Sökresultat:
5109 Uppsatser om Icke finansiella mćtt - Sida 5 av 341
Den ljusnande framtid Àr vÄr : En studie över finansiella mÄl i 40 svenska börsbolag
MÄlet med uppsatsen har varit att öka förstÄelsen för voluntary disclosure genom att undersöka finansiella mÄlsÀttningar i svenska börsbolags Ärsredovisningar. FrÄgestÀllningen i denna fallstudie har gjorts utifrÄn ett urval pÄ 40 företag dÀr 1166 kvantifierbara finansiella mÄl har analyserats och 743 mÄl jÀmförts med utfall. Slutsatsen i studien Àr att anvÀndningen av finansiella mÄl har förÀndrats under undersökningsperioden. Företagen Àgnar sig Ät mer voluntary disclosure och de finansiella mÄlens genomsnittliga antal har varit vÀxande. De vanligaste typerna av mÄl har varit utdelningsmÄl och mÄl för kapitalstruktur tÀtt följt av avkastningsmÄl.
HÄllbarhetsredovisning och Integrerad redovisning : En studie om hur redovisningsramverken Àr internaliserade i undersökta företag
2010 utkom The International Integrated Reporting Council med en ny typ av redovisningsramverk vars syfte Àr att föra samman de nuvarande separerade finansiella ? och icke finansiella rapporterna. Den hÀr typen av redovisning ses som en process dÀr alla i ett företag Àr med och deltar och dÀr bÄde den finansiella informationen och informationen frÄn de icke ? finansiella rapporterna Àr integrerade i verksamheten. En icke ? finansiell rapport, en hÄllbarhetsredovisning beskriver den ekonomiska, sociala och miljömÀssiga pÄverkan som ett företag har och ska ocksÄ ses som en process i företaget som varken börjar eller slutar med publiceringen.
Amnesty - Balanced Scorecard för en ideell organisation
Sedan introduktionen 1992 har Balanced Scorecard blivit ett alltmer anvÀnt ekonomiskt styrsystem i större vinstdrivande företag. DÀremot har Balanced Scorecard mer sÀllan anvÀnts i icke-vinstdrivande företag. FÄ ideella verksamheter anvÀnder sig av detta styrmedel, trots att det skulle kunna passa deras organisation bÀttre, just pÄ grund av att det fokuserar mindre pÄ finansiella mÄtt. NÀr det gÀller icke-vinstdrivande organisationer Àr budget som enda styrsystem oftast inte optimalt. AnvÀnds endast budget föreligger en risk att alltför stor vikt lÀggs vid kortsiktiga istÀllet för lÄngsiktiga mÄl.Med detta i Ätanke Àr det troligt att Àven en icke-vinstdrivande organisation kan ha nytta av ett Balanced Scorecard, men att det borde utformas pÄ ett annat sÀtt..
GrÀnsdragning vid vÀrdepappershandel : -beskattning av finansiella- och icke-finansiella företag
Handel med vÀrdepapper förekommer bÄde i finansiella- och icke-finansiella företag. Det Àr frÀmst finansiella företag sÄsom kreditinstitut och vÀrdepappersbolag som handlar med vÀrdepapper. Dessa företag presumeras bedriva vÀrdepappersrörelse dÄ de yrkesmÀssigt bedriver kapitalförvaltning utÄtriktat. Handel med vÀrdepapper förekommer ocksÄ i icke-finansiella företag, exempelvis handels- och produktionsbolag. Dessa företag handlar med vÀrdepapper i syfte att förvalta och hantera kapital för egen rÀkning.
