Sök:

Sökresultat:

1989 Uppsatser om Image retrieval - Sida 42 av 133

Från Jalla! Jalla! till Snabba Cash : En semiotisk och retorisk kvalitativ analys av affischer från 2000-talet

Posters had their breakthrough in 1830-1840?s all thanks to the lithographic printing technique. The poster was used as an advertising tool.In this essay, we have looked at which semiotic and rhetorical elements that are found in today?s Swedish movie posters. What kind of image and text elements does the poster use and with what function? With what and how do they persuade the audience that the movies are interesting and worth seeing?We have taken the most popular Swedish movies between 2001 and 2010, one for each year, going by the statistic found at the website of the Swedish Film Institute.

Karlstad som evenemangsstad : Idag och i framtiden

Dagens samhällsutveckling innebär att länder, regioner, kommuner och städer idag väljer att satsa på nya näringar för att få en stadig inkomst och tillväxt. Karlstad är inget undantag i detta då staden hälsar så väl invånare, besökare som företag Varmt Välkomna med varumärket ?Grader Karlstad?. Våra frågeställningar för detta arbete handlar om hur Karlstad framställs som evenemangsstad av Visit Karlstad och lokala evenemangsbolag samt vilka satsningar som kan göras i framtiden för att Karlstad ska bli en ännu mer framgångsrik evenemangsstad. Vårt syfte med arbetet är att titta på hur Karlstad framställs som evenemangsstad och vilken roll platsvarumärket ?Grader Karlstad? spelar i den framställningen.

Områdessökning i geografiskt associerad data

This thesis considers the problems associated with searches in insufficiently geographically tagged data. The thesis was carried out at Booli Search Technologies AB, a company developing a search engine for the Swedish real estate market.The aim of the thesis is to identify some areas of possible improvements of the company?s existing technical platform, perform a benchmarking among similar services, suggest possible solutions and lastly, build a prototype from one of the suggested solutions.The thesis starts out with defining the problems that the search engine faces: some areas are not possible to perform searches on, the users are not presented with the full search result that they expect, some results are placed incorrectly on the map associated with the search results and results are also not described with enough geographical information. These problems are due to the fact that the data retrieved at the indexing stage in the company?s information retrieval process are insufficient and incomplete.As a result of a benchmarking process and after discussing the results, severalinteresting solutions were identified.

?Det krävs flera olika spelartyper för att bygga ett framgångsrikt fotbollslag, alla behövs? -en uppsats om varumärkeskommunikation

Syftet med uppsatsen är att undersöka eventuella kommunikationsgap som kan finnas i en organisation. Dessa gap kan gälla en organisations profil, organisationskultur och organisationens image. För att studera detta kommer jag att genomföra kvalitativa intervjuer. Först med Brandmanager på Adidas för att få fram hur Adidas tänker kring sitt varumärke, kärnvärden och kommunikation. Tre säljare på butiksnivå kommer även att intervjuas, då butiker som är återförsäljare av Adidasprodukter.

Icehotel : Resan du minns!

Syfte: Den här studien undersöker hur företaget Icehotel arbetar med marknadsföring samt vad som lockar turisten att besöka denna turistattraktion. Vi har valt att studera och forska närmare kring människans fem sinnen, vilket består av syn, ljud, lukt, smak och känsel.Metod: I denna studie arbetar vi med kvalitativa metoder. Vi har utfört en deltagande observation på plats för att kunna få en djupgående förståelse för hur de fem sinnena påverkas under vistelsen. En stor del av empirin består av information som vi har fått genom email- och kvalitativa intervjuer. Det är sju informanter som har besvarat våra intervjufrågor.

