Sök:

Sökresultat:

57481 Uppsatser om Identitetskommunikation och mćlgruppsfokusering samt identitet och image. - Sida 2 av 3833

Diskrepanser mellan förmedlad och upplevd identitet

Syfte: Syftet Àr att studera diskrepanser mellan den av företaget förmedlade imagen och hur de anstÀllda upplever arbetet inom organisationen i praktiken samt Àven hur de upplever sjÀlva förmedlingen. Metod: Med hjÀlp av individuella intervjuer har vi faststÀllt hur den av företaget förmedlade imagen upplevs av de anstÀllda. Teorierna i studien har till avsikt att förklara dels image och hur image kan anvÀndas för att pÄverka anstÀllda. Resultat: Diskrepanserna mellan individen och organisationen kan vara vÀldigt stora och mÄnga aspekter av individens identitet kan vara helt eller delvis segmenterade frÄn organisationens identitet. Trots detta kan individen ha en positiv bild av företaget sÄ lÀnge det finns nÄgon aspekt hos organisationens identitet som gör intrÄng pÄ nÄgon aspekt av individens identitet..

Att skapa en attraktiv och konkurrenskraftig region-spelar evenemang nÄgon roll? : En studie kring Björneborg Jazzmusikfestival, i regionen Satakunta, Finland

Uppsatsens syfte Àr att analysera om det finns en medvetenhet om regional identitet och image inom regionen Satakunta, samt om Äsikterna om utformningen av den regionala identiteten och imagen Àr konkretiserade, eller inte. UtifrÄn en studie av Jazzmusikfestivalen i Björneborg undersöks detta. I och med det diskuterar författaren huruvida evenemang har en roll i skapandet av en attraktiv och konkurrenskraftig region. Syftet Àr ocksÄ att undersöka om det finns samarbeten i regionen för att göra den attraktiv och konkurrenskraftig. För att fÄ svar pÄ syftet har författaren anvÀnt sig av primÀrdata i form av intervjuer med representanter frÄn Björneborgs stad, Björneborg turistbyrÄ, Landskapsförbundet, Satakunta Tourist och Björneborg Jazzmusikfestival.

KarriÀrcentrums profil och image : En kvalitativ studie om hur KarriÀrcentrum kan stÀrka sin profil och identitet för att öka deltagandet pÄ sina förelÀsningar.

Syfte:  Syftet a?r att underso?ka diskrepansen mellan Karria?rcentrums och studenternas uppfattningar av Karria?rcentrums verksamhet. Detta fo?r att kunna sta?rka sin image, identitet och profil fo?r att o?ka deltagandet pa? fo?rela?sningarna.  Metod och empiri: Studien baseras pa? en kvalitativ underso?kning i form av enskild intervju samt fokusgruppsintervju. De som studerats a?r Karria?rcentrum och studenter.

Med skilda perspektiv : Sverigedemokraternas profil, identitet och image

Syftet med studien Àr att utifrÄn Sverigedemokraternas valkampanjfilm undersöka hur de planerade kommunikationsverktygen profil, identitet och image tolkas utifrÄn tre olika perspektiv. Under studiens gÄng har vi genomfört strukturerade intervjuer med tre medlemmar inom Sverigedemokraterna, en semiotisk filmanalys av partiets valkampanjfilm och utfört enkÀtundersökningar med 100 röstberÀttigade elever vid Erik Dahlbergsgymnasiet. Studiens resultat visar att Sverigedemokraternas profil stÀmmer överens med valkampanjfilmens identitet. GÀllande image anser partiet att allmÀnhetens tolkning inte stÀmmer överens med partiets profil. Ett problem som Sverigedemokraterna sÀger sig ligga i att media har kommunicerat en felaktig bild av partiet. VÄr semiotiska filmanalys visar att Sverigedemokraternas budskap framgÄr tydligt i valkampanjfilmen genom att visa hur invandringen kostar mycket, samtidigt som pensionÀrerna blir drabbade. Studiens resultat visar Àven att mer Àn hÀlften av eleverna pÄ Erik Dahlbergsgymnasiet hade en negativ instÀllning till Sverigedemokraterna och 70 procent ansÄg att individerna i valkampanjfilmen framstÀlls orÀttvist..

