
Sökresultat:
1456 Uppsatser om Humanities and religion - Sida 40 av 98
"Ett plus ett blir mer än två om man samarbetar" : Användarnas perspektiv på biblioteks- och informationsservice i Skåne Nordost
Eight libraries, seven public libraries and one college library, in the northeast of Skåne serve as foundation in a collaboration where students and adult learners are placed in the center of attention. The aim of this Master's thesis in library and information science was to study how the students and adult learners in the northeast of Skåne perceive the library services that are developed with their needs in mind.Our method for this thesis was a quantitative interview study. We aimed to conduct interviews with users at the public libraries within the cooperation and thereby find out whether or not users within the target group were aware of the services that are developed and established within the northeast Skåne collaboration.The results showed that only a few respondents in the key target group did in fact know about certain parts of the library services especially developed for the northeast of Skåne-collaboration. The majority of the key target group also thought that study-related literature and reading rooms were the most important means that the libraries have to offer them in their studies. The northeast of Skåne-collaboration had many ideas concerning library services.
Ett berikande lärande ? Volontärers uppfattningar av sitt lärande i en ideell organisation
Ideella organisationer verkar utan kommersiella vinstintressen och är
icke-offentliga. De spelar en viktig roll i vårt samhälle och får allt mer
utrymme och uppmärksamhet. Som alla andra arbetsplatser utgör de ideella
organisationerna en arena för arbetsplatslärande. Syftet med min studie är att
analysera och beskriva samt få djupare förståelse för arbetsplatslärande i en
ideell organisation. Studien bygger på en empirisk undersökning med kvalitativa
intervjuer av volontärer i en secondhandbutik.
Livskriser : är det ett sätt att finna sin andlighet?
Är Gud är död? Det påstod i alla fall Nietzsche vid förra sekelskiftet. Nu, när vi stigit in ett nytt sekel, och Nietzsche sedan länge är död, kan vi konstatera att för många på jorden är Gud i högsta grad levande. Här i Europa är det ändå tydligt att Gud, är på väg att tyna bort, särskilt i Sverige betyder Gud, religion och traditionella värderingar väldigt lite. Internationella undersökningar visar att vi svenskar är det mest sekulariserade folket i världen.
Livets skola : Religionsundervisningens bidrag till gymnasieungdomars bearbetning av livsfrågor och livstolkning
Denna kvalitativa studie berör religionsundervisningen betydelse för gymnasieungdomars bearbetning av livsfrågor och deras livstolkning. Till grund för empirin ligger intervjuer med sex gymnasieelever samt deras lärare i Religionskunskap B.Religionsundervisningens betydelse för att väcka livsfrågor får stå tillbaka till förmån för andra bidragande faktorer, till exempel mognad, uppväxtförhållanden och ett eget intresse. Livsfrågorna bearbetas framför allt genom religions¬undervisningen då ungdomarna tar del av andras åsikter, både kamraters och olika livsåskådningars, samt att de får uttrycka sig själva och sätta ord på sina tankar. Detta lyfts fram av såväl eleverna som läraren. Eleverna finner inte direkta svar på livsfrågorna genom undervisningen, vilket inte heller är lärarens syfte med undervisningen, men upplever att de får ta del av olika åsikter och flera menar att de kan plocka olika tankar från olika livs¬åskådningar.Religions¬undervisningen ger ett unikt tillfälle till möten med oliktänkande.
?Man vill ju bli berörd?: En studie av sjuksköterskestudenters läsning av skönlitteratur och biografier
This Master?s thesis is connected to an interdisciplinary field between humanities and health care; ?humanistic medicine? or ?humanistic nursing?. The object of the investigation is nursing students? experiences of reading fiction and autobiographies as course literature. In semi-structured interviews a group of students talk about their reading.
