
Sökresultat:
266 Uppsatser om Hedonic shopping - Sida 9 av 18
Nyttan med virtuella provrum : En utvärderingsstudie av virtuella provrum för online-shopping, med fokus på användbarhet.
Den relativt nya företeelsen BrandME ? I am the brand är en eTjänst som fungerar som ett virtuellt provrum och därmed gör det möjligt att kunna prova på kläder virtuellt. Till sin hjälp har man bland annat använt sig av 3D-grafik samt databaser. BrandME är en produkt av det kanadensiska företaget My Virtual Model, ett företag som har arbetat med att sätta standarder för virtuell identitet sedan år 2000.Då denna företeelse är relativ ny, skapar detta utrymme för undersökning och bedömning om huruvida välutvecklad och välanpassad BrandME är. Undersökningens syfte är att utvärdera BrandME för att sedan kunna fastställa nyttan med denna eTjänst.
Begåvade elever i skolan : - En studie av begåvade elever ur ett lärarperspektiv
Syftet med denna uppsats är att genom intervjuer med tre medelålders kvinnor, ta del av deras upplevelser av Adventsmarknaden och friluftsmuséets Lilla Julmarknad i Gamla Linköping. Genom intervjuer och deltagande observation vid marknaderna undersöker jag på vilket sätt informanterna besöker en marknad och hur deras syn på shopping och service styr deras besök. Uppsatsen belyser hur de shoppar när de besöker en marknad, hur de ser på service och hur detta påverkar deras upplevelse. Slutsatsen av denna studie är kortfattat att de besöker marknaden, och shoppar på tre skilda sätt. De definierar och uppskattar service på olika sätt och handlar olika typer av varor.
Från utbildning till arbetsliv - en studie av studenters upplevelse av sin första praktikperiod
Syftet med denna uppsats är att genom intervjuer med tre medelålders kvinnor, ta del av deras upplevelser av Adventsmarknaden och friluftsmuséets Lilla Julmarknad i Gamla Linköping. Genom intervjuer och deltagande observation vid marknaderna undersöker jag på vilket sätt informanterna besöker en marknad och hur deras syn på shopping och service styr deras besök. Uppsatsen belyser hur de shoppar när de besöker en marknad, hur de ser på service och hur detta påverkar deras upplevelse. Slutsatsen av denna studie är kortfattat att de besöker marknaden, och shoppar på tre skilda sätt. De definierar och uppskattar service på olika sätt och handlar olika typer av varor.
Bloggbilder : unga tjejers syn på foto på nätet
Blogpics ? young girls views on photography online Young people create new forms of social interaction on the internet, and in Sweden, especially young girls, have become very active bloggers. Girls write, publish pictures and build networks with, mostly, other girls. This new phenonomen has been described in Swedish media partly as a problem, where adults are worried that the information the young girls publish about themselves is too personal, and can be used for the wrong purposes. It has also been suggested that the content of young girls blogs has little value, beeing mostly narcissitic, superficial and obsessed with fashion and shopping. The purpose of this paper has been to investigate how young girls reflect upon their photographic communication on the internet. The idea has been to ask the girls themselves about their own experiences, to get a more complete picture of them as internet users, to investigate their communication strategies and solutions when it comes to net integrity and to talk about how they create gender and identity online..
En jämförelsestudie mellan kvinnors och mäns motiv till resande
This comparative study deals with male and female subjects during their visit to Stockholm. The aim was to find out if there were any general differences in travel motives between the sexes. Travel motive and motivation in tourism is a topic that has long been studied. With the help of various motivation theories and theories about how motives for travelling are created, we conducted a survey of tourists in Stockholm and then compared their travel motives. The results gave similar answers to what we had expected regarding gender differences.
Bloggen - socialt medium med makt potential : En kvalitativ studie om konsumtionsideal bland svenska och internationella bloggar
Today, we live in a consumption society. We buy products to soothe our needs and desires. Thru material things we can express our own personal identity and shopping is seen more as a pleasure than a need to survive. With the background media- and communication studies, the reason of this study was to explore how blogs as a social medium can influence the consumption ideal in society. With dialogical analysis and semiotic analysis we wanted to see if we could find a specific consumption culture in the content of six blogs we did our studies on. We found that the blogs showed us that there is normal to have everyday luxury and spoil oneself with expensive things.
Lärarnas betydelse för nyanlända elevers utslussning till ordinarie klasser
Syftet med denna uppsats är att genom intervjuer med tre medelålders kvinnor, ta del av deras upplevelser av Adventsmarknaden och friluftsmuséets Lilla Julmarknad i Gamla Linköping. Genom intervjuer och deltagande observation vid marknaderna undersöker jag på vilket sätt informanterna besöker en marknad och hur deras syn på shopping och service styr deras besök. Uppsatsen belyser hur de shoppar när de besöker en marknad, hur de ser på service och hur detta påverkar deras upplevelse. Slutsatsen av denna studie är kortfattat att de besöker marknaden, och shoppar på tre skilda sätt. De definierar och uppskattar service på olika sätt och handlar olika typer av varor.
