Sök:

Sökresultat:

5502 Uppsatser om I en annan del av Köping - Sida 23 av 367

Obotligt cancersjuka patienters tankar om att vilja avsluta sitt liv i förtid : En litteraturstudie

BakgrundGlobaliseringens effekter har lett till att mÄnga samhÀllen idag Àr mÄngkulturella. Detta stÀller högre krav pÄ sjuksköterskor dÄ de mÄste kunna bemöta de mÄnga och olika kulturer som finns. För att göra detta behövs kulturell medvetenhet samt kompetens hos sjuksköterskor. Transkulturell omvÄrdnadsteori Àr en förutsÀttning för att kunna tillfredstÀlla de patienter som sjuksköterskor möter inom hÀlso- och sjukvÄrdenSyfteSyftet med studien Àr att utifrÄn sjuksköterskors upplevelser identifiera de faktorer som pÄverkar vÄrdrelationen nÀr patienten och anhöriga har annan kulturell bakgrund.MetodStudien kommer att vara en litteraturstudie. InnehÄllet kommer inkludera kvalitativa samt kvantitativa vetenskapliga artiklar och litteratur.ResultatSjuksköterskor upplever att det största hindret för att skapa en god vÄrdrelation Àr sprÄkbarriÀrer samt kommunikationsproblematik.

KrÀnkningar pÄ nÀtet : ny norm pÄ internet?

Syftet med studien var att undersöka ungdomars uppfattning av hur krÀnkningar i sociala medier kan se ut samt att studera om det finns nÄgot som sÀrskiljer det frÄn krÀnkningar som sker öga mot öga. Eftersom den tekniska utvecklingen skapar förÀndrade förutsÀttningar för det sociala samspelet gör det att personer som arbetar med att förebygga krÀnkningar och mobbning stÀlls inför nya utmaningar. DÀrför Àr studien Àven inriktad pÄ hur skolan kan arbeta med dessa krÀnkningar. Enligt en rapport frÄn BRIS ?Barnens RÀtt I SamhÀllet? fÄr de in fler och fler samtal varje Är som handlar om mobbning och annan krÀnkande behandling.

Den pedagogiska mÄltiden- PÄ gott och ont : En kvalitativ studie av lÀrare och annan pedagogisk personals syn pÄ mÄltiden som ett pedagogiskt verktyg för elever pÄ högstadiet

I Sverige serveras sedan 1946 gratis skolmat till alla elever pÄ grundskolan, och frÄn 2011 Àr det lag pÄ att skolmaten som serveras Àven ska vara nÀringsriktig. SkolmÄltiderna ses som ett lÀrtillfÀlle och kallas pedagogisk mÄltid. Studiens syfte var att belysa hur lÀrare och annan pedagogisk personal som arbetar pÄ högstadieskolor och Àter lunch tillsammans med eleverna utnyttjar mÄltiden som ett pedagogiskt verktyg. Kvalitativ studie i form av ett frÄgeformulÀr med öppna svarsalternativ anvÀndes. Inslag av kvantitativa metoder finns i studien utifrÄn informanternas bakgrundsfakta.

Skydd av intellektuell egendom

Stöld av intellektuell egendom har blivit erkÀnt som ett stort framtrÀdande problem (Stephenson, 2005). Oftast tror man att utomstÄende tar sig in i företagens system och kommer Ät kÀnslig information, men undersökningar visar att insiders Àr Ànnu större hot, i form av stölder, förlust och lÀckage av företagets intellektuella egendom (Swartz, 2007).Intellektuell egendom kan i stora drag förekomma i tre olika former: idé, dokument och produkt. UtgÄr man frÄn innovationsprocessen sÄ börjar det oftast med en idé. Vid idéstadiet Àr det viktigt för företaget att ha incitament som uppmuntran till de anstÀllda att föda nya idéer till produkter eller tjÀnster, men ocksÄ ha en strategi för att upptÀcka och identifiera de omedvetna idéer som finns hos personalen. En annan viktig del i arbetet, Àr att hantera och skydda idéerna, sÄ de kommer in i utveckling och produktion, utan att konkurrenterna fÄr tag pÄ dem.

Geronimo eller Goyathlay? : Hur en apacheindian presenteras i sin sja?lvbiografi samt i annan litteratur.

Denna studie a?r en analys av Geronimos sja?lvbiografi samt annan litteratur ro?rande honom och apacheindianerna. Syftet a?r att underso?ka apacheindianens sja?lvbild och klargo?ra eventuell pa?verkan av den amerikanska kulturen efter kolonisationen och krigen. Vidare underso?ks hur da?tidens nybyggare uppfattade Geronimo och apacherna fo?r att fo?rsta? ba?da parters handlande.

