Sökresultat:
1738 Uppsatser om Idrott och hälsa - Sida 21 av 116
HÀlsa i skolan : En studie om hur elever i Är 5 ser pÄ begreppet hÀlsa
FolkhÀlsan har varit ett hett debattÀmne pÄ 90-talet och dagligen utsetts vi för reklam av olika slag, dÀr kroppen Àr i centrum. VÄra levnadsvanor har förÀndrats i och med den snabba tekniska utvecklingen, vilket gör att vi inte rör oss lika naturligt nu som förr. Arbetet syftar till att ge en fördjupning i vad begreppet hÀlsa stÄr för, uppmÀrksamma vad de tvÄ senaste lÀroplanerna sÀger om hÀlsobegreppet samt belysa vad elever i Är 5 tycker och tÀnker om begreppet hÀlsa. Genom detta arbete har jag försökt ge en bild av vad som innefattas i begreppet hÀlsa samt vad skolan skall ge eleverna inom detta omrÄde. Följande frÄgestÀllningar var utgÄngspunkt för mitt arbete:· Vad stÄr begreppet hÀlsa för? · Vilken syn hade man pÄ hÀlsa förr i tiden? · Varför bytte Àmnet idrott namn till idrott och hÀlsa?· Vad sÀger de tvÄ senaste lÀroplanerna om hÀlsobegreppet? · Vad anser eleverna i grundskolan om begreppet hÀlsa?I min undersökning har jag anvÀnt mig av litteraturstudier och en enkÀt.
En enkÀtundersökning om attityder till A-kursen i Àmnet Idrott och hÀlsa genomförd pÄ en gymnasieskola vt-05
Syftet med denna undersökning Àr att fÄ en inblick i gymnasieelevers attityder till A-kursen idrott och hÀlsa. Vi vill Àven se om och hur kursplanen följs och vilket innehÄll A-kursen har pÄ en gymnasieskola.Vi har valt att anvÀnda oss av en enkÀtundersökning för att genomföra denna undersökning. Undersökningen genomfördes pÄ en gymnasieskola i nordöstra SkÄne. Eleverna som deltog i enkÀtundersökningen lÀste andra Äret i A-kursen i Àmnet idrott och hÀlsa. Totalt besvarade 98 elever ur Ärskurs 2 pÄ enkÀten.
Matematik integrerat med idrott med inriktning mot förskoleklass
Syftet med arbetet var att ta reda pÄ vilka möjligheter det finns att integrera matematik och idrott i skolan och av vilka anledningar man gör/eller kan göra det. Inom matematiken har vi koncentrerat oss pÄ taluppfattning. Vi har sökt information i litteratur, genom intervju med tvÄ pedagoger samt genom observation av en elevgrupp i förskoleklass. Resultatet av vÄra anstrÀngningar har utmynnat i att vi pÄ tre olika sÀtt starkt kan knyta matematik och idrott till varandra i elevernas lÀrande. Vi kan se en lÀnk mellan matematiskt tÀnkande och proprioceptionen i vÄr kropp.
LÀra med lek? : En studie om hur lek anvÀnds som ett pedagogiskt verktyg.
SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna studie var att se hur lek kan anvÀndas som ett pedagogiskt verktyg i Àmnet idrott och hÀlsa för grundskolans tidigare Är. Jag frÄgade mig vilken betydelse lek har för lÀrandet? Vilken syn lÀrarna i idrott och hÀlsa har pÄ lek? PÄ vilket sÀtt lek anvÀnds som undervisningsmetod i idrott och hÀlsa och vilka svÄrigheter som finns med den?MetodFör att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna anvÀndes en kvalitativ undersökning. Tre verksamma lÀrare i idrott och hÀlsa för grundskolans yngre Äldrar intervjuades om deras erfarenheter av lek som ett pedagogiskt verktyg.ResultatLek ska vara roligt för eleverna, kÀnnas lustfyllt och innehÄlla skratt. LÀrarna har kopplat ihop lek med lÀrande.
