Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Hyllplats - Sida 1 av 1

Hyllplacering och egna märkesvaror-en undersökning av EMVs favorisering inom den sydsvenska dagligvarubranschen

Detta är en undersökning om EMVs Hyllplatsandelar i förhållande till LMV. Finns det någon favorisering av EMV eller är det endast ett felaktigt antagande från många författare..

Varumärkesstrategier i kampen om hyllplats -en studie av dryckesmarknaden

Denna magisteruppsats har för avsikt att öka kunskapen kring de varumärkesstrategier som brukas i varumärkesportföljer. Uppsatsen undersöker om varumärkesstrategier är ett fungerande verktyg i den rationaliserings- samt effektiviseringsprocess som råder inom dagligvaruhandeln. Åtta kvalitativa intervjuer har genomförts med dryckesansvariga på ICA, Coop samt Axfoods butiker i Lund och Helsingborg. Vidare har tre dryckesansvariga på centralnivå intervjuats på respektive företag. Undersökningen visade att varumärkesstrategier har en stor betydelse i den eskalerande konkurrensen om Hyllplats.

Linjeutvidgningar av snabbrörliga konsumentvaror

Världen är föränderlig, de ringdansande kannibalerna har flytt från sin öde ö i indiska oceanen till godishyllan i din lokala affär. Författarna till denna studie har analyserat linjeutvidgning inom snabbrörliga konsumentvaror med fokus på den svenska chokladkonfektyrbranschen, där ?kannibalisering? är ett vanligt förekommande fenomen. I butiken är det en ständig kamp för att vi konsumenter ska välja varumärket med stort ?V?.

Specialexponering av sällanköpsvaror : Hur lönsamt är det egentligen?

Denna uppsats kommer att undersöka betydelsen av en specialexponering i en sällanköpshandel. Alla butiker strävar efter att nå lönsamhet, men för att nå lönsamhet krävs att man har en säljande butik. Kraven på förnyelse i butikerna ökat och utgör numer även ett viktigt konkurrensmedel för butiken. Varuplaceringen påverkar i stor utsträckning vad som inhandlas och undersökningar har visat att hela 70-80 procent av alla köpbeslut tas i butik, vilket i sin tur ger stort utrymme för butiken att kunna påverka kunderna. I slutänden kan kundens intryck av butikens skyltning och exponering utgöra skillnaden mellan en säljande och en icke-säljande butik.