Sök:

Sökresultat:

12268 Uppsatser om Idé- och ideologisk analys - Sida 2 av 818

Sveriges ??nya arbetarparti??, ett pÄstÄende eller en verklig förÀndring? : En ideologisk undersökning av moderaternas partiprogram

Uppsatsens syfte var att presentera och analysera exempel pÄ hur tvÄ elever utövade inflytande överen kollaborativberÀttelse de skrev i ett klassrum modellerat efter Tragetons modell att skriva sig tilllÀsning. Vidare var syftet att synliggöra de lÀrdomar som kan dras frÄn att i denna studie med ensamtalsanalytisk metod analysera interaktioner i samspelet runt skriv- och lÀsinlÀrningen i skolan.Materialet som presenteras i denna uppsats samlades in med tvÄ filmkameror och en diktafon somfokuserade pÄ ett par elever som arbetade med att skriva en berÀttelse tillsammans. Segment av detinsamlade materialet presenterades sedan i form av transkriptioner som lÄg till grund för analysen.Resultaten synliggör ett antal olika interaktioner dÀr deltagarna utövar inflytande över materialetoch i begrÀnsad utstrÀckning hur texten vÀxer fram i förhÄllande till dessa interaktioner. Uppsatsenvisar ocksÄ pÄ ett antal lÀrdomar som kan dras med hÀnsyn till insamling av och presentation avdetta material vid analys av skriv- och lÀsinlÀrningen i skolan..

En diskursanalys av hemlöshetens politik

Detta examensarbete Àr gjort med syfte att identifiera diskurser i medias framstÀllning av hemlösheten och de hemlösa samt att se om dessa diskurser har nÄgon ideologisk grund. Tidigare forskning har visat pÄ tvÄ huvudgrupper av diskurser dÀr individens ansvar respektive samhÀllets ansvar stÀlls mot varandra. För detta genomfördes en diskursiv analys av debattartiklar och politiska uttalanden som publicerats i Aftonbladet och Dagens Nyheter. Vi valde att fokusera pÄ dessa tvÄ tidningar dÄ de Àr tvÄ av de tidningar som ges ut i störst upplaga i Sverige.  Tre övergripande diskurser kunde skönjas; samhÀllsperspektivet, individperspektivet samt individ- och samhÀllsperspektiv. I vÄrt resultat visade det sig att individperspektivet var den mest utbredda diskursen.

Identitetens politiska funktion i konflikten mellan Israel och Palestina Hur handlingar legitimeras/motiveras med identitet

Är Israel-Palestina konflikten ett religiöst krig eller en politisk frĂ„ga? Det Ă€r denna frĂ„ga vi har som övergripande syfte att besvara i uppsatsen genom att studera hur olika dimensioner av identitet anvĂ€nds i konflikten. För att göra det har vi studerat de olika parternas argumentation för rĂ€tten till landet, samt för nĂ„gra aktuella konflikthandlingar. Vi har analyserat officiella dokument, artiklar, intervjuer och uttalanden med en innehĂ„llslig idĂ©analys, som delar upp argumenten i ideologiska/religiösa och kognitiva. De aktuella handlingar vi tittat pĂ„ Ă€r palestinsk terrorism/frihetskamp samt Israels byggande av en mur/staket runt VĂ€stbanken.

Idéer i förÀndring : FörÀndringar i ideologisk orientering i borgerliga regeringsförklaringar 1976-2010

Det övergripande syftet med denna studie Àr att undersöka om det sÀtt som svenska politiker talar om och beskriver samhÀllet (framförallt det svenska) pÄ har förÀndrats över tid. Studiens perspektiv Àr socialkonstruktionistiskt, vilket innebÀr att det sÀtt som politikerna talar om samhÀllet pÄ ses som en del i den stÀndigt pÄgÄende konstruktionen av vÄrt medvetande om, och dÀrmed av, samhÀllet. Det material som undersöks Àr fem svenska borgerliga regeringsförklaringar, framförda 1976, 1979,1991, 2006 och 2010. Den textanalytiska metod som anvÀnds för att analysera dessa regeringsförklaringar Àr en form av kvantitativ innehÄllsanalys.Konkret Àr studiens syfte att longitudinellt undersöka om det finns skillnader i vilka ideologiska idéer som dominerar i de analyserade regeringsförklaringarna. Detta görs med hjÀlp av tvÄ olika sorters innehÄllsanalys.

