Sök:

Sökresultat:

266 Uppsatser om Humor - Sida 2 av 18

Ett skratt är den kortaste vägen mellan två människor : Betydelsen av humor i omvårdnaden

Bakgrund: Humor har länge ansetts som något välgörande och har under de senaste decennierna blivit ett ämne som det forskas allt mer om, trots detta förefaller det inte finnas nog med evidens för att implementera Humor som ett verktyg inom dagens sjukvård trots de hälsofrämjande egenskaper Humor anses besitta.Syfte: Syftet med examensarbetet är att belysa Humorns betydelse inom omvårdnaden.Metod: En litteraturstudie där materialet från tio kvalitativa studier analyserades.Resultat: Resultatet presenteras i form av fem teman: Humor förmedlar budskap, Humor bygger goda relationer, Humor som terapeutisk lek, Humor som ett verktyg för att uppehålla rollen som den goda patienten samt när Humor inte givit önskat resultat. Resultatet visar att Humor är ett effektivt instrument för att stärka och skapa sociala relationer samt att Humor har en hälsofrämjande verkan, men även att Humor måste användas med tillförsikt då om det används fel även kan skada en social relation.Klinisk betydelse: Humor är ett bra instrument för att stärka patient-sjuksköterskerelationen och för att främja god hälsa i omvårdnaden. Det finns behov av mer forskning på ämnet Humor för att stärka dess evidens som ett användbart instrument.Slutsats: Humor är användbart för både patienter och sjuksköterskor som kan brukas i många syften inom omvårdnaden..

Humor i vårdrelationen: Hur gör jag?

Humor som en hälsofaktor har varit känd sedan antiken och dess välgörande effekter både fysiska och psykologiska är numera välkända. Att använda sig av Humor i vårdrelationen och i arbetslaget är positivt men det är inte alltid helt lätt att göra det. Trots detta finns det inga riktlinjer om Humor eller metoder om hur den kan användas. Hur upplevs Humor av patienter och vårdpersonal och vilka funktioner har Humor? Vilka metoder använder sig vårdpersonal av för att medvetet använda Humor i vårdarbetet? Syftet är att beskriva upplevelsen av Humor, dess funktioner och metoder som kan omsättas i det praktiska vårdarbetet.

Betydelsen av Humor som kommunikationsmedel i omvårdnad : Litteraturstudie

Syfte: Syftet med föreliggande litteraturstudie var att belysa betydelsen av Humor som kommunikationsmedel mellan patient och sjuksköterska i omvårdnad, samt inom personalgrupp. Metod: Studien genomfördes som en litteraturstudie, där relevanta artiklar söktes i databaserna Cinahl, PubMed och PsychInfo. Även sökmotorn Elin@Dalarna samt tidskriften Vård i Norden användes. Femton vetenskapliga artiklar, både kvalitativa och kvantitativa granskades och analyserades. Resultat: Resultatet av analysen visade två övergripande teman som handlade om Humor som en copingstrategi och Humor som relationsskapande.

Humorns betydelse i omvårdnaden

Bakgrund: Humor är ett ämne som länge har uppmärksammats inom vården. Sjuksköterskor använder Humor för att bryta isen och skapa en trygghet för patienter medan patienter använder Humor för att hantera svåra situationer. Syfte: Syftet med litteraturstudien var att beskriva Humor i omvårdnaden från patienters och sjuksköterskors perspektiv. Metod: Resultatet i litteraturstudien baserades på granskning av 9 vetenskapliga artiklar. Artiklarna söktes i databaserna Cinahl, PubMed och PsycINFO.

Sjuk humor : en litteraturstudie om sjuksköterskans möjligheter till och användning av humor i omvårdnadsarbetet

Bakgrunden: Sinne för Humor är individuellt, är en del av personligheten samt kan vara ett viktigt verktyg i omvårdnadsarbetet. Humor kan vara en gratis medicin som rätt anpassad kan ha positiva effekter på patienten som att lindra smärta, ge avslappning och hjälpa patienten att skapa distans till svårigheter. Trots det inbjuder sällan sjuksköterskan till Humor med patienten i omvårdnadsarbetet. Syftet var att beskriva sjuksköterskans möjligheter till och användning av Humor i omvårdnadsarbetet. Metod för fördjupningsarbetet var en allmän litteraturstudie baserad på 11 kvalitativa och kvantitativa artiklar.