Vad pÄverkar företags sannolikhet att bli förvÀrvade? : Identifikationsfaktorer vid förvÀrvsaffÀrer pÄ den svenska aktiemarknaden
De höga beloppen och den vÀxande populariteten associerade med företagsförvÀrv har lett till mÄnga försök inom forskningen att förutsÀga vilka företag som blir förvÀrvade. Denna studie Àmnar undersöka förvÀrvsmarknaden pÄ Nasdaq OMX Nordic under tidsperioden 2002-2011. Syftet Àr att studera om marknadsvÀrdering, finansiella karaktÀrsdrag samt Àgarstruktur pÄverkar sannolikheten att företag blir förvÀrvade. Populationen utgörs av 81 förvÀrvade företag under den studerade tidsperioden samt en kontrollgrupp av samma antal. Resultaten visar att marknadsvÀrdering och finansiella karaktÀrsdrag inte skiljer sig mellan förvÀrvade och icke-förvÀrvade företag och dÀrför inte kan anvÀndas som instrument för förutsÀgelse av förvÀrvssannolikhet.
Information som styrmedel : en studie pÄ Nordea
Avsikten med denna uppsats Ă€r att ta reda pĂ„ vilken information som anvĂ€nds i ett företag. FrĂ„gan Ă€r om hur den informationen fungerar som hjĂ€lpmedel till att styra detta företag. Medarbetarna pĂ„ Nordeas lokala kontorsblock SĂ€ffle-Ă
mÄl intervjuades. FrÄgorna rörde deras tankar och Äsikter angÄende informationen, som anvÀnds i det aktuella företaget.Nordeas verksamhet Àr baserad pÄ mycket siffror. DÀrför Àr det logiskt att uppföljning av den finansiella informationen blir en stor del i det dagliga arbetet för medarbetarna.
Vikten av en finansiell strategi under en finansiell kris : - En kvantitativ studie av svenska publika aktiebolag
Studien utfördes mot bakgrund av hur den globala finanskrisen, som startade i USA under 2007, pÄverkade svenska företag. Syftet med studien var att undersöka om svenska företag kan pÄverka hur de klarar en finansiell kris genom att arbeta med komponenter i den finansiella strategin. En kvantitativ undersökning genomfördes pÄ 59 svenska publika aktiebolag dÀr samband testades mellan riskrelaterade variabler ur den finansiella strategin och variabler som mÀter hur företag klarat sig under krisÄret 2008. I undersökningen testades soliditet, likviditet, kassalikviditet, andel finansiella tillgÄngar och andel lager, som delar ur den finansiella strategin. Studien visar att kapitalstrukturhantering, kapitalbudgetering (i form av andel finansiella tillgÄngar) och rörelsekapitalhantering Àr alla delar ur den finansiella strategin som visats betydande.
CSR ur ett medarbetarperspektiv : hur pÄverkas medarbetaren och hur integreras CSR i företagskulturen?
Ă
r 2005 infördes IASBs redovisningsstandarder i EU-lĂ€nderna. IASBs förestĂ€llningsram innehĂ„ller kvalitativa egenskaper vars Ă€ndamĂ„l Ă€r att öka de externa anvĂ€ndarnas anvĂ€nd-barhet av informationen i företagens finansiella rapporter. De ökade kravet pĂ„ anvĂ€ndbarhet har lett till att fokus pĂ„ immateriella tillgĂ„ngar ökat och en sĂ„dan immateriell tillgĂ„ng Ă€r varumĂ€rken. Idag fĂ„r internt upparbetade varumĂ€rken inte redovisas i de finansiella rapporterna enligt IAS 38. Ă
sikterna gÄr isÀr huruvida avsaknaden av internt upparbetade varumÀrken i balansrÀkningen har betydelse för investerare eller ej nÀr de fattar investeringsbeslut.Syftet med denna uppsats Àr att ge lÀsaren en fördjupad förstÄelse för investerarnas intresse angÄende att internt upparbetade varumÀrken inte fÄr redovisas i de finansiella rapporterna och om detta har nÄgon betydelse för deras investeringsbeslut.
What makes generation Y jump : en kvantitativ studie av hur den nya generationen bankanstÀllda motiveras av monetÀra och icke-monetÀra incitament
Right now a major generational change is taking place within the banking sector. The new generation entering the labor market is often referred to as generation Y and it consists of individuals born between 1980 and 1995. Previous research has shown that the banking industry as a whole put a widespread emphasis on monetary incentives within the reward system. At the same time several studies highlight that individuals from generation Y are rather motivated by primarily non-monetary incentives.The aim of this dissertation is to explain how various monetary and non-monetary incentives affect the motivation of bank employees from generation Y. A positivistic research philosophy has been used with a deductive approach and a quantitative research method.This study indicates that bank employees from generation Y are motivated by retirement savings as well as a personal mentor or chief who draws attention to their development.
