Sök:

Sökresultat:

19 Uppsatser om ITIL - Sida 1 av 2

ITIL införande på Banverket ICT

Banverket ICT är en relativt ny enhet med de sammanslagna enheterna Banverket IT och Banverket Telenät. För att få ihop det nya arbetssättet finns långt gångna tankar på att jobba enligt ITIL. ITIL är ett arbetssätt som skall hjälpa organisationer att arbeta mer organiserat och därmed öka effektiviteten för IT-processen. ITIL utgår från processarbete och varje process har sina speciella uppgifter. ITIL är framtaget av OGC (Office Government of Commerce) i England Rapporten visar att ett införande av valda delar ur ITIL bör ske etappvis över hela organisationen inom Banverket ICT, i en kombination med ett ständigt förankringsarbete..

Information Technology Infrastructure Library (ITIL) -en studie om upplevelser av införandet

Dagens samhälle går ifrån att vara industrisamhälle till att vara ett tjänste och servicesamhälle. Så gör även företagens IT-avdelningar som går från att erhålla produkter till att erbjuda tjänster. Många verksamheter har anammat ramverket ITIL (Information Technology Infrastructure Library) för att genomföra denna förändringsprocess och börja tänka och arbeta med tjänster istället för produkter. Men ITIL är bara möjliggöraren för dettaså det är företaget och personalen själva som måste förändras. Hur upplevs detta införandet av ITIL? Syftet med denna uppsats är att undersöka hur arbetet med ITIL upplevs, hur ITIL är uppbyggt och visa på kopplingen mellan ITIL och systemförvaltning.

Att uppnå kvalitet hos processmodeller med ramverket ITIL : med stöd från modelleringsspråket UML

Detta arbete påvisar ramverket ITIL?s förmåga att uppnå kvalitet hos processmodeller. Arbetet har resulterat i en checklista där kontroll utav kvalitetsfaktorer kan utföras för verksamheter som siktar mot en processmodell med kvalitet. Denna studie har utförts med hjälp utav ett företags processmodeller, som baserade sin modellering på ramverket ITIL. Utifrån checklistan har dessa processmodeller validerats och analyserats.

ITIL inom Conect AB

Conect AB wants to know how they can use ITIL in their organization. Right now their company is in an expansive phase and needs a more structured way to work. They have been thinking of improving their way of work for several years but haven?t had the time to do so. Now they have realized they need to work more efficiently to able to grow further.

Processrelaterat organisationsarbete - En studie av ITIL:s releaseprocess i praktisk tillämpning

IT service management (ITSM) är ett begrepp som handlar om hur IT-verksamheten på bästasätt kan hanteras och förbättras. I detta ingår att arbeta processorienterat. För att arbetaprocessorienterat finns det flera ramverk att utgå ifrån, ett av dem är ITIL. ITIL är enuppsättning principer för att hantera IT-infrastruktur på ett standardiserat sätt med kunden ifokus. Leverans och utveckling av IT-tjänster skall vara kopplade mot verksamhetens behov.Enligt ITIL finns det ingen universell modell av processer för att hantera IT-tjänster sompassar alla organisationer.

ITIL i verksamheter

Den genomgripande datoriseringen som härjar i dagens företagsvärld har gjort verksamheter starkt beroende av informationssytem för hantering och lagring av information. Parallellt med denna utvckling har IT-förvaltning kontinuerligt utvecklats till ett område som fått en betyande roll. Idag täcks större delar av IT-förvaltning genom ett nytt begrepp, ITSM (IT Service Managment). Detta är ett nyligen framtaget paraplybegrepp som innefattar en mängd begrepp och ramverk som växt fram, däribland ITIL, PM3 och ISO20000. Även nyckelord som value, relations och service genomsyrar hela området.


Införande av IT Service Management med hjälp av IT Infrastructure Library

I en allt mer krympande värld, måste organisationer lära sig att snabbt reagera på marknadsförändringar. Medan organisationer blir bättre på att införa nya affärsprocesser, kvarstår problemet med en tungrodd och svårföränderlig IT?miljö. Det hela görs inte bättre av att organisationer blir mer och mer beroende av sin IT?infrastruktur.

Managing IT Costs by ABC

The purpose of this essay is to identify costs for providing First-line and Second-line support, and then allocate these cost to different goods and services (cost objects) being supported. The thesis also intends to improve the overall cost awareness in IT settings..

