
Sökresultat:
403 Uppsatser om Ice-skating tourism - Sida 21 av 27
Längtar du också till Fairadise : En studie om att ta emot och tolka en social marketing kampanj om hållbar turism
The basis for this study is the question of what happens at the point of impact between receiver and message in the case of a social marketing campaign on Facebook promoting sustainable travel. Hence the aim of this study is to analyse the reception of the social marketing campaign Fairadise in a sample of 19 individuals. The design of the study is therefore reception analysis with the help of four focus groups and thematic analysis to later identify patterns and themes in the gathered material. The theoretical approaches were collected from the field of media and communication and focused on public communication campaigns, public understanding of public communication campaigns as well as decoding of messages. The questions posed were; how is the Facebook campaign Fairadise received by the focus group participants? How do the participants read (decode) the campaign; dominant, negotiated or oppositional? And what assessments do the participants have regarding the visual versus textual information in the campaign? Previous research has shown that visual and emotional attributes are of great importance when it comes to interpreting messages about sustainable tourism and that rational information attributes are of less importance. The findings in this study agree with this previous research except when it comes to rational information.
Swedish farmers - are they entrepreneurs? : and is there a support function for LRF to fulfil?
The EU market is being deregulated, which sees Swedish farmers that have traditionally been governed by different support systems being forced to adapt to a free market system and having to deal with the concept of supply and demand. The farming sector has during the past several years experienced harder conditions and the deregulation of the market has directly affected farmers. The need for entrepreneurs and that way of thinking has been identified (McElwee, 2006). Swedish farmers are neither familiar with a free market or being required to think in an entrepreneurial manner, does this therefore implicate that Swedish farmers are not entrepreneurs?LRF is a national farmers? organization in Sweden and functions as a support for Swedish farmers.
Turismaktörers varugörande av platser genom nutida krigshistoria i Bosnien & Hercegovina
Denna uppsats undersöker hur politiska konflikter varugörs till turism via texter på Internet. Uppsatsen syftar till att undersöka hur en plats som präglats av en politisk konflikt i modern tid använder sitt historiearv i turistisk marknadsföring. För att få svar på studiens frågeställningar genomfördes en kvalitativ textanalys på fyra utvalda hemsidor på Internet, varav samtliga av dessa aktörer är från Bosnien & Hercegovina och har ett huvudfokus på staden Mostar. Uppsatsen har vidare två frågeställningar. Den första lägger vikt på att besvara vilken typ av information eller tema som dominerar vardera undersökt hemsida.
En "jålande" turistort - en studie om hur föreställningar kring regional identitet påverkar ett turismätverk
Regional identitet är ett begrepp som ofta nyttjas då man talar om regioner som sociala och politiska rum. Det är dock svårt att definiera vad identiteten egentligen består av och hur den påverkar människans handlingar. Den regionala identiteten kan exempelvis ta sitt uttryck i lokalbefolkningens inställning och attityd gentemot turism. Detta har i viss utsträckning betydelse för resmålets framgång samt för relationerna mellan de lokala aktörerna. Föreställningarna kring regional identitet präglar således turismen och destinationens turistföretagare.
Företagskultur som managementverktyg. Utmaningen att integrera och motivera korttidsanställda.
Efterfrågan i service- och turismbranschen varierar mycket beroende på säsong. Detta gör att även behovet av personal varierar och måste anpassas genom tidsbegränsade anställningar. Varje säsongsstart innebär ett flertal nyanställda med behov av integration i företaget, dess servicefilosofi med mera. Säsongsanställda har ofta mycket kundkontakt och representerar företaget utåt. Det är därför viktigt att motivera och integrera den säsongsanställde.
?Everybody talks about the weather, but nobody does anything about it.? : En kvalitativ fallstudie av turistdestinationen Ölands väderkänslighet ur turismaktörers perspektiv.
