Sök:

Sökresultat:

8716 Uppsatser om Human service-organisationer. - Sida 25 av 582

Ett samarbete sinsemellan : Ungdomsorganisationer

Det är ofta man får höra och läsa om att barn och ungdomar ses som ett problem i samhället utifrån deras handlingar och beteende.  Under de senaste åren har ungdomsorganisationer ökat i antal vilket har gjort att ungdomarna har fler ställen att gå till och tillbringa sin lediga tid på.Syftet med detta arbete är att undersöka några ungdomsorganisationer genom att intervjua anställda inom organisationerna och på så sätt få en uppfattning om deras syn på arbetet, filosofin och utvecklingen i organisationen.De teorier vi har valt att använda oss av i vårt arbete är human resource management (organisations uppbyggnad), grupp processer samt samspel inom relationella perspektiv. För att på bästa sätt kunna undersöka det har vi valt att utgå från kvalitativa intervjuer på grund av vår undersökning präglas av de anställdas känslor och tankar som är svåra att beräkna i kvantitativa undersökningar.Det vi fått fram under vår tid med uppsatsen är att samarbete mellan organisationer är något som uppskattas och visar en framgång i arbetet med barn och ungdomar. Där det brister i de organisationer vi varit ute på är i den ekonomiska delen som till exempel visar sig i för få anställda. Det positiva är att man ständigt ser en positiv utveckling inom ungdomsorganisationerna som i sin tur påverkar samhället.

Framgångsfaktorer för tjänsten Boka en bibliotekarie på högskolebibliotek

This master´s thesis is a comparative study of the importance of eight factors suggested in the literature to be related to the perceived utility of the service Book a librarian (Swe. Boka en bibliotekarie). Disciplinary differences were also analysed. 73 encounters between students and librarians in 11 Swedish academic libraries were studied using a survey. Six factors were significantly related (at the .05 level) to the utility of the service.

"Papperslösa" flyktingars situation : Diskursanalys av konstruktioner i svensk massmedia

AbstractThe purpose of this essay is to study how undocumented migrants situation is constructed inSwedish massmedia discourse. The purpose has also been to study how the compromisedhuman rights of undocumented migrants in Sweden are legitimated in massmedia discourseand how resistance is constructed. The following main questions have been processed in this essay:- How are undocumented migrants and their situation constructed in Swedish massmediadiscourse?- How is society?s part in the situation constructed?Following questions are related to the main questions:- How is the situation that undocumented migrants face in Sweden legitimated in discourse?-What social consequences do the constructions have for undocumented migrants and for theSwedish society?The questions have been answered through a discourse analysis on empirical materialconsisting of ten news clips from Swedish public service television SVT and ten articles fromthe online editions of the main national newspapers Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet and Expressen. The analysis was done with analytic methods from discursivepsychology and with the sociological theories at hand in this essay.The conclusions drawn from the analysis are that the situation is constructed according todifferent interpretative repertoires drawing on humanitarian discourses and economicdiscourses, which lead to separate social consequences and ideological categorisations of ?usand them?.

kropp som kropp. Tankar och resonemang kring kroppsliga perspektiv i skolan.

It was the purpose of the present study to explore thoughts and lines of reasonings concerning body perspectives in school. Based on students at a secondary school and on analyses of the curricula of the school, I reason about how we see the human being and the importance of it in school. In the introduction I start out from observations and highlight the body as a communicative channel leading up to the issue of students? basic view of man as integrated or devided in body and soul. A study of twelve interviews of students shows that thoughts about the two perspectives had not been identified until now but that a great deal of interest existed for discussion on this subject.

