Sök:

Sökresultat:

3874 Uppsatser om Icke Dödliga Vapen - Sida 4 av 259

Icke dödande vapen : Försvarsmaktens senaste verktyg i internationella insatser

Due to the increasing international operations for the Swedish Armed Forces these new types of opponents needs new tools to cope with these commitments. A couple of years ago the Swedish Armed Forces had no non-lethal weapons, but today the Swedish soldier has a number of tools to choose from.The purpose of this paper is for the reader to get a presentation of which non-lethal weapons are used today by the Swedish Armed Forces and a sample of what non-lethal weapons are out on the market today. My main question is which non-lethal weapons do the Swedish Armed Forces? miss in their non-lethal capabilities set.I have collected information from a wide selections of sources like reports from the Swedish Defence Research Agency, the Swedish Armed Forces? own regulations and the Internet. The information is then processed and divided into five chapters: The development of non-lethal weapons, description of technologies, non-lethal weapons in the Swedish Armed Forces, Non-lethal weapons on the market and Results.This paper is limited to handheld, portable and man to man non-lethal weapons, all non-lethal weapons in the Swedish Armed Forces or on the international market are not covered.My conclusion is that the Swedish Armed Forces should acquire three 40 mm projectiles, one 12-gauge projectile and one TASERÂź..

Tillit till icke-finansiella mÄtt : en studie av hur icke-finansiella mÄtt anvÀnds, var de anvÀnds och tilliten till dem pÄ olika nivÄer inom organisationer

Det Àr mÄnga som har skrivit om fördelar och nackdelar med icke-finansiella mÄtt. I dagens samhÀlle krÀvs snabba beslutstaganden och inte endast att man reagerar i efterhand. Större krav stÀlls ocksÄ pÄ företagen att Àven ta hÀnsyn till de ?mjukare? tillgÄngarna. Studier har emellertid visat att tillit för dessa icke-finansiella mÄtt saknas inom företagen, dÄ frÀmst pÄ ledningsnivÄ.

Demokratihotet mot aristokratin : Uttrycken för det politiska adelsstÄndets demokratisyn vid den sista svenska stÄndsriksdagen

Icke vinstdrivande organisationers förtroendeskapande webbkommunikation Àr en undersökning som syftar till att öka förstÄelsen för hur icke vinstdrivande organisationer etablerar förtroende i sin kommunikation pÄ webben. Genom att analysera hur de tre icke vinstdrivande organisationerna Forest Stewardship Council (FSC), KRAV och Fairtrade skapar förtroende i textmaterial presenterat pÄ respektive organisations hemsida söker uppsatsen belysa hur olika förtroendeskapande grepp anvÀnds av icke vinstdrivande organisationer för att etablera förtroende mot allmÀnheten. Analysen visar att det mest förekommande sÀttet att skapa förtroende mot allmÀnheten bland de studerade icke vinstdrivande organisationerna Àr att framhÀva sin expertis pÄ det omrÄde organisationen verkar. Uppsatsen öppnar upp för ett nytt forskningsomrÄde med fokus pÄ hur den icke vinstdrivande organisationen etablerar förtroende pÄ webben. För vidare forskning kan det vara intressantatt öka antalet analyserade organisationer för att öka möljligheten att fastslÄ samband mellan hur stor grad av förtroende allmÀnheten upplever sig ha för en organisation och vilken typ av förtroendeskapande kommunikationen organisation anvÀnder sig av..

Den fantastiska inledningen : En narratologisk analys om konsten att inleda en fantasyroman

Icke vinstdrivande organisationers förtroendeskapande webbkommunikation Àr en undersökning som syftar till att öka förstÄelsen för hur icke vinstdrivande organisationer etablerar förtroende i sin kommunikation pÄ webben. Genom att analysera hur de tre icke vinstdrivande organisationerna Forest Stewardship Council (FSC), KRAV och Fairtrade skapar förtroende i textmaterial presenterat pÄ respektive organisations hemsida söker uppsatsen belysa hur olika förtroendeskapande grepp anvÀnds av icke vinstdrivande organisationer för att etablera förtroende mot allmÀnheten. Analysen visar att det mest förekommande sÀttet att skapa förtroende mot allmÀnheten bland de studerade icke vinstdrivande organisationerna Àr att framhÀva sin expertis pÄ det omrÄde organisationen verkar. Uppsatsen öppnar upp för ett nytt forskningsomrÄde med fokus pÄ hur den icke vinstdrivande organisationen etablerar förtroende pÄ webben. För vidare forskning kan det vara intressantatt öka antalet analyserade organisationer för att öka möljligheten att fastslÄ samband mellan hur stor grad av förtroende allmÀnheten upplever sig ha för en organisation och vilken typ av förtroendeskapande kommunikationen organisation anvÀnder sig av..