Mellan två kulturer: Fem forskare i arkeologi om inställning till vetenskaplig tidskriftspublicering
The main aim in this thesis is to analyse the attitudes of fivearchaeologists at the Department of History, University ofGothenburg, on the subject of scholarly publishing injournals. The investigation has been led by a set of questionsconcerning the motives and conditions for submitting articlesto scholarly journals.The primary way of collecting emprical data is based onsemistructured qualitative interviews. To get a broaderpicture, the publishing patterns of the archaeologists at theDepartment of History were mapped using the databaseGöteborgs universitets publikationer (GUP). A documentstudy was also conducted.The analysis uses Björk & Holmström?s The net value ofsubmission model to highlight which factors are assumed toinfluence an author when submitting to a scientific journal.This model is reduced and developed to six aspects whichmore or less effect the decision making of the author whenpublishing an article in a scientific journal.
Den teoretiska Buddhismen : en läromedelsanalys
I min uppsats har jag försökt visa två sidor av buddhismen; den teoretiska och den praktiska. Jag började med att skissera fram den allmängiltiga bilden av Buddha som av många, inklusive mig själv, ses som buddhismens förgrundsgestalt. Sedan analyserade jag den litteratur från gymnasiet som används i det praktiska arbetet i religionskunskap och drog snäva linjer som hela tiden utgick ifrån mina grundfrågor; hur förmedlas bilden av den historiska Buddha och hur tar man upp kvinnan i religionen. Jag kom fram till att buddhismen i böckerna ägnas väldigt lite utrymme, oftast inte mer än 30 sidor ? och att bilden av Siddharta och dennes väg till upplysning många gånger var förenklad (exempelvis i Börje Rings Religion och sammanhang.) Bilden av kvinnan förmedlades även den sparsamt, och de gånger den gick att finna kändes den stressig och kompakt, exempelvis i Religion A av Elm & Thulin där nunnor i förbigående nämns ett fåtal gånger, och detta i samma andemening som munkarna.
PARS PRO TOTO? Tillgång till Internet som en del av tillgängligheten på sex folkbibliotek
Internet access has been a part of the range in public libraries for approximately a decade. The Swedish municipals, in charge of the public libraries, and the libraries themselves, have a great deal of saying in how they should be run, what to offer the public, how many hours they have to stay open etcetera. The Library law is very vague on many things, including public Internet access. Even though Sweden is ranked as first runner up worldwide when it comes to Internet penetration among the population (Internet World Stats 2007), approximately twenty percent in the 16-74 age group does not have Internet access at home, at work or at school (SCB 2006a). In this master thesis we try to determine, through personal interviews, how six of those in charge feel about Internet at their libraries, all located in medium-sized municipals (20 000 ? 40 000 inhabitants), why they have chosen the rules and regulations they have and their thoughts about what they consider to be the most important assignment of public libraries.
Simning, kultur och religion : En studie om tjejer som inte kan/vill delta på simlektioner p.g.a. kulturella/religiösa skäl
SyfteSyftet med denna undersökning är att ta reda på hur lärare inom idrott och hälsa går till väga för att kunna undervisa flickor som inte kan/vill delta på simlektioner, p.g.a. religiösa/kulturella skäl.Frågeställningar:Hur hanterar idrottslärare problematiken som uppstår med elever som inte kan/vill delta på simundervisningen?Hur ser elever som inte kan/vill delta på simundervisningen på denna problematik?MetodDen metod som tillämpats i denna undersökning har varit den kvalitativa intervjun, denna metod valdes p.g.a. att den ger utrymme för diskussion samt reflektion. Vid tillämpandet av den kvalitativa intervjun så är frågorna som ställs vägledande för diskussionen och inte hämmande för utveckling av tankar och tycken.
"Förlåt dem Fader, för de vet icke vad de gör" : En religionspsykologisk studie av sista uttalanden på Texas Death Row
The United States is one of few Western nations that administers capital punishment to their condemned criminals. Texas has executed the most inmates of any state in the U.S. This prompted questions about the psychological characteristics of death row inmates. The purpose of this essay is to widen the perspective on inmates serving capital sentences by analyzing their final statements. The focus of this essay was centered on acute anxiety of death among inmates, visible in their final statements, as a result of an accelerated process of dying.
