Humor och skratt i omvårdnad - en del av hälsoprocessen
Humor och skratt genomsyrar livet i sin helhet det är ett sätt för människor
att vara tillsammans och förhålla sig till varandra. Med hjälp av humor kan
vårdgivaren och patienten minska klyftan mellan dem, den kan även bidra till
att patienten känner ett förtroende för vårdpersonalen. Humor är också ett
hjälpmedel för vårdpersonal att kunna ventilera den stressiga arbetssituation
som råder. Syftet med studien är att belysa vårdpersonalens erfarenheter och
upplevelser av humor och skratt i omvårdnadsmöten. Undersökningen genomfördes
med hjälp av bandade intervjuer i vilka fyra olika sjuksköterskor och en
undersköterska berättade om sina upplevelser och erfarenheter av humor och
skratt i möten med patienter. Metoden i sin helhet var kvalitativ med en
hermaneutisk ansats och bearbetning och analys av data genomfördes som en
latent innehållsanalys. Resultatet redovisades i följande tre teman: det gäller
att "fånga" humorn, humor är att dela med andra och humor är helande. I sin
helhet visade studien på att vårdpersonalen har erfarenheter av och upplever
att humor och skratt har en central plats i det dagliga vårdarbetet. Det mest
framträdande i studien var att humor och skratt sågs som nödvändiga och
betydelsefulla delar i kommunikationen mellan vårdare och patienter och
uppfattades som grunder till upplevelser av gemenskap, samhörighet, förståelse
och välbefinnande.