Med historien som vapen ? en historiedidaktisk analys av Stefan Sundströms texter

Syftet med den hĂ€r texten Ă€r att med hjĂ€lp av de historiedidaktiska begreppen historiemedvetande och historiebruk analysera hur den den svenska musikern Stefan Sundströms anvĂ€nder historia för att ge uttryck för ideologikritik i sina texter. Sju av hans studioalbum utgör grunden för empirin dĂ€r den gemensamma kontexten Ă€r att de har givits ut under borgerliga regeringar, undantaget Fabler frĂ„n BĂ€llingebro som ges ut innan valet 2006 men som innehĂ„ller lĂ„tar som var en del i valrörelsen. Orsaken Ă€r att Sundström ser sig sjĂ€lv som den musikaliska delen av ett vĂ€nsterpolitiskt motstĂ„ndsmaskineri. Texten diskuterar ocksĂ„ hur historia kan anvĂ€ndas som ett politiskt vapen. Resultaten pekar pĂ„ att historiemedvetandet och den politiska musiken aktiveras i relation till en större upplevd förĂ€ndring, vad RĂŒsen kallar ett ?borderline event?.

Kameror i Polisbilar : IntegritetskrÀnkande?

Syftet med detta arbete Àr att titta nÀrmare pÄ ifall att om allmÀnheten vet om att de ev. kan bli filmade av polisbilar och det pÄverka preventivt i syfte att stÀvja brottsliga handlingar. Hur mÀnniskors integritet pÄverkas samt instÀllningen till att bli filmade kommer vi ocksÄ att försöka svara pÄ i detta arbete. Vad Àr allmÀnhetens syn pÄ kameraövervakning?.

Elektronisk trÀffmarkör

Företaget Jakt & Skyttesystem AB har ett portabelt viltmÄlsskyttesystem som de vill utrusta med elektronisk trÀffmarkering som klarar av vapen av olika kaliber. MÄlet för projektet Àr att utvÀrdera och utveckla metoder för trÀfflokalisering i tavelskytte. Vi valde att utreda sensorsystem som inte begrÀnsas av vapen med lÄg anslagsenergi. DÀrför har vi valt att endast utreda teknikerna ljudlokalisering i luft och fasta material samt bildlokalisering. Som utgÄngspunkt för projektet studerades hur befintliga skyttesystem fungerar, vilken sensorteknik och vilka material som anvÀnds.

Introduktion till icke-standard analys - Ett bevis av transferprincipen och en explicit konstruktion av Brownsk rörelse

I denna rapport konstrueras inledningsvis hyperreella tal frÄn reella tal. Vi definierar aritmetik för skuggor av hyperreella tal och presenterar en icke-standard teori för serier och konvergens utifrÄn denna konstruktion.Förfarandet generaliseras sedan genom att skapa en icke-standard modell till matematisk analys utifrÄn en mÀngdteoretisk modell i ZF, som ett led i konstruktionen presenteras teori för filter och ultraprodukter. Vi visar sedan transferprincipen och bygger upp internalitetsbegreppet för att studera relationer mellan standard ochicke-standard modellerna för att kunna hÀrledda standardresultat frÄn icke-standard resultat. AvslutningsvistillÀmpas teorin för att skapa en explicit icke-standard konstruktion av Brownsk rörelse och vi ger ett bevis föratt denna konstruktion Àr ekvivalent med standard formuleringen..

Tillit till icke-finansiella mÄtt - en studie av hur icke-finansiella mÄtt anvÀnds, var de anvÀnds och tilliten till dem pÄ olika nivÄer inom organisationer

Det Àr mÄnga som har skrivit om fördelar och nackdelar med icke-finansiella mÄtt. I dagens samhÀlle krÀvs snabba beslutstaganden och inte endast att man reagerar i efterhand. Större krav stÀlls ocksÄ pÄ företagen att Àven ta hÀnsyn till de ?mjukare? tillgÄngarna. Studier har emellertid visat att tillit för dessa icke-finansiella mÄtt saknas inom företagen, dÄ frÀmst pÄ ledningsnivÄ.