Mobil IntensivvÄrds Grupp och tidig identifikation av patienter med svikt i vitala funktioner pÄ sjukhus

Bakgrund: DödshjÀlp eller eutanasi innebÀr att ÄtgÀrder vidtas för att skapa en sÄ lÀtt ochfridfull död som möjligt. NederlÀnderna, Luxemburg och vissa stater i USA har en lag somtillÄter dödshjÀlp, dock Àr dödshjÀlp fortfarande olagligt i de flesta delarna av vÀrlden. Antaletstudier kring sjuksköterskors attityder kring dödshjÀlp Àr fÄ. Den tidigare forskning som finnspÄvisar att attityderna kring dödshjÀlp Àr mycket delade. Olika studier visa mycket olikaresultat beroende pÄ vart studien görs och vilka sjuksköterskor som deltar.Syfte: Syftet med denna litteraturöversikt Àr att belysa bakomliggande faktorer kringsjuksköterskors attityder till dödshjÀlp.Metod: En litteraturöversikt har anvÀnts i denna studie utifrÄn Friberg (2008) föreskrifter.

Vad hÀnder med slammet i VÀstra Götaland? -Hur sluthanteras slam frÄn avloppsreningsverk idag och hur kommer det att se ut i framtiden?

De idag mest anvÀnda alternativen för sluthantering av slam Àr deponering, spridning pÄ jordbruksmark, och olika former av annan anvÀndning som markbyggnad och jordtillverkning. Mycket hÀnder idag inom ?slamhanteringsomrÄdet? och till följd av nya lagar och mÄl kommer de tillgÀngliga alternativen för sluthantering se annorlunda uti framtiden. För att kunna föra en diskussion om hur sluthanteringen kommer att se ut i framtiden behövs dels en överblick över vad som kommer att gÀlla i framtiden, dels en överblick över hur hanteringen ser ut idag. Syftet Àr att kartlÀgga sluthanteringen av slam frÄn avloppsreningsverken idag, att ge en sammanfattning av mÄl och regleringar, samt diskutera hur sluthanteringen av slam kan tÀnkas se ut i framtiden.

Kristendomens och kyrkans roll förr och nu i en liten mellansvensk by

Syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur förskollÀrares syn pÄ lÀrande i mÄngkulturella förskolor kan ta sig uttryck, samt att fÄ en tydligare bild gÀllande vilka hinder respektive möjligheter förskollÀrareupplever i detta arbete. Med hjÀlp av totalt sju kvalitativa intervjuer - sex intervjuer med förskollÀrare och en med en förskolechef - har vi fÄtt en klarare bild över hur förskollÀrare ser pÄ arbete med lÀrande i en mÄngkulturell förskola.Resultatet av studien visar att flertalet förskollÀrare arbetar med lÀrande hos barn med annan kulturell bakgrund pÄ ett likartat sÀtt. De lÀgger dock en stor tyngd pÄ sprÄket och barns sprÄkutveckling. Likformigheten anges bero pÄ brist pÄ tid och resurser. Men vÄr tolkning Àr Àven att det finns en stor osÀkerhet hos förskollÀrarna gÀllande hur arbete i en mÄngkulturell förskola kan bedrivas.

MÄngkulturalitet i förskolan : En undersökning om förskollÀrares syn pÄ lÀrande och mÄngkulturalitet

Syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur förskollÀrares syn pÄ lÀrande i mÄngkulturella förskolor kan ta sig uttryck, samt att fÄ en tydligare bild gÀllande vilka hinder respektive möjligheter förskollÀrareupplever i detta arbete. Med hjÀlp av totalt sju kvalitativa intervjuer - sex intervjuer med förskollÀrare och en med en förskolechef - har vi fÄtt en klarare bild över hur förskollÀrare ser pÄ arbete med lÀrande i en mÄngkulturell förskola.Resultatet av studien visar att flertalet förskollÀrare arbetar med lÀrande hos barn med annan kulturell bakgrund pÄ ett likartat sÀtt. De lÀgger dock en stor tyngd pÄ sprÄket och barns sprÄkutveckling. Likformigheten anges bero pÄ brist pÄ tid och resurser. Men vÄr tolkning Àr Àven att det finns en stor osÀkerhet hos förskollÀrarna gÀllande hur arbete i en mÄngkulturell förskola kan bedrivas.

Kunskap och lÀrande bland barn - En jÀmförelse mellan Montessoripedagogers och den traditionella kommunala förskolans pedagogers uppfattningar och kunskap och lÀrande hos barn

Syftet med uppsatsen Àr att utröna om det finns skillnader i hur pedagoger ser pÄ barns kunskap och lÀrande inom en Montessoriförskola och en traditionell kommunal förskola. Tanken Àr dessutom att fÄ kunskap om hur man ska arbeta med barnen och kunna befinna sig pÄ en nivÄ som gör att barnen kan kÀnna sig motiverade att inhÀmta kunskap. För att belysa detta har jag stÀllt följande frÄgor i min uppsats, nÀmligen 1.Hur förhÄller sig förskollÀrarna till lÀrande i Montessoriförskola i jÀmförelse med traditionell kommunal förskola? och 2.Hur förhÄller sig förskollÀrarna till kunskap i Montessoriförskola i jÀmförelse med traditionell kommunal förskola? I min studie har jag gjort fem intervjuer och tvÄ observationer dels pÄ en traditionell kommunal förskola och dels pÄ en Montessoriförskola. Jag genomförde mina intervjuer med fem pedagoger och genomförde en observation pÄ varje förskola.