Titel: ?Everybody talks about the weather, but nobody does anything about it.?Författare: Malin NybergInstitution: Fakultetsnämnden för ekonomi och design, Ekonomihögskolan, ELNUKurs: Turismvetenskap III ? Examensarbete, 15 hp.Handledare: Martin Gren, (Linnéuniversitetet, Fakultetsnämnden för ekonomi och design, Ekonomihögskolan, ELNU)Examinator: Stefan Gössling, (Linnéuniversitetet, Fakultetsnämnden för ekonomi och design, Ekonomihögskolan, ELNU)Syfte: Studiens syfte är att undersöka på vilket sätt och varför Öland som turistdestination är sårbar inför vädervariationer ur turismaktörernas perspektiv. Studien avser även att belysa på vilket sätt marknadsföring av Öland och medias rapportering om destinationens väderförhållanden är bidragande krafter till väderkänsligheten.Metodik: I undersökningen har en kvalitativ fallstudie använts som forskningsmetod med en induktiv ansats. Informationsinsamling har skett via semi-strukturerade intervjuer med respondenter från fyra turismverksamheter på Öland. Urvalet av fallstudieområde och respondenter har skett genom ett bekvämlighetsurval med hänsyn till access och karaktär av forskningsområdet.Slutsats: De viktigaste betydelserna av forskningsresultatet har bland annat visat att brist på alternativa turismprodukter innebär en stor sårbarhet för turismaktörernas verksamheter vid ogynnsamma väderförhållanden för de huvudsakliga aktiviteterna Forskningsresultaten har även påvisat att fokus på specifika väderattribut i marknadsföringen av destinationen medverkar till destinationens sårbarhet tillsammans med förväntningar om specifika väderförhållanden bland besökare..
Utveckling av Gamla hamnen i Reykjavik
In Scandinavia today many old harbour areas are developed into residential and commercial areas. For example are both Helsingborg city and Malmoe city in south Sweden planning to restructure some of their harbour areas to accommodate shops, schools, offices, residences et cetera. In Copenhagen in Denmark new plans for Nordhavn is also underway. In almost every plan proposal to redevelope an old harbour area the harbour activities are set a side to give room for new development. In Reykjavik, however, this has not been the case.
Platsvarumärke : Hur en musikfestival påverkar en ort
SyfteVårt syfte är att se hur musikfestivaler kan bidra till och påverka en orts platsmarknadsföring och platsvarumärke.Forskningsfrågor vi har formulerat är följande:Hur kan en musikfestival påverka en ort?Hur kan en ort dra nytta av en musikfestival i sin platsmarknadsföring?Varför skapar sig orter ett platsvarumärke?MetodVi har utfört en kvalitativ studie. Vi började med att leta upp passande teori för musikturism då det området intresserar oss, efter det skapade vi syfte och forskningsfrågor. Därefter har vi har valt att utföra åtta delvis strukturerade intervjuer för insamling av empiri. Vi har med hjälp av den insamlade empirin skapat en teoretisk och empirisk analys.
Sensory profiling of Swedish white wines and a contextual analysis of Swedish viticulture
The aim of the study is twofold, to generate a sensory profile of Swedish wine today and to investigate the opinion of both wine producers and wine experts on viticulture in Sweden and wine from grapes grown in Sweden, achieved through a contextual analysis comprising a literature study and interviews with wine producers in Sweden and Denmark and wine experts from Sweden and Germany, and a sensory analysis at the company Ipsos. ?Mixed methods? was the chosen research strategy as the semi-structured interviews gave qualitative results and the sensory analysis would give quantitative results displayed as spider charts.
There is a lack of studies investigating how the Swedish wine is perceived by consumers and consumers might be unaware that the Swedish wine, established through ?trial and error?, is increasing in quality every season, creating a need to display the sensory profile of Swedish wine to strengthening the perception of Swedish white wine.
This study shows that the Swedish white wine today is a wine with a fresh, citrusy and flowery aroma and a fresh, citrusy and green apple taste, however, a sensory analysis cannot show if the attributes are those that are desired by the customer, a consumer test is necessary to conclude that. Trends point towards locally produced products, one reason why Swedish wine has great potential, yet the future needs to be secured through job opportunities and education. Creating an approval system for Swedish wine is suggested as a future improvement, it is a common procedure in most wine regions.