Vinna eller försvinna : En kvalitativ fallstudie om Hemtex nya visuella identitet

Studien visar att Hemtex visuella identitet kommunicerar det nya varumÀrket pÄ ett sÀtt som motsvarar den ambition Hemtex satt upp. DÄ Hemtex har genomgÄtt en revolutionÀr förÀndring av sitt varumÀrke tenderar det dock att pÄverka uppfattningen av den visuella identiteten. Detta innebÀr i sin tur att det har uppstÄtt ett glapp mellan Hemtex identitet och image. .

LÄga trösklar och högt till tak: en studie av Svenska Kyrkans identitet och image

Syftet Àr undersöka Svenska kyrkans organisationsidentitet för att fÄ ökad kunskap om vilken pÄverkan den har pÄ organisationens interna sÄvÀl som externa kommunikation. Vidare undersöker vi Svenska kyrkans image för att se hur imagen i sin tur pÄverkar organisationsidentiteten.Kvalitativa intervjuer har genomförts med elva medarbetare i den undersökta organisationen och en innehÄllsanalys av medietexter frÄn en dags- respektive kvÀllstidning har utförts.Teorier kring det senmoderna samhÀllet, organisationsidentitet, corporate identity, image samt förtroendekriser har studerats. Teorierna utgör grunden för vÄr analys och vÄra slutsatser.Som ett resultat av Svenska kyrkans organisationsstruktur och den tolkningsfrihet som rÄder bestÄr organisationen av en mÀngd identiteter som Àr svÄra att förena. Avsaknaden av en stark organisationsidentitet medför att mediebilden av Svenska kyrkan har en stark inverkan pÄ organisationens image. Det pÄgÄende arbetet för en gemensam logotyp hoppas organisationen ska öka samhörigheten internt sÄvÀl som externt..

Samspel mellan Identitet och Image : En fallstudie av det Svenska fo?retaget POC

Purpose: The purpose of this paper is to examine if POC manage to keep cohort interplay between their identity and image.Theoretical framework: This paper is led from theories in area about communicating identity and image. The theories that are relevant to this paper to see the interplay between identity and image is communication theory and brand theories based on associations. From these theories we have composed a model that shows the communication led from identity throughout image in company?s with many distribution channels. It shows what associations that build identity and image and also the complication and threat that the interplay is being exposed to.Methodology: We have chosen to do this examination as a case study.

Artisters identitet och image - ett varumÀrkesperspektiv

Title: Artists? identity and image ? a brand perspective The purpose of this study has been to create an understanding of how artists in the music business can be seen as brands and to see what stands out when having this approach. During the study we have focused on the two terms identity and image. We find this issue interesting and relevant since branding has been widely discussed in business economy, but not enough when it comes to artists in the music business. To answer our research question we have targeted three aims for this essay, which is to clarify and analyze:? Identity and image when people are viewed as brands? What specifically characterizes the image of the artists when they are seen as brands and what it might mean that artists are considered as brands? How artists identity and image can be highlighted, shaped, influenced and how it can changeIn this study we have used a qualitative approach to get the topic in depth and gain a greater understanding for the subject.

Det ligger nog i deras arbete att vara problemlösare : En kvalitativ fallstudie om HR-funktionens image och identitet ur ett intraorganisatoriskt perspektiv

Introduction: HR departments have been developed to take care of the organizations most important resource: the human being. HR as a function has however faced criticism claiming that the function does not entail any value to organizations. The rest of the organization often have a hard time understanding what HR?s daily work means and thereof not having a clear image of the function?s purpose or the function?s role in the organization Aim: The purpose of this study is to describe the relationship between the organization's view of the HR department (image) and the HR department's image of themselves (identity) in order to create a greater understanding of how the HR function successfully can be a well-functioning resource in an organization's overall business. Methodology: The study was conducted in the form of a case study. We have approached the issues by taking different perspective into account, which includes HR, managers and employees.