Missbrukens diskurs : En diskursanalys kring narkotikamissbruk

I denna uppsats undersöks diskursartikulationer kring narkotikamissbruk för att ta reda pÄ hur de konstrueras i medietexter, vilka som fÄr komma till tal samt vilka roller dessa artikulationer tar och deras förhÄllande till varandra. Teorin som anvÀnts Àr Faircloughs kritiska diskursanalys och som komplement till den har Laclau & Mouffes kritiska diskursteori anvÀnts. I studien synliggörs tre olika artikulationstrender beroende pÄ vilken ideologisk utgÄngspunkt skribenten kunde antas ha baserat pÄ sin position. Dessa positioner diskuteras sedan med hÀnsyn till drogernas historiskt kulturella kontext..

Lgr 11 och SamhÀlle i dag 9 Fokus : En jÀmförande analys av ideologier

Bakgrund: Enligt Skolverkets rapport LÀromedlens roll i undervisningen (2006) anvÀnder lÀrare i grundskolan lÀromedel, ofta en lÀrobok, som huvudsakliga utgÄngspunkt i planeringen av undervisningen, men Àven som verktyg i sjÀlva undervisningen. I samma rapport framgÄr att lÀrare ofta anser att om de bara följer en lÀrobok sÀkerstÀller det att undervisningen följer lÀro- och kursplaner. Att lÀroböcker ges en sÄpass hög legitimitet av lÀrare skapar intresse av att undersöka om det Àr lÀmpligt. Enligt Thomas Englund (2005) skapas lÀroplaner i en politisk kamp mellan olika ideologier och slutresultatet kan klassas som ideologiskt. Det Àr dÀrmed av intresse att bedriva forskning inom omrÄdet och göra en jÀmförande ideologisk analys av Lgr 11 och lÀroböcker.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att jÀmföra ideologin sÄ som den uttrycks i SamhÀlle i dag 9 (2013) med ideologin sÄ som den uttrycks i Lgr 11.Metod: UtifrÄn Ball & Daggers (2011) ideologidefinition och med hjÀlp av centrala begrepp sÄ som demokrati och mÄngkultur och med stöd i tidigare forskning genomförs en kvalitativ textanalys dels av grundskolans viktigaste styrdokument, samt SamhÀlle i dag 9 Fokus (2013)Resultat: Analysen visar att lÀroboken pÄ mÄnga punkter följer den ideologi som uttrycks i Lgr 11 men Àven avviker frÄn den vid ett flertal punkter.

Shareholder value - The American way and the Swedish game to play? : En studie om ideologisk förÀndring i svensk bolagsstyrning

Shareholder value has its origin in the American corporate governance system and has been the subject of great debate over the last few decades. The proponents claim that it creates economic efficiency while the critics argue that maximization of shareholder value jeopardizes the long term survival of companies. However, the debate in Sweden already seems to have forgotten the question of how embedded the ideology really is and whatÂŽs leading its way. This study show that shareholder value has developed and been established in Swedish companies between 1995 and 2005. The study has found evidence that suggests that the development can primarily be linked to board networks and international exposure.

Att supa eller inte supa : Förbudsdebatten i riksdagen och dagspressen

Denna studie jÀmför debatterna om ett svenskt rusdrycksförbud inför folkomröstningen 1922 mellan riksdagens bÄda kamrar och tre dagstidningar: Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Social-Demokraten. Valet av tidningar har gjorts med mÄlet att fÄ en ideologisk spridning, för en bÀttre jÀmförelse. Resultatet visar pÄ flera olika typer av argument, och en viss skillnad, bÄde mellan riksdagen och tidningarna, mellan riksdagens första och andra kammare, och mellan de olika tidningarna..

Röd eller BlÄ? - en textanalys om vilken ideologisk grund diskursen socialt arbete skapar sin kunskap pÄ.

