
Sökresultat:
8716 Uppsatser om Human service-organisationer. - Sida 52 av 582
Kunskapskonsensus : en studie av aktörsgemenskapens semantiska barriärer kring tolkning av data genom teknologiska medium i offentlig sektor
I denna uppsats presenterar vi en ny infallsvinkel på hur datatolkning i moderna organisationer bör hanteras, såväl praktiskt som teoretiskt. Studien genomfördes med ett kvalitativt och abduktivt tillvägagångssätt byggt på grounded theory med deltagande observationer och intervjuer med aktörer inom organisationen. Vårt teoretiska ramverk är byggt utifrån Carliles (2002) teorier om semantiska barriärer och påbyggda genom Iveroths (2011) tidigare forskning utifrån common meaning. Således är vårt teoretiska ramverk lämpligt för att tolka hur barriärer som hindrar en synkron datatolkning mellan olika aktörer i organisationer belysts i tidigare litteratur, hur dessa barriärer kan överbryggas samt olika synsätt på kunskapen som ett regelrätt mått.Avsaknad av kunskapskonsensus i organisationer grundar sig i semantiska barriärer för datatolkningen som måste överbryggas med sociala interaktioner. Organisationer går mot kunskapskonsensus genom att utifrån datakällan arbeta med ? i) teknologiskt medierade trading zones men även ii) socialt dimensionerade överbryggningsaktiviteter med målet att skapa kunskapskonsensus mellan och inom aktörsgemenskapen..
En manualapplikation : Utvecklingen av en mobilapplikation
iProspect is a global digital marketing agency and work primarily with search marketing. They were the first search engine marketing agency in the world when the company started up 1996 in Boston, Massachusetts, and the first in Sweden to offer services in search marketing after establishing themselves on the Swedish market the following year. iProspect can be found in the södermalm office in south central Stockholm. They are a comprehensive agency within search and offer everything from search engine optimization and sponsored links to advertising on social media. They?re goal is to lead developments in search marketing and to keep ahead of competition.
Kunskapsöverföring och kunskapsbevaring i offentliga organisationer
Denna studie syftar till att belysa hur offentliga organisationer arbetar kring kunskapsbevaring och kunskapsöverföring. Vi har undersökt hur fem offentliga organisationer med olika organisationsstrukturer arbetar med att bevara kunskap inom organisationen, samt hur de överför kunskap mellan medarbetare och till nyanställda. Studien har samlat in det empiriska resultatet med semistrukturerade intervjuer. I analysen diskuteras det empiriska resultatet med ämnen som epistemologiska perspektiv inom knowledge management, maktperspektiv, politiska direktiv, arbetsmiljö samt kommunikationens roll. Resultatet av analysen påvisar bland annat att muntlig kommunikation är en viktig framgångsfaktor i en kunskapsprocess..
Intern marknadsföring - i ett tjänsteproducerande IT-företag
The purpose of this thesis was to describe how service producing IT- companies handles their internal marketing. We wanted to understand how management deal with internal marketing activities and how different companies create a working environment to encourage employees to motivation and well-being. To be able to find out we did a case study on a service producing IT-company. Two personal interviews were done with two of the managers. Our empirical research showed that the company used internal marketing on a daily basis.
Etiska aspekter av preimplantatorisk genetisk diagnostik och genterapi
The research in the field of biotechnology is rapidly developing all over the world. Modern biotechnology offers unique opportunities, simultaneously as it gives rise to a number of ethical issues. Preimplantation genetic diagnosis (PGD), PGD/HLA (Human Leucocyte Antigen) and germline gene therapy (GLGT) are controversial techniques. PGD gives a possibility to identify a genetic disease prior to the embryo?s implantation in the uterus.
