Sök:

Sökresultat:

46 Uppsatser om Hydraulik - Sida 2 av 4

Modellering av manövercylindern för Nosstället på JAS39 Gripen

When models are used to describe physical phenomenon during development or modification of a technical system, it is often possible to reduce both the time needed and the overall development cost. With the use of models it is also possible to investigate the potential of the selected solution, without the need for any expensive details and testrigs. In many cases it is also not possible to test all the aspects regarding the functionality that are desired from the system, without using the complete and final product.In this case a model based approach has been used to optimize the different parameters in the new snubbing mechanism for the Nose Landing Gear Retract Actuator on the JAS39 Gripen.During the simulations, upper and lower boundaries were calculated for the length of the spring and the diameter for the restrictor. The governing constraints were given by the requirements for the retraction time during cold conditions and that the amplitude of the alternating loads in the uplock mechanism were brought to an acceptable level.The most promising results from the simulations were then used in a limited number of trials in the hydraulic rig to verify that the configurations comply with the requirements.The final parameters for the snubbing mechanism were chosen to 35±1mm for the spring and 0.4-0.5 mm diameter for the restrictor..

Measurement technique for high speed flywheel

Örebro svets & Hydraulik AB tillverkar lastknektar till Suzuki Garphyttan. På lastknektarna transporteras sedan stora rullar av tråd i stål. Knektarna har visat sig kollapsa efter viss tids användning och behöver därför en förbättrad konstruktion. Höga laster, tuff hantering samt ovarsamma lyft kan vara orsaker till att knektarna kollapsar. Örebro svets är väl införstådda var skadorna uppstår i nuvarande konstruktion och vill därför förstärka denna del och konstruktionen i sin helhet.Kraven på den nya konstruktionen, förutom att vara mer hållbar, är att befintligt mått mellan benen ska följas och att knekten ska vara staplingsbar vid transport till galvanisering.Nuvarande knektar har modellerats i CAD-programmet Pro/ENGINEER för att sedan analyseras med Finita Elementmetoden i beräkningsprogrammet ANSYS för att visa var deformation och spänningar uppstår.

Förbättringsförslag, lastknektar

Örebro svets & Hydraulik AB tillverkar lastknektar till Suzuki Garphyttan. På lastknektarna transporteras sedan stora rullar av tråd i stål. Knektarna har visat sig kollapsa efter viss tids användning och behöver därför en förbättrad konstruktion. Höga laster, tuff hantering samt ovarsamma lyft kan vara orsaker till att knektarna kollapsar. Örebro svets är väl införstådda var skadorna uppstår i nuvarande konstruktion och vill därför förstärka denna del och konstruktionen i sin helhet.Kraven på den nya konstruktionen, förutom att vara mer hållbar, är att befintligt mått mellan benen ska följas och att knekten ska vara staplingsbar vid transport till galvanisering.Nuvarande knektar har modellerats i CAD-programmet Pro/ENGINEER för att sedan analyseras med Finita Elementmetoden i beräkningsprogrammet ANSYS för att visa var deformation och spänningar uppstår.

Tryckfördelning i hydrauliska tätningar

Detta examensarbete har som mål att slutföra konstruktionen av en testrigg för provning hydrauliska tätningar. I riggen ska tryckfördelning över tätning, avstrykare och styrring kunna mätas. Testriggen togs ursprungligen fram på uppdrag av Sealpool, Hydrauto, Parker Hannifin, Volvo CE och IFS för att kunna bestämma livslängden hos hydrauliska tätningar. Det arbete som utförts har bestått av att montera trådar av manganin i ett trådgnistat spår. Sedan har en mätbrygga konstruerats och tillsammans med ett mätprogram i LabVIEW och en lock-in-förstärkare har resultat kunnat nås Syftet med arbetet var i första hand att få fram en fungerande mätmetod.

Fällbar ROPS med tak/FOPS

Detta examensarbete har utförts i samarbete med Svedala Compaction Equipment AB. Examensarbetets primära mål var att reducera höjden på ROPS tillhörande asfaltvält CC 422. En sänkning medför ett friare vägval och billigare transporter. Hittills har vägvalet påverkats av broar, viadukter och andra hinder. Med hjälp av riktlinjer från Svedala Compaction Equipment AB och Fredy Olssons modell för integrerad produktutveckling togs kriterier fram, vilka användes vid bedömning av olika lösningsförslag.