NK : En studie angÄende uppfattningar kring ett varumÀrke

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att studera kommunikationen mellan ett varumÀrke som avsÀndare och dess kunder som mottagare för att se hur vÀl varumÀrkets identitet stÀmmer överens med dess image, samt om denna överensstÀmmelse pÄverkas av kunders olika egenskaper.Teori: Olika teorier kring begreppet varumÀrke med fokus pÄ Kapferers identitetsprisma.Metod: En kvalitativ undersökningsmetod i form av individuella intervjuer med 26 stycken av NK:s kunder.Slutsatser: Efter att ha genomfört intervjuer med NK:s kunder kan vi dra slutsatsen att deras uppfattning om varumÀrket endast delvis stÀmmer överens med företagets avsedda identitet. Resultatet visar ocksÄ att olika kundegenskaper har en stor betydelse för hur ett varumÀrke uppfattas och Àr Àven i det hÀr fallet anledningen till gapet mellan identiteten och imagen..

Att vara i Vara kommun : En studie om kommunens identitet, profil och image

Abstract The aim of this paper is to investigate whether Vara municipality has a continuous picture of their identity, profile and image. Globalization has contributed to the increasingly growing of place marketing. Therefore, the study goes on to using the concepts of identity, profile and image to find out if Vara Municipality communicates similar throughout the whole organization and find out their all through core values. Globalisation will be an interpretive framework for the work that describes why the place marketing is becoming more pressing. The sense of place will be a central part of this study as it is the feelings and images of different places that will be described by the municipality together with the identity, profile and image.

VarumÀrken- att betrakta som symboler för produkter eller image?

Uppsatsen behandlar problematiken om nÀr ett varumÀrke ses som en symbol för produkten eller för en image, t.ex. en livsstil. Berör ett företags mission och vision, symboler och tecken, varumÀrkets image och konsumentens image samt produktens och varumÀrkets livscyklar..

Capgemini, ett globalt företag pÄ en lokal marknad : En fallstudie av Capgemini

SyfteVÄrt syfte Àr att fÄ ökad förstÄelse för den problematik som kan finnas för ett globalt konsultföretag att nÄ fram med sin identitet till en lokal marknad. VÄra frÄgestÀllningar Àr:1. Vilken identitet har Capgemini?2. Vilken image av Capgemini har potentiella kunder pÄ en lokal marknad?3.

Rekrytering- en bit imageskapande

Vi har tagit del av teorier inom företagsidentitet, företagskommunikation, rekrytering och image. Vi har valt att arbeta utifrÄn fallstudiemetoden och skomodeföretaget NilsonGroup AB blev vÄrt studieobjekt. PrimÀrdata har samlats in genom intervjuer och observationer pÄ central och lokal nivÄ det vill sÀga bÄda pÄ huvudkontoret och ute pÄ de enskilda butikerna. Uppsatsens ÀndamÄl har varit att se om rekrytering kan anvÀndas som kommunikationskanal av företagsidentiteten. UtifrÄn teori och empiriska studier har vi dragit slutsatsen att rekryteringen har betydelse och kan hjÀlpa till att förmedla företagets identitet för att pÄ sÄ sÀtt uppnÄ en önskvÀrd image.

Europeisk identitet

European identity is a topic constantly debated around Europe. There are many takes on whether there is a European identity and what the European identity consists of. In the European Union the Commission has worked towards developing a common European identity since the middle of the 1970?s. The development of a European identity is an important part in the commission?s quest to tie the union and its people closer together.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->