Humor och skratt i omvårdnad : en del av hälsoprocessen

Humor och skratt genomsyrar livet i sin helhet det är ett sätt för människor att vara tillsammans och förhålla sig till varandra. Med hjälp av Humor kan vårdgivaren och patienten minska klyftan mellan dem, den kan även bidra till att patienten känner ett förtroende för vårdpersonalen. Humor är också ett hjälpmedel för vårdpersonal att kunna ventilera den stressiga arbetssituation som råder. Syftet med studien är att belysa vårdpersonalens erfarenheter och upplevelser av Humor och skratt i omvårdnadsmöten. Undersökningen genomfördes med hjälp av bandade intervjuer i vilka fyra olika sjuksköterskor och en undersköterska berättade om sina upplevelser och erfarenheter av Humor och skratt i möten med patienter.

Skrattet är den bästa medicinen.

Bakgrund: Sambandet mellan Humor och hälsa har studerats tidigare där skrattet har visat sig ha positiva effekter på vår hälsa, smärta och stress. Detta kan relateras till Humoranvändning inom vården. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur användande av Humor och skratt i omvårdnadsarbetet påverkar patienter, barn som vuxna, och sjuksköterskor positivt samt hur och när sjuksköterskor kan använda sig av Humor i omvårdnaden. Metod: Kandidatuppsatsen är en litteraturstudie där resultatet är baserat på elva vetenskapliga artiklar publicerade mellan 2000-2011. Resultat: Att använda Humor i omvårdnaden påverkar både patienter och sjuksköterskor positivt.

Att skratta åt eländet : En litteraturstudie om att kommunicera med humor i vården

Bakgrund: Kommunikation är bland det viktigaste verktyg en sjuksköterska har. Omvårdnaden av patienten skall vara personcentrerad för att bevara dennes integritet och värdighet. Humor ingår i kommunikationen och genom att använda den rätt, kan relationen och den mellanmänskliga kommunikationen främjas. Syfte: Syftet var att belysa Humor i vårdsituationer som den beskrivs av sjuksköterskor och patienter. Metod: En litteraturstudie baserad på nio kvalitativa studier.

Humors betydelse för sjuksköterske- och patientrelationen i cancervården : En litteraturöversikt

Bakgrund: Humor är ett komplex begrepp som färgas av den subjektiva upplevelsen och är föränderlig över tid. Tidigare forskning visar på att Humor har använts som en copingmekanism för patienter med cancer, för att distansera sig från sin tillvaro och diagnos. Även sjuksköterskor har använt sig av Humor för att skapa relation med patienten. Humor har använts för att hjälpa patienterna att hålla humöret upp genom att skifta deras fokus.Syfte: Syftet med denna litteraturöversikt var att belysa Humor i sjuksköterske- och patientrelationen inom cancervården.Metod: Denna uppsats är en litteraturöversikt där innehållet av sju kvalitativa och tre kvantitativa vetenskapliga artiklar analyserades.Resultat: Tio artiklar analyserades där tre huvudteman framkom: Humor i sjuksköterske- och patientrelationen belyser att en relation mellan parterna bör finnas innan Humor introduceras. Humor som ett omvårdnadsmässigt dilemma belyser när Humor är tillämpbart och när det inte är accepterat.

Humor och skratt i omvårdnad - en del av hälsoprocessen

Humor och skratt genomsyrar livet i sin helhet det är ett sätt för människor att vara tillsammans och förhålla sig till varandra. Med hjälp av Humor kan vårdgivaren och patienten minska klyftan mellan dem, den kan även bidra till att patienten känner ett förtroende för vårdpersonalen. Humor är också ett hjälpmedel för vårdpersonal att kunna ventilera den stressiga arbetssituation som råder. Syftet med studien är att belysa vårdpersonalens erfarenheter och upplevelser av Humor och skratt i omvårdnadsmöten. Undersökningen genomfördes med hjälp av bandade intervjuer i vilka fyra olika sjuksköterskor och en undersköterska berättade om sina upplevelser och erfarenheter av Humor och skratt i möten med patienter.

