Sök:

Sökresultat:

5502 Uppsatser om I en annan del av Köping - Sida 60 av 367

Interkulturell pedagogik och lÀrarens arbete.

Syftet med studien Àr att definiera begreppet interkulturell pedagogik och undersöka om denna pedagogik tillÀmpas i en mÄngkulturell skola. Studien bygger pÄ en kvalitativ forskningsmodell med hjÀlp av semi-strukturerade intervjuer.Studien visar att anvÀndningen av interkulturell pedagogik Àr varierande ute i den mÄngkulturella skola som undersöks och att ungefÀr hÀlften av lÀrarna utgÄr ifrÄn ett interkulturellt perspektiv i sin undervisning.Detta resultat framkom genom lÀrarnas svar och exemplifiering av sin undervisning och upplÀgget av denna. En av lÀrarna berÀttade att hon anvÀnder sig av elevernas bakgrund genom att i geografiundervisningen ha elevernas ursprungsland som utgÄngspunkt medan en annan skulle införa vvp, veckans viktigaste person för att visa eleverna att de Àr betydelsefulla. Den andra hÀlften utgick inte utifrÄn elevernas kulturella bakgrund i undervisningen utan lÀt det stanna vid firandet av Ramadan, FN- dagen och internationell fika. Ambitionen till förÀndring och vidareutveckling fanns dock hos de flesta av pedagogerna i studien..

RÀttighetsupplÄtelser för allmÀnnyttiga ledningar pÄ kommunal mark : Lagstiftning och tillÀmpning

Kandidatarbetes syfte Àr att klarlÀgga vilka rÀttighetsupplÄtelser för ledningar som anvÀnds pÄ kommunal mark. Vi har genom litteraturstudier kommit fram till att kommunerna och ledningshavande bolag idag kan anvÀnda olika former av nyttjanderÀttsavtal, avtalsservitut eller ansöka om ledningsrÀtt. Tredimensionell fastighetsbildning kan Àven tillÀmpas. DÄ  uppkommer en total ÀganderÀtt istÀllet för ett partiellt iansprÄktagande av mark, som de tidigare nÀmnda rÀttigheterna ger. Vi har ocksÄ intervjuat representanter pÄ fem kommuner i StockholmomrÄdet, tre ledningsÀgande bolag samt LantmÀterimyndigheten (LM) i Stockholm.

LÀs- och skrivsvÄrigheter - hur arbetar pedagogerna, utefter vad teorierna sÀger eller pÄ egen hand efter egna erfarenheter och tankar?

Syftet med vÄr undersökning var att ta reda pÄ hur pedagogerna arbetar med dyslexi. Vi ville ta reda pÄ om pedagogerna arbetar utefter vad teorierna och styrdokumenten sÀger eller om de arbetar pÄ egen hand efter egna erfarenheter och teorier. För att ta reda pÄ detta valde vi att göra bÄde personliga och mailintervjuer med bÄde lÀrare och specialpedagoger. VÄra resultat visade att de flesta arbetar efter teorierna och styrdokumenten. Alla vÄra respondenter anvÀnder sig av de hjÀlpmedel och ÄtgÀrder som finns att tillgÄ.

Kommunikation och smÀrta ur sjuksköterskans perspektiv: en litteraturstudie

Bakgrund. OmvÄrdnadsarbetet handlar om kommunikation och bemötande. Kommunikation innehÄller sÄ mycket mer Àn bara de ord som sÀgs. I relationen mellan sjuksköterska och patient Àr ord och kroppssprÄk integrerat. SmÀrta Àr ett komplicerat fenomen och ingen annan Àn den drabbade vet hur smÀrtan kÀnns.

TillÀmpning av högpresterande isolering : PIR-isolering - ett effektivt isoleringsmaterial

Högpresterande isolering Àr en typ av material som finns tillgÀngligt men inte anvÀnds pÄ den svenska marknaden i den utstrÀckning som de bör göra. I denna rapport kommer det högpresterande isoleringsmaterialet PIR att ligga i fokus och det jÀmförs frÀmst med det traditionella isoleringsmaterialet cellplast men paralleller dras Àven till mineralullen.PIR- isoleringen har 40 % bÀttre vÀrmekonduktivitet Àn cellplasten och detta innebÀr att materialet har bÀttre isoleringsförmÄga som bidrar till tunnare konstruktioner. Isoleringen Àr dÀrför idealiskt att anvÀnda för passiv-, lÄgenergi och nollenergihus. En annan egenskap som utmÀrker PIR- isoleringen Àr dess brandegenskaper som uppfyller en högre brandklass Àn cellplasten, trots att det Àr ett plastmaterial.PIR- isoleringen Àr ett dyrare material, dock sparas pengar in redan vid produktion dÄ fukt- och vindskydd kan uteslutas i en konstruktion. Om högre energikrav ska uppfyllas kan pengar Àven sparas in pÄ sikt genom lÀgre energikostnader..