Idrott och hÀlsa i gymnasiesÀrskolan En kvalitativ studie av undervisningen i Idrott och hÀlsa i en gymnasiesÀrskola
Syftet med detta examensarbete Àr att utveckla kunskap om och förstÄelse för Àmnet Idrott och hÀlsa i gymnasiesÀrskolan. Detta görs genom att beskriva vilka former av kunskap som realiseras i undervisningen och hur detta görs. Det faktiska genomförandet jÀmförs med lÀrarnas tolkning av Àmnet och diskuteras i ljuset av omgivande normer, lÀrarnas personliga pÄverkan, Àmnestraditioner och yttre ramar. Materialinsamlingen utfördes pÄ en gymnasiesÀrskola via 13 lektionsobservationer och fem intervjuer med dem som undervisar i Àmnet. Resultaten visar pÄ en verksamhet som domineras av ett integrerat kunskapsideal.
Idrott och HÀlsa : Gymnasieelevers upplevelser av idrottsÀmnet
Introduktion/bakgrund: Ămnet Idrott och HĂ€lsa Ă€r viktigt ur mĂ„nga synpunkter. Det Ă€r ett Ă€mne som ger kunskap inom fysisk aktivitet, hĂ€lsa och vĂ€lbefinnande. Dessutom ges denna kunskap till ungdomarna för att de Ă€ven ska behĂ„lla detta senare i livet. Syfte: Syftet med studien var att undersöka vad gymnasieelever pĂ„ ett yrkesgymnasium med lĂ„g respektive hög nĂ€rvaro hade för upplevelse av skolĂ€mnet Idrott och HĂ€lsa samt om det fanns nĂ„got samband mellan elevernas fysiska sjĂ€lvkĂ€nsla och deras nĂ€rvaro och om Ă€mnet var till nĂ„gon nytta för dem.  Metod: Semistrukturerade intervjuer gjordes med Ă„tta elever pĂ„ ett yrkesgymnasium, fyra tjejer och fyra killar.
Ett livslÄngt trÀnande : Elevers syn pÄ idrottsundervisning i skolan och fortsatt fysisk aktivitet
Abstrakt Huvudsyftet med elevers skolgÄng Àr att förbereda barn och ungdomar för livets fortsatta utmaningar. Med Àmnet idrott och hÀlsa vill man enligt styrdokumenten hjÀlpa elever in pÄ en hÀlsosam livsstil och fÄ dem att bry sig om sin och andras hÀlsa livet ut (Skolverket, 2011). ?Skolan gÄr ut pÄ att barn och ungdomar skall lÀra sig saker och ting som Àr nödvÀndiga för att klara sig i livet och alla Àmnen bidrar till elevers lÀrande, eller med ett annat uttryck, bildning? (Annerstedt, 2007, s. 25).
"Det mÄste finnas i huvudet ocksÄ" : en intervjustudie ur ett lÀrarperspektiv om ett inkluderande arbetssÀtt i Àmnet idrott och hÀlsa
Ămnet idrott och hĂ€lsa ger utmĂ€rkta möjligheter för elever med en funktionsnedsĂ€ttning att vara fysiskt aktiv och leka tillsammans med sina kamrater, trots det verkar deltagandet inte vara en sjĂ€lvklarhet i dagens skola. Syftet med denna studie Ă€r dĂ€rför att undersöka nĂ„gra idrottslĂ€rares reflektioner och erfarenheter kring ett inkluderande arbetssĂ€tt i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa. DĂ„ studien handlar om mĂ€nskliga uppfattningar och erfarenheter har vi inspirerats av ett fenomenologiskt synsĂ€tt och anvĂ€nde dĂ€rför intervju som datainsamlingsmetod. Intervjuerna genomfördes med sex idrottslĂ€rare i ett lĂ€n i mellersta Sverige. Resultatet visade att trots att pedagogerna Ă€r positiva till inkludering sĂ„ tror de att det Ă€r en lĂ„ng vĂ€g att gĂ„ innan vi kan ha en skola för alla.
"En tillbakagÄng" - ett misslyckande eller ett steg nÀrmre en tydligare identitet? GymnasielÀrare i idrott och hÀlsa om implementeringen av GY11 och om synen pÄ Àmnets syfte och innehÄll.
I den hÀr studien har den för Äret aktuella implementeringen av GY11 behandlats. UtgÄngspunkten var den problematik som funnits inom Àmnet idrott och hÀlsa sedan reformen 1994, dÄ flera studier visat pÄ en ofullbordad implementering av Lpf94 vilket bland annat lett till ett otydligt idrottsÀmne med identitetskris. Syftet med den hÀr studien var att undersöka hur implementeringen av GY11 i kursen idrott och hÀlsa 1 utifrÄn lÀrares utsagor har upplevts och att ta reda pÄ hur lÀrare resonerar kring Àmnets syfte och innehÄll inom ramen för den nya Àmnesplanen. För att ta reda pÄ detta har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer som metod, och intervjuat Ätta stycken gymnasielÀrare i en relativt stor svensk stad. I analysarbetet har empirin behandlats med hjÀlp av teoretiska begrepp och en analysram.