Motivation och service inom flygindustrin: en studie av relationen mellan kabinpersonalens motivation och den kundupplevda servicen

Denna studie behandlar relationen mellan kabinpersonalens motivation och den kundupplevda servicen ombord. Det övergripande målet med denna studie är att se om motivationen hos kabinpersonalen inverkar på den kundupplevda servicen och om servicen påverkar val av flygbolag. Vid en eventuell relation mellan motivation och kundupplevd service avser studien även att beskriva de beroende variabler som styr detta samband. Ett svenskt charterflygbolag blev utvalt och all kabinpersonal och 20 av passagerarna blev utvalda att delta i undersökningen på 40 olika flygningar under en treveckorsperiod. Resultatet visade på att det inte fanns någon signifikant korrelation mellan kundupplevd service och kabinpersonalens motivationsnivå.

Elevers syn på klimatfrågan : Klimatundervsiningen i skolan

The aim of this study is to find out in which way the education about climate in school is taught and how the students experience the world situation today. There are various theories about the greenhouse effect and its origin and these theories should be addressed to ensure that students get a broader understanding of how climate change occurs. This includes the natural phenomena and also the human impact on climate change. Students in school are a source of concern that only human are the cause of global warming, and know little or almost nothing about the natural phenomena of global warming.  I will mention what has emphasized in the national steering documents in the case of environmental education at school.I have used a qualitative method, where interviews and document analysis were used as techniques. The interviews took place with five students in ninth grade and with three science teachers in the same school..

Bring Your Own Device (BYOD) : Potentialen och problematiken

Många konsumenter är snabbare än organisationer på att börja använda ny teknik och utrustning. När de sedan tar med denna utrustning och teknik till arbetet för att på ett mer tillfredsställande sätt utföra sina arbetsuppgifter uppstår fenomenet BYOD som har blivit allt vanligare och vanligare. Syftet med denna studie är att ta reda på vad fenomenet BYOD är och hur det påverkar organisationer som anammar det. Dess fördelar och risker har undersökts samt fenomenets utbredning bland svenska organisationer. Tidigare undersökningar har legat till grund för att identifiera ofta förekommande fördelar och risker.

Obligatorisk redovisning av sjukfrånvaro- upplevd nytta och merkostnader.

Vår studie behandlar obligatorisk redovisning av sjukfrånvaro. Syftet med studien är att undersöka vilken inställning privata företag och offentliga organisationer har gentemot den obligatoriska redovisningen av sjukfrånvaro samt att utreda om organisationer upplever någon nytta med att redovisa sjukfrånvaro enligt lagen om obligatorisk redovisning av sjukfrånvaro, och om denna i så fall kan anses överstiga de merkostnader som kan tänkas uppstå för organisationer vid anpassningen till lagen. Vår studie är av kvalitativ art där vi har utfört semistrukturerade intervjuer hos sex utvalda organisationer. Vår slutsats är att i de offentliga organisationerna överstiger den upplevda nyttan av redovisning av sjukfrånvaro de merkostnader som uppstår. Majoriteten av de privata företagen upplever ingen särskild nytta av att redovisa sjukfrånvaro, men har heller inga särskilda merkostnader..

Empowerment : En studie om empowerments påverkan på frontpersonalen i tjänsteföretag.

This thesis is about how the front-staff in two service companies experience empowerment. Competition for business in today's society is becoming increasingly fierce, which means that they must find a way to differentiate themselves from competitors. Service has become a way to compete. Front-staff competence and ability to offer a good service is a crucial factor when the company's success is being measured.Empowerment in business is used as a tool to create motivation and satisfaction of individuals at work. Companies using empowerment can create the freedom and opportunities for employees to act at their own intelligence and discretion.

Belöningssystem - ett vinnande koncept? - Ett belöningssystems påverkan på motivationen inom en organisation

I följande studie kommer rekryterings- och utvecklingsmetoden Assessment Center (AC) attstuderas. Syftet med studien är att utifrån verksamma organisationers erfarenhet av AC skapa en ökad förståelse för; metodens innebörd, vilka argument som ligger till grund förorganisationers användande av metoden samt dess värde för organisationer. Studien är avkvalitativ karaktär och fokus fästs vid tolkning och förståelse av AC baserat pårespondenternas subjektiva uppfattningar och upplevelser. Studiens teoretiska referensrambehandlar; Human Resource Management, rekrytering, personalekonomi, Talent Management och Assessment Center. Empiri har samlats från sex verksamma organisationer, varav fem organisationer vilka arbetar med AC samt en organisation som har påvisat ett eventuellt intresse av att utveckla ett AC.

