Sök:

Sökresultat:

5920 Uppsatser om HVB personal - Sida 13 av 395

Hur patientens välbefinnande påverkas av fysisk beröring i omvårdnaden - En litteraturstudie

Bakgrund: Fysisk beröring är ett grundläggande behov hos människan och är en central del i omvårdnaden. Fysisk beröring kan lindra eller förhindra lidande och skapa förutsättningar för välbefinnande. I omvårdnaden skapar beröringen ett humant sätt mellan patient och personal att ta kontakt med varandra. Syftet: Hur patientens välbefinnande påverkas av fysisk beröring i omvårdnaden. Metod: Studien utfördes som en litteraturstudie baserad på sju vetenskapliga kvalitativa artiklar.

Vad efterfrågas av den : En jämförande studie mellan Socialförvaltningen, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen

ABSTRACTThe purpose of this c-level essay shall try to illustrate how a good leader is formed. We have investigated what influences leadership style, personal characteristics or individual competence have when recruiting a new manager. This study has been carried out with comparative applications because we wanted to study the similarities and differences between the Unemployment Office, the Social Insurance Office and the Social Welfare Administration.We have used a qualitative method in interviews both with employers as well as the from the trade union representative?s perspective. Part of our results indicates that the trade union representatives and the employers are not always unanimous and do not request equivalent characteristics and knowledge at recruitment.

Rättsstatsprincipen i EU:s utvidgningsprocess : om innebörden, tillämpningen och behovet av en gemensam definition

Syftet med denna studie var att få djupare förståelse av det ömsesidiga samspelet mellan elever med synnedsättning i kombination med flera andra funktionsnedsättningar och personal på en specialskola. Genom intervjuer ville vi undersöka hur personal på en specialskola beskrev ömsesidiga möten och hur det är kopplat till lärande. Resultatet visade på några viktiga förhållanden som var kännetecknande från intervjuerna. Det vi lyfter fram är känslomässig lyhördhet mellan elev och personal, som innebär att man är inkännande och svarar på initiativ och samspel genom att bekräfta med ord och handling. Följsam turtagning, som medför att samspelet upprepas och förnyas genom en ständig förändring.

Upplevelser av stöd - beskrivet av kvinnor med bröstcancer: en litteraturstudie

Bröstcancer är den vanligaste cancer formen bland kvinnor i västvärlden och statistiken visar en fortsatt ökning. Syfte med studien var att få en ökad förståelse för kvinnor med bröstcancer och deras upplevelse av stöd. Fjorton vetenskapliga artiklar analyserades med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys med manifest ansats. Analysen resulterade i fyra kategorier: att få känslomässigt och praktiskt stöd från familj, vänner och grannar, att sakna hjälp och förståelse från familj, vänner, grannar och sjukvård, att bra kontakt med personal inom sjukvården leder till trygghet, att ha någon med erfarenhet att tala med och att skingra tankarna genom aktiviteter. Resultatet visade att det viktigaste stödet var från familjen och att det fanns brister i stödet från personal inom sjukvården.

Ledarutveckling : Vägen till Totalt Ledarskap

In today?s tough business environment the need for good and efficient leaders are becoming more and more important. The businesses are in constant change, the world is more unpredictable and the competences of the employees are much greater today, which also calls for a new type of leader, a leader who not only is authoritarian, but also possesses soft skills. In this environment where there is this greater focus on leaders, leadership developments have emerged and increased in number over the last ten to twenty years. They try to develop leaders in all domains of their life, both professional and personal and the model we work with in this paper is Total Leadership, this model implies that you try to accomplish being a better leader throughout your whole life as a leader, to be whole, genuine and innovative, no matter career or position in life.

?Boys will be boys?? En intervjustudie om hur personal i fritidshem arbetar med fr?gor som ber?r samtycke, sexualitet och relationer.

I samband med l?roplans?ndringen 2022 bytte kunskapsomr?det sex och samlevnad namn till det mer ?vergripande: sexualitet, samtycke och relationer. Detta efter granskningar som tydde p? brister och otydligheter inom kunskapsomr?det. Enligt Skolverket (2024) ska sexualitet, samtycke och relationer arbetas med ?mnes?vergripande samt ?ven inkluderas i fritidshemmets undervisning.

Varför söka bland tusen? Ge mig några få! ? En fallstudie om konsumenters köpmotiv hos en Personal Shopper

Konsumenter fattar dagligen en mängd olika köpbeslut då det råder ett högt tempo i vardagenoch klädmodet förändras inför varje årstid. Konsumenter har olika behov och olikainställningar till shopping. För att som konsument få hjälp med att hitta rätt i modet och hittadet som passar en bäst, kan en Personal Shopper vara en lösning. I Sverige erbjuder endast ettfåtal butiker och köpcentrum denna tjänst i form av att kunden får personlig hjälp och råd medolika stilar och färger. Syftet med uppsatsen är att beskriva vad tjänsten Personal Shoppererbjuder och hur utbudet matchar konsumenternas köpmotiv för tjänsten, även se hur enPersonal Shopper påverkar kundens köpprocess från att ett behov uppstår, tillinformationssökning, alternativutvärdering, köp och utvärdering efter köp.

En svensk studie av förberedelser av chefer inför en HR-transformaton

Vi har studerat hur chefer har förberetts inför en störreomorganisation av HR-funktionen hos ett företag. Studien innefattade chefer medunderställd personal ur linje och stab och baserades på 19 semistruktureradeintervjuer med chefer, samt 2 semistrukturerade intervjuer med HR-personal, somutvecklat och ansvarat för omorganisationens struktur. Det insamlade materialet avkvalitativ art tolkades och analyserades med hjälp av en svarsmatris. Vi kom framtill att förberedelserna var avsedda att omfatta samtliga chefer med underställdpersonal på Bolaget, och att de var såväl omfattande som av god kvalitet. Debestod av både skriftlig som muntlig information.