Fällbar ROPS med tak/FOPS

Detta examensarbete har utförts i samarbete med Svedala Compaction Equipment AB. Examensarbetets primära mål var att reducera höjden på ROPS tillhörande asfaltvält CC 422. En sänkning medför ett friare vägval och billigare transporter. Hittills har vägvalet påverkats av broar, viadukter och andra hinder. Med hjälp av riktlinjer från Svedala Compaction Equipment AB och Fredy Olssons modell för integrerad produktutveckling togs kriterier fram, vilka användes vid bedömning av olika lösningsförslag. Utvärderingen resulterade i att två av de tio ursprungliga förslagen gick vidare till nästa steg i produktutvecklingsprocessen - primärkonstruktion. Primärkonstruktionen inleddes med vidareutveckling av de två principförslagen.

Avbördningskapacitet för Traryd kraftverk: en modellstudie vid dimensionerande flöde

Sydkraft Vattenkraft AB owns and operates the Traryd hydropower plant, located in the river Lagan in the southern part of Sweden. The gravity dam is classed according to RIDAS guidelines (Hydropower Industry Dam Safety Guidelines) as a class 1B dam. This means that the dam must discharge a class 1-flow which has a return period of 10 000 years. The inflow into the dam has been calculated in an earlier report to 495 m3/s, with a waterline at an elevation of 126, 3 meters above sea level. The gravity dam has a discharge system with two rectangular weirs, which results in a smaller discharge than the necessary 495 m3/s.

Utformning av fördröjningsdammar, medavseende på rening av dagvatten fråntransport- och lagerhållningsindustri

För att recipienter nedströms inte ska påverkas av dagvatten från industriområdenmed transport och lagerhållning, krävs det rening av föroreningar. Därför har detgjorts en undersökning av hur en dagvattendamm ska utformas för att få en ökadrening. Metoder som används är litteraturstudie och en fallstudie. Fallstudien harutförts för ett planerat industriområde. De frågor som besvarats är vilkaföroreningar som kan tänkas förekomma och hur de renas.

Infiltration av lakvatten från specialceller i bioceller -en effektiv metod för att förhindra spridning av metaller

Deponering är en metod som sedan länge använts för att behandla avfall. Metoden är dock kopplad till en rad miljöpåverkande faktorer, varav produktion av lakvatten är en. I lakvattnet finns bland annat lösta näringsämnen och metaller och dessa kan ge negativ påverkan på ekosystem om de sprids i miljön.Det här examensarbetet syftar till att besvara frågan om metaller i lakvatten kan retarderas genom att lakvattnet från en specialcell infiltreras i en biocell. För att besvara frågeställningen har mätvärden för ett antal kemiska parametrar analyserats på en deponeringsanläggning som ligger i Malmö och bedrivs av SYSAV.Arbetet avser även svara på frågan hur hårt biocellen kan belastas i fråga om Hydraulik. Därför simuleras de förväntade uppehållstiderna av vatten i biocellen vid olika infiltrations-hastighet och porositet.För att ge resultaten tyngd har en litteraturstudie avseende deponering, hydrologi och Hydraulik, lakvatten och metallers mobilitet i mark och vatten gjorts.Resultatet från litteraturstudien visar bland annat att lakvatten produceras genom att nederbörd perkolerar genom avfallet.

Simulering av hydrauliken i Haldex-kopplingen

HLSC (Haldex Limited Slip Coupling) är en koppling för fyrhjulsdrift i personbilar, och för-finas ständigt för att ge en bättre funktion och körupplevelse. Kopplingen använder ett hyd-raultryck för att skapa momentöverföring mellan fram- och bakaxel, och därför är en förståel-se för vad som påverkar detta tryck viktigt för utvecklingen. Skapandet av en simuleringsmo-dell av hela Hydrauliken i kopplingen är ett sätt att förbättra denna förståelse. I detta arbete har HOPSAN använts för att simulera Hydrauliken i HLSC och även den meka-nik som påverkar Hydrauliken. Fokus i arbetet har lagts på noggrannhet, numerisk stabilitet och prestanda.

