
Sökresultat:
140 Uppsatser om Hotel - Sida 8 av 10
Om den goda badplatsen : beskrivning och analys över fem skånska badplatsers historia, nyttjande och gestaltning i kontexten av badkulturens allmänna utveckling i Skåne
The European history of bath has its roots in the Greek culture about 2500 years ago. In every Greek town was situated at least one center of culture, a gymnasium, that contained bath establishements, areas for physical training, restaurants, librarys and readingrooms.
Already 400 B.C. Hippokrates, founder of the art of healing, spoke for the waters important qualities in medical treatements.
After the Greeks the Romans overtook and maintained the polished manners of bathing, and thanks to them the culture spread to the north of Europe. During the middleages the art of swimming was well respected among soldiers and knights, and was frequently practised in tournament games and competitions. At the same time the bathhouses were developed in the towns of Europe.
"En kväll på hotell" Bilders betydelse för läsförståelsen hos vuxna andraspråksinlärare på Sfi. "One night at a hotel" Images and their contribution to reading comprehension when learning a secons language as an adult.
Mot bakgrund av dagens läroplaners betoning av att elever inom olika utbildningsnivåer och från olika kulturella kontexter ska kunna tillgodogöra sig information i text och bild inom olika ämnen, är syftet för denna uppsats att undersöka bilders betydelse för lärsförståelsen hos vuxna andraspråksinlärare i Sfi - svenskundervisning för invandrare. Metoden jag använt mig av är en kvalitativ metod med uppföljande individuella intervjuer. Informanterna delades upp i två grupper av vilka den ena gruppen fick läsa en text med tillhörande bilder samtidigt som den andra gruppen fick läsa motsvarande text men utan bilder. Efter läsningen fick samtliga informanter svara på ett antal övningsuppgifter till texten. Resultatet visade sig bli att de informanter som läst texten med bilder fick ett bättre utfall på övningsuppgifterna än de som läst texten utan bilder.
Välj rätt! En näringsjämförelse av färdigrätter till äldre
Äldre äter ofta tre mål om dagen varav ett som är varmt/tillagat. Detta ställer höga krav pånäringsinnehållet. Under en lunch/middag bör äldre få i sig 430 -540 kcal samt 25 ? 30 gram protein enligt svenska näringsrekommendationer. Äldre med hemtjänst kan få färdigrätter av märket Varsågod tillverkade av Elite Hotel levererade hem till sig via hemtjänsten i kommunen.
Syns man inte på nätet, då finns man inte!
Syfte: Uppsatsens syfte är att ta reda på likheter och skillnader mellan stora och små Hotellkedjor i sättet hur dessa marknadsför sig via sociala medier.Till detta syfte har vi arbetat mot tre frågor:Hur använder sig Hotellkedjor av sociala medier i sin marknadsföring?Hur ser interaktionerna ut mellan Hotell och deras följare via sociala medier?Har storleken på Hotellkedjor någon betydelse i sin marknadsföring via sociala medier?Metod: För att komma mer på djupet inom ämnet har vi valt att använda en kvalitativ forskningsmetod samt en observation. Det empiriska material vi samlat för arbetet är från fyra respondenter från fyra Hotellkedjor som är insatta och har betydande roller i det vi valt att studera. Alla har vi intervjuat ansikte mot ansikte och observationen är genomförd i form av sammansatt matris.Slutsats: Vi har genom utförda intervjuer och analys identifierat hur små och stora Hotell förhåller sig till sociala medier. Utifrån detta har vi även funnit likheter och skillnader mellan stora och små Hotellkedjor i sättet hur dessa använder sig av dem sociala medierna som marknadsföringskanaler.
Kan arbetet motivera mera? - En studie av Hackman och Oldhams arbetskaraktärsmodell som analysverktyg i serviceföretag
Serviceyrket innebär att personal arbetar i nära samverkan med kunden. Om personalen på företaget är omotiverad kan det leda till att kunden får en sämre service och att företaget blir lidande. För att inte detta ska ske är det viktigt att motivera sin personal. Genom att arbeta med ett arbetes kärndimensioner ska det enligt arbetskaraktärsmodellen vara möjligt att förbättra motivationen bland de anställda. Fungerar modellen inom serviceföretag och om inte hur bör den förändras? Syftet är att undersöka om arbetskaraktärsmodellen kan fungera som ett verktyg för att analysera arbetens karaktär och därmed skapa bättre förutsättningar till att motivera personalen inom serviceföretag.
