Sökresultat:
1738 Uppsatser om Idrott och hälsa - Sida 43 av 116
PÄverkar en kreditbedömares erfarenhet informationshanteringen vid en kreditbedömning av företag?
Syftet med denna studie var att fÄ en djupare inblick i hur idrott och hÀlsa Àmnet kan pÄverka utvecklingsstörda elevers möjligheter att skapa sociala nÀtverk samt frÀmja utvecklingen av en positiv sjÀlvbild. Studien tog sin utgÄngspunkt utifrÄn tidigare studier samt teorier. Dessa visar att individer med utvecklingsstörning har smÄ sociala nÀtverk, har sÀmre fysisk och psykisk hÀlsa Àn samhÀllets övriga befolkning samt löper en ökad risk att hamna i ett utanförskap. Vid utformningen av studien anvÀndes ett kvalitativt tillvÀgagÄngssÀtt i form av semistrukturerade intervjuer som besvarades av elever och pedagoger pÄ grundsÀrskolan samt gymnasiesÀrskolan. Resultatet visade att eleverna har fÄ sociala kontakter utanför skolan och den egna familjesfÀren och att hindren för att bedriva lagidrotter ökar med ökad Älder.
Hypertrofi, neuromuskulÀr koordination och maximal styrka relaterat till snabbhet, explosivitet och spÀnst
En fÀrsk inspektion pÄ skolor runt om i landet visar tydliga tecken pÄ att bollspel och bollen överlag Àr flitigt anvÀnda pÄ idrottslektionerna. Samma underökning visar ocksÄ att nÀrvaron hos elever i den svenska skolan pÄ idrottsundervisningen varierar stort. Idrotten har enligt mÄnga tappat sin identitet och kursplanerna beskrivs som oklara, vilket direkt pÄverkar eleverna. Syftet med vÄr undersökning var dÀrför att se idrottsundervisningen ur elevernas perspektiv och fÄ tydlighet i vilket förhÄllande elever har till Àmnet idrott och hÀlsa. Genom en enkÀtundersökning pÄ tre olika skolor med 109 respondenter har vi sökt förstÄelse.
Elevers positiva sjÀlvbild - en förutsÀttning för goda prestationer? LÀrares uppfattningar om att pÄverka och att pÄverkas av elevers sjÀlvbild i idrott och hÀlsa i grundskolans senare Är
Syftet med undersökningen var att studera lÀrares egna uppfattningar om hur de arbetar med att frÀmja elevers positiva sjÀlvbild samt studera om lÀrarnas egna uppfattningar om elevernas sjÀlvbild pÄverkar bedömningen av eleverna i Àmnet idrott och hÀlsa. Undersökningen Àr kvalitativ och utgörs av sex semistrukturerade intervjuer bland lÀrare inom idrott och hÀlsa i grundskolans senare Är. Studiens teoretiska utgÄngspunkter utgörs utav Meads spegelteori, teorier om sociala jÀmförelser samt Vygotsky och det sociokulturella perspektivet. Gemensamt för teorierna Àr deras betoning pÄ omgivningens inverkan pÄ en persons sjÀlvutveckling. DÀrutöver redogör forskningsbakgrunden för litteratur och forskning som anses relevant för studiens syfte, dÀr bland annat de nationella styrdokumenten, undervisningsklimatet samt flow belyses.
Att arbeta med elever i behov av sÀrskilt stöd : En intervjustudie av synsÀtt hos lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa
Syftet med denna studie Àr att undersöka idrottslÀrares synsÀtt pÄ elever i behov av sÀrskilt stöd. Vi vill undersöka om idrottslÀrarna har ett individorienterat eller interaktions- och relationsorienterat synsÀtt. Enligt litteratur och tidigare forskning Àr dessa tvÄ synsÀtt de rÄdande, dÀr det individorienterade synsÀttet Àr det dominerande i dagens skola. För att söka svar pÄ idrottslÀrarnas synsÀtt har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer, dÀr vi intervjuat sex verksamma idrottslÀrare i grundskolan. Genom intervjuerna har idrottslÀrarna fÄtt beskriva sin syn pÄ och sitt arbete med elever i behov av sÀrskilt stöd.