Investeringsbeteende hos svenska mjölkbönder
Denna studie fokuserar pĂ„ investeringsbeteendet bland mjölkproducerande jordbruk. Detta Ă€r en kategori av företag som har speciella förutsĂ€ttningar, med bland annat relativt stora investeringsbelopp, lĂ„ga rörelsemarginaler, ingen möjlighet att pĂ„verka pris pĂ„ producerade produkten, och dĂ€r kostnadsmassan styrs av faktorer som till stor del inte kan pĂ„verkas av enskilde jordbrukaren, som vanligtvis bör ha stor inverkan pĂ„ deras investeringsbeteende. Trots dessa speciella förutsĂ€ttningar finns mycket liten tidigare forskning inom omrĂ„det och syftet med denna studie har varit att beskriva investeringsbeteendet bland svenska mjölkbönder. Speciellt fokus har lagts pĂ„ investeringskalkyleringspraxis, finansiering och icke-finansiella faktorer.Med tanke pĂ„ bristen pĂ„ studier pĂ„ jordbruksföretag, har en viktig utgĂ„ngspunkt för denna studie varit att anvĂ€nda forskning pĂ„ investeringsbeteendet bland smĂ„- och medelstora företag, en kategori av företag som nĂ€stan alla mjölkproducerande jordbruk definieras som. Teorier som anvĂ€ndes handlade om investeringsprocessen för jordbruksföretag som ĂhlmĂ©r m fl.
AnvÀndning av ekonomistyrning i Göteborgs stads gymnasieutbildning -Fallstudie centrum
Bakgrund och problem: MÄlet med undersökningen Àr att beskriva kommunens styrsÀtt avgymnasial utbildningsverksamhet. Eftersom anvÀndningsomrÄdet Àr lite utforskat Àr sÀttetolika nivÄer i offentlig utbildningsförvaltning anvÀnder informell information, formella ochmindre formella styrmedel vÀsentligt. Undersökningen försöker ta reda pÄ om det modernarebehovet av icke finansiella mÄtt i en decentraliserad organisation Àr tillgodosett och hurinformation hÀmtas och anvÀnds för att styra mot pedagogiska och finansiella mÄl.Syfte: Att beskriva hur beslutsfattare anvÀnder finansiell och icke finansiell information ioffentlig verksamhet för att styra en utbildningsförvaltning.Metod: Intervjuer har genomförts pÄ tre nivÄer i organisationen, gymnasieenheter,utbildningsförvaltning och kommunnÀmnd.Resultat och slutsatser: Största delen av chefernas informationsanvÀndning kommer frÄninformella kÀllor och verksamhetsrapporter. Ekonomin Àr överordnad och styrs med formellastyrmedlet budget och verksamheten styrs frÀmst med information frÄn informella kÀllor ochverksamhetsrapporter frÄn mÄnga typer av möten men Àven en del bearbetade rapporter somhar betydelse för att budgeten hÄlls anvÀnds.Riktningen av uppmÀrksamhet pÄ problem görs utifrÄn avvikelser frÄn budget,verksamhetsrapporterna och informella kÀllor.Ansvarsstyrningen utgÄr frÄn finansiella mÄtt i budgeten och mÄluppfyllelsen i verksamheten.Beslutsunderlagen hÀmtas frÄn alla typer av rapporter och informella kÀllor men pÄverkas avindividerna i verksamheten, politiken och regelverk för hur skolan ska bedrivas.Förslag till fortsatt forskning:? Vilken betydelse för verksamheten och medarbetarna fÄr beslut grundade pÄ muntliginformation istÀllet för rapporter?? Hur pÄverkar den kommande anvÀndningen av BSC pÄ gymnasiet styrningen iutbildningsverksamheten?.
