Sök:

Sökresultat:

2106 Uppsatser om Idrott och Hälsa lärare - Sida 34 av 141

Spela killerball pÄ knÀ : En studie om hur idrottslÀrare arbetar med inkludering av elever med fysiskfunktionsnedsÀttning samt hur dessa elever upplever delaktighet.

Syftet med studien Ă€r att belysa upplevelser och erfarenheter hos elever med fysiskfunktionsnedsĂ€ttning samt hos idrottslĂ€rare som arbetar dessa elever. Studien har Ă€ven syftet attstĂ€lla dessa delstudier mot varandra. DĂ„ varken lĂ€roplanen eller lĂ€rarutbildning ger nĂ„got konkretstöd hur man ska bemöta dessa elever i undervisningen i idrott och hĂ€lsa sĂ„ vill vi belysa dennafrĂ„ga med följande studie. I ett reportage frĂ„n handikappförbundet skriver ordförande IngridBurman att elever med en funktionsnedsĂ€ttning fĂ„r sĂ€mre utbildning Ă€n andra elever och fĂ„r intemöjlighet att utvecklas sĂ„ lĂ„ngt som möjligt utifrĂ„n sin egen förmĂ„ga. Även Skolinspektionenrapporterar att skolor i Sverige har stora svĂ„righeter med att anpassa lĂ€randemiljön efter enskildaelevers behov samt att lĂ€rare förlitar sig pĂ„ att eleverna sjĂ€lva tar ett eget ansvar att informera omsina svĂ„righeter.

Interkulturell kompetens - Analys och tolkning av ett l?romedel i spanska p? h?gstadiet samt n?gra h?gstadiel?rares perspektiv om interkulturell kompetens

I v?rt m?ngkulturella samh?lle ?r det viktigt att vi lever harmoniskt med v?ra medm?nniskor. F?r att uppn? detta m?ste vi som l?rare arbeta f?rebyggande genom undervisningen och l?ra v?ra elever att f?rst? och respektera alla kulturer och m?nniskor. En central del av detta ?r den interkulturella kompetensen, vilket kortfattat handlar om elevernas f?rm?ga att acceptera och respektera kulturella skillnader hos andra. Syftet med studien ?r att utr?na huruvida boken ?Gracias 9? (den sj?tte tryckningen) uppfyller kunskapskraven i spanska som st?lls av Lgr 22 g?llande interkulturell kompetens, samt att f? n?gra h?gstadiel?rares perspektiv p? l?romedlet n?r det g?ller att f?rmedla interkulturell kompetens i spanska. F?r att ?stadkomma detta kombinerade vi semistrukturerade forskningsintervjuer med inneh?llsanalys av ett spanskt l?romedel.

Kan du springa dig till ett MVG? : En undersökning om fysisk aktivitet och betyg

Syfte och frÄgestÀllningar:Syftet med denna studie Àr att se eventuella samband mellan elevers fysiska aktivitet och deras betyg i 9:an.Hur skiljer sig meritpoÀngen och betygen i kÀrnÀmnena samt idrott och hÀlsa mellan fysiskt aktiva och mindre fysiskt aktiva elever?Hur ser skillnaden i betyg och meritpoÀng ut mellan individuella idrotter och lagidrotter?Hur ser skillnaderna i betyg och meritpoÀng ut mellan elever som Àr aktiva i en idrottsförening jÀmfört med elever som inte Àr aktiva i en idrottsförening?Studiens hypotes Àr att fysisk aktivitet har en positiv pÄverkan pÄ elevers studieresultat. Samt att det finns skillnader mellan olika typer av idrottare och deras studieresultat.Metod:Studien Àr genomförd med en anonym enkÀtundersökning pÄ 400 elever i ettan pÄ gymnasiet i StockholmsomrÄdet. Resultatet har sammanstÀllts i statistikprogrammet SPSS. Studien Àr retrospektiv dÄ vi undersökt hur eleverna varit fysiskt aktiva i Ärskurs 9.Resultat och Slutsats:Resultatet visar att de som har högre aktivitetsnivÄ erhÄller ett högre meritvÀrde Àn de som Àr mindre fysiskt aktiva.