Icke glorifierande reklam inom mode

Sammanfattning Uppsatsen behandlar motbilder i reklam, icke glorifierande reklam och dess uppkomst. För att belysa den icke glorifierande reklamen och dess bakgrund har vi valt att anvÀnda fyra olika modeföretag med starkt framtrÀdande reklam. Företagen Àr Benetton, Diesel, H&M och Sisley och alla fyra har anvÀnt sig av uppmÀrksammad reklam som bryter mot den kutym som branschen normalt anvÀnder sig av. Uppsatsen vill undersöka vilken roll som reklamsprÀngning haft för utvecklingen av den icke glorifierande reklamen, som blivit allt vanligare. Vidare analyserar uppsatsen ett antal reklambilder frÄn de fyra ovan nÀmnda fallföretagen inom modebranschen.

SjÀlvförsvar mot sjÀlvförsvar : RÀtten att försvara sig mot icke brottsliga angrepp

Uppsatsen fokuserar pÄ just initialangriparens möjligheter att freda sig mot ett icke straffbart försvar som han sjÀlv har gett anledning till. DÀrav titeln: ?SjÀlvförsvar mot sjÀlvförsvar. RÀtten att försvara sig mot icke brottsliga angrepp?.

Genus, en social konstruktion? : En socialpsykologisk studie som behandlar om och hur interaktioner pÄverkas av genusordningen iden icke-verbala kommunikationen underanstÀllningsintervjuer.

Denna kvalitativa studie har som syfte att skapa en förstÄelse för om och i sÄ fall hurden icke-verbala kommunikationen (Dimbleby & Burton) och den insocialiseradegenusordningen (Connell, 2003) pÄverkar interaktioner vid anstÀllningsintervjuer tillchefsposition. Studien utgÄr ifrÄn ett socialkonstruktionistiskt perspektiv (Gergen,2007) som anser att individer skapas och insocialiseras i mötet med andra. Studien harobservationer som metod för att försöka fÄ förstÄelse för genusordningen och denicke-verbala kommunikationen i interaktionerna under anstÀllningsintervjuer. VidareupprÀttades en observationsmatris utifrÄn icke-verbalt beteende, samt manligt ochkvinnligt hexis. Resultatet frÄn observationerna inbegriper bÄde de enskildaindividernas icke-verbala kommunikation och den gemensamma interaktionen somuppstÄr under anstÀllningsintervjun.

Artilleribataljonen och vapenanskaffning : taktiskt eller organisatoriskt rationellt?

Försvarsmakten har förÀndrats frÄn ett invasionsförsvar till ett insatsförsvar. Det har inneburit nedlÀggningar och omstruktureringar av organisationer. Artilleriet Àr en av de vapenslag som har gÄtt frÄn flertal regementen till idag ett regemente. Artilleribataljonen som Àr artilleriets insatsförband har kÀnnetecknas som ett förband med lÄng rÀckvidd och kraftig verkan. Med pjÀser som har kaliber 15,5cm understödjer de manöverförbanden.

Mera vapen-mindre vÄld? : En kvalitativ och jÀmförande analys mellan svensk och amerikansk dagspress.

More guns-less violence? A qualitative and comparative analysis between the swedish and the american daily news-press..

Icke förvÀntad korrelation pÄ den svenska aktiebörsen

Denna uppsats avser att undersöka och, i den mÄn det gÄr, förklara icke förvÀntad korrelation mellan nio olika aktieindex pÄ den svenska aktiebörsen. Begreppet icke förvÀntad korrelation beskriver hÀr den korrelation mellan aktier, aktieindex eller marknader som inte kan förklaras utifrÄn underliggande ekonomiska fundament. Ett sÀtt att undersöka detta fenomen Àr genom korrelationskoefficienter för residualerna frÄn en skattad modell för aktieavkastning. Den modell som i denna uppsats estimeras för detta ÀndamÄl Àr CAPM-modellen, dÀr icke förvÀntad korrelation berÀknas som absolut medelkorrelation mellan residualerna frÄn OLS och SUR estimering av denna modell. De resultat som erhÄlles Àr att icke förvÀntad korrelation förekommer med ett medelvÀrde pÄ 0,16 respektive 0,17, vilket motsvarar 58% respektive 57% av den absoluta korrelation som förekommer mellan rÄdata.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->