En image, tack - en studie om förebilder för attraktion och påverkan hos vuxna konsumenter ur ett PR-perspektiv

Detta arbete syftar till att finna mönster för vad vuxna konsumenter anser vara viktiga attribut hos förebilder för att dessa ska påverka våra konsumtionsval. Detta för att underlätta och förbättra arbetet med att finna goda förebilder som kan representera det man som marknadsförare eller PR-ansvarig önskar kommunicera, förmedla eller sälja. Detta även för att lösningarna på arbetet med förebilder ska bli mer effektivt, både kostnads- och tidsmässigt. Detta är en kvalitativ studie vars resultat bygger på intervjuer med 10 st konsumenter i olika åldrar, samtliga dock över 18 år.Teorier som använts i analysen är bland andra självkoncept, self/image congruence models, det utökade jaget, referensgrupper och celebrity endorsement.Resultatet av detta arbete tyder på att tydliga mönster för vad som anses vara viktiga attribut är självsäkerhet, öppenhet och trovärdiga informationskällor. Genom att som PR-ansvarig skapa en konsekvent bild av den människa som man vill generera publicitet kring ökas trovärdigheten och därmed även påverkan på konsumtionsval.

Varumärkesutvidgningar av kapitalintensiva varor - Och dess påverkan på huvudvarumärke med stark image

Ett sätt för företag att utnyttja existerande varumärken är att utveckla sitt befintliga produktsortiment med hjälp av dessa, en så kallad varumärkesutvidgning. Teorin tar upp diverse risker med varumärkesutvidgningar och hur dessa kan påverka konsumenternas syn på huvudvarumärkets image. Syftet med denna uppsats är att analysera hur en horisontell varumärkesutvidgning påverkar imagen på kapitalintensiva varor som innehar en stark varumärkesimage. Som kapitalintensiva varor har vi valt att undersöka bilar då det är en vara som på ett mycket bra sätt förespråkar den gruppen då en hög finansiell risk måste tas i samband med förvärv. De varumärken som undersöks är BMW, Mercedes, Audi, Volkswagen, Toyota och Volvo, som alla är bilmärken med stark varumärkesimage.

Underhållande upplevelser på köpcentra och dess effekter på besöksfrekvens, försäljning, kundkaraktär och image

Sammanfattning Denna uppsats behandlar hur underhållande upplevelser som erbjuds på ett köpcentrum påverkar besöksfrekvensen, försäljning och imagen hos ett köpcentrum och dessutom betydelsen av olika kundkaraktärer. Studien är aktuell och relevant eftersom begreppet upplevelse just nu är ett modeord som är omdebatterat speciellt angående köpcentra och då som ett sätt att differentiera sig. Dessutom är den litteratur som finns inte av förklarande karaktär. Genom sex hypoteser har besöksfrekvens, försäljning, image och kundkaraktär i samband med underhållande upplevelser empiriskt undersökts genom en fallstudie. Studie objektet var Center Syd och en enkätundersökning genomfördes vid två tillfällen där centrumets besökare fick besvara en enkät.

Svenska nyhetssöktjänster på webben: En utvärdering av Yahoo! Nyheter och Sesams återvinningseffektivitet

The aim of this Master?s thesis is to examine the retrieval performance of two search engines, Yahoo! News and Sesam, specialized on indexing news articles in Swedish. Thirty search questions were used in this study, divided into three different categories: domestic news, amusement and sport. Precision has been calculated both for the 30 search questions as a total and for the three categories as well. Precision was calculated at every DCV-level and then divided with the number of search questions used, in an attempt to reach an average measure.

All the Web, Alta Vista och Google: en effektivitetsstudie av tre söktjänster på webben.

The purpose of this essay is to perform an evaluation regarding retrieval performance of three web search engines. The search engines included are All the Web, Alta Vista and Google. These have been tested using ten queries within different subject areas chosen by the author. The first twenty hits for each question have been analyzed for relevancy. Relevancy is judged on a three-point scale; 0, 0,5 and 1 where 0 goes to irrelevant and inactive or duplicate documents, 0,5 point goes to partially relevant documents and 1 point goes to highly relevant documents.