Islam i skolan : Hur ser gymnasieelever pÄ islam?

Den kristna kyrkan i vÀst befinner sig i en brytningstid. FrÄn att ha haft en sjÀlvklar plats och röst i samhÀllet förlorar man mer och mer mark i ett postmodernt samhÀlle. Ideologen Stuart Murray analyserar detta skifte inom den neoanabaptistiska tankeströmningen, och detta arbete syftar till att studera hans tankar i ljuset av annan forskning. Ett urval av Murrays kyrkohistoriska, ecklesiologiska och missiologiska böcker har lÀsts och jÀmförts med andra författares texter. De tematiska omrÄden som studerats Àr frÀmst begreppen kristendom, efterkristendom och den vÀstliga kyrkans ecklesiologiska och missiologiska utmaningar.Kristendomstiden prÀglar Europas kristenhet pÄ mÄnga plan.

Att alliera sig med ungdomar i psykoterapeutisk behandling

Motivation till terapeutisk behandling ökar förutsÀttningarna fören god terapeutisk allians. Vid terapeutisk behandling med ungaklienter finns risken att motivationen Àr lÄg. En anledning Àr attdet i mÄnga fall Àr nÄgon annan Àn den unga klienten sjÀlv somkontaktar terapeuten. En kvalitativ studie med intervjuer utfördesför att undersöka hur terapeuter motiverar unga klienter tillterapeutisk behandling samt hur de upplever en terapeutisk alliansmed en ung klient. I undersökningen deltog 10  kvinnor och 2 mÀn.Resultatet visar att den unga klientens eget initiativ tillterapeutisk behandling, förÀldrarnas stöd, terapeutens egenskaper,klientens egenskaper samt klientens och terapeutens gemensamma mÄlÀr betydelsefulla faktorer för motivationsarbete.

Kvalificerad sexuell handling : med samlag som jÀmförelsenorm

Brottet vÄldtÀkt bestÄr i att nÄgon genom tvÄng eller utnyttjande företar en sexuell handling. Alla sexuella handlingar utgör dock inte vÄldtÀkt, utan handlingen mÄste vara av en viss allvarlighetsgrad. De sexuella handlingar som faller under bestÀmmelsen om vÄldtÀkt benÀmns ibland kvalificerade. Andra sexuella handlingar, som exempelvis de som rubriceras som sexuellt tvÄng, kallas sÄledes icke kvalificerade. En sexuell handling Àr kvalificerad om den med hÀnsyn till krÀnkningens allvar Àr jÀmförlig med samlag.

Naturligt lÀrande

Syftet med vÄr studie var att ta reda pÄ vad det Àr som gör att förÀldrar vÀljer att placera sina barn pÄ en uteförskola och vad det Àr som gör att pedagoger vÀljer att ha en uteförskola som arbetsplats. Vi frÄgar oss ocksÄ om de Àr nöjda med verksamheten och om den uppfyller deras förvÀntningar. Som metod valde vi att anvÀnda oss av intervjuer bÄde med förÀldrar och med pedagoger. Vi intervjuade sex pedagoger frÄn olika förskolor och sammanlagt Ätta förÀldrar. Vi menade att intervju var den lÀmpligaste metoden för att fÄ fram de olika tankar som vÄr undersökningsgrupp hade.

Ett liv mellan tvÄ vÀrldar : En kvalitativ studie om fyra kurdiska flickors integrastion i Sverige

Det övergripande syftet med uppsatsen har varit att ge en blid av hur kurdiska invandrarflickor skapar en identitet i samband att de vÀxer upp i en annan kultur Àn deras förÀldrar gjort. Fokus riktas dÀrmed mot tvÄ delsyften: dels de begrÀnsningar och möjligheter att integreras i det svenska samhÀllet som flickorna har, dels vilken inverkan den dubbla kulturtillhörigheten har pÄ deras identitetsskapande. Studien var kvalitativ och hade en hermeneutisk ansats. Det empiriska materialet byggdes pÄ halvstrukturerade intervjuer med fyra kurdiska flickor som gÄr i Ärskurs nio i Fittjaskolan i Botkyrka kommun. Analysen har utförts utifrÄn tidigare forskning samt tvÄ teoretiska perspektiv: integrationsteori och identitetsteori.