AllmÀn och idrottsspecifik "self-efficacy" hos handbollsspelare
God self-efficacy Àr nyckeln till lyckosamt utförande av de flesta aktiviteter. Resultat av undersökningar inom idrottspsykologin stödjer det positiva sambandet mellan god self-efficacy och framgÄngsrikt utförande i sportsammanhang. Med self-efficacy menade Albert Bandura en individs uppfattning gÀllande sin egen förmÄga att framgÄngsrikt utföra en aktivitet eller ett beteende. Det finns tecken pÄ könsskillnader i self-efficacy nÀr det gÀller idrottsutförande och kvinnor tror, generellt sett, sÀmre om sin egen förmÄga Àn vad mÀn gör. Syftet med denna studie Àr att undersöka self-efficacy hos handbollsspelare.
Elevers uppfattningar av vad man bör uppnÄ efter avslutad kurs i Idrott och HÀlsa A : En studie av tvÄ gymnasieskolor i Ärskurs 2 ? ett elevperspektiv
The purpose of this work is to see if the students, on two separate high schools, understand what skills you should achieve after completing the course in physical education and health A 100 points. The entire study is based on a student perspective. In order to best answer the purpose, the questionnaire used in the "available groups" in schools. The questions for the work are: To what extent and how students perceive what they should achieve after completing the course in Sport and Health A?, Which is the goal, based on the curriculum in Physical Education, that students feel are important to achieve? and how do a comparison like between these two schools on the basis of what students perceive that they must achieve in Sport and Health A?The result shows that the main goal that finds support in the course objectives is an assertion; Has knowledge of what to eat to maintain or improve health, which over 90% of students had checked in.
?HÀlsa - men för vem? : en jÀmförande studie om elever och lÀrares uppfattningar om hÀlsodelen i Idrott och hÀlsa
Syfte och frÄgestÀllningar: VÄrt syfte med denna studie Àr att jÀmföra idrottslÀrares och elevers uppfattningar om hÀlsodelen i Àmnet Idrott och hÀlsa. De frÄgestÀllningar vi anvÀnde för att uppfylla detta var: Hur stor del av undervisningstiden anvÀnds till att behandla hÀlsodelen i Àmnet idrott och hÀlsa? Vilken typ av undervisning anser elever och lÀrare anvÀnds för att tÀcka in hÀlsodelen i Àmnet Idrott och hÀlsa?Metod: Vi har i vÄr studie anvÀnt oss av en enkÀtmetod för att fÄ en övergripande bild av jÀmförelsen. VÄr enkÀt tar upp de hÀlsodelar Àmnet Idrott och hÀlsa kan innehÄlla och Àr utarbetad utifrÄn forskningslÀget samt vÄr pilotstudie. EnkÀten delades, efter samtycke med bÄde skolorna och förÀldrarna, ut till 205 elever och nio lÀrare pÄ fyra olika skolor.Resultat: Elever anser att skador, nÀringslÀra och stresshantering Àr de mest vÀsentliga momenten inom hÀlsodelen medan lÀrarna tycker att nÀringslÀra social kompetens och hygien Àr viktigast.
Möjlighet eller hinder? : Datortekniska hjÀlpmedel för elever med synnedsÀttning i skolan
Syftet med studien Ă€r att undersöka hur lĂ€rare motiverar elever i Ă„rskurs nio till lĂ€rande i Ă€mnena idrott och hĂ€lsa samt textilslöjd pĂ„ en grundskola i Mellansverige.I studien anvĂ€nds metoderna intervjuer och observationer. Totalt intervjuas 20 personer. TvĂ„ lĂ€rare i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa och tvĂ„ lĂ€rare i textilslöjd. Ă
tta elever i Äk 9 intervjuas tvÄ gÄnger, en gÄng med fokus pÄ idrott och hÀlsa samt en gÄng med fokus pÄ textilslöjd. Till studien genomförs ocksÄ fyra observationer, tvÄ stycken i respektive Àmne idrott och hÀlsa samt textilslöjd.I intervjuerna med lÀrarna framkom att det Àr vÀsentligt med en positiv instÀllning som genomsyrar undervisningen.