Brandväggar ur hemanvändarens perspektiv

Det huvudsakliga syftet med denna rapport var att undersöka några av marknadens brandväggsprogram som kunde tänkas vara lämpliga för vår målgrupp, det vill säga en hemanvändare. Detta eftersom det idag inte finns någon lättillgänglig information inom detta område. I sökandet av brandväggsprogram fann vi en uppsjö av olika typer av brandväggar och därför har denna undersökning avgränsats till endast fyra brandväggsprogram, nämligen Norton Personal Firewall, Sygate Personal Firewall, Tiny Personal Firewall samt Zone Alarm. Denna avgränsning gjordes genom att välja ut de som experter inom området utvärderat och har ansett vara de som är säkerhetsmässigt bäst på marknaden. Undersökningsgruppen bestod av 28 testare som passade in i vår definition av en hemanvändare.

Vad är kvalitet i förskolan? : Intervjuundersökning av hur förskolans personal beskriver sin uppfattning av kvalitetsbegreppet

Denna uppsats är ett examensarbete baserad på en intervjuundersökning om hur personal i förskolan uppfattar kvaliteten i barnomsorgen. Vi har intervjuat 8 barnskötare och 8 förskollärare, som vid intervjutillfällena arbetade i flera olika kommuner och vid olika arbetsplatser. Med åtta frågor försökte vi att få svar på våra frågeställningar.Huvudsyftet med denna undersökning är således att få klarhet i hur personalen upplever kvalitetsbegreppet i förskolan. Metoden för uppsatsen är kvalitativ och intervjufrågorna har givit möjlighet till fördjupning i frågorna och uppföljning under samtalets gång.Vid sammanställningen av svaren ser vi att vi fått nästan identiska svar från de båda yrkesgrupperna. Detta gör att man kan hävda att skillnaderna i kvalitetsuppfattning inte är så stor mellan yrkesgrupperna.

Ursäkta, arbetar du här? : Sambandet mellan motivation och service i detaljhandelsföretag

I och med den ökade konkurrensen och den strukturomvandling som idag råder på marknaden söker detaljhandelsföretag ständigt medel för att effektivisera och förbättra sin verksamhet och dess lönsamhet. Ett sätt som flera forskare anser vara det optimala verktyget för att höja sin lönsamhet på, är att ge kunderna en bättre service och på så sätt även skapa sig lojala och trogna kunder. En forskare som gör anspråk på detta och som även har skapat en modell av detta fenomen är Mark Stevens (2002). Denna modell utgår från att en motiverad och tillfredställd personal ger kunderna en bättre service och den förbättrade servicen ger i sin tur fler nöjda och lojala kunder. Lojala kunder skall enligt service-vinst-kedjan även till sist generera en högre lönsamhet och tillväxt.

Interaktiv patientportal : Generisk webblösning med tillämpning inom överviktsenheten

This report addresses the growing need to adapt the medical healthcare to the new possibilities that can be accomplished by incorporating a web aspect to the personal treatment plans of patients. It describes what implementations that need to be considered in order to successfully convert to a partially web-based treatment.The report also reflects the potential economical gain that can be made by keeping the communication between the patient and the doctor frequent. It also takes into account the personal gain to the patient by increased feedback and easier ways to communicate with their attending physician and thereby increasing the quality of their healthcare and service.The construction of a prototype of the system required is also included in the report as a description of construction and functionality of the prototype along with results and estimated outcome..

  Barn- och fritidsprogrammet VS Vård- och omsorgsprogrammet :   Vilket program skall en blivande LSS ? boende arbetare välja?

 Det finns vissa beröringspunkter mellan Vård- och omsorgsprogrammet och Barn- och fritidsprogrammet. Likheterna är övervägande och skillnaderna små mellan Barn- och fritidsprogrammet och Vård- och omsorgsprogrammet. Vård- och omsorgsprogrammet är ett yrkesprogram Barn- och fritidsprogrammet är ett yrkesprogram.Branschen anser att en nyanställd personal bör ha med den personliga lämpligheten samt någon form av relevant utbildning. En person som arbetar inom LSS-boendet bör kunna hantera människor samt ha ett handikappmedvetande samt besitta en stor öppenhet för att vilja lära sig..

Att attrahera kompetens : vilka dimensioner av anseende är viktiga för att företag ska attrahera kompetens

Att attrahera kompetent personal a?r mycket avgo?rande fo?r att fo?retag ska prestera va?l i framtiden, och fo?r att lyckas med detta a?r det viktigt att fo?retag har ett bra anseende. Anseende a?r dock en komplex tillga?ng och besta?r av flera dimensioner. Syftet med denna uppsats a?r att ta reda pa? vilka dimensioner av anseende som a?r viktigast fo?r att attrahera kompetent personal.

Vem kliar min rygg? : En studie av företagares uppfattning om personliga nätverk

AbstractPeople and organizations that network with one another have during the past decades, at a larger extent than before, replaced classical hierarchies. These networks have become increasingly important, as the globalisation has amplified the pressure for focused and flexibleorganizations. There is a risk of restraining the inventiveness of the firm and force customers and suppliers into cooperation by a too great commitment and dedication to the network. There are two sides to every penny, positive and negative aspects of networking.Concerning the negative approach to networking, there is relatively little theory present. The theory is regarded an emerging theory.

<- Föregående sida 13 Nästa sida ->