LÀrarna i Idrott och hÀlsa

 I dagens skola finns det elever med Aspergers syndrom som Àr integrerade. För dessa elever krÀvs ett annat tankesÀtt hos de verksamma lÀrarna. Eftersom Aspergers eleverna har svÄrigheter med motoriken, det sociala samspelet och behöver en tydlig struktur för att kunna kÀnna sig inkluderade krÀvs det att lÀrarna i Idrott och HÀlsa tÀnker utefter dessa elever i sin planering.VÄrt huvudsyfte med studien Àr att studera hur lÀrarna i Idrott och hÀlsa arbetar för att skapa en inkluderande idrottsundervisning för elever med Asperger syndrom. Ett delsyfte Àr att studera hur skolmiljön Àr anpassad utefter elever med Aspergers. Det visar sig i olika tidigare studier att lÀrarna ute pÄ skolorna bör arbeta pÄ vissa sÀtt för att elever med Aspergers syndrom skall kÀnna sig inkluderande.

Nöje eller kunskapsundervisning? FörhÄllandet mellan lÀrares uppfattningar och elevers instÀllningar till idrott och hÀlsa

Syftet med examensarbetet Àr att undersöka Àmnet idrott och hÀlsa för att se hur undervisningen bedrivs av lÀrarna samt vad elevernas instÀllning Àr till Àmnet och om det ser det som ett kunskapsÀmne. Syftet Àr Àven att jÀmföra elevernas instÀllning jÀmt emot lÀrarnas uppfattningar och se om det finns nÄgon skillnad beroende pÄ om de bor i storstaden eller pÄ landsbygden. Arbetet besvarar frÄgorna: Vad har eleverna för attityder till skolidrotten? Finns det nÄgon könsskillnad? Hur gör idrottslÀrarna för att förÀndra instÀllningen hos de elever som Àr negativa till skolidrotten? Bedrivs Àmnet hÀlsa under idrottslektioner? Vad vill eleverna och lÀrarna förÀndra med skolidrotten? Idrottar/motionerar eleverna pÄ fritiden? Studien utgÄr ifrÄn det kognitiva och det salutogena perspektiven. Undersökningens urval bestÄr av nÄgra idrottslÀrare samt elever i Är 3-5 pÄ en skola pÄ landsbygden och en i storstaden.

FörÀndring av fysisk aktivitet och dess pÄverkansfaktorer hos gymnasieelever i södra Sverige: En enkÀtstudie

Att vara fysiskt aktiv som ung minskar risken för flera sjukdomar, dÀrför bör rekommendationer för fysisk aktivitet följas. Skolidrott och organiserad idrott Àr tvÄ pÄverkansfaktorer för fysisk aktivitet. Den fysiska aktivitetsnivÄn minskar över tid och dÀrför Àr sjukgymnasternas arbete att frÀmja fysisk aktivitet hos ungdomar viktigt. I denna studie undersöks i vilken Älder den fysiska aktiviteten minskar för att veta nÀr interventioner bör sÀttas in. Syftet med studien var att undersöka nuvarande mÀngd av fysisk aktivitet och dess pÄverkansfaktorer samt eventuella förÀndringar frÄn mellanstadiet till gymnasiet hos elever i tredje Äret pÄ gymnasiet.

Samundervisning eller sÀrundervisning inom Àmnet idrott och hÀlsa : En undersökning gjord pÄ en skola i Dalsland

Mitt examensarbete handlar om samundervisning och sÀrundervisning. Jag avsÄg att undersöka om elevernas tilltro till den egna förmÄgan i Àmnet idrott och hÀlsa kunde förbÀttras genom sÀrundervisning. Jag ville ocksÄ undersöka om eleverna Àr positivt eller negativt instÀllda till sÀrundervisning.Undersökningen Àgde rum pÄ en skola i Dalsland. Jag intervjuade tolv elever, tre lÀrare och en rektor. 112 elever fick ocksÄ svara pÄ en enkÀt.Pojkarna ansÄg att de utvecklade sina fysiska förmÄgor mest vid sÀrundervisning, medan de utvecklade sina sociala förmÄgor mest vid samundervisning.

Vad lÀr man sig i idrott och hÀlsa? : en studie om högstadieelevers lÀrande i Àmnet

Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ vad eleverna upplever att de lÀrt sig i Àmnet idrott och hÀlsa, samt om kunskapen motsvarar syften och mÄl i den nationella kursplanen för Àmnet. Studien genomfördes i form av en enkÀtundersökning bland 59 elever i Är 9. Resultatet visar att elevernas kunskap motsvarar mÄlen i kursplanen i vissa moment, medan detta inte uppfylls i andra moment. FÀrdigheter inom olika idrotter och social utveckling Àr det som eleverna sÀrskilt upplever att de lÀrt sig/utvecklat genom idrottsundervisningen, medan den psykiska aspekten av hÀlsa har hamnat i skymundan, tillsammans med kunskaper inom bland annat dans, friluftsliv och livrÀddning. Enligt detta kan konstateras att elevernas kunskap i sin helhet inte motsvarar syften och mÄl i kursplanen i tillrÀckligt hög grad, samt att undervisningen i idrott och hÀlsa fokuserar mer pÄ utövande av fysisk aktivitet Àn övriga syften och mÄl i den nationella kursplanen..

