Sök:

Sökresultat:

1738 Uppsatser om Idrott och hälsa - Sida 65 av 116

Breaking the habitual : ett gestaltningsförslag för Hagebys nya aktivitetscentrum

UtifrÄn rapporter frÄn bl.a. Riksidrottsförbundet (2007) gÄr det att faststÀlla att aktivitetsytor som planeras för barn och unga idag inte anvÀnds jÀmlikt. Dagens planering tenderar att gynna killar i högre utstrÀckning Àn tjejer. Examensarbetet Breaking the Habitual ? Ett gestaltningsförslag för Hagebys nya aktivitetscentrum stÀller sig kritiskt till detta och strÀvar efter att bryta denna planeringsstruktur.

Mobbning inom föreningsidrotten

Denna studie omfattar mobbning inom föreningsidrotten, vi har valt att undersöka om Malmös idrottsföreningar har nÄgon nedskriven antimobbningspolicy och/eller ? handlingsplan och dÀrutöver har vi intervjuat tio föreningar om hur de konkret arbetar med mobbningsfrÄgor. Vi har ocksÄ valt att titta pÄ samverkan mellan skolan och idrottsförening vid mobbnings incidenter. Studien bygger pÄ kvalitativ forskningsmetodik, totalt 14 intervjuer. Anledningen till varför studien grundar sig i kvalitativ metod Àr för att vi vill se orsaken bakom fenomenet, ej generalisera svaren samt att den Àr mindre resurskrÀvande.

En studie om miljöredovisning i svenska börsbolag

IdrottsÀmnet Àr enligt oss ett spÀnnande Àmne som  innehÄller bÄde praktiska och teoretiska moment. Den praktiska delen av Àmnet Àr nog mer kÀnd Àn den teoretiska. Vi har dÀrför valt att fokusera vÄr studie kring idrottsÀmnets teori. Eftersom Lpo 94 nÀmner att lÀraren ska strÀva efter att balansera och integrera kunskaper i sina olika former i undervisningen, blev det relevant att undersöka vad som Àr teori i det praktiska Àmnet idrott och hÀlsa.<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->Syftet med arbetet var att synliggöra vad som kan betraktas som teori i Àmnet idrott och hÀlsa. Genom en intervjuundersökning var avsikten att fÄ fram vad som kan tolkas som teori och hur lÀrarna arbetar med de teoretiska delarna.

Normkritisk undervisning hos lÀrare i Idrott och HÀlsa : En kvalitativ studie om pÄverkansfaktorerna klass, kön och etnicitet

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien var att undersöka om och hur lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa, utbildade vid GIH arbetar normkritiskt utifrÄn faktorerna klass, kön och etnicitet. Vidare har ett syfte varit att undersöka vilka pedagogiska verktyg som de har fÄtt frÄn GIH för att förbereda dem att arbeta med dessa faktorer.FrÄgestÀllningar:Hur arbetar lÀrarna normkritiskt i sin undervisning utifrÄn klass, kön och etnicitet?Hur har lÀrarutbildningen vid GIH förberett lÀrarna att arbeta normkritiskt med dessa faktorer?MetodStudien genomfördes med en kvalitativ utgÄngspunkt dÀr djupintervjuer anvÀndes som metod. Urvalet bestod av fem idrottslÀrare som undervisar i gymnasieskolan. Samtliga respondenter har gÄtt lÀrarprogrammet pÄ GIH och arbetat maximalt tre Är som idrottslÀrare.

IdrottslÀrares syn pÄ motivation och dess betydelse för undervisningen

Syftet med denna uppsats var att fÄ en uppfattning om hur idrottslÀrare för Ärskurserna 7 till 9 definierar begreppet motivation och vilken betydelse de anser att motivationen har för att uppnÄ undervisningens mÄl, samt hur de arbetar för att göra eleverna aktiva i undervisningen. Som en del av detta ville jag ocksÄ skildra ledarskapets betydelse för motivation. En kvalitativ intervju anvÀndes som metod. Resultatet visar att relationens betydelse Àr viktig i motivationsarbetet.  Dessutom framkommer kommunikativa mellanmÀnskliga aspekter emellan idrottslÀrare och elever som sker utanför Àmnet Idrott och HÀlsa som betydelsefulla..

