Sök:

Sökresultat:

75 Uppsatser om Illusion - Sida 1 av 5

Fiskal Illusion. En studie av det svenska pensionssystemet

I denna uppsats undersöks om det förekommer fiskal Illusion i det svenska pensionssystemet. Fiskal Illusion innebär att en felaktig bild av sambandet mellan kostnader och förmåner i det offentliga systemet uppstått hos medborgarna. Vi utreder vad en sådan Illusion kan bero på, vilken betydelser den har och vilka åtgärder som kan vidtas för att minska den. Det framkommer att fiskal Illusion existerar och att den till stor del beror på utformningen av pensionsavgifterna. Framförallt är det uppdelningen i en arbetsgivaravgift och en egenavgift, samt att båda betalas in av arbetsgivaren som leder till oklarheter.

Emilie Du Châtelets analys av lycka : Upplösning av polemiken mellan illusion och förnuft

Emma Nordin: Emilie Du Châtelets analys av lycka: Upplösning av polemiken mellan Illusion och förnuft. Uppsala universitet: inst. för idé- och lärdomshistoria, C-uppsats, höstterminen, 2012. The 18th century is a time period known for its battle with superstition, Illusion and falseness. With the Torch of Reason the philosophers of the time were set on vanquishing everything untrue and lead mankind into what they themselves called the Enlightenment. Happiness had moved from Heaven to Earth in science, truth and pleasure.

Gösta Berling och illusionen : Om karaktäristik och inbillning i Selma Lagerlöfs

Uppsatsen behandlar "Gösta Berlings Saga" och framförallt Gösta Berling som en föränderling karaktär samt en tolkning av hur han förändras genom bokens gång. Uppsatsen handlar om hur olika händelser och andra karaktärer i boken påverkar Gösta Berling och hur han lever i en Illusion som han inte är förmögen att ta sig ur med egna krafter. Uppsatsen visar en teori om hur kvinnorna mognar före Gösta Berling och hur han får hjälp med att ta sig ur den Illusion han lever i..

Kan ett synintryck upphäva en ljudillusion? : En undersökning av oktavillusionen kopplad till visuella stimuli i form av noter

The present study origins from Diana Deutschs work with the octave Illusion and investigates if musically trained subjects can give a more correct perception of the octave Illusion if their visual senses also get stimulated in form of scores.Ten subjects, with over 20 years experience playing an instrument, participated in the investigation. The result shows that a more correct perception of the octave Illusion depends on the educational level in scorereading. Four out of five subjects who valued their knowledge in scorereading as being good or very good reported that the score corresponded to what they could hear in the right ear, which is connected to the dominant hemisphere. When they were instructed to focus on both ears three of these subjects reported that the score corresponded to what they could hear in the left ear, but that they could not hear the lower tone in the right ear. As the scores for the right ear were equal for the identical soundexamples this perception could be an indication that stimuli are percieved as being complex and the interpretation is alternated to the non dominant hemisphere..

Våga vara dig själv : Att fo?rsta? och skapa en illusion av ljus med digitala medier

Vi omges sta?ndigt av ljus i va?r vardag, det finns naturligt ljus samt artificiellt. A?ven under de gra? dagarna finns det ljus och dess na?rvaro a?r alltid da?r a?ven om den inte alltid a?r som klarast. I detta kandidatarbete beskrivs ljuset ur olika synvinklar, men framfo?rallt hur Rembrandt och impressionisterna i sina konstverk anva?nt ljuset i sitt skapande.

Mr Chester Jester

Jag har i mitt projekt jobbat med mönsterformgivning och produktion av vävda möbeltyger, digitaltryckta tapeter- och textilier för en fiktiv hemmiljö. Mina designbeslut grundar sig på en fiktiv karaktär, Mr Chester Jester, hans estetiska preferenser och behov i samrådan med mina egna. Arbetets resultat är en gestaltning av världen han lever i, komprimerad till ett hemma hos reportage på gränsen mellan verklighet och Illusion. Jag har jobbat med dubbelhet och speglingar - av mönster, av rummet, av tekniker och mig själv. Jag har undersökt Illusionens verklighet och verklighetens Illusion.My bachelor project is a work of pattern design and production of woven upholstery fabrics, digital prints on textile materials and wallpaper, made for a fictional home environment.

Armaturer och belysning i konferensmiljö : Processbeskrivning av mitt kandidatexamensarbete på Produktdesignprogrammet i Pukeberg 2014

Syftet med examensarbetet var att formge en armatur som är mer intressant än de som i huvudsak hänger i ett konferensrum. Att göra något som är spännande att betrakta som artefakt i sig, inte bara som ljuskälla.Men det var även viktigt för mig att se hur det är att arbeta som formgivare med ett företag.Min metod bestod av att undersöka verkliga konferensrum och prata med de som använder dem. Det viktiga var att utgå från användaren och platsen.I min prototyp använde jag plåt, men materialet är inte det viktiga i min produkt, tyngdpunkten ligger på dess form.I mitt skissande utgick jag från en bro, den i sin tur övergick till en vattenvåg som blev som en Illusion ? en armatur som är föränderlig beroende på var man står när man betraktar den.Resultatet, blev en för ögat, tilltalande armatur som i dubbel bemärkelse kan lysa upp ett konferensrum..