Syftet med studien Àr att undersöka vilken ideologisk grund diskursen socialt arbete skapar sin kunskap pÄ. Uppsatsen Àr av ren textanalytisk art och Àr skriven i förhoppningen om att lyfta upp intressanta frÄgor som kan anvÀndas i vidare forskning och diskussion.FrÄgestÀllningarna:? Hur fÄr centrala tecken i valt material sin mening utifrÄn en diskursteoretisk ansats?? Vilka eventuella grÀnser för vad författarna möjligen kan uttrycka kan skönjas i materialet?? Vilka ideologiskt förknippade uttryck kan uppfattas i det undersökta materialet? Metoden för denna studie Àr diskursanalys som Àven Àr en del av teoribygget. Jag har anvÀnt mig av Laclau och Mouffes diskursteori i kombination med kritisk teori och Foucaults tankar kring makt. Materialet bestÄr av sex stycken C-uppsatser frÄn Institutionen för socialt arbete frÄn Göteborgs universitet som i denna studie behandlas, kvalitativt, som ett samlat material, sedd som en produkt av institutionen.

Insikter och utsikter : Att komma ut som homosexuell i fyra svenska samtidsrealistiska ungdomsromaner

Den 23 Mars 1980 röstade svenska folket om kÀrnkraften. Den politiska debatt som fördes innan valet var pÄ mÄnga sÀtt bÄde komplicerad och motsÀgelsefull. Komplicerad dÀrför att perspektiven pÄ kÀrnkraften var sÄ mÄnga och för att frÄgan splittrade traditionella politiska och ideologiska grÀnser. MotsÀgelsefull, för trots den uttalade ambitionen om en saklig debatt tycktes det omöjligt att fÄ till stÄnd och trots mÄnga av frÄgornas vetenskapliga grund och debattörernas vurm för faktamÀssighet tycktes de viktigaste orsakerna till debattörernas stÀllningstagande vara outtalade och av ideologisk art. Denna uppsats försöker dels ÄskÄdliggöra debatten, dels finna orsakerna till dess komplexa och motsÀgelsefulla natur.

Det förnuftiga kaoset : En studie av debatten om kÀrnkraften innan folkomröstningen 1980

Den 23 Mars 1980 röstade svenska folket om kÀrnkraften. Den politiska debatt som fördes innan valet var pÄ mÄnga sÀtt bÄde komplicerad och motsÀgelsefull. Komplicerad dÀrför att perspektiven pÄ kÀrnkraften var sÄ mÄnga och för att frÄgan splittrade traditionella politiska och ideologiska grÀnser. MotsÀgelsefull, för trots den uttalade ambitionen om en saklig debatt tycktes det omöjligt att fÄ till stÄnd och trots mÄnga av frÄgornas vetenskapliga grund och debattörernas vurm för faktamÀssighet tycktes de viktigaste orsakerna till debattörernas stÀllningstagande vara outtalade och av ideologisk art. Denna uppsats försöker dels ÄskÄdliggöra debatten, dels finna orsakerna till dess komplexa och motsÀgelsefulla natur.

Svartsjuka i transformation : En komparativ undersökning av William Shakespeares drama Othello och den moderna filmatiseringen Othello (1995)

Den 23 Mars 1980 röstade svenska folket om kÀrnkraften. Den politiska debatt som fördes innan valet var pÄ mÄnga sÀtt bÄde komplicerad och motsÀgelsefull. Komplicerad dÀrför att perspektiven pÄ kÀrnkraften var sÄ mÄnga och för att frÄgan splittrade traditionella politiska och ideologiska grÀnser. MotsÀgelsefull, för trots den uttalade ambitionen om en saklig debatt tycktes det omöjligt att fÄ till stÄnd och trots mÄnga av frÄgornas vetenskapliga grund och debattörernas vurm för faktamÀssighet tycktes de viktigaste orsakerna till debattörernas stÀllningstagande vara outtalade och av ideologisk art. Denna uppsats försöker dels ÄskÄdliggöra debatten, dels finna orsakerna till dess komplexa och motsÀgelsefulla natur.

Det politiska argumentet och den nationella sÀkerheten? kan historien förutse framtiden? : En komparativ studie utifrÄn historisk institutionalism över svenska och danska partiers argumentation runt nationell sÀkerhet genom Ären.