Oljors tryck-, volym- och temperatursamband: konstruktion av provutrustning PVT-200A för uppmätning av kompressibilitet

Arbetets mål var att påvisa och bestämma densitet-, tryck- och temperatursamband för smörjoljor som används i hydraulsystem. För att kunna genomföra nödvändiga mätningar har en testapparat utvecklats och tillverkats. Denna utrustning mäter volymens variation med tryck och temperatur hos en viss mängd innesluten olja under statiskt tillstånd. Detta arbete är ett led i att bestämma materialdata som beskriver den kemiska kompositionen för en hydraulolja som funktion av tryck och temperatur. Testmetoden bygger på att en kolv skjuts in i ett litet oljefyllt tryckkärl medan både trycket och oljans volymändring registreras.

Aktivt handstativ för cirkuskonstnär

Denna rapport presenterar en utvecklad konceptlösning för ett stativ med katapultfunktion somska användas i cirkusdisciplinen handstans. Stativet är utvecklat för att skicka upp en akrobat,som väger 65 kg, en halv meter ovanför de rörliga stagens maxläge.Den kraft som akrobaten klarar av att hålla emot med och det beteende som krävs vid uppskjutetär framtaget och beräknat med hjälp av det matematiska programverktyget MATLAB.Konstruktionen modelleras i Solid Edge ST2 och hållfastheten beräknas i det modellbaseradefinita elementmetodsprogrammet Ansys Workbench. Pneumatik, Hydraulik, mekatronik ochmekanik undersöks som möjliga alternativ till drivning för katapultfunktionen och utvärderasutifrån den ställda kravspecifikationen.Konceptet som presenteras har en ram av aluminium för att få god hållfasthet och samtidigt enlåg vikt vilket underlättar vid frakt. I ramverket är fyra stycken mekaniska dragfjädrar infästamellan ramens topp och två stycken linjärt lagrade stålstänger. Fjädrarna spänns ned med enelektrisk vinsch, fästs i en snabbkoppling och släpps sedan för att på så sätt skjuta upp akrobateni luften.

Utveckling av hydrauliskt redskapsfäste till hjullastare

Effektivisering går som en röd tråd genom dagens samhälle där allt ska ske snabbare, bättre och billigare. OilQuick AB är ett familjeföretag i Hudiksvall som har specialiserat sig på gränssnittet mellan maskin och redskap. På arbetsplatser där maskinförarna använder sig av ett flertal hydrauliskt drivna redskap kan man spara tid genom att koppla redskap och Hydraulik utan att lämna hytten. Med OilQuicks redskapsfäste slipper föraren lämna hytten vid varje redskapsväxling, dessa moment är tidsödande och sliter på knän och ryggar hos förarna. Hydraulolja är allergiframkallande och spill på händer, kläder och omgivning undviks med OilQuicks redskapsfäste.

Konstruktion av testrigg : Testrigg för provning av brunnslock

Denna rapport beskriver konstruktionsarbetet av en testrigg som ska användas för provning av brunnslock. Arbetet är utfört åt Brunnspecialisten Sverige AB som säljer egenutvecklade brunnslock tillverkade av glasfiberarmerad plast. Dessa brunnslock ska godkännas enligt europeiska standarder och måste då bland annat genomgå belastningsprov.Anledningen till arbetet och att testriggen behövs är att de tidigare standarderna har blivit reviderade och därmed har provningarna blivit mer avancerade och ett automatiserat system kommer att krävas då det i vissa av fallen handlar om högcykelutmattning.Arbetet har utgått från den standard som reglerar provning av brunnslock. Detta ledde till en konceptstudie där olika förslag på utformningen togs fram och utvärderades. Beräkningar gjordes för att dimensionera komponenterna till testriggen för att säkerställa hållfastheten hos denna.

Pendelarmsstopp för CV 90

Under vintern 2004/2005 utförde Daniel Eriksson och Lars Jonsson detta examensarbete vid Land Systems Hägglunds (LSH) i Örnsköldsvik. LSH tillverkar markgående militära fordon, till exempel Stridsfordon 90. CV90 har två band, vardera med nio hjul. Hjulet längst fram drivs av motorn och det längst bak sträcker, med Hydraulik, bandet till rätt nivå. De övriga sju hjulen sitter fästa i fordonskroppen via pendlande armar.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->