"Man behöver inte spela med de bÀsta för att vinna" : En intervjustudie om hur flickors sjÀlvförtroende konstrueras inom flickfotbollen

Fotbollsverksamheten prÀglar mÄnga flickors vardag och Àr den största ungdomsverksamheten i svensk idrott. Det rÄder inga tveksamheter om att idrott innebÀr flera fördelar för mÀnniskors psykiska och fysiska vÀlbefinnande. Fotbollen Àr en arena dÀr flickors sjÀlvförtroende kan frÀmjas och stÀrkas. Samtidigt faller mÄnga idrottsutövare offer för den robusta individualismen med strÀvan efter idrottslig framgÄng. TÀvlingsmomentets pÄverkan för barn och ungdomars psykiska hÀlsa Àr viktigt att belysa och diskutera för att fotbollen ska kunna verka som en hÀlsofrÀmjande arena.

Var gÄr grÀnsen mellan sponsring och gÄva? : med sÀrskild fokus pÄ idrottssponsring

I denna uppsats Àr syftet att undersöka var grÀnsen mellan icke avdragsgill gÄva och sponsring gÄr med sÀrskild fokus pÄ idrottssponsring. Sponsring har ingen klar och enhetlig definition och det finns heller ingen lagtext som behandlar sponsring. IstÀllet fÄr utgifterna hÀnföras till nÄgon kostnadskategori som skatterÀtten kan identifiera. Kostnaderna hÀnförs oftast till IL 16 kapitlet 1-2 §§, dÀr det klargörs att utgifterna mÄste varit till för förvÀrvande och bibehÄllande av inkomster för sponsorn. Ett annat krav som behöver uppfyllas Àr att sponsorn mottagit en motprestation och att vÀrdet av denna överensstÀmmer med bidragets vÀrde.

Vikingarnas idrottande - finns spÄren kvar?

Syftet med uppsatsen Àr att genom de arkeologiska kÀllorna visa att historierna om vikingens idrottande har en materiell grund och inte enbart en skriftlig. Materialet bestÄr av skriftliga kÀllor som exempelvis Egil Skallagrimsons saga och Grettes saga samt arkeologiska fynd frÄn SkÄne pÄtrÀffade mellan Ären 1960-2000. Slutsatsen Àr att en del av vikingarnas idrottande har lÀmnat spÄr efter sig i det arkeologiska materialet..

Dansundervisning i Àmnet idrott och hÀlsa : en studie om elevers kunskap, attityder och instÀllning till dans i idrottsundervisningen.

SammanfattningSyfte:Studiens syfte har varit att undersöka och analysera elevers kunskap och instÀllning till dans idrottsundervisningen.FrÄgestÀllningar:Vad har elever i Äk 9 för erfarenhet frÄn dansmomentet i idrottsundervisningen?Skiljer sig instÀllningen och attityden till dansmomentet mellan pojkar och flickor i Äk 9?Vilka Àr elevers uppfattningar om dansens effekter?Vad kan eleverna om dans?Vad har elever i Äk 9 för attityd till dans som fenomen?Metod:Totalt har Ätta semistrukturerade intervjuer genomförts med elever, fyra flickor och fyra pojkar i Äk 9. Det material som anvÀndes var penna och papper, samt ljudinspelningsutrustning. En genomarbetad intervjuplan var fÀrdigstÀlld innan genomförandet. NÀr intervjuerna var avklarade transkriberades ljudinspelningarna och tolkades med hjÀlp av en teoretisk utgÄngspunkt, i detta fall Antonovskys begrepp KASAM samt frÄn ett genusperspektiv .Resultat:Eleverna i studien har fÄ positiva erfarenheter frÄn dansmomentet i idrottsundervisningen.

Idrott och politik : En studie av kommunalpolitikens pÄverkan pÄ idrottens verksamhet i Uppsala, GÀvle och VÀsterÄs

The purpose of this study is to explore the factors affecting an individual's working life mobility and how this mobility is perceived by the individual. The study has a qualitative approach and the theoretical part is based on Castells', Giddens' and Bauman's theories of modern society and employment in relation to the individual. The study concludes that external circumstances in combination with internal driving forces are the reasons behind changing careers. The process is predominantly perceived as positive, especially education tends to strengthen self-identity. Work in general is regarded as important for a person's identity and new career changes are expected in the future..