Destinationsutveckling & destinationsmarknadsföring - Ett framgångskoncept för att attrahera resebolag?
Hur destinationer arbetar med utveckling och marknadsföring för att attrahera turister är två välutforskade områden. Att se på destinationers utveckling och marknadsföring ur ett resebolags perspektiv är idag outforskat. Eftersom det är resebolagen som tillhandahåller resor till turisten anser vi att detta perspektiv är av största intresse att behandla. Vad krävs då för att en destination ska vara intressant ur resebolagens perspektiv? Hur betydande är egentligen platsens arbete med destinationsutveckling och destinationsmarknadsföring för resebolagens val? Vi ställer oss också frågan vad det är som påverkar en destinations popularitet och hur det kommer sig att resebolagen väljer vissa destinationer framför andra? Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka vilka aspekter som påverkar resebolags lokaliseringsbeslut.
CRM för Researrangörer - Ett sätt att uppfylla drömmar
Bakgrund/Problem: Resebranschen blir alltmer konkurrensintensiv och kampen om kunderna hårdnar. Konkurrensen har inneburit att priserna också pressats och med små vinstmarginaler är det svårt för många researrangörer att överleva. Att sälja en resa innebär att sälja förväntningar och drömmar vilket i sin tur ställer krav på researrangörerna att kunna tillgodose kundernas individuella behov. Resebranschen karaktäriseras av en hög andel illojala kunder som med det stora informationsutbudet även har en stark maktposition. En metod för att förbättra kundstrategier och relationsskapande är Customer Relationship Management (CRM).
Marknadsföringen av Wallanders Ystad
Denna uppsats handlar om Wallanderturismen i Ystad. Vårt huvudsyfte är att åskådliggöra hur en litterär person kan påverka marknadsföringen av en stad. Som undersyften kommer vi att diskutera begreppet kulturarv och om den fiktiva personen Wallander kan ses som ett sådant. Vi kommer även att diskutera om karaktären Wallander känns äkta. Våra frågeställningar är; - Hur har Wallander påverkat marknadsföringen av Ystad? - Kan Wallander bli ett kulturarv? - Känns Wallander äkta? Trots att Wallanderturismen har kommit att bli ett stort dragplåster för Ystad väljer inte kommunen att sätta honom i centrum för marknadsföringen.
Kundlojalitet & E-handel - En nätbaserad resebyrås arbete med kundlojalitet
Problemformulering: Hur arbetar ett e-handelsföretag i resebranschen med kundlojalitet?Syfte: Syftet med denna uppsats är utifrån ett ledningsperspektiv att undersöka hur ett e-handelsföretag i resebranschen arbetar med kundlojalitet. Samt att se hur viktigt detta arbete är för en nätresebyrå som inte har den traditionellt fysiska kundkontakten som ofta anses vara ett måste för att skapa en långvarig kundrelation. Inom ramen för vårt syfte ingår även att ta fram en modell som ska underlätta vår analys av hur en nätresebyrå arbetar med kundlojalitet. Förhoppningen är även att modellen ska kunna fungera som ett komplement till det eventuella arbete för kundlojalitet som finns idag.
Utveckling av Gamla hamnen i Reykjavik
In Scandinavia today many old harbour areas are developed into residential and
commercial areas. For example are both Helsingborg city and Malmoe city in
south Sweden planning to restructure some of their harbour areas to accommodate
shops, schools, offices, residences et cetera. In Copenhagen in Denmark new
plans for Nordhavn is also underway. In almost every plan proposal to
redevelope an old harbour area the harbour activities are set a side to give
room for new development. In Reykjavik, however, this has not been the case.
Kryssningsfartyg som rum - en polemik kring rumsliga begrepp
Titel: Kryssningsfartyg som rum ? en polemik kring rumsliga begrepp. Nivå:Kandidatuppsats vid Institutionen för Service Management, Lunds Universitet, Campus Helsingborg. Författare:Katarina Håkansson, Christine Sund och Caroline Svanberg. Handledare:Christer Eldh och Ola Thufvesson.