Application Portfolio Management : En fallstudie på Saab Group

Den här uppsatsen behandlar organisering av applikationsportföljer. En applikationsportfölj är enligtvår definition i denna uppsats det samlade antalet applikationer som finns inom en verksamhet ochen applikation är ett informationssystem som används direkt i verksamheten. Med organisering menar vi i denna uppsats hur ett systemstöd för styrning av en applikationsportfölj kan strukturerasoch vad det bör finnas för information om varje applikation.Uppsatsen redogör för ett antal undersökningar som vi har genomfört på olika affärsenheter inomSaab Group i Linköping och Huskvarna samt en undersökning på ett referensföretag undersommaren 2009. Syftet med uppsatsen är således att undersöka hur en koncern kan organisera engemensam applikationsportfölj. Vi kommer dra nytta av lärdomar från de olika affärsenheterna och tre teoretiska fält i vår undersökning: Application Portfolio Management, ITIL och affärsmässigförvaltningsstyrning.

Managing IT Costs with ABC - An empirical study av Toyota Industries IT Supply Europe

The purpose of this essay is to apply Activity Based Costing on a Service and Support function in order to identify and allocate costs for providing support for IT deliverables..

RAMVERK FÖR EFFEKTIV KUNDSUPPORT : Utifrån ITIL, CRM och supporthantering på mjukvaruföretaget Medius AB

The goal of customer support is to help clients achieve maximum value in their services and products. Customer support is the public face of a company, which means that it is important to give the customer a positive experience and live up to customer expectations. Efficient customer support has become more important and studies show that customers who leave a company do so because of poor service. Customers' growing demands for higher quality and easier access to services means that companies must recognize the need to satisfy each customer. It is important that each customer receives the attention required and that customer needs are met quickly and flawlessly.

Systemintegration mellan OP5 Monitor och Nilex Plus

Examensarbetet utforskar möjligheten av en integration mellan OP5 Monitor och NilexPlus, och utfördes under en femveckorsperiod hos Data Ductus i Uppsala.Syftet med projektet var att ta reda på om det fanns ett sätt att få larm i OP5 Monitor att komma in som ärenden i Nilex Plus och om man kunde bekräfta lammen direkt från ärendet i Nilex Plus.OP5 Monitor är en utveckling av Nagios Core skapat av OP5 AB, som är ett svenskbaserat företag som även under en period erbjöd den enda kommersiella supporten av Nagios.NilexPlus är ett ITIL-kompatibelt program för ärendehantering samt incident- och problemrapportering skapat av Nilex AB.Rapporten innehåller detaljer om vår inlärningsperiod med OP5 Monitor och NilexPlus och resultatet av examensarbetet är en nästintill fullt lyckad implementation i testmiljön och även dokumentation av hur den nya integrationen mellan OP5 och NilexPlus ska utföras..

Framtagning av en informationssäkerhetspolicy

This report was made for the company HordaGruppen AB to investigate how information security was handled. This report fits in the Master program of Internet Technology at School of Engineering in Jönköping University in Sweden.The question at issue was how you protect your information against different threats. One question was how to make an information security policy and which guidelines you can follow in the Swedish Standard, SS-ISO/IEC 17799:2000.Another question was to investigate the information sources at the company and which threats there are against it.The work begins with a presentation about information security for the chief of information and the chief of quality in the company. The next thing was to do a survey of as thing are at present with a tool from Länsteknikcentrum called ?Infosäkpulsen?.

Antibiotikaflödet i Sverige : Kvalitetsgranskning av försäljningsstatistik 2002

 Date: 2008-10-06Level: Bachelor thesis within Information Technology and business economics, 15p, EIK021Authors: Anna Karlsson, akn05009@student.mdh.seLena-Maria Lindström, llm05002@student.mdh.seMagnus Wretlund, mvd05001@student.seTutor: Marie Mörndal Title: Managing IT-incidents, a case study at ICAs IT department                            OperationsKeywords: IT-incident management, IT-incident management process, IT-incident, ITIL, CCTA Problem: An organization can benefit by having an established management process of handling IT-incidents. But how can this be achieved? Are there step-by-step procedures? What´s included in the management process of IT-incidents? Is the size of the organization relevant to which model is to be chosen? Can the work of the writers of this essay result in a recommendation of a specific model for IT-incident management? These questions lead to the following essay question; How are IT-incidents managed?Purpose: The purpose of this thesis is to describe and discuss how IT incidents can be managed.Method: The writers of this essay have performed a case study at ICA, a Swedish food retail company. Eleven interviews with nine different persons have been carried out. The interviews are analyzed in the chapter called Resultat och analys.Conclusion: Our conclusion is that there are both similarities and differences in Dept.

1 Nästa sida ->