
Sökresultat:
26422 Uppsatser om Holt-Winters Metod - Sida 28 av 1762
Den historiska berättelsen i undervisningen
Syftet med arbetet var att skriva om fem lärares uppfattningar kring den historiska berättelsen som undervisningsmetod samt dess påverkan på elevernas historiemedvetande. Arbetet gick ut på att ta reda på:
? Vad lärare anser om historiska berättelser som undervisningsmetod och i vilket syfte de har använt sig utav den och hur den kan utveckla elevernas historiemedvetande.
Metoden som använts i undersökningen för att stödja arbetet var intervjuer. Intervjuerna gav möjligheten att ta del utav fem pedagogers uppfattningar och tankar kring historiskt berättande i form utav berättelser som metod och vilka erfarenheter det fanns kring dem. Väldigt kortfattat visade resultatet på att lärarna ansåg att historiska berättelser är en bra och användbar metod i historieundervisningen då majoriteten utav lärarna var överens om att de fängslar barnen och att eleverna uppskattar den, men att den även är en metod utav många andra.
Kupera och sortera med Syncup
Det här är en rapport som är en del av ett examensarbete som utfördes på IT-företaget Nostratic. Syftet är att utveckla ett användargränssnitt för ett webbaserat sorteringsverktyg genom att kombinera användarcentrerad systemdesign med den agila systemutvecklings metoden, Scrum. Utvecklingen skedde i tre användbarhetsdesigniterationer som i sin tur innehöll nio Scrumiterationer, så kallade Sprints. Varje iteration avslutades med en prototyp som testades på användare inom den avgränsade målgruppen för produkten. Under användartestarna mättes användbarheten i användargränssnittet genom att räkna antalet fel som testpersonerna gjorde i utförandet av en specifik uppgift samt genom en post-survey enkät.
"Det är väl skillnad mellan dig och mig?" "Ja, det tycker jag. Särskilt mellan dig" : - En undersökning om skillnaderna mellan kvinnors och mäns riskuppfattning
Syftet med den här studien har varit att undersöka om det finns några skillnader i hur män och kvinnor uppfattar risk. För att uppnå detta syfte har två hypoteser formulerats som behandlar mäns och kvinnors inställning till risker kopplade till omvårdnad, ekonomi och risk i form av ett aktivt val. Dessa hypoteser baseras i första hand på tidigare teorier av Gustafson och Enander & Jakobsen. De teoretiska resonemang som förs i studien handlar om att kvinnor och män har olika syn på risk och att de fokuserar på skilda saker när de ombeds definiera risk. Den metod som använts är en kvantitativ metod baserad på en postenkät som skickades ut år 2008 och som ingår i ett forskningsprojekt vid Mittuniversitetet i Östersund.
Finansiering av bilföretag under lågkonjunktur
Bakgrund och problem: Med bakgrund i den rådande lågkonjunkturen behandlardenna uppsats problematiken kring finansiering av bilföretagunder den aktuella finanskrisen.Syfte: Syftet med denna studie är att ge en bättre insikt i hurRenault, Peugeot och Volvo Personvaganr finansierar sigunder den nuvarande lågkonjunkturen, vilka problem de fårsamt hur de hanterar krisen.Metod: För att uppfylla syftet har en fallstudiemetod använts.Insamlingen av empiri har skett genom en kvalitativmetod i form av semistrukturerade intervjuer ochanalysen gjordes med hjälp av en komparativ metod av detre bilföretagen.Slutsats: Den nuvarande lågkonjunkturen har drabbat bilindustrinhårt och effekterna pa de tre studerade bilföretagen harvarit flera. De viktigaste av dessa var minskning avbilförsäljning och likviditetsbrist. Företagen använde olikastrategier för att minska krisens effekter men en sak hade degemensamt -en ändring av kostnadsstruktur..
Kreditbedömning av hushåll i kristid : En fallstudie av ett Swedbankkontor
SyfteSyftet med den här uppsatsen är att undersöka hur finanskrisen har påverkat bankens kreditbedömning av hushållskunder. MetodVi har använt oss av kvalitativ metod. Intervjuer har genomförts med tre lånehandläggare samt kontorschefen vid ett av Swedbanks kontor i Solna. För att komplettera detta har även en kreditchef verksam vid Swedbanks huvudkontor i Stockholm intervjuats. Svaren har analyserats utifrån teorier om asymmetrisk information och riskhantering. SlutsatserKreditbedömningen har inte påverkats i någon större utsträckning. Möjligen har bankens värdering av säkerheter blivit något försiktigare.