Humor- ett kortare steg mellan två människor

Humor har i omvårdnaden ingen erkänd roll som förhållningssättoch har sedan länge blivit förbisett. Humorns flerapositiva effekter för relationen mellan sjuksköterska och patientgör att detta är ett ämne som bör uppmärksammas ytterligare.Syftet med litteraturstudien var att belysa sjuksköterskansanvändande av Humor i mötet med patienten för attstärka omvårdnadsrelationen. Studien genomfördes som enlitteraturstudie och är baserad på tio vetenskapliga artiklar.Resultatet visar att Humor är betydelsefullt för att skapa ochunderhålla relationen mellan sjuksköterska och patient samtatt Humorn alltid bör utgå från patientens upplevda situation.När Humor används i omvårdnaden är det viktigt att sjuksköterskanhar i åtanke i vilket syfte Humorn används så att hälsaoch livskvalitet främjas. Fortsatt forskning inom ämnetbör fokusera på att ta fram mer vetenskaplig evidens förHumorns effekt för relationen mellan sjuksköterska och patientoch även forskning på om Humor kan användas merkonkret som omvårdnadsåtgärd behövs..

Humorns betydelse i omvårdnadsrelationen mellan sjuksköterska och patient

Humor är en viktig beståndsdel i människans liv och uppstår ofta spontant utan närmare eftertanke i möten med andra. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva Humorns betydelse i omvårdnadsrelationen mellan sjuksköterska och patient. Studien baserades på internationella vetenskapliga artiklar från år 1996 till år 2003. Kvalitativ innehållsanalys användes för att analysera de 13 utvalda artiklarna. Analysen resulterade i tre kategorier som visade att Humor har stor betydelse som copingstrategi vid försämrad hälsa, underlättar kommunikation och skapandet av relationer.

En balans mellan komedi och tragedi - humor i omvårdnadsarbete

Bakgrund: Humor är ett begrepp som genom historien tilldelats en rad definitioner och ändamålen med Humoranvändning har skiftat under århundraden. Det råder uppfattningar bland både forskare, teoretiker och filosofer om att Humor har positiva effekter på människans psykiska och fysiska hälsa. Syfte: Att belysa Humor som uttrycksmedel i somatisk hälso- och sjukvård hos vuxna samt att ta reda på om Humor har några effekter på patienters välbefinnande. Metod: Examensarbetet är utformat som en litteraturstudie med grund i ett beskrivande metasyntestänk, baserad på elva vetenskapliga artiklar. Under analysen urskildes två teman som fick rubrikerna Humor som uttrycksmedel i omvårdnad och Humor- en faktor för patientens välbefinnande.

Humor - ett hjälpmedel i omvårdnaden : ur sjuksköterskans och patientens perspektiv

Patienter som drabbas av sjukdom eller skada kan vara i behovav stöd och uppmuntran i omvårdnaden. Sjuksköterskans uppgift  är att lindra lidande och främja hälsa där Humor kan vara ett hjälpmedel för både sjuksköterska och patient. Syftet med litteraturstudien var att undersöka Humorns användning inom omvårdnaden ur sjuksköterskans och patientens perspektiv. Litteraturstudiens resultat grundas på tio vetenskapliga artiklar som söktes i olika omvårdnadsdatabaser, kvalitetsgranskades och analyserades. Resultatet visar att Humor är relationsskapande och förbättrar kommunikationen mellan sjuksköterska och patient.

Humor - en dimension av omvårdnad

Operationssjuksköterskan träffar dagligen patientersom ska genomgå någon form av kirurgi. Många patienter upplever rädsla och oroi den perioperativa perioden där operationssjuksköterskan har som uppgift attskapa en tillitsfull relation och vara ett stöd för patienten. Humor har visatsig ha en positiv inverkan på interaktionen mellan patient och vårdare. Syfte: Att sammanställa kunskap om hur patientenoch sjuksköterskan kan uppleva Humor i omvårdnaden och hur Humor kan användassom ett kommunikationsredskap. Metod: Metodenvar litteraturstudie.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->