Varumärken i ideella organisationer : Varumärkeshantering i ideella organisationer i Sverige

Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera varumärkeshanteringen i olika ideella organisationer i Sverige. Metod: I denna uppsats har författarna använts sig av kvalitativa metoder samt utgått från en abduktiv ansats. De primära data är fem intervjuer med fem ideella organisationer i Sverige som arbetar för olika ändamål. Dessa intervjuer har valts utifrån ett bekvämlighetsurval. Resultat och slutsatser: Av resultatet framgår det att de ideella organisationerna arbetar med sitt varumärke beroende på vilka resurser de har, vilken storlek organisationen har och vilka ändamål de arbetar för. Författarna av studien anser att varumärkeshantering inte är ett högt prioriterat område för samtliga ideella organisationer eftersom de behöver lägga sina resurser på rätt företeelse, vilket är deras ändamål. Om organisationerna skulle lägga mycket tid på varumärkeshantering och marknadsföring skulle detta leda till att allmänheten blir skeptiska och börja undra om organisationerna använder pengarna på rätt sätt.

Mötet med det otänkbara : Värdekonflikter i mötet med kvinnor utsatta för kvinnlig könsstympning

When professionals meet people from other cultures, there are some problematic issues that may appear, especially when considering human rights. Every individual has the right to live as they choose, and have the right to their own culture and traditions even if they have immigrated to another country. Female genital mutilation is a tradition that violates human rights. In this study we will look at what conflicts of values that professionals can have while meeting clients who have been mutilated. We have made qualitative interviews with four professionals working in a small town in Sweden in an area where many immigrants live.

"På ojämn mark lär vi oss att gå" : En studie av det interreligiösa arbetets möjligheter, hinder och kopplingar till mänskliga rättigheter utifrån Fryshusprojektet Tillsammans för Sverige.

This thesis examines interfaith work from a general perspective and through the Swedish interfaith project ?Tillsammans för Sverige?. They are based in a famous youth center in Stockholm. The examination has two aims. The first is to identify the main characteristics of interfaith work and how they correspond with daily practice.

Räddningstjänst : Definition, ansvar och samverkan

The purpose of this legal dogmatic Bachelor Thesis is to define the legal definition of ?a rescue service? and illustrate the division of responsibilities between national authorities and the municipalities with regards to the execution of emergency response operations.?A rescue service? means the emergency response actions that national and municipal authorities are legally obliged to provide to prevent or minimise injury to people and damage to property or the environment when emergencies occur or seem imminent. In the following cases a national authority is responsible for providing the requisite rescue service:1. Search and rescue (air) ? the Swedish Civil Aviation Authority is the responsible authority;2.

UN Guiding Principles on Business and Human Rights utveckling som norm: En analys av Sveriges regering, Volvo och G?teborgs Stad

Since the 1990s, when the number of transnational companies increased, it has created challenges regarding the responsibility of human rights. As a response to these challenges the United Nations Human Rights Council (UNHRC) unanimously endorsed the new policy UN Guiding Principles on Business and Human Rights (UNGP) in 2011. UNGP does not have the status av international law, yet simply as guidelines and its implementation is based on good will and voluntary efforts. Now, 10 years later, this study aims to get understanding regarding if UNGP is considered as norm by the Swedish Government, Volvo and Gothenburg Municipality. The material of the study consists of sustainability reports, annual reports and governmental documents with focus on human rights in relation to business published between the year of 2011, when UNGP was endorsed, until 2020.

<- Föregående sida 25 Nästa sida ->