Ett steg bakåt två steg framåt - En kvalitativ studie av morddömdas sociala och emotionella förändringar i samband med medling i Colombia

The purpose of this study was to investigate and describe the views on how the mediation program Programa Árbol Sicómoro affected inmates?, convicted of murder, own lives. Research questions:? To what extent, and how, has the mediation affected the convicts? views upon themselves and the crime they have been convicted for.? To what extent, and how, has the mediation brought any change to the convicts? imprisonment and if it has changed their look upon the future.The study has been executed using qualitative method. Materials from seven profound interviews have been analysed and condensed using terms from restorative justice and self-image theories.

Göteborg, den levande mötesstaden ? En studie om evenemang som attraktionskraft till en destination

Destinationsmarknadsföring är en komplex marknadsföringsform då turistprodukten är sammansatt av upplevelser och händelser av en plats där produkten produceras och konsumeras samtidigt. För marknadsförare av turistdestinationer är det betydelsefullt att förstärka och förändra en destinations image och att vara uppmärksamma på en destinations behov för att vara attraktiv både lokalt som globalt. Destinationer står idag för ökade ekonomiska, sociala och miljömässiga utmaningar som destinationen måste ta till vara på för att överleva och sätta sitt namn på kartan. Syftet med studien är att belysa och få fram hur de tre organisationerna Svenska Mässan, Göteborg & Co samt Got Event arbetar med sin destinationsmarknadsföring för att attrahera turister ur ett evenemangsperspektiv. Studien har även till syfte att belysa om evenemang bidrar till att stärka stadens image och varumärke då dessa två begrepp har en central roll i uppsatsen.

Kommunikation i forskarbloggar En motivationsstudie bland forskare vid Göteborgs universitet

Title (Swedish) Kommunikation i forskarbloggar ? En motivationsstudie bland forskare vid Göteborgs universitetTitle (English) Communication in research blogs ? A motivational study among researchers at the University of GothenburgAuthor Maike MohlinTutor Annika BergströmConstituent Information department of the University of Gothenburg (Informationsenheten vid Göteborgs universitet)Course Master thesis in media and communications at the institution for journalism, media and communication at the University of GothenburgTerm Spring 2013Pages/ word count 77/ 32211 wordsObjective To examine why researchers at the University of Gothenburg chose to blog in their role as a researcherMethod Exploratory analysis of qualitative, semi-structured interviewsMaterial Eleven interviews with blogging researchers from different fields at the University of Gothenburg, material gathered in spring 2012Main results In the context of research communication blogs play an essential role for researchers for directly communicating with the public. A strong motivation for researchers to blog is that they can represent and create an image of themselves. Also the blog isused in several ways as a tool in the researchers? daily work.Despite the fact that there are disadvantages with blogging, the researchers in the study find that it brings along far more advantages than disadvantages, which is why they keep blogging..

Vinnarskallar och träningsnarkomaner : Kroppsideal, drivkrafter för träning och social positionering bland högaktiva idrottare

AbstractThe purpose of this essay is to discover the driving forces in top athletes, concerning training, body image and social positioning. Furthermore the object is to study how important being fit is for social reasons in today?s society. The athletes have been interviewed face-to-face and described their personal drive regarding training, their goals and the significance of the sport. They have also described how they see the image of the ideal body that currently exists within the field of sport and society and how training affects their own body image.

Upplevelsemarknadsföring enligt Generation Y: En fallstudie med undersökning om målgruppens erfarenheter kring upplevelsemarknadsföring

Då samhället har utvecklats från att ha gått från informationssamhälle till ett upplevelsesamhälle ställs det högre krav på att företag och organisationer ska se individen och dess behov av meningsskapande. Upplevelser används inte bara för att sälja produkter och tjänster, utan även i marknadsföringen av dem. Marknadsföringsbranschen är också i ständig utveckling för att hitta nya kreativa vägar och lösningar att nå ut till sina konsumenter. I dag är människor konstant uppkopplade på nätet via sina smarta mobiler och surfplattor. Ungdomar i denna fallstudie, även kallade generation Y, har visat sig ha en stor påverkan på utvecklingen av internetbaserade tjänster och produkter.

<- Föregående sida 42 Nästa sida ->