Sök:

Sökresultat:

19 Uppsatser om IPCC - Sida 2 av 2

Plasmaförgasningsanläggning för bio-jetbränsle till Bromma flygplats : En tekno-ekonomisk konceptstudie

Den internationella flygtrafiken står idag för två procent av det totala koldioxidutsläppet (IPCC, 2007). Denna andel förväntas öka (ICAO, 2013), vilket innebär att flygindustrin kommer ställas inför stora utmaningar i framtiden. Den största utmaningen kommer vara att hitta en lösning på hur industrin ska kunna växa och samtidigt minska sin andel av koldioxidutsläppet.Som ett första steg i att möta denna utmaning undersöker denna rapport en möjlig pilotanläggning i anslutning till Bromma flygplats för att förse flygplatsen med bio-jetbränsle. Jetbränslet ska framställas genom plasmaförgasning och katalysering med biomassa som råvara. Den totala produktionen har antagits vara 50000 ton bränsle per år, vilket skulle göra Bromma Flygplats helt koldioxidneutral.

Köttkonsumtion och dess klimatpåverkan : hur mycket kött kan vi äta och av vilka djurslag för att det ska vara hållbart?

Klimatfrågan är en av vår tids största frågor. Om klimatförändringen får fortgå som trenden visar kan det få katastrofala konsekvenser i världen som till exempel utdöende av regnskogen, stigande vattennivåer, färskvattenbrist och mer extrema väderförhållanden. Jordbrukssektorn står globalt sett för upp mot 30 procent av växthusgasutsläppen vilket gör den till den enskilt största sektorn vad gäller växthusgasutsläpp. Inom jordbrukssektorn härrör mycket av utsläppen globalt sett från djurhållningen, orsaker till det är bland annat avskogning för att ge plats åt foderodling och bete, idisslares foderomvandling och användning av kväve i samband med foderodling. Ett sätt att minska utsläppen av växthusgaser är att minska köttkonsumtionen. Syftet med det här examensarbetet är att besvara frågan Hur mycket kött kan vi äta och av vilka djurslag för att det ska vara hållbart? I detta ingår ett annat syfte som är att ge visioner av hur en ur klimatsynpunkt hållbar köttproduktion kan se ut i Sverige i framtiden. Examensarbetet består av tre delar.

Busstrafikens satsning för en hållbar miljö : En fallstudie över Växjös busstrafik

Bilismens utbredning står idag för en ohållbar samhällsutveckling på både lokal-, regional- och global nivå. IPCC:s senaste rapport konstaterar att människans otvetydigt har en betydande roll i uppvärmningen av klimatsystemet och att det framförallt är utsläppen av växthusgasen koldioxid som är problemet. Transportsektorn står idag för nästan en femtedel av människans totala koldioxidutsläpp. För att reducera andelen koldioxidutsläpp i atmosfären och andra miljöproblem inom transportsektorn är således kollektivtrafiken ett viktigt redskap.Under 1950- och 1960-talet omvandlades Sverige till ett bilsamhälle. Privatbilen fulländade efterkrigstidens välfärdsbygge och bilen sågs som en självklart och positiv del i det nya välfärdsamhället. Antalet personbilar ökade lavinartat i Sverige och utveckling gick rakt uppåt från ett par hundra tusen fordon på 1950-talet till fyra miljoner fordon år 2000.

Stadsodling i Stadsplaneringen : och dess bidrag till ökad samhällelig hållbarhet

Vårt jordklots klimat förändras till det sämre och har blivit allt mer oförutsägbart. Med enormt stor sannolikhet beror det på den utbredda förbränningen av fossila bränslen världen över som vi människor startade explosionsartat i och med industrialismen. Detta fastställer IPCC i sin 5:e klimatrapport. För att mänskligheten ska leva vidare på planeten behöver vi uppnå en hållbar utveckling. Denna utveckling grundar sig först och främst i tre aspekter nämligen ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet.

<- Föregående sida