En strategisk marknadsföring för den finansiella tjÀnsten gentemot Orvar
Vi har genomfört en studie avseende marknadsföring av finansiella tjÀnster för 40-talister. VÄrt syfte har varit att finna nyckelfaktorer som bör ligga till grund för utformandet av marknadsföringsstrategier. Vi har utgÄtt frÄn en abduktiv ansats och anvÀnt oss av en kombination av kvalitativ och kvantitativ metod. Sex intervjuer har genomförts med finansiella experter samt marknadsföringsexperter. Med hjÀlp av teorier kopplade till konsument beteende, tjÀnster samt relationsmarknadsföring har vi kommit fram till följande nyckelfaktorer.
Icke-finansiella mÄl och mÄtt. En studie om överensstÀmmelsen mellan kundnöjdhet och kundlojalitet
Bakgrund och problemdiskussion: StrÀvan att uppnÄ mÄl Àr en grundlÀggande faktorsom pÄverkar alla typer av företag. Dessa mÄl kan uttryckas i finansiella termer, men pÄsenare Är har Àven icke-finansiella mÄl och mÄtt fÄtt allt större betydelse. Kundnöjdhetoch kundlojalitet har blivit viktiga mÄttstockar inom kundfokus och Àr tvÄ icke-finansiellafaktorer som allt oftare gÄr att finna i företags strategier och styrmodeller. Forskning visaratt det finns mÄnga olika uppfattningar om kundnöjdhets och kundlojalitets innebörd ochhur de kan studeras. MÄnga studier inom Àmnet har fokuserat pÄ endast kundernas synoch fÄ studier beaktar köp- och sÀljförhÄllanden dÀr bÄda parter Àr företag.Syfte: Denna studie syftar till att undersöka och analysera om det förekommer enöverensstÀmmelse mellan leverantörers och kunders syn pÄ vilka faktorer som skaparkundnöjdhet och kundlojalitet samt pÄ relationen mellan begreppen.Metod: Studien har genomförts i konferensbranschen och personliga intervjuer har gjortsmed de leverantörer som ingÄr i studien.
Kreditbedömning av smÄ bolag : Bedömningsfaktorer och effekten av en avskaffad revisionsplikt
I november 2010 avskaffades revisionsplikten för smÄ bolag och diskussioner har förts kring vilka konsekvenser detta skulle fÄ för bÄde bolagen och dess intressenter. En negativ aspekt som lyftes fram innan genomförandet av lagförÀndringen var att det skulle kunna pÄverka bankers kreditbedömning av företag, dÄ den finansiella informationen skulle minska i trovÀrdighet utan en granskning av tredje part. Resultatet av detta skulle kunna utmynna i en ökad informationsasymmetri mellan bank och företag, och dÀrmed försvÄra kreditbedömningen. Syftet med denna uppsats Àr att beskriva vilka faktorer som ligger till grund för bankers kreditbedömning av smÄ bolag, mot bakgrund av revisionspliktens avskaffande och vad den inneburit för finansbranschen. UtifrÄn en kvalitativ studie dÀr sju banker/kreditgivare tillfrÄgades kan det konstateras att revisionspliktens avskaffande för smÄ bolag generellt sett hittills inte pÄverkat finansbranschen avsevÀrt.
Den finansiella beslutsprocessen i smÄföretag
För att förklara varför smÄföretagare fattar de finansiella beslut de gör, har vi antagit ett processuellt perspektiv. Vi har gjort en kvalitativ studie pÄ fyra smÄföretag dÀr Àgaren Àven Àr företagsledare. Detta för att vi förvÀntade oss att beslutsprocessen i dessa företag till stor del kretsar kring denna person. Genom att utgÄ frÄn teorier rörande beslutsprocesser, risk, osÀkerhet, lÀrande och kapitalstruktur belyser vi vilka övervÀganden och faktorer som pÄverkar de finansiella besluten i smÄföretag. Uppsatsen visar att beslutsprocess och beslut Àr beroende av de som medverkar i beslutsprocessen.