Denna studie utgÄr frÄn att den partipolitiska argumentationen för Sverige och Danmarks sÀkerhetspolitiska positionering inte varit överensstÀmmande med den statliga sÀkerhetspolitiska positioneringen genom Ären. Syftet med denna undersökning Àr att genom ett historisk institutionellt perspektiv belysa hur politiska partiers stigberoende har inverkan pÄ i vilken riktning som den statliga sÀkerhetspolitiska debatten kommer att anta och sÄledes den statliga sÀkerhetspolitiska positioneringen. ForskningsfrÄgorna som skall besvaras Àr; Utgör de politiska partiernas argumentationer en stabil och förutsÀgbar politisk institution? Hur argumenterar respektive parti för sin stÄndpunkt gÀllande statens sÀkerhetspolitiska stÀllning under 1965, 1992 (1995) och 2014? Följer Folkpartiet och Venstre samma stigberoende? Följer VÀnsterpartiet och Socialistisk Folkeparti samma stigberoende?Studien utgÄr frÄn en kvalitativ textanalys för att frambringa hur de svenska partierna Folkpartiet och VÀnsterpartiet samt de danska partierna Venstre och Socialistisk Folkeparti argumenterar för sin sÀkerhetspolitiska positionering under Ären 1965, 1992 (1995 för Venstre) och 2014. DÀrefter har en kvalitativ jÀmförande analys genom de teoretiska analysverktygen utförts för att pÄvisa huruvida partiernas följer ett stigberoende pÄ ideologisk grund, efter det formativa momentet eller avviker frÄn stigberoendet.Resultatet pÄvisar att partier med ett konsekvent stigberoende i förhÄllande till sin ideologiska motpart har större slagkraft för i vilken riktning den politiska sÀkerhetsdebatten kommer att anta, och ger en inblick i hur debatten kommer att fortskrida i framtiden..

Återförstatligande av skolan : ? FrĂ„n decentralisering till centralisering

Denna uppsats Àr ett examensarbete skrivet inom ramen för lÀrarprogrammet vid Uppsalauniversitet. Syftet med denna studie Àr att undersöka vilka instÀllningar riksdagspartierna hadetill hur skolan ska styras under tvÄ debatter, decentraliseringen av skolan kring 1990-talet ochfrÄgan om ett Äterförstatligande av skolan 2013. Studien gjordes med hjÀlp av textanalys dÀrmotioner frÄn riksdagen och propositioner frÄn regeringen analyserades för att belysa derasinstÀllning i frÄgan till decentralisering. Vidare undersöktes riksdagspartiernas instÀllning tillett Äterförstatligande utifrÄn en textanalys dÀr deras officiella politiska program och annandokumentation analyserades. Analysen av texterna gjordes genom att partiernas instÀllningkategoriserades utifrÄn de olika styrmedlen ekonomisk styrning, juridisk/ideologisk styrningoch styrning genom kontroll och utvÀrdering.

LĂ€xan som ideologi?

Denna studie syftar till att problematisera anvÀndandet av lÀxan som arbetsmetod i skolan.Undersökningen Àr inspirerad av grundad teori dÀr empirin omfattas av enkÀtundersökningar ochintervjuer av gymnasielÀrare i en medelstor svensk stad samt studier av övrig forskning ochlitteratur som berör omrÄdet. Den genererade teorins kÀrnkategorin utgörs av att det finns enideologisk skiljelinje mellan de som föresprÄkar lÀxan och dess motstÄndare. UnderkategoriernabestÄr sÄledes dels av de tvÄ motstÄende kategorierna för och emot lÀxan som arbetsmetod, mendÀremellan framkom Àven en tredje kategori bestÄende av ambivalenta lÀrare. Den ideologiskastÄndpunkten man valt visade sig nÀmligen, av praktiska skÀl, för mÄnga vara svÄr att genomfÄraoch arbeta efter i praktiken. De som i grunden Àr negativa till lÀxan, men som ÀndÄ anvÀnder sigav den som arbetsmetod, menar att sÄ som skolan Àr organiserad Àr det omöjligt att uppnÄkursmÄlen annars..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->