Säger en bild mer än 1000 ord? : En studie om skapandet av en fototeknisk metod med hjälp av 360° fotografering
Språkliga och kulturella skillnader kan leda till komplikationer i den textila tillverkningen med tanke på att kommunikationen mellan beställare och producent ibland kan missförstås. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur man, med hjälp av avancerad fotografi, kan förenkla den sömnadstekniska kommunikationen mellan producent och leverantör. Framtagningen av resultatet har gjorts med hjälp av kvalitativa intervjuer med två experter inom områdena fotografi samt produktion. Det har även utförts intervjuer med en inköpsassistent på ett stort internationellt svenskt modeföretag och en intervju med designer/inköpare vid ett mindre företag. Det har vid sidan av intervjuer utförts experimentella observationer där framtagning av en fungerande manual för 360° fotografering har skett.
Teambuilding & kompetensutveckling : - En studie om teambuildingens påverkan på individens samarbetsförmåga
Syfte: Syftet är att tillföra kunskap gällande kompetensutveckling, till området Human Resource Management inom organisationsteori, genom att studera teambuildingens påverkan på individens personliga utveckling gällande samarbetsförmåga. I förlängningen avser vi att skapa en bättre förståelse för vilken nytta företag har av teambuilding när det gäller personlig utveckling av anställda.Metod: Kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer.Slutsatser: Studien visar att teambuilding har en påverkan på individens personliga utveckling gällande samarbetsförmåga och studien visar även att individens attityder till teambuilding har en avgörande roll för den utveckling av samarbetsförmågan som teambuilding ger..
Fr?ga mig och jag ska ber?tta: En systematisk litteratur?versikt om att unders?ka faktorer som p?verkar identifiering av sexuellt riskutsatta ungdomar
Bakgrund: Under ton?ren ligger stort fokus p? sexualitet och en stor del av ungas utveckling
inneb?r att ta risker. L?g kunskap och erfarenhet tillsammans med ungdomars impulsivitet ?r
bland annat orsaker till att de har en tendens att uts?tta sig f?r risker vilket kan leda till
konsekvenser f?r den egna reproduktiva och sexuella h?lsan. Med ungdomars livsv?rld som
utg?ngspunkt r?dg?r och v?gleder barnmorskan ungdomen utifr?n hens sexualitet och
ton?rsutveckling.
Syfte: Syftet med denna systematiska litteratur?versikt var att unders?ka faktorer som p?verkar
identifiering av sexuellt riskutsatta ungdomar.
Metod: En systematisk litteratur?versikt har genomf?rts och utformats utifr?n en integrativ
design.
Samverkan - kvinnojour och socialtjänst kring kvinnofrid
SammanfattningSyfte och frågeställningarSyftet med studien var att undersöka idrottslärares inställning till friluftsliv som metod för att uppnå målen i Lpo94 rörande natur och miljöfrågor. Frågeställningar:· Vad anser lärarna vara friluftsliv inom skolans ramar?· Hur arbetar lärarna med friluftsliv i skolan?· Hur skulle lärarna vilja arbeta med friluftsliv i skolan?· Anser lärarna att det finns möjlighet att använda friluftsliv som metod för att väcka miljöengagemang hos eleven? MetodDatainsamlingen bestod av halvstrukturerade intervjuer med fyra lärare med varierande ålder och tid i yrket och från olika län i Sverige. Samtliga lärare var verksamma i ämnet idrott och hälsa i grundskolans senare år. Som analysredskap har vi använt oss av Sandells modell om friluftsstilar som bygger på att olika typer av vistelse i naturen kan ge olika typer av miljöengagemang. ResultatLärarna var positiva till att använda friluftsliv som metod för att skapa ett miljöengagemang men deras tankar och visioner kring det går kraftigt isär med hur verkligheten ser ut i skolorna. Lärarna nämner brist på tid, pengar, samarbetssvårigheter med andra lärare som faktorer till att de inte bedriver friluftsliv i större utsträckning.
Från ensidigt till ömsesidigt informationsflöde - en fallstudie av Öhrlings PricewaterhouseCoopers rekryteringsprocess
Problem: Med hänsyn till hur stor betydelse rekrytering ges i kunskapsföretag, finner vi det intressant att undersöka hur rekryteringen genomförs. Det blir även intressant att undersöka hur kunskapsföretag använder sig av rekrytering för att finna lämpliga personer. Vi vill utifrån denna bakgrund besvara två frågor: Hur genomför ÖPwC sin rekrytering? Hur kan rekryteringen resultera i att lämpliga personer anställs? Syfte: Med utgångspunkt i vår problemställning är uppsatsens syfta att skapa förståelse och att öka medvetenheten för en väl genomförd rekryteringsprocess i kunskapsföretag. Metod:Vi har valt att genomföra en fallstudie av ÖPwC genom en kvalitativ metod.