Pedagogernas pÄverkan : En studie om varför pedagogerna anvÀnder sig av fysisk aktivitet under de teoretiska lektionerna

Bakgrunden till arbetet bygger pÄ inaktiviteten i dagens samhÀlle, med fokus pÄ barnen. Samt den fysiska aktivitetens betydelse för elevernas hÀlsa, bÄde fysiskt, psykiskt, socialt och hur eleverna lÀr sig med hela kroppen. Huvudsyftet i detta arbete Àr att undersöka varför nÄgra av dagens pedagoger arbetar med fysisk aktivitet under de teoretiska lektionerna i skolan. För att fÄ svar pÄ arbetets syfte och frÄgestÀllningar har vi anvÀnt oss av hermeneutiken som inspirationskÀlla. DÀr vi samlat in delar, vÄr förförstÄelse samt de intervjuades förförstÄelse, har satt cirkeln i snurrning, som slutligen fÄngats till en horisontsammansmÀltning.

GodkÀnd : men inte simkunnig?

Syfte och frÄgestÀllningSyftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ om eleverna som har ett godkÀnt betyg i idrott och hÀlsa frÄn grundskolan kan simma nÀr de kommer upp pÄ gymnasiet. FrÄgestÀllningarna har varit följande: Hur mÄnga elever upplever att de kan simma? Hur mÄnga av dem kan simma? Finns det nÄgot samband mellan kön, bakgrund och etnicitet och elever som inte Àr simkunniga?MetodUndersökningen gjordes pÄ 213 elever pÄ en gymnasieskola. Elevernas betyg frÄn grundskolan togs fram frÄn gymnasieantagningen. Eleverna fick besvara en enkÀt huruvida de kunde simma eller inte.

IUP, en vÀg till bedömning? : Hur pÄverkar IUP bedömningen av eleverna?

Syftet med studien Ă€r att undersöka sambandet mellan bedömning i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa och elevens IUP (Individuella utvecklingsplan) samt hur bedömningen kan bli rĂ€ttvis.För att uppnĂ„ syftet i studien anvĂ€nde jag mig av tre frĂ„gestĂ€llningar.Är IUP en vĂ€g till bedömning enligt lĂ€rarna?PĂ„verkar arbetet med IUP eleverna i Ă€mnet Idrott och hĂ€lsa anser idrottslĂ€rarna?Kan en bedömning bli rĂ€ttvis om IUP Ă€r olika utformade enligt lĂ€rarna?Studien har en kvalitativ ansats i form av intervjuer. Jag intervjuade sex idrottslĂ€rare pĂ„ fem olika skolor i Sverige. Skolorna var storleksmĂ€ssigt likvĂ€rdiga och lĂ€rarna hade liknande utbildningar. Jag valde skolor enligt bekvĂ€mlighetsprincipen vilket innebĂ€r vad som var lĂ€ttast genomförbart för mig.Ramfaktorteorin och skolperspektivet Ă€r de teoretiska perspektiven som anvĂ€nds i studien.Resultatet visar att IUP Ă€r ett dokument som anvĂ€nds pĂ„ olika sĂ€tt i skolan.

Ser du mÄlet framför dig? : LÀrares sÀtt att synliggöra lÀrandemÄlen för eleverna

Syfte & frÄgestÀllningarSyftet med denna studie Àr att undersöka hur lÀrare synliggör lÀrandemÄlen för elever i Àmnet idrott och hÀlsa.1. Vilka redskap (fysiska och verbala) anvÀnder lÀrare för att synliggöra lÀrandemÄlen?2. Hur vet lÀrarna att eleverna förstÄtt lÀrandemÄlen?3.

Undervisning i Àmnet idrott och hÀlsa för elever med funktionsnedsÀttning - sjukgymnastens roll

Studiens syfte var att utifrÄn ett professions perspektiv, undersöka samverkan mellan idrottslÀrare och sjukgymnaster, i förhÄllande till idrottsundervisning för elever med funktionsnedsÀttning. Syftet var ocksÄ att belysa vilka konsekvenser denna samverkan har för elevers delaktighet i Àmnet idrott och hÀlsa enligt idrottslÀrare och sjukgymnaster.  Kvalitativa intervjuer genomfördes med fem idrottslÀrare och fem sjukgymnaster. Intervjuerna transkriberades, analyserades innehÄllsmÀssigt och kategoriserades. Bearbetningen mynnade ut i 15 teman som beskriver idrottslÀrarnas respektive sjukgymnasternas subjektiva uppfattningar om idrottsundervisning för elever med funktionsnedsÀttning, om respektive profession uppdrag/förvÀntningar samt om samverkan mellan idrottslÀrare och sjukgymnast.

<- FöregÄende sida 65 NÀsta sida ->