sales concepts.