Värdering av IT-investeringar : en metodik för att underlätta bedömningen av IT-investeringar
IT-investeringar har under senare år blivit allt viktigare, och idag berör de i stort samtliga organisationer. För att bedöma mer traditionella investeringar finns det många olika metoder, och organisationer har betydande erfarenhet inom området. Vad det gäller IT-investeringar tillkommer dock flera problem, vilket försvårar möjligheten att genomföra en ekonomisk värdering. Framförallt är det mycket svårt att identifiera vilka effekter, positiva eller negativa, som investeringen för med sig. Vidare kan det vara ett problem att värdera dessa då många av dem kan vara av mjuk, och kvalitativ art.Trots att IT-investeringar har blivit allt viktigare för SMHI saknar organisationen, precis som många andra organisationer, en konsekvent metodik för att bedöma dessa investeringar.
Hur har balanserat styrkort förändrat strategiformuleringen i svenska organisationer? : En studie om hur svenska organisationer arbetar med strategiformulering och strategikartor i relation till balanserat styrkort samt hur detta förändrat deras långsikti
Strategiprocessen är en viktig fas för en organisation och är underlag för de strategiska mål, styrmått och handlingsplaner som styr den dagliga verksamheten. För de organisationer som väljer att arbeta med styrkortsmodellen ger den strategiska planen underlag till strategiska mål i strategikartan som i sin tur leder till styrmått i styrkort och vidare till individuella handlingsplaner. Tidigare forskning visar att styrkortsmodellen passar bäst vid värdebaserad styrning och är ett strategiskt beslut där hela organisationen bör förberedas och involveras. Strategikartan är en grafisk modell som enkelt kommunicerar strategiska mål och samband mellan perspektiven i styrkortet samt för att minimera risker och optimera organisationen. En av de större utmaningarna för att lyckas med strategiformulering och styrkort är att hela organisationen involveras i processen och att styrkortet integreras i affärssystem och rapportering.
Icke-finansiell riskhantering inom offentlig sjukvård : En fallstudie på Hudkliniken vid Universitetssjukhuset i Örebro
Offentliga organisationer har de senaste åren implementerat styrsystem från privata organisationer för att förbättra organisationerna. Dessa styrsystem har både påvisat för- och nackdelar för de offentliga organisationerna vilket även har ökat de icke-finansiella riskerna för dessa. Vi ställer då oss frågan om ett riskhanteringsramverk som är skapat främst för privata organisationer kan förbättra riskhanteringsarbetet för Hudkliniken på Örebro Universitetssjukhus (USÖ). Syftet med vår fallstudie är att förklara hur Hudkliniken på USÖ arbetar med riskhantering och om det där finns förbättringsmöjligheter. Vi vill också studera om COSOs ramverk för riskhantering kan vara till nytta för kliniken och hjälpa dem i deras arbete.
Folkbibliotekariers användning av sökverktyg på webben i referenstjänst
The web is a constantly growing medium that presumably plays an increasing role in public library reference services. In order to provide high quality reference service the librarians need to be able to master this medium. Therefore it is interesting to get an understanding of how librarians actually use the web. The aim of this Master s thesis is to investigate what web search tools are used by public librarians in reference service. Furthermore, the aim is to get an understanding of how the librarians think about those tools and what background factors influence their selection of tools.
Brist på själslig insikt? : Utomjordingar och deras forskning kring människan i Dark City
The paper examines how human inner properties and the interpretation of the external worldare explained and presented in Dark City (Alex Proyas, 1998). Aspects as the relationship between the body and soul/consciousness, body snatching, memory transferences and dystopian cities are analyzed. The field of study is compared to a general science-fiction film perspective regarding the aspects. Dark City contains an alien race with a common mind, but who lacks soul and individuality. They represent what humanity can become if the scientific development goes too far.