Jul på Kalmar Sott : Turismens betydelse för ett annorlunda evenemang i en unik miljö
Syftet med denna studie är att undersöka om och hur ett samband mellan evenemang och turism existerar. För att studera detta har ett specifikt evenemang undersökts och analyserats. Studien har gjorts med förhoppning om att detta specifika evenemang kan generera en djupare förståelse för och urskilja turismens roll och betydelse i ett evenemang. Då turismens eventuella roll i evenemanget klargjorts, är det även av intresse att se vilka potentiella möjligheter som finns för att utveckla dess del i evenemanget.Studien är utformad som ett fältarbete där objektet som studerats och analyserats är evenemanget Jul på Kalmar Slott. Fältarbetet inkluderar observationer på plats av besökare, utställare och omgivning samt semistrukturerade intervjuer med arrangörer och personal på Kalmar Slott.
En ny Upplevelse - En studie i formgivande av interaktioner på webben och effektivisering av arbetsflöden
We?re all aware that technology progresses forward with giant leaps on a daily basis. In
one-way or another this affects us in our everyday life. It can affect us in the way we?re shopping, communicating, researching, planning future events or how we choose to
be entertained.
That the web is an increasingly stronger tool for communicating in more or less every
type of business is becoming more evident for people.
Mode som funk(is)ar - konsumtion som strategi f?r identitetsskapande f?r personer med synliga funktionsneds?ttningar
This essay will discuss consumption as a strategy for creating one?s identity for persons with visible disabilities. Along with this, questions asked and answered are concerning how lack of inclusion in the fashion industry affects the informants? consumption of clothes and how the informants discuss identity in relation to their disability. Compulsory able-bodiness (McRuer, 2006) is a main theory that will influence both the discussion and the results.
Hur ska klädexponeringen se ut i den perfekta webbshoppen?
I dagens samhälle handlar det om att vara så effektiv som möjligt för att vinna tid. Som Benjamin Franklin en gång sa att ?Tid är pengar?, är något som vi människor allt mer tagit fasta på då vi ställer höga krav på utvecklingen och dess teniska förmågor. Idag har de flesta människor tillgång till en dator med internetuppkoppling som vi dagligen utför sysslor vid. Det kan vara allt ifrån jobbrelaterade aktiviteter, hålla kontakten med nära och kära, söka information om vad som händer i världen och i vår omgivning, till mer nöjesinriktade delar såsom online spel och shopping.
Köpa eller äga? : en studie om shoppingmani och materialistiska värderingar
Psykologin tar upp två perspektiv gällande shoppingmani. Det kliniska fokuserar på själva utförandet och det kognitiva fokuserar på betydelsen av produkten. Dessutom finns teorier som placeras emellan där vikten läggs vid både agerandet och produktens värde. Tjugoen medlemmar från en rikstäckande förening för shoppingberoende och 20 högskolestudenter i Mellansverige fick fylla i en enkät. Syftet med undersökningen var att undersöka i vilken utsträckning föreningsmedlemmarna fanns representerade inom perspektiven, se hur materialistiska värderingar skiljer sig åt mellan perspektiven samt mellan deltagargrupperna.
Förbifart Stockholm - En studie av beslutsprocessen och argumentationen för och emot
The Stockholm Bypass is an infrastructural project planned to be located west of Stockholm. This study investigates the argumentation concerning the project from different perspectives. The theoretical starting point is within Decision Theory. The main theories include Bounded Rationality, Kingdon's study of the political agenda and theory regarding venue shopping, framing and lobbying. The method chosen for this qualitative case study consists of both gathering data through semi-structured interviews and through documents provided by stakeholders and information available publically through archives and media.
Mobil handel, tillit & sociala medier : En kvalitativ undersökning i hur sociala medier påverkar tillitsskapandet i samband med mobil handel
Our consumption habits are today under development and alteration. The market for mobile commerce is increasing, as well as the use of social networks with mobile devices. This relatively new approach to online shopping requires that retailers adjust to new strategies related to trust issues. The purpose of this study is to examine how social networks affect the establishment of trust between retailers and customers in mobile commerce. We investigate what kind of strategies retailers apply in order for consumers to gain trust in the mobile environment.
Den optimala kombinationen : En undersökning av småföretagarnas preferenser vad gäller olika kombinationerav attribut relaterade till revisions- och redovisningstjänster
Background and problem: The abolishment of the mandatory audit in Sweden resulted in a marketorientation in which the small sized enterprises gained a stronger position. Theaudit firms are faced with the challenge to better meet the clients need and todemonstrate the value of audit now when it is optional. In coherence with thisclient focus it is endorsed to implement a value-based pricing that primarilyconsiders the client?s value and willingness to pay. The value of audit andaccounting services to small sized enterprises is not yet fully investigated, whyit is difficult to implement a value-based strategy.Aim: The aim of this study is to investigate the value of audit and accounting servicesto the small sized enterprises through the study of which attributes theseservices consist of and which priority the small sized enterprises attach to thedifferent attributes.