Friluftsliv i skolan
Sammanfattning
Detta arbete handlar om friluftsliv enligt Kulturdepartementets definition: ?Friluftsliv Àr vistelse och fysisk aktivitet utomhus för att uppnÄ miljöombyte och naturupplevelse utan krav pÄ prestation eller tÀvling? (Backman, 2004 b s. 47). Mitt huvudsyfte har varit att fÄ ny kunskap om hur lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa resonerar kring möjligheter och hinder för att planera och genomföra friluftsliv i skolan. Mina preciserade frÄgestÀllningar var:
· PÄ vilket sÀtt definieras och beskrivs friluftsliv i skolans lÀroplaner och hur har dessa definitioner och beskrivningar förÀndrats över tid (1962-1994).
· Vad anser lÀrare, i Àmnet idrott och hÀlsa, ingÄr i benÀmningen friluftsliv?
· Hur planerar skolan friluftsverksamhet?
· Vilket innehÄll har skolans friluftsdagar? Hur mÄnga friluftsdagar har skolan per Är?
· Vilka möjligheter och hinder ser lÀrare, i Àmnet idrott och hÀlsa, nÀr det gÀller att genomföra friluftsliv i skolverksamheten?
För att fÄ svar pÄ mina frÄgestÀllningar valde jag att intervjua sex lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa.
Behovet av fyrkantighet : Undervisningen i idrott och hÀlsa för barn i behov av sÀrskilt stöd i anpassade skolor.
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna studie Àr att undersöka hur undervisningen i idrott och hÀlsa bedrivs för barn i behov av sÀrskilt stöd som inte gÄr i den vanliga skolan. Studiens frÄgestÀllningar Àr följande:Hur ser lektionerna i idrott och hÀlsa ut pÄ de undersökta skolorna?Hur anpassas undervisningen pÄ de besökta skolorna till elever som Àr i behov av sÀrskilt stöd?Hur arbetar dessa lÀrare med kursplanen?Vad Àr dessa lÀrares syn pÄ att inkludera alla elever i den vanliga skolan?MetodI denna kvalitativa studie har sju lÀrare i idrott och hÀlsa frÄn fem olika skolor intervjuats med hjÀlp av en semistrukturerad intervju som utgÄr ifrÄn studiens frÄgestÀllningar. Skolorna som ingÄr i denna studie hittades via sökningar pÄ Google. Sökorden som anvÀndes var framförallt skola, behandling, autism, Asperger, ADHD och Stockholm.
50 armhÀvningar för MVG? : en studie om gymnasieelevers kunskaper om de lokala arbetsplanerna för idrott och hÀlsa
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien var dels att undersöka gymnasieelevers kunskap om lokala arbetsplaner för Àmnet idrott och hÀlsa, dels finna en förklaring till kunskapslÀget. VÄra frÄgestÀllningarna var följande: Vilka skillnader upplever eleverna finns mellan kraven för G respektive MVG i den lokala arbetsplanen? Hur inhÀmtar eleverna information om den lokala arbetsplanens innehÄll? Hur mycket kunskap om den lokala arbetsplanen har elever med höga betyg jÀmfört med elever med lÄga betyg i Àmnet idrott och hÀlsa? PÄ vilket sÀtt skiljer sig pojkars kunskap om den lokala arbetsplanen gentemot flickors? Vilka bakomliggande faktorer kan leda till elevernas kunskapsmÀngd?MetodData har samlats in genom en enkÀtundersökning. Deltagande i studien var 81 stycken andraÄrselever pÄ en mellanstor gymnasieskola i en nÀrförort till Stockholm. EnkÀten behandlade tre övergripande Àmnen: bakgrundsvariabler, elevernas förhÄllande till arbetsplanen och elevernas kunskaper i detta dokument.