LÀroplanen som redskap : en studie om hur idrottslÀrare resonerar kring sitt arbete med lÀroplanen.

Syftet med arbetet har varit att undersöka hur lÀrare i idrott och hÀlsa arbetar med att koppla lektionsinnehÄll till kursplanen med hjÀlp av följande frÄgestÀllningar:Hur kopplar lÀrarna sitt innehÄll till styrdokumenten? Hur görs eleverna delaktiga och medvetna om syfte och mÄl? Hur uppfattar lÀrarna begrepp som idrott och hÀlsa? Hur ser de inre och yttre ramarna ut för idrott och hÀlsa pÄ skolan? Valet av frÄgor grundar sig i de oklarheter som tycks rÄda om Àmnets uppdrag och att det dÀrmed ocksÄ Àr oklart genom vad eller hur eleverna ska nÄ sina mÄl. Jag har med bakgrund av detta valt att anvÀnda mig av en kvalitativ metod dÀr jag har intervjuat fyra lÀrare i idrott och hÀlsa. Gemensamt för alla lÀrarna Àr att de anvÀnder sig av kursplanen men ingen ger uttryck av att man pÄ nÄgot sÀtt skulle ha Àndrat arbetssÀtt eller förhÄllningssÀtt till Àmnets innehÄll med den nya lÀroplanen Lgr11. LÀrarna ger uttryck av att anvÀnda kursplanen mest pÄ egen hand och dÀrmed inte som ett naturligt verktyg tillsammans med eleverna.

Elevinflytande i idrott och hÀlsa : LÀrares uppfattningar om att arbeta med elevinflytande

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr fÄ ökad kunskap om lÀrares uppfattningar om att arbeta med elevinflytande i idrott och hÀlsa.Vad har lÀrarna för tankar om och instÀllning till elevinflytande?Vad fÄr eleverna pÄverka respektive inte pÄverka i undervisningen i idrott och hÀlsa?Hur upplever lÀrarna förutsÀttningarna för att arbeta med elevinflytande i idrott och hÀlsa?MetodKvalitativa intervjuer anvÀndes som metod. Sex lÀrare som undervisar mot grundskolans tidigare Äldrar i idrott och hÀlsa intervjuades. Kontakt togs via mail för att informera om undersökningen och dÀrefter bestÀmdes tid och plats för att genomföra intervjuerna. Intervjuerna bandades med diktafon och transkriberades vartefter som intervjuerna lyssnades igenom för att slutligen sammanstÀllas.

Uppfyller eleverna pÄ friskolor kunskapsmÄlen för Idrott och hÀlsa A? : en kvalitativ studie om gymnasieelevers syn pÄ idrott och hÀlsa A

SammanfattningDet övergripande syftet med studien har varit att utifrÄn ett lÀroplansteoretiskt perspektiv undersöka innehÄllet i idrottsundervisningen i Àmnet Idrott och hÀlsa A pÄ tre friskolor med utgÄngspunkt i elevintervjuer. Vidare har ett syfte varit att fördjupa kunskapen om hur eleverna uppfattar lÀrarnas betygsbedömning i relation till kursplanens kunskapskrav och mÄl.MetodDen datainsamlingsmetod som anvÀnts i studien har varit strukturerade intervjuer med nio elever frÄn tre olika gymnasieskolor. Skolorna Àr etablerade och ligger i tre olika kommuner som jag slumpmÀssigt valt ut. Eleverna blev förvarnade om att intervjun skulle ske och samtalen varade cirka tio minuter per styck. Elevernas svar kategoriserades utifrÄn den nationella kursplanens mÄl för att sedan analyseras med hjÀlp av Göran Lindes analysmodell om formuleringsarenan, transformeringsarenan samt realiseringsarenan.ResultatElevernas beskrivningar av idrottsundervisningen tydde pÄ att det finns brister i undervisningen utifrÄn de nationella kunskapsmÄlen för kursen Idrott och hÀlsa A.

