Sökresultat:
22066 Uppsatser om IKEA Case Study - Sida 5 av 1472
IKEA-andan. En stark och levande verklighet? : En studie om IKEA-kulturens innehåll och reproduktion.
Denna studie syftar till att försöka förstå och förklara vilka komponenter IKEAs organisationskultur består av och hur denna kultur i sin tur reproduceras. Vi definierar reproduktion av kultur som en strävan att bevara en organisations grundläggande värderingar och idéer. Till vår hjälp har vi använt Edgar H. Scheins teori om kulturnivåer och John Van Maanens sju strategier för socialisation. Våra data har samlats in genom intervjuer, observationer , tryckta texter och IKEAs svenska hemsida.
Innovate or Evaporate : -En kvalitativ studie av idéhantering på IKEA AB
The thesis focus on how organizations can improve the ability of absorbing coworkers ideas in purpose of gaining long term competitive advantage through innovations. The study was conducted at IKEA AB where a campaign to collect coworkers ideas was a big success given the quantity of ideas collected. This fact allows a comparative analysis of idea management in the shape of campaigns and in comparison, idea management in the everyday line-organization.The analysis show that fundamental factors for innovative environments such as organizational climate, culture and leadership perceives auspiciously by the respondents. However, lack of infrastructure such as systems and processes hinders coworkers ambitions to contribute with ideas.An important issue in idea management is the treatment of incentives for innovation. Results of the study show that the ?soft? incentives ?feedback, encouragement and attention have a higher impact in coworkers willingness to the contribution of ideas than for instance monetary rewards..
Etik och ansvar i företagets verksamhet. En fallstudie av IKEA
Vårt syfte med uppsatsen är att undersöka hur ett företag använder sig av etiska riktlinjer för sin verksamhet, samt hur detta påverkar relationerna med externa intressenter.Det framgick av vår undersökning att företagets etik handlar om att ta ansvar. Företaget har olika etiska problem med sina intressenter, men de etiska konflikterna koncentreras klart i relationerna med leverantörerna, då IKEA är tvungen att ta ansvar för ett annat företags oetiska handlingar.För att kunna framgångsrikt använda etik som ett konkurrensmedel har IKEA inlett ett intensivt samarbete med prestigefyllda internationella organisationer. Detta samarbete med dessa organisationer är positiv i dubbel bemärkelse för både företaget liksom deras etiska arbete, dvs. resultatet blir positivt rykte och den etiska ribban höjs..
IKEA, Umeås Mekka? : - en enkät om IKEA´s etablering i Umeå
Idag finns en avsiktsplan för en etablering av ett IKEA-varuhus i Umeå och det råder en oro bland handlare samtidigt som en förväntan sprider sig bland umeåborna. Kommunen hade tidigare planer på att utveckla Klockarbäckens handelsområde men då möjligheten om ett IKEA dök upp ändrades avsikterna. Visionen är idag en nyetablering av ett nytt handelsområde vid stadens södra entré.Hur konsumenter handlar, deras kriterier, var och när de handlar är viktiga aspekter när det gäller konsumentbeteende, vilket är huvudämnet som kommer att behandlas i denna uppsats. Lojalitet är en annan viktig aspekt inom konsumentbeteendet, och det vi ville studera är hur lojala konsumenter är mot de butiker och handelsområden de handlar på idag och vad som händer med en konsuments lojalitet vid nyetableringar.Syftet med denna studie har varit att kartlägga konsumenters grad av lojalitet till befintliga handelsområden idag och hur denna skulle komma att förändras i och med en externetablering av ett fjärde handelsområde vad gäller ett IKEA-varuhus i Umeå. Vårt syfte kommer även vara att förklara skillnader mellan olika grupper samt redogöra för de effekter som en etablering kan medföra.Vi har genom en omfattande enkätundersökning identifierat hur konsumenter i Umeå uppskattar sin lojalitet idag och hur de tror att denna kan komma att förändras i och med en nyetablering av ett nytt handelsområde.Våra resultat visar att Umeås konsumenter i stor utsträckning idag är mycket lojala till sina valda handelsområden.