Idrott och hÀlsa A en vÀg till förÀndring : En intervjustudie om tio gymnasieelevers upplevda förÀndring av synen pÄ fysisk aktivitet
Syftet med denna studie Àr att undersöka om Àmnet idrott och hÀlsa bidragit till ett förÀndrat synsÀtt vad gÀller fysisk aktivitet hos gymnasieelever och huruvida denna förÀndring har varit positiv eller negativ. Studien syftar Àven till att synliggöra vilka huvudfaktorer som har föranlett gymnasieelevernas förÀndrade eller icke förÀndrade syn pÄ fysisk aktivitet.Den teoretiska utgÄngspunkt som legat till grund för denna studie Àr det sociokulturella perspektivet dÀr förÀndring sker i interaktion med omgivningen. Den forskning som behandlats gÄr in pÄ vad Àmnet skall ge eleverna, elevens syn pÄ och pÄverkan av Àmnet samt de inre och yttre faktorer som kan ligga till grund för en eventuell förÀndring.Denna studie baseras pÄ den kvalitativ undersökningsmetoden intervju dÀr urvalet gjordes med hjÀlp av ?nyckelpersonsprincipen?. Informanterna bestod utav tio gymnasieelever frÄn en medelstor skÄnsk kommun.Studiens resultat visar att sju av de tio informanterna som intervjuades har fÄtt en positiv förÀndring av sin syn pÄ fysisk aktivitet efter genomförandet av kursen Idrott och hÀlsa A.
Skolidrottens betydelse : En studie om gymnasieelevers fysiska aktivitetsvanor
Syftet med denna uppsats Ă€r att undersöka gymnasieelevers fysiska aktivitetsvanor. Ămnet idrott och hĂ€lsas utveckling i Sverige ligger som en grund i arbetet samt vilka effekter den fysiska aktiviteten har, bĂ„de för individens vĂ€lbefinnande men ocksĂ„ för samhĂ€llet vi lever i. Studien omfattar totalt 82 elever och genomfördes pĂ„ en gymnasieskola i Kalmar. Undersökningen Ă€r en kvantitativ studie som utfördes med enkĂ€ter, bestĂ„ende av 8 frĂ„gor. Resultatet visar att majoriteten anser att skolidrotten Ă€r betydelsefull.
Ăpplet faller inte lĂ„ngt frĂ„n trĂ€det : En enkĂ€tstudie om elevers motionsvanor och hur dessa pĂ„verkar nĂ€rvaron i Idrott och hĂ€lsa
Syftet med studien var att undersöka hur psykosociala faktorer som habitus, socialt kapital, attribution och inlÀrd hjÀlplöshet pÄverkar elevens motionsvanor och aktiva medverkan i Àmnet Idrott och hÀlsa. Genom en enkÀtstudie pÄ en grundskola och en gymnasieskola samlades 113 enkÀtsvar in och analyserades.Resultatet av studien pekar pÄ att de undersökta faktorerna spelar stor roll i elevernas livsituation och till viss del deras nÀrvaro i Àmnet Idrott och hÀlsa, Àven om den pÄ de besökta skolorna varit hög. FörÀldrar, vÀnner och omgivning har stor betydelse för elevernas attityd och instÀllning till idrottande och tillsammans pÄverkar de i förlÀngningen nÀrvaron i Idrott och hÀlsa.GÀllande attributionsteorin finns tydliga kopplingar till olika faktorer, frÀmst inre och yttre faktorer. Det mÀrks tydligt att eleverna begÄr det fundamentala attributionsfelet dÄ de tillskriver andra elevers frÄnvaro inre faktorer samtidigt som deras egen frÄnvaro oftast pÄstÄs ha yttre orsaksförklaringar. Tecken finns Àven pÄ sjÀlvtjÀnande bias, omvÀnd sjÀlvtjÀnande bias och self-handicapping.
En jÀmförelse mellan lÄgaktiva och högaktiva barn och ungdomar gÀllande idrott : Hur upplever de sitt hÀlsolÀge?
SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarStudiens syfte var dels att jÀmföra/undersöka vilken instÀllning normalviktiga fysiskt lÄgaktiva barn har till idrott och fysisk aktivitet med fysiskt aktiva normalviktiga barn, dels att undersöka barnens instÀllning till egen upplevd hÀlsa/eget hÀlsolÀge.? Hur skiljer sig normalviktiga fysiskt lÄgaktiva barns instÀllning till idrott och fysisk aktivitet sig mot normalviktiga fysiskt högaktivas?? Hur skiljer sig normalviktiga fysiskt lÄgaktiva barns upplevelse av/vid idrott och fysisk aktivitet sig mot normalviktiga fysiskt högaktivas?? Hur bedömer normalviktiga fysiskt lÄgaktiva barn sitt hÀlsolÀge jÀmfört med aktiva?? Vilka omgivningsfaktorer, till exempel förÀldrars och kompisars instÀllning till fysisk aktivitet, har betydelse för barnet?MetodBarnen i studien valdes ut frÄn det tidigare genomförda projektet STOPP (Stockholm Obesity Prevention Project). Studiens tvÄ grupper bestod av de 20 % minst aktiva respektive 20 % mest aktiva, baserat pÄ accelerometri. Barn i Äldersintervallet 11.5 Är -15 Är valdes ut. Ett antal frÄgor frÄn frÄgeformulÀret som anvÀndes i Skolprojektet 2001 anvÀndes, och tillsammans med ytterligare tillÀgg konstruerades en ny postenkÀt.
Mot mÄl eller i mÄl, det Àr frÄgan : En undersökning av det mÄlrelaterade betygssytemets tillÀmpning i Àmnet idrott och hÀlsa under Lpo 94 och Lgr 11
I föreliggande undersökning Àr syftet att studera hur lÀrare i idrott och hÀlsa tillÀmpar det mÄlrelaterade betygssystemet och diskutera hur denna praktik pÄverkats och pÄverkas av olika faktorer sÄsom lÀroplan, betygssystem och kunskapssyn. I studien riktas intresset bÄde mot tillÀmpningen av betygsÀttningspraktiken under tiden för Lpo 94 med tillhörande kursplan för idrott och hÀlsa och hur den kan komma att pÄverkas under Lgr 11. I fokus för studien Àr betyg och bedömningsprinciper för betyget GodkÀnd pÄ grundskolan, vilket motsvarar betygssteget E i nya Lgr 11. De specifika frÄgestÀllningarna rör dÀrför sÄvÀl Lpo 94 som Lgr 11 och formuleras enligt följande:Hur kan man förstÄ att den samsyn som rÄder kring betyget GodkÀnd i idrott och hÀlsa pÄ grundskolan har uppkommit, dÄ denna samsyn inte baseras pÄ kunskapsmÄl i kursplanen?Vad anser lÀrare i idrott och hÀlsa Àr viktigast med Àmnet?Hur kan de nya styrdokumenten i idrott och hÀlsa komma att pÄverka undervisning och betygsÀttningspraktik i idrott och hÀlsaVilka uppfattningar finns om den nya betygsskalan hos lÀrare i idrott och hÀlsa? Undersökningens empiri omfattar sex semistrukturerade intervjuer med lÀrare i idrott och hÀlsa pÄ grundskolan, som har tolkats utifrÄn ett hermeneutiskt angreppssÀtt.
En bild av hÀlsa : En kvalitativ studie som berör gymnasieelevers tankar kring begreppet hÀlsa
Syfte:Syftet med denna studie Àr att undersöka, beskriva och problematisera vad elever pÄ gymnasiet har för tankar, idéer och kunskaper om och kring begreppet hÀlsa. Detta p.g.a. att omrÄdet vi undersöker enligt oss Àr sparsamt utforskat.Metod:Vi anvÀnder oss av en kvalitativ metod dÀr intervjuer av tio stycken gymnasielever som lÀser eller har lÀst Idrott och hÀlsas kurs A Àr grunden för vÄr studie.Resultat och slutsatser:Elever förknippar hÀlsa frÀmst ur ett fysiskt perspektiv. Detta Àr genomgÄende för hela studien. Inte alls i samma utstrÀckning förknippas hÀlsa till att innefatta ett socialt och psykiskt vÀlbefinnande.