Elevers attityd till religionsämnet
Under vår utbildning på lärarhögskolan i Malmö med inriktning mot religionsämnet, har vi ofta stött på elever som upplever religion som ett mindre roligt och lågprioriterat ämne. Elever är inte medvetna om varför de behöver läsa religionskunskap i skolan, och intresset finns heller inte där. Vi har båda två spenderat vår verksamhetsförlagda tid på skolor där ?svenska ungdomar? varit märkbart dominerande, där har vi även fått känslan att elevers relation till andra religioner än kristendomen känns obetydlig. De kan inte relatera till dessa på samma sätt som exempelvis elever på en mångkulturell skola där elever varje dag måste samverka vilken religion de än må ha, kan göra.
Sjuksköterskekallet nu och då
The aim of this study was to describe how retired nurses, educated in Uppsala, and students at Uppsala University's nursing program experience the importance of vocation in education and career choice. None of the participants had experienced vocation as a reason for choosing nursing as a career. The main reason was instead a desire to work with people. They also expressed that it was a profession like any other. The retired nurses said that the education was something of an up-bringing with religious elements.
Sex, shopping och singlar - Vad måste en bra chick lit innehålla?
Uppsatsen Ett ämne i tiden? - En studie över hur ämnet biblisk historia och katekes utvecklades tillatt bli ämnet religionskunskap, har syftet att undersöka hur sekulariseringsprocessen samt depedagogiska tanketraditionerna har påverkat religionsämnets kursplaner och mål.För att uppnå syftet har följande fråga besvarats:Hur har ämnet biblisk historia och katekes förändrats och utvecklats från 1842 till 1994?Metoden som använts är en deskriptiv litteraturstudie. Litteratur som använts är bland annatAlgotsson Från katekes till religionsfrihet - Debatten om religionsundervisning i skolan under 1900-talet, Almén, Furenhed, Hartman och Skogar Livstolkning och värdegrund- Att undervisa omreligion, livsfrågor och etik, Forsell, Svedberg och Zaar Boken om pedagogerna samt GustafssonTro, samfund och samhälle. Sociologiska perspektiv.Resultatet av min undersökning visar att religionsämnet har anpassats och formats i takt med tiden.Från att på 1800-talet endast innehålla den evangelisk-lutherska läran har religionsämnet kommit attomfatta en stor del som berör religion och livsåskådning. Den röda tråden i undervisnings ochläroplaner har varit etik.
Grundskollärare i SO : Att utbildas, anställas och undervisa som lärare i SO på grundskolans senare år
Syftet med arbetet är tredelat. Inledningsvis är syftet att ta reda på hur SO-lärare för grund¬skolans senare år utbildas. Andra delen gäller hur rektorer resonerar kring anställningen av SO-lärare. Tredje och sista biten är att se hur lärare bedriver SO-undervisning.För att få svar på mina funderingar har jag använt mig av litteratur som bland annat studerar lärares utbildningsnivå och ämnen jämfört med vilken nivå och vilka ämnen de undervisar i. Andra rapporter studerar hur undervisningen går till och om undervisningen är integrerad eller inte.
Religionsundervisning på gymnasiet : En undersökning om hur niondeklassare i Kalmar vill ha det.
Syftet med vår undersökning är att se hur elever i nian vill att deras kommande religionsundervisning på gymnasiet ska se ut, samt undersöka om det skiljer sig något mellan killar och tjejer. Vi besvarar våra frågeställningar genom att dela ut enkäter och intervjua elever i Kalmar. Resultaten vi får fram i vår undersökning är bland annat att tjejer är mer intresserade av religion än killarna, eleverna vill diskutera och påverka sin egen undervisning samt vill läsa om annat än de fem världsreligionerna..