Samspel mellan nationell- och organisationskultur : En kvalitativ studie av IKEA:s etablering i Ryssland
SyfteSyftet med uppsatsen är att med utgångspunk i Hofstedes studier om påverkan av kultur i organisationer undersöka hur nationell kultur påverkar personers handlande inom organisationer och om kulturella skillnader kan utgöra ett hinder för samarbete. FrågeställningVad är sambandet mellan nationell- och organisationskultur? Hur viktigt är det att ta hänsyn till den nationella kulturen när företag etablerar sig utomlands? Vad kan skillnaderna i kultur ha för effekter vid ett internationellt samarbete?MetodUppsatsen bygger på en kvalitativ studie. Jag har med hjälp av relevanta böcker och tidigare forskning undersökt IKEA:s etablering i Ryssland.SlutsatserDet är omöjligt för en organisation att förbli helt neutral vid en etablering utomlands då den är beroende av samarbetet och kommunikationen med omgivningen.Studien bevisar att Hofstedes teori stämmer delvis då IKEA påverkats av både den ryska marknaden och nationella kulturen.Fastän nationell kultur har en stor påverkan på företag som etablerar sig utomlands, så är den inte ensam om att influera organisationen. IKEA:s etablering i Ryssland påverkades inte lika mycket av den nationella kulturen som det påverkades av det politiska systemet och korruption.Kulturella skillnader kan vara en orsak till misslyckade samarbeten, men jag anser att med rätt ledarskap och en tydlig organisationskultur så skulle ett företag kunna etablera sig var som helst. .
Olika uppvärmningssystem : en fallstudie i mellansverige
The purpose with this project is to compare different fuels when investing in a central combustion station at a case study farm. I have chosen to write about biofuel from an economical perspective. This because the heating costs are steadily increasing. Also because the farm in this case study has several different heating systems, which are neither profitable nor easy to work with. I have made calculations regarding usage of splinter, wood and grain for the heating system.
Den icke-sökande. Att rekrytera etnisk mångfald till chefstjänster på IKEA
Syftet med denna uppsats är att identifiera och analysera varför så få invandrare söker chefstjänster. Vi menar att orsaken till detta ligger både hos företaget och individen och kommer därför att belysa problematiken utifrån två perspektiv. Vi kommer dels att belysa frågan ur ett organisatoriskt perspektiv där vi tittar på hur ett företag förhåller sig till mångfald och dels undersöka hur medarbetare med invandrarbakgrund förstår sina chanser på arbetsmarknaden. Empirin består av intervjuer genomförda med medarbetare med invandrarbakgrund och personalansvariga på IKEA och kommer att analyseras med hjälp av begreppen organisationskultur, chefsrollen, rekrytering och diskriminering. Slutsatsen av vår analys är att brist på förebilder och osäkerhet är de två största hindren för invandrares benägenhet att söka chefstjänster.
Case Managements spridning i kommunala organisationer : En organisatorisk förändring inom socialt arbete
The aim of this study was to comprehend and explain the idea and function of Case Management and its diffusion in Swedish municipalities. More specifically its aim was to investigate factors for the diffusion of Case Management and its differences to similar professional roles. The study was based on interviews with four managers at various levels and two case managers representing two municipalities in Sweden. Five themes were identified that were especially interesting when discussing the function of Case Management, its differences to similar professional roles and its diffusion in Swedish municipalities. The themes were: shortcomings in the welfare system, the functions of Case Management, differences to similar professional roles, descriptions of Case Management and factors for the diffusion.
Framtagning av fäste för räcke
The mission from IKEA of Sweden was to make a further development of their existing trolley in the FRAKTA -serial. IKEA wants that the new product would make the opportunities better for people who don't have cars to carry their goods home easily on the bus, train or walk after their purchase.The report includes a suggestion for a new product that will fit into the existing FRAKTA -serial. The new development product will continue the same standard as the other products in the serial and it will also make it possible for customers to carry their goods home by public transportations..
En fallstudie av uppföljningsarbetet hos mark- och trädgårdsanläggningsföretag
This study was made to compare construction companies for gardens way to work with up following, with purpose to see if there was an efficient and not resource demanded system which gave much value.