Läs- och skrivinlärningsmetoder : Vilka används i praktiken? Hur används de och varför?
Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka läs- och skrivinlärningsmetoder som används i praktiken på skolorna. Hur dessa metoder används av pedagogerna och varför de väljer att använda dem, är andra frågor som kommer att undersökas. Intentionen var att genom en enkätundersökning kunna kartlägga vilka läs- och skrivinlärnings metoder som används i praktiken. För att ta reda på hur dessa metoder används och vilka faktorer som påverkar valet gjordes en intervjuundersökning. Undersökningen visar på att den fonologiska metoden, läsning på talets grund, Bornholmsmetoden och Kiwimetoden är de vanligaste metoderna vid läs- och skrivinlärning.
Barnboken. Hur används den i förskolan?
BAKGRUND: Vi är intresserade av hur pedagogerna använder sig av barnboken påförskolan. Därför vill vi höra hur ett antal pedagoger menar att de använder sig av barnboken isin verksamhet. Hur arbetar pedagogerna med barnboken? Vi belyser i bakgrundenbarnbokens historik, vilken betydelse barnboken har på förskolan och hur man använder sigav barnboken på förskolan.SYFTE: Syftet med studien är att undersöka hur ett antal pedagoger i förskolan menar att deanvänder sig av barnboken.METOD: Vi har använt oss av en kvalitativ metod, tillvägagångssättet har varit intervjuer.Sju pedagoger har intervjuats på fyra olika förskolor.RESULTAT: I intervjuerna uttryckte pedagogerna att barnboken är ett av de redskap mananvänder sig av på förskolan. De använder sig av barnboken både vid planerad läsning ochvid spontanläsning flera gånger under dagen.
Vad anser potentiella K3-företag om K3? : I relation till IFRS för SMEs
Syfte: Syftet med studien är att undersöka vad utvalda K3-företag anser om utformandet av K3, i relation till innehållet i IFRS for SMEs.Metod: Studien genomförs med en kvalitativ metod och är av fenomenografisk karaktär. Intervjuer genomförs med BFN samt fyra potentiella K3-företag. Dessa analyseras sedan i en fenomenografisk analys.Slutsats: Skillnaderna som föreligger mellan K3 och IFRS for SMEs beror på förenkling och laganpassning. De undersökta företagen är mer nöjda de förändringar som beror på laganpassning än de som beror på förenkling. De företag som har minst internationell koppling väljer i större utsträckning K3.
Avslappningsövning som dramapedagogisk metod
Syftet med denna studie är att med en vetenskaplig kvalitativ metod undersöka
hur avslappningsövningar upplevs av människor med diagnosen borderline.
Uppsatsen är en empirisk studie med en kvalitativ undersökning. Undersökningen
svar har bearbetats med en fenomenologisk ansats. Svaren från intervjuerna har
bearbetats separat och sedan analyserats utifrån förda teorier. Min avsikt med den
här uppsatsen är att försöka synliggöra hur olika variationer av en upplevelse kan
te sig och om det trots olikheter kan finnas en stimulans för deltagarna att använda
sig av avslappningsövningar. För att belysa och utforska problemet har jag använt
mig av egna observationer för att kunna kort beskriva känsloläget i rummet innan
övningen börjar.
Lära genom portfolio-men vad? : En kvalitativ studie om några elevers lärande med portfolio som redskap och metod
Högskolan iJönköpingHögskolan förlärande och kommunikationD-uppatsLärande 91-120 hp.AbstractAnna Jakobsson & Catarina MarkusLära genom portfolio ? men vad?? En kvalitativ studie om några elevers lärande med portfolio som redskap och metodÅr: 2008 Antal sidor: 47I föreliggande studie är huvudsyftet att utveckla kunskap om elevers och pedagogers kvalitativt skilda uppfattningar av vilket lärande som elever utvecklar genom arbete med portfolio. I ett vidare syfte jämförs skillnader och likheter av uppfattningar.Bakgrunden sammanfattar kort vad portfolio kan innebära. Forskning kring reflektion, metakognition, värdering och bedömning kopplas som centrala element till portfolioarbetet.Studiens teoretiska utgångspunkt är den fenomenografiska forskningsansatsen och som metod har använts en halvstrukturerad intervjuform. Undersökningsgruppen innefattar nio elever i år 5- 6, samt fem pedagoger.Resultatet visar på kvalitativa skillnader i uppfattningar av vilket lärande som utvecklas hos elever genom portfolioarbete.