Analys av webbservertrafik
ABSTRACT This essay is about traffic analysis of Web servers. The purpose is to investigate if companies analyse the traffic on the Web server and if they use this information to create more than simple statistic reports. The questions that we will answer are the following: ? How common is traffic analysis on the Web server among companies? ? Is the Web administrator limited in analysing the Web traffic, if the company has the website on a Web Hotel? ? Does the company uses the results they get from analysing the traffic on the Web server for updates and changes on the Web page? To answer these questions we made a questionnaire investigation by telephone interviewing the companies? webmasters. The extent of the investigation was 20 companies in Blekinge.
Onlineresebyråer : Partners och konkurrenter på samma gång
BakgrundSjälvständigt arbete Datum: 2013-02-22Hotell- och bokningssidor på internet är två olika branscher, som både är partners och konkurrenter med varandra. Principen för bokningssidorna är att de jämför priser på olika Hotell och rumskategorier för att sedan sälja till lägsta pris till den som bokar. En gemensam nämnare för bokningsföretagen är att de inte gör detta gratis, utan erhåller en avgift per förmedlad rum från Hotellen.SyfteDenna litteraturstudie syftar till att undersöka om Hotell tjänar på ett samarbete med onlineresebyråer.Metod och materialDenna litteraturstudie genomfördes med en grund av vetenskapliga artiklar som publicerats på internet och tryckts i vetenskapliga journaler.ResultatResultatet av artiklarna visar att det Hotell eller den bokningssida på internet som har lägst pris, bäst erbjudande och den mest användarvänliga hemsidan, lockar till sig flest bokande gäster.DiskussionHotellen och bokningssidorna är beroende av varandra. Hotellen blir exponerade vilket kunde leda till att bokningen genomförs genom Hotellets egen hemsida, vilket är målet för Hotellkedjorna. Alternativt sker bokningarna på bokningssidorna, vid vilket tillfälle OTA:erna erhåller en kommission.SlutsatsHotellen tjänar på att ingå partnerskap med onlineresebyråerna, då dem ökar antalet bokningar till Hotellen.
Analys av webbservertrafik
ABSTRACT
This essay is about traffic analysis of Web servers. The purpose is to
investigate if companies analyse the traffic on the Web server and if they use
this information to create more than simple statistic reports. The questions
that we will answer are the following:
? How common is traffic analysis on the Web server among companies?
? Is the Web administrator limited in analysing the Web traffic, if the company
has the website on a Web Hotel?
? Does the company uses the results they get from analysing the traffic on the
Web server for updates and changes on the Web page?
To answer these questions we made a questionnaire investigation by telephone
interviewing the companies? webmasters. The extent of the investigation was 20
companies in Blekinge.
The information we gathered from the investigation showed that it is becoming
more common that companies analyse the traffic on the Web page and that they
uses the information to more than statistic reports, for example updates and
changes of the Web page.
Belöningssystem i hotellbranschen : En studie om motivation, handlande och beslutsfattande
Bakgrund: Människors förändrade levnadsvanor med upplevelser så som Hotell- och restaurangbesök har ökat kravet på den service som förväntas inom branschen. Kravet på ökad service ställer krav på att medarbetare ska vara motiverade till att prestera för att kunna erbjuda den service som efterfrågas och för att företagen ska kunna nå upp till sina uppsatta mål. För att motivera sina medarbetare och få dem att ta beslut som är i enighet med företagets mål kan företag använda sig av ett belöningssystem.Syfte: Syftet med studien är att kartlägga hur belöningssystemet i Hotellkedjan är utformat för Hotelldirektörerna samt hur bonussystemet uppfattas påverka motivation, handlande och beslutsfattande. Ett andra syfte är att identifiera och analysera de positiva och negativa effekter bonussystemet kan ge upphov till.Metod: En kvalitativ studie har tillämpats och en fallstudie på ett företag inom Hotellbranschen har genomförts. Semi-strukturerade intervjuer med fem Hotelldirektörer inom Hotellkedjan har legat till grund för det empiriska materialet.Resultat och slutsatser: Studien visar att bonussystemet får Hotelldirektörerna att bli motiverade till att prestera.
