Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Hjulfordon - Sida 1 av 1

Konstruktion av fjädringssystem för hjulfordon

BAE Systems Hägglunds tillverkar markgående militära fordon. Detta examensarbete behandlar nyutveckling av ett fjädringssystem ämnat för fordonstypen SEP (Splitterskyddad EnhetsPlattform) och FRES (Future Rapid Effect System). Arbetet omfattar ett Hjulfordon med mekanisk drivning som skall utvecklas i ett 6x6 respektive 8x8 utförande. SEP är ett modulfordon och kan byggas på med utrustning för mer än 20 olika användningsområden ? militärtransport, ambulans, medicinstation, saneringsstation för biologisk och nukleär smitta, minsökare och minröjare, radarbärare och så vidare ? plus rena stridsuppgifter med raketmodul, stridsvagnskanon och luftvärnskanon.

Maskinering av bakdörr till band- och hjulfordon

Idag riktas stort fokus på den enskilde soldatens skydd och säkerhet i krigsdrabbade områden runt om i världen. BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik bidrar till att skydda dessa soldater genom deras splitterskyddade fordon, både genom skydd på fordonen men även genom att öka fordonens tillgänglighet och minska risken att de slås ur funktion. Företaget är idag på väg att utveckla morgondagens terrängfordon kallat SEP. Det nya fordonet har stort fokus på skydd och detta bidrar till att fordonets vikt ökar. Till följd av detta blir dörrar och luckor på fordonet tunga och ibland omöjliga att öppna och stänga för hand beroende på vilken vinkel fordonet står i.

Konstruktion av axelväxel med pivotfunktion för hjulfordon

Land Systems Hägglunds i Örnsköldsvik är en av världens främsta tillverkare av militära bandvagnar och stridsfordon. De utvecklar förnärvarande ett nytt fordonssystem SEP (Splitterskyddad Enhetsplattform). Tanken är att få ett flexibelt modulsystem där man kan välja mellan en band- eller hjulplattform som sedan kan utrustas med en rad olika utbytbara moduler, för att då kunna ersätta ett flertal olika fordonsvarianter. De prototyper som konstruerats och finns idag drivs av en dieselelektrisk drivlina vilken består av två dieselmotorer med varsin generator som driver hjulen/banden med elmotorer via en gemensam DC-buss. Eftersom den dieselelektriska drivlinan är försenad och ännu inte uppnått till det ställda effekt- och viktkraven så studeras det förnärvarande på ett mekaniskt alternativ med automatlådor, vinkelväxlar och differentialer.