"Det Àr vÀl kanske sÄhÀr, feministiskt systerskap inklÀtt i en sport. Eller sÄ Àr det tvÀrtom" : en studie av villkoren för lÀrande av och deltagande i den kvinnliga idrotten roller derby.
Föreliggande studie undersöker och beskriver hur en kvinnlig roller derbyliga diskursivt konstruerar sig sjÀlva, sin idrott och sitt eget idrottande. UtifrÄn en socialkonstruktionistisk och feministisk ansats har jag genom en etnografisk metod studerat en roller derbyliga med hjÀlp av intervjuer, observationer och fotografering. Resultaten tematiserades dÀrefter utifrÄn frÄgestÀllningen: vad menar deltagarna utmÀrker utövandet av roller derby i förhÄllande till det som de benÀmner traditionellt idrottsutövande? Resultaten bearbetades dÀrefter genom en kritisk diskursanalys som visade hur kvinnorna i denna studie konstruerar sin idrott och sitt idrottsutövande i tre diskursiva riktningar i förhÄllande till den traditionella idrotten och den bild av idrottskvinnan som Àr förhÀrskande dÀr. Studiens konklusion blir sÄledes en frÄga ? kan roller derby som fenomen ses som ett ifrÄgasÀttande av vad kvinnor fÄr lÀra sig, att vara och göra, inom den traditionella idrotten?.
"Elever ska röra sig för sin egen hÀlsas skull och mindre för betyg" : En studie om motivation i Àmnet idrott och hÀlsa pÄ högstadiet
Syftet med denna studie var att undersöka vad ett urval högstadielÀrare i idrott och hÀlsa har för uppfattningar om och erfarenheter av motivationsarbetet och dess betydelse. FrÄgestÀllningarna som besvarades var, vilka uppfattningar lÀrarna i vÄr studie har om motivationsarbetets betydelse för elevernas deltagande samt vad lÀrarna har för erfarenheter av att motivera elever till att delta i undervisningen. Studien har utgÄtt frÄn sjÀlvbestÀmmandeteorin. För att besvara frÄgestÀllningarna har intervjuer genomförts med fem lÀrare. Intervjuerna spelades in och transkriberades ortografiskt, det vill sÀga att uttalandena skrevs ned ordagrant.
En studie om formativ bedömning utifrÄn lÀrarens perspektiv : LÀrarens tillÀmpning av formativ bedömning samt dess tillförlitlighet och giltighet.
SammanfattningSyfteSyftet med denna studie Àr att granska och analysera lÀrarens syn pÄ formativ bedömning, samt bedömningsarbetets giltighet och tillförlitlighet i Àmnet idrott och hÀlsa.FrÄgestÀllningar-       Hur tÀnker lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa kring formativ bedömning?-       PÄ vilket sÀtt synliggörs Wiliams fem nyckelstrategier i lÀrarens didaktiska verksamhet?-       Hur skapar lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa en tillförlitlig och giltig bedömning av elevers prestation/kunskap? MetodFör att belysa studiens problemomrÄde valdes en kvalitativ ansats. Studiens avsikt Àr att undersöka lÀrarens syn samt tillÀmpning av formativ bedömning. Urvalet ur populationen motsvarar lÀrare som undervisar i Àmnet idrott och hÀlsa. Intervjuerna utfördes pÄ avtalad tid och plats pÄ respektive skola.
HÀlsa - vad betyder det för dig som lÀrare? : lÀrares uppfattning om hÀlsa i sin undervisning
SammanfattningSyftet med denna uppsats var att undersöka hur lÀrare i Àmnet Idrott och hÀlsa arbetar med hÀlsa i Àmnet samt att skapa en bild över vad hÀlsa Àr för dem. Jag valde tvÄ olika skolor, skolorna Àr relativt nÀrliggande men ligger i olika kommuner. En skola ligger i Stockholms kommun, den andra i norrförort till Stockholm.Jag anvÀnde mig av kvalitativ metod i form av intervjuer, fyra utbildade lÀrare har jag intervjuat. Alla var de behöriga frÄn förskoleklass upp till Ärskurs nio. TvÄ av lÀrarna undervisade bÄde de yngre och Àldre Äldrarna.