Drift och förvaltning av intranät : en jämförande studie av olika organisationer
Detta arbetes syfte är att göra en jämförelse av olika organisationer och undersöka vad som kännetecknar den organisation som finns uppbyggd kring intranätet och hur drift och förvaltning bedrivs av intranätet. Även frågan om vem eller vilka som ansvarar för intranätet behandlas i denna rapport. För att kunna göra jämförelser utifrån problemställningen har intervjuer genomförts i sju organisationer, som har eller är på väg att införa ett intranät, där alla är verksamma inom olika områden.Slutsatserna visar att många av de större organisationerna har någon form av organisation runt sitt intranät, för de mindre organisationerna, som även har mindre intranät, är det oftast en eller kanske några som hanterar drift och förvaltning av intranätet. Även i avseende på ansvaret för intranätet visar slutsatserna att det främst är de större organisationerna som har en specifik person som ansvarar för intranätet..
Ett ämbete i fångenskap : Diakoners erfarenheter av Svenska kyrkan som hierarkisk organisation
The study has shown that retailers in the mid-price segment differentiate their brand through developing a strong company identity around the brand. The personality involves store atmosphere, merchandise and advertising. Larger companies have chosen to lay the responsibility on management level, which facilitates on store level. By controlling the strategies on a central level the company can make sure that the stores are steered in the direction that the company wants them to be steered in, and also that they follow the positioning-concept. The company can also devote its efforts to working with its core value, which is service.
Varför är skolan svår att förändra? : en institutionell studie av rektorers förändringsarbete
The study has shown that retailers in the mid-price segment differentiate their brand through developing a strong company identity around the brand. The personality involves store atmosphere, merchandise and advertising. Larger companies have chosen to lay the responsibility on management level, which facilitates on store level. By controlling the strategies on a central level the company can make sure that the stores are steered in the direction that the company wants them to be steered in, and also that they follow the positioning-concept. The company can also devote its efforts to working with its core value, which is service.
Sjukhusbiblioteket som en resurs hur tillgodoses sjuksköterskors informationsbehov genom bibliotekets tjänster vid Södra Älvsborgs Sjukhus
The purpose of this study was to find out what are the information needs of the nurses and if the hospital library can satisfy these needs, and see how the hospital library reaches the nurses with their information provision. The main questions are: what kinds of service exist at the hospital library? What kinds of needs have the nurses concerning the hospital library? How are the needs satisfied by the hospital library? What marketing strategies are used by the hospital library to reach out to the nurses? Is it enough to achieve the goal? The method in this study was a case study with the emphasis on the qualitative interviews. The study was conducted at the hospital library at Södra Älvsborgs Sjukhus in Borås. The interviews concerned the nurses views on the hospital library, information needs and marketing.
Medarbetarskap inom kulturnäringarna : Med studier från Folkteatern, Gefle Chocolaterie, Gefle Dagblad, Gävle Symfoniorkester, Gävle Teater, Järnvägsmuseet, Lundberg&Co m.fl.
Syfte: Förklara begreppen empowerment och medarbetarskap samt visa hur de kan tesig i praktiken inom kulturnäringarna.Metoder: Kvalitativ metod med material från litteraturstudier och ostruktureradesamtal med medarbetare på olika positioner och nivåer i åtta gävleorganisationer inomkulturnäringarna.Resultat & Slutsats:Observationerna gjorda på plats stämmer relativt bra med befintliga tankar om välfungerande organisationer i litteraturen. Organisationer inom kulturnäringarna överlever alla på något vis genom sina medarbetares kreativitet. För att utnyttja det på bästa sätt bör organisationen......vara organisk, det vill säga kunna anpassas efter de personligheter ochkompetenser som finns i den. Detta sätter å andra sidan höga krav pårekrytering och social kompetens....ha någon form av plattform (i uppsatsen också kallat idékatalysator) där medarbetare från organisationens delar kan mötas, utbyta information och komma med synpunkter på varandras idéer. Detta kräver dock att man har ?högt i tak? samtidigt som man respekterar varandras expertområden....göra medarbetare delaktiga ? då ökar deras engagemang och viljan att vårda det de själva är med och bygger upp.