Vad ska vi med tÀvlingsidrott till? : En studie kring fyra idrottslÀrares normativa uppfattningar om tÀvlingsidrott som arbetsform i undervisningen av Àmnet idrott och hÀlsa

Den hÀr kvantitativa studien genomfördes med enkÀter som elever pÄ gymnasiet svarat pÄ. Syftet med föreliggande undersökning Àr att fÄ en inblick i gymnasieelevers frukostvanor och hur dessa kan pÄverka dem i frÄga om prestation under lektionerna i Idrott och hÀlsa. Vi vill Àven fÄ en uppfattning om eleverna fÄtt information gÀllande sambandet kost och hÀlsa, samt om de omsÀtter denna eventuella kunskap till praktik. Med en större förstÄelse om sambandet mellan kost och prestation, kan vi skapa bÀttre förutsÀttningar för lÀrare att utbilda elever i Àmnet. Den visar att majoriteten av de elever som har fÄtt betyget VG eller MVG i Àmnet Idrott och hÀlsa Àter frukost dagligen.

Föreningsidrott och skola - till vems fördel? : En studie om samverkan mellan föreningsidrott och Àmnet Idrott och hÀlsa

Ett samarbete mellan idrottsföreningar och Àmnet Idrott och hÀlsa kan bidra till att motivera fler elever till fysisk aktivitet, i och med ett sÄdant kommer de i kontakt med aktiviteter de kanske aldrig annars skulle göra. Syftet med denna studie Àr att genom semistruktrerade intervjuer med lÀrare och enkÀtundersökningar med elever ta reda pÄ elevers och lÀrares instÀllning och erfarenhet av samarbete med idrottsföreningar, samverkan mellan skolan och idrottsföreningar samt hur fysiskt aktiva eleverna Àr. Resultatet visar att inget kontinuerligt samarbete sker mellan skolan och idrottsföreningar, dock sker det smÄskaliga samarbeten till och frÄn. LÀrarna som medverkat i studien anser att det för det mesta finns endast positiva effekter av ett samarbete, men kvalitén pÄ "undervisningen" frÄn föreningarnas ledare mÄste vara uppbyggd pÄ ett pedagogiskt sÀtt för att det ska vara gynnsamt. Resultatet indikerar Àven att majoriteten av eleverna Àr intresserade av att ha eller kanske ha ett samarbete med nÄgon idrottsförening under deras lektioner i Idrott och hÀlsa.

Fritidshemmets möjlighet att komplettera skolan i idrott och hÀls : en studie utifrÄn sex fritidspedagogers perspektiv

Studien inriktar sig pÄ hur sex fritidspedagogerna ser pÄ elevers hÀlsa och om fritidspedagogerna medvetet kompletterar skolan i idrott och hÀlsa. En kvalitativ undersökning har gjorts i tvÄ olika kommuner dÀr sex semistrukturerade intervjuer, med utbildade fritidspedagoger, genomförts. Valet av denna metod gjordes med anledning av att fÄ fritidspedagogernas Äsikter och för att fritidspedagogerna skulle fÄ möjlighet att komplettera sina svar utifrÄn deras behov. NÄgra nedslag i forskning pÄ omrÄdet i denna studie visade att arbetar pedagoger medvetet och aktivt med elevernas hÀlsoutveckling kan det positivt inverka pÄ eleverna, minskade sjukdomar, ökad koncentration och en god hÀlsa. Resultatet efter vÄra semistrukturerade intervjuer visade att fritidspedagogerna kompletterar skolan i idrott och hÀlsa genom att erbjuda fysiska aktiviteter, nÀringsrikt mellanmÄl och samtalar med eleverna om deras hÀlsa.

Dans Àr inte idrott! : En kvalitativ studie om elevers attityder till dans

AimThe purpose of this study has been to examine attitudes towards dance in a broad sense, among Swedish schoolchildren. The study has been done with three different questions in mind: What do pupils think and express about dance? Are there any differences in attitude towards dance between girls and boys? And how do the pupils relate to gender conceptions in connection to dance illustrations?MethodEight pupils 12 ? 14 years of age have been interviewed separately during physical education lessons. During parts of the interviews dance illustrations were used in order to encourage the pupils in their discussions, especially when asked to relate to dance and gender conceptions. The statements have been interpreted from a gender theoretical perspective.ResultsMy interview study shows that male pupils to a larger extent than female pupils inhabit hostile feelings towards dance as part of physical education lessons.

<- FöregÄende sida 34 NÀsta sida ->