HĂ€lsorelaterad livskvalitet hos unga kvinnor med cancer

Bakgrund: Populationen av Àldre kommer att öka kraftigt i Sverige. Samtidigt indikerar populationsökningen att antalet sjuka Àldre och behovet av vÄrd och behandling kommer öka. Det Àr dÀrför av vikt att utöka den geriatriska kompetensen i Sverige. Studier avseende sjuksköterskestudenters attityd gentemot geriatrik och Àldre har utförts i Sverige men studier som studerat sjuksköterskestudenters uppfattning av geriatrisk omvÄrdnad Àr fÄ.Syfte: Syftet var att undersöka uppfattningen av geriatrisk omvÄrdnad hos sjuksköterskestudenter i termin 6.Metod: Webbaserad enkÀtstudie med sjuksköterskestudenter i termin 6 vid Blekinge tekniska högskola vÄren 2015. Totalt distribuerades 64 enkÀter ut vilket resulterade i en svarsfrekvens å 59 % (n =38).Resultat: En majoritet 81,6 % (n = 31) av studenterna ansÄg att de erhÄllit god baskunskap i geriatrisk omvÄrdnad under grundutbildningen till sjuksköterska.

GrÀnssnittsanpassning av robotiserad mÀtdatainsamling

Detta projekt Àr utfört vid Novanik AB i Karlstad. Uppgiften bestod av att anpassa ett befintligt mÀtdatainsamlingssystem till ett nyinförskaffat robotsystem. Robotsystemet Àr tÀnkt att kunna ersÀtta ett tidigare anvÀnt system, som bestod av en helt annan typ av robot. Rapporten visar hur roboten har spÀnningsanpassats till det svenska elnÀtet eftersom roboten var inköpt ifrÄn USA och anvÀndes i deras elnÀt. Rapporten visar Àven hur roboten framgÄngsrikt har anpassats sÄ att den kan styras med redan befintlig programvara (som anvÀndes till den Àldre roboten)..

BarnavÄrdslagen 1960

Uppsatsen koncentrerar sig kring debatten och utredningen som föregÄr den lagstiftning som kom att sjösÀttas 1:e januari 1961, BarnavÄrdslagen 1960.Materialet Àr hÀmtat ur facktidskrifter, riksdagstryck samt annan litteratur som tangerat Àmnet.Argument för en förÀndrad lagstiftning framfördes av bÄde den rÄdande majoriteten och oppositionen, men man hade olika motiv till sina respektive stÀllningstaganden och olika lösningar pÄ finansieringarna.Den stora förÀndringen i den nya lagstiftningen var att man samlade allt som rörde barnavÄrd under en och samma lagstiftning. Det blev med 1960 Ärs barnavÄrdslag lÀttare att administrera och arbeta med barnavÄrd och ungdomsskydd..

Skydd av intellektuell egendom

Stöld av intellektuell egendom har blivit erkÀnt som ett stort framtrÀdande problem (Stephenson, 2005). Oftast tror man att utomstÄende tar sig in i företagens system och kommer Ät kÀnslig information, men undersökningar visar att insiders Àr Ànnu större hot, i form av stölder, förlust och lÀckage av företagets intellektuella egendom (Swartz, 2007). Intellektuell egendom kan i stora drag förekomma i tre olika former: idé, dokument och produkt. UtgÄr man frÄn innovationsprocessen sÄ börjar det oftast med en idé. Vid idéstadiet Àr det viktigt för företaget att ha incitament som uppmuntran till de anstÀllda att föda nya idéer till produkter eller tjÀnster, men ocksÄ ha en strategi för att upptÀcka och identifiera de omedvetna idéer som finns hos personalen. En annan viktig del i arbetet, Àr att hantera och skydda idéerna, sÄ de kommer in i utveckling och produktion, utan att konkurrenterna fÄr tag pÄ dem.

Mötet mellan gymnasieelever och den historiska litteraturen

SyfteSyftet med undersökningen Àr att upptÀcka vilken innebörd som ges Ät begreppet likabehandling samt att fÄ fram de uppfattningar som kan finnas i högskolan om likabehandling av studenter med annan etnisk tillhörighet. Dessutom Àr avsikten att försöka beskriva hur dessa uppfattningar kan pÄverka i mötet mellan lÀrare och studenter med annan etnisk bakgrund inom lÀrarutbildningen.TeoriDen fenomenografiska forskningsansatsen med kvalitativa ostrukturerade intervjuer ligger som grund för empirin, med tolkning som instrument. Ett eklektiskt angreppssÀtt har anvÀnts för att försöka förstÄ komplexiteten i forskningsomrÄdet. Det etnologiska perspektivet försöker förstÄ och förklara mÀnniskors tÀnkesÀtt och handlingar medan det etnografiska perspektivet som Àr sprunget ur etnologin, beskriver handlingar och utsagor och hur dessa förÀndras hela tiden och i olika situationer. Socialpsykologins tredje perspektiv, stÀmplingsteorin, anvÀnds som en förklaringsmodell för hur avvikande beteende, utseende och egenskaper anvÀnds för att dela in mÀnniskor i olika fack.

<- FöregÄende sida 23 NÀsta sida ->