Varför gick jag på det där? : Konsumentens behov av att vara konsekvent

Individer har olika grad av Preference for consistency (PFC) och är en bidragande orsak till hur man uppfattar och agerar i konsumentsammanhang. Studien undersökte om höga PFC- individer var mer positiva till ?ett erbjudande? med hög konsekvenskänsla. Tre betingelser med varierande manipulationsgrad användes och data samlades in från 74 studenter. Ett frågeformulär med tillhörande erbjudande presenterades för deltagarna som fyllde i ett antal frågor och en PFC-B skala.

Kan föreställningen av att vara osårbar öka risken för att bli manipulerad?

Tidigare forskning har visat att individer tenderar se sig själva mindre sårbara än genomsnittet, vilket gör att man utsätter sig själv för ett stort risktagande. Syftet med studien var att undersöka om de individer som ser sig mindre sårbara än andra är de som påverkas av reklam och manipulation. I undersökningen deltog 183 studenter, 122 kvinnor och 61 män. Tre olika mätinstrument kombinerades i en enkät. En reklamannons med tillhörande frågor, utarbetad i samarbete med en reklambyrå, ett instrument som mätte en individs Need for Cognition samt ett tredje för att mäta hur sårbar personen såg sig i jämförelse med genomsnittet.

Hejoppa hejopp! : En musiketnologisk studie av musikrepertoar och dess tradering inom lajvkulturen

The aim of this essay is to study and show the contents of the music repertoire that is used in live action role plays in Sweden and study how this repertoire is spread between participants in the culture of live action role playing.Four informants have been chosen and interviewed, three men and one woman of different ages from different places in Sweden. They have all been practicing live action role playing for some years.Some of the conclusions that can be drawn from this study is that the participants of this hobby culture value music that feels old and contribute to the Illusion of another world and time. The music repertoire of the live action role playing culture is filled with this music that gives the participants associations in line with the Illusion. That is more important than the real age of the music. Another interesting conclusion is that the participants learn and spread the melodies verbally to each other and only the texts spread on the internet..

Från vision till illusion. En studie om hur ett utvecklingsprojekt ramats om i medierna

Titel: Från vision till Illusion, en studie om hur ett utvecklingsprojekt ramats om i mediernaFörfattare: Moa VennergrundKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet.Termin: Vårterminen 2012Handledare: Bengt JohanssonSidantal: 53Syfte: Hur har de lokala medierna omförhandlat och byt ram av Formens hus?Metod: Kvantitativ innehållsanalys och diskursanalysMaterial: Nerikes Allehanda och Filipstads tidning mellan år 2004-2011.Huvudresultat: En tydlig omramning har gjort av Formens hus i de lokala medierna där en förändring skett i dels tilltalet i artiklarna, dels i vilken bild de lokala tidningarna porträtterar Formens hus och utveckling, dels vilka aktörer som får uttala sig i artiklarna, dels vilka som framställs som aktiva och passiva, och slutligen har studien kunnat visa att det skett en förändring i hur Formens hus representeras. Detta som ett resultat av en maktförskjutning i vilka som uttalar sig i medierna i fallet Formens hus..

BILLBOARDS I SPEL : En illusion av 3d-karaktärer

Billboarding är en teknik som ofta används i tv- eller dataspel för att prestandaeffektivt skapa objekt i en spelmiljö. Tekniken går ut på att istället för en 3d-modell ritas en bild med genomskinlig bakgrund ut på ett polygonplan som alltid vrids mot spelaren. Hur skulle detta kunna utvecklas? Problemformuleringen för denna studie lyder: Hur uppfattar betraktaren karaktärer som representeras av billboards ur flera vinklar istället för en 3d-modell?En spelmiljö med både 3d-karaktärer och billboardskaraktärer skapades. Billboardskaraktärerna bestod av bilder av 3d-karaktärerna för att ge Illusionen av att de också var 3d-karaktärer.

Neoplasm 2.5D. Ett utforskande kring modulära skärmväggar

Neoplasm 2.5D, is a project centered around exploring possibilities of combining various digital tools with the use of a lasercutter, to create intricate patterns withIllusions of depth and texture, and to combine these studies into a working fullscale model that could be the basis for a future design product..

En illusion av verkligheten : en undersökning av sanningsanspråket i fiktiva dokumentärer

Hur gestaltas sanningsanspråket i mockumentärer i förhållande till dokumentärer? Denna uppsats tjänar till att undersöka hur/om ungdomar i 15 och 16 års ålder är kapabla att se skillnad på mockumentärfilm och dokumentärfilm..

Illusion av val i spel

Vad är val? Är de val vi har våra egna? Spelutvecklare idag kämpar med spelares fria vilja då detta kan orsaka problem. Till exempel när spelare gör val som spelutvecklare inte har räknat med, vilket som följd kan skapa frustration hos båda parter. Problemet med spelares oförutsägbarhet i sina val är något som spelutvecklare ständigt har försökt lösa. Idag finns det flera tekniker som syftar till att diskret manipulera möjligheten till val inom spel och samtidigt låta spelare vara ovetande om detta.

1 Nästa sida ->