All invited : waterfront park design for sustainable tourism in Miches, the Dominican Republic
Hidden away in the pristine landscape on the northeast shore of the Dominican Republic, the remote village of Miches is on the verge of shifting its economic resource base from traditional fishing into what could become an international model for sustainable tourism. The aim of this thesis was to produce a vision of a waterfront park near the center of the village; demonstrating concept-based landscape design that reflects the goals of sustainable development originating from the local incentive structure.
A composite landscape analysis and design concept both served to inform and guide the design work, which was executed through model building, hand drawings, and production of a visual presentation in the format of an architectural competition entry.
The design concept, All invited, signifies the distinction between the development that is about to take place in Miches and the otherwise common all-inclusive resorts, where tourists are set apart from the local community and spend most of their time within the fenced-off premises of the Hotel. All invited also captures the typical Dominican hospitality, and mirrors the aspirations of turning Miches into a safe and welcoming place for visitors.
The result is a public park design that is equally inviting local residents as it is to tourists, and where the unique qualities of the site are emphasized without being exploited.
Sinnesmarknadsföring : En fallstudie av tre ??independent hotel?? i Stockholm
Inledning: I dagens matbutiker är utbudet av produkter stort, vilket kan göra det svårare för konsumenter att veta vad de skall köpa. Vid val av småbladssallat, kan det vara svårt att veta vad som skiljer de olika sorterna åt och vad de bäst kan användas till. Att beskriva sallaternas smaker och dofter med ord kan hjälpa konsumenterna att välja. Syftet med studien var att undersöka effekten av sensoriska beskrivningar i valet av småbladssallat hos konsumenter. Metod och material: Den metod som användes var observation och genomfördes på 59 respondenter.
Koncept - detalj - byggnad
Concept - detail - buildingStockholm International Fairs, new main entrance I studied at the KTH School of Architecture from 1995 to 2000. After completing my studies I wanted to work in an office that had a structural way of thinking and that knew the building process; I therefore chose to work for Rosenberg Architects. I have worked on a number of projects, among them several for the Stockholm International Fairs, from the Rica Talk Hotel and Hall AE, to the new main entrance.In the projects we undertook at the School of Architecture we had to identify and draw details that were central to our concepts. I have here identified some key details that we considered to be essential for the concept in a built project; the new main entrance of the Stockholm International Fairs completed in 2013. The entrance has complex logistics with multiple intersecting flows: exhibitors, employees, journalists, VIPs and others.
Hotellkonst : Tre fallstudier: Quality Hotel 11, Göteborg, Hotell Tylösand, Halmstad, Copperhill, Åre
I den här undersökningen har jag granskat Hotellkonsten och dess betydelse, dels vad den betyder för Hotellens profil men även om det finns något annat budskap. Idag är det fler och fler Hotell som börjar använda olika strategier för att förstärka Hotellet profil och konst är en av dessa inriktningar. Jag har undersökt tre olika Hotell som är belägna i Sverige och på de här Hotellen är det konsten som står i centrum. Hotellkonstens syfte har förändrats under tid. Från att vara något dekorativ och med syfte att skapa hemkänsla är dagens syfte, för konstHotellen, att vara uppseendeväckande.
personalomsättning inom snabbmatsrestauranger
AbstractBackgroundEvery company has some kind of employee turnover and we can tell that som business has higher employee turnover than other business. Employee turnover is individual for all companies but in companies that is in the same business simularities can be seen. The employee turnover in the line of business Hotel, merchandise trade and restaurants was according to Confederation of Swedish Enterprise closer to 40 % during the period of 2006-2007 and close to the business with highest turnover, the service sector. This is comparable to the buildning activity that with it?s 22 % is one of the business with lowest turnover.
Styrning av strategisk implementering : En studie pa? Varbergs Stadshotell & Asia Spa
Syfte: Syftet med denna studie a?r att beskriva samt analysera styrningen av strategisk implementering pa? Varbergs StadsHotell & Asia Spa. Syftet a?r dessutom att fo?rklara och fo?rsta? styrning utifra?n begreppen: strategi, strategiskt ledarskap, beslutsfattande och strategisk implementering.Teoretisk referensram: Studiens huvudomra?de a?r styrning av strategisk implementering. Fo?r att beskriva styrning har vi brutit ner styrning till begreppen: strategi, strategiskt ledarskap, beslutsfattande och strategisk implementering.