To achieve the purpose a case study was made. The delimitation for the case study was only to compare the work with up following on individual project. The delimitation on the companies in the study was from ten to sixty employees. That because to reach companies were it´s not the same person how calculates on tenders and than perform the projects. The study was delimitated to the west side of Skåne.
T
o be able to compare the companies and to find trends, an interviewguide was made and was used during the interviews with the companies.
Klasser som påverkar : Om klasskillnader och förändring i politiskt deltagande under perioden 1968 - 20000
The purpose of this thesis is to see how small differences in a store can affect the customer behavior. The changes consist of auditory and visual sensory cues. Since many companies today makes a lot of changes in their styling element, but without knowing how it really affects the customer behavior we thought it would be interesting to see by doing an experiment at IKEA. The study is therefore based on a quantitative research method, where theories have been described and from which hypotheses have been derived to test the theories. The experience took place at IKEA during two weeks where 5732 observations were made.The result from the experiment is that the sensory cue sight makes individuals spend more time in the environment but not creating attention.
Nya produkten i FRAKTA-serien
The mission from IKEA of Sweden was to make a further development of their existing trolley in the FRAKTA -serial. IKEA wants that the new product would make the opportunities better for people who don't have cars to carry their goods home easily on the bus, train or walk after their purchase.The report includes a suggestion for a new product that will fit into the existing FRAKTA -serial. The new development product will continue the same standard as the other products in the serial and it will also make it possible for customers to carry their goods home by public transportations..
The High Line : hur väl fungerar promenadstråket som grön kil i New York City?
This study was made to compare construction companies for gardens way to work with up following, with purpose to see if there was an efficient and not resource demanded system which gave much value.
To achieve the purpose a case study was made. The delimitation for the case study was only to compare the work with up following on individual project. The delimitation on the companies in the study was from ten to sixty employees. That because to reach companies were it´s not the same person how calculates on tenders and than perform the projects. The study was delimitated to the west side of Skåne.
T
o be able to compare the companies and to find trends, an interviewguide was made and was used during the interviews with the companies.
Förbättring av väggfäste för flatscreens
The project was carried out in cooperation with the department of product development IOS at IKEA. The work included improvements of a new existing product that Ikea soon will release on the market, Observatör, a wall bracket for flat screens. The product is supposed to fulfil the needs within this market for IKEA. However, since Ikea was not satisfied with it, our work was to carry out the improvements that were specified in the beginning of the project. Another task in the project was to develop a side-product that is supposed to be used together with Obeservatör for storage of DVD/decoders.The project included labour as problem definition to final technical drawings and a prototype.
Etableringshinder på den ryska respektive tyska marknaden : En fallstudie av Ikea
Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka och inhämta information om den ryska och den tyska marknaden, både vad gäller lagar och restriktioner samt kulturskillnader, för att på så sätt få fram information som kan vara till nytta för svenska företag som funderar på att etablera sig på någon av dessa marknader.Metod: Studien är kvalitativ och resultat har erhållits genom en fallstudie av Ikea och de problem företaget upplevde vid etableringen i Ryssland och Tyskland. Intervjuer, såväl personligen som via mail, har genomförts med anställda inom Ikea i respektive land. Till detta har sekundärdata inom det valda området studerats och analyserats.Teoretiska perspektiv: Uppsatsens teoretiska syntes bygger på Porters sju etableringshinder, teorin om tariffära och icke-tariffära handelshinder och teorin om regional ekonomisk integration samt Hofstedes dimensionsmodell över nationella kulturer och teorin om hög- och lågkontextkulturer.Resultat: Resultaten av undersökningen visar bland annat att de konkreta handelshinderna, såsom statlig politik och höga tullar, upplevs vara de största svårigheterna vid en etablering på den ryska marknaden, medan kulturella skillnader ses som det största etableringshindret på den tyska marknaden. Detta beror på Tysklands EU-medlemskap, då EU i stort sett reducerat de konkreta handelshinderna mellan medlemsländerna..