FrÄn plats till plats : informationskoncept för kommunikation och tjÀnster i Stockholm

Informationskoncept om kommunikation och tjÀnster för Stockholm Stadsom skall kunna tas i bruk Är 2010, Äret dÄ Stockholm har som mÄl att varavÀrldens tillgÀngligaste stad. Konceptet bestÄr av "huvudstationer" vid vilkaman kan genom att peka pÄ en dataskÀrm fÄr information om hur man tarsig frÄn en plats till en annan. Stationerna Àr placerade pÄ frekvent besöktaplatser i staden, sÄ som tunnelbanestationer, torg, gallerior, parker mm. PÄplatser dÀr det inte rör sig folk i samma utstrÀckning finns det #mellanstationer#med karta och info om nÀrliggande kommunikationer. För att hittatill respektive #huvudstation# finns Àven markeringar i marken i form av enpil av metall och glas ur vilken det strÄlar ljus.

Larynxmasken som hjÀlpmedel för ambulanssjuksköterskan vid omvÄrdnaden av patienten med luftvÀgs- och andningsproblematik : en litteraturöversikt

Studiens syfte var att undersöka hur olika trÀdgÄrdsrelaterade program inom kriminalvÄrd kan vara utformade och hur dessa program pÄverkar de intagna. Studien Àr designad som en litteraturstudie kompletterad med intervjuer och erfarenhetsberÀttelser frÄn intagna och personal pÄ fÀngelser. I resultatet framkom att trÀdgÄrdsterapi och trÀdgÄrdsrelaterade aktiviteter inom kriminalvÄrd kan vara utformade i rehabiliterande syfte, som yrkes- eller utbildningsinriktade program, arbete eller som alternativ till annan sysselsÀttning. Erfarenheter frÄn personal och intagna samt forskning visar i denna studie att trÀdgÄrdsterapi och trÀdgÄrdsrelaterade aktiviteter inom kriminalvÄrd kan gynna de intagna. HÀlsoeffekter som framkom var bland annat bÀttre samarbetsförmÄga, ökad socialisering och minskad stress.

TFT och EFT som terapeutiska metoder vid traumabehandling

TFT (Thought Field Therapy) och EFT (Emotional Freedom Techniques) Àr tvÄ energipsykologiska metoder som anvÀnts vid Ängestproblematik. Energipsykologi Àr ett samlingsnamn för metoder med influenser frÄn bland annat traditionell kinesisk medicin. TFT och EFT har diskuterats som ett komplement till vedertagen behandling vid traumatisering. Föreliggande uppsats syftade till att undersöka omrÄdet energipsykologi och belysa TFT och EFT för traumabehandling. Datainsamling genomfördes i tvÄ steg genom en litteratur- och intervjustudie, som jÀmfördes med varandra.

HÀlsa & HÀlsoundervisning : En studie om elevers och lÀrares uppfattningar om undervisningeni hÀlsa

Syftet med denna uppsats Àr att ta reda vad begreppet hÀlsa innebÀr för lÀrare och elever. Undersökningen vill Àven titta pÄ hur undervisningen i hÀlsa bedrivs och om den stÀmmer överens med det lÀrarna anser sig ge. Slutligen görs en jÀmförelse mellan lÀrarnas syn pÄ undervisning mot hur den förhÄller sig till lÀroplanens riktlinjer. För att svara pÄ det fick elever besvara en enkÀt och lÀrare fick vara med pÄ en intervju. EnkÀterna och intervjuerna bestod av frÄgor som berörde hÀlsa ifrÄn vad lÀroplanen framför om hÀlsa och kunskap i Idrott och hÀlsa.

Barns tankar om trÀd : ett pedagogiskt material om trÀd för barn i förskolan

Ett pedagogiskt material om trÀd i vÄr nÀrmiljö har tillverkats och testats i en barngrupp med 22 barn och tre pedagoger. Studiens syfte var att söka svar pÄ förskolebarns tankar om trÀd som fenomen, bÄde före och efter att materialet testats och om deras tankar eventuellt förÀndrades. Pedagogernas syn pÄ materialets anvÀndbarhet inom förskolan har varit en del i utvÀrderingen kring materialets anvÀndbarhet.  Intervjuer med bÄde barn och pedagoger har genomförts. För att ta del av deras olika tankar har studien haft en fenomenografisk ansats.

<- FöregÄende sida 60 NÀsta sida ->