Sök:

Sökresultat:

3454 Uppsatser om Högskoleförberedande program - Sida 22 av 231

Modellering och reglering av drivenheter i gaffeltruck

To enable the enhancement of the driver's environment in a forklift, an alternative form of steering has been evaluated. An earlier concept with a combined driving and steering wheel has been exchanged to a concept with two driving wheels. A link wheel has replaced the combined driving and steering wheel. The steering is done through differentiation of the velocities of the two driving wheels. The scope of this master thesis is to create a simulation model, create a control program and to evaluate the concept of two driving wheels.

Kvarteret Portalen : En studie av ett nybyggt bostadsomrÄde i Uppsala

Skolan har ett demokratiuppdrag sÄvÀl som ett kunskapsuppdrag som ligger till grund för denna studies inriktning. Det politiska deltagandet har minskat bland ungdomar under 1990-talet och i en undersökning frÄn Skolverket visade det sig att elever frÄn praktiska och teoretiska program hade stora skillnader i kunskaper om demokrati. VÄr studie syftade till att undersöka hur demokrati framstÀlls och problematiseras i fyra samhÀllskunskapslÀroböckers demokratiavsnitt dÀr tvÄ anvÀnds pÄ praktiska program, Bok-och-webb (2004), Aspekt (2005), samt tvÄ som anvÀnds pÄ teoretiska program, Reflex (2004) och Zigma (2000).LÀroböckerna i denna studie Àr exempel pÄ brukstexter som har bÄde en teoretisk och en praktisk funktion. Eleverna möter en textbaserad verklighet och skall utifrÄn den teoretiska kunskapen kunna fungera och agera praktiskt, i skolan och samhÀllet. Till undersökningen valde vi att tillÀmpa en kunskapskritisk analys för att utröna vilken kunskap om demokrati lÀroböckerna förmedlar för att sedan relatera detta till skolans kunskaps- och demokratiuppdrag.

BistÄndets idé och praktik : en studie om genomförandet av ett bistÄndsprogram i Burkina Faso

This thesis is based on the implementation of a bilateral rural development program in Burkina Faso. The main purpose of this study was to put the actual implementation process of a bilateral development program in view. This was done by investigating how two dominant perspectives in the implementation literature can explain what in fact happens during the realization of an aid program. A further aim of the thesis was to explore the limitations of these two dominant theories, in order to get a full understanding of the complexity of the realization of an aid program. Based on the implementation theory, this study shows that the realization of an aid program can be understood from three different angles.

Ofta att det Àr vÀrt! En studie i nÄgra Lerumsgymnasisters sprÄkbruk

?Ofta att det Àr vÀrt? Àr en sprÄksociologisk undersökning av orden ofta, orka, vÀrt och ovÀrt. Syftet var att undersöka om, och i sÄ fall hur, orden anvÀndes pÄ ett icke-traditionellt sÀtt av gymnasieungdomar i Lerum och om denna anvÀndning kan klassas som slang. En enkÀt delades ut till elever i Ärskurs tre pÄ samtliga gymnasieprogram pÄ Lerums Gymnasium. Hypotesen var att flickor, i högre utstrÀckning Àn pojkar, skulle anvÀnda orden pÄ ett icke-traditionellt sÀtt och att elever pÄ teoretiska program skulle anvÀnda dem mer Àn elever pÄ praktiska program.

Detektering av krypterade filer

In contemporary encryption the vast amount of text subject to cracking has brought about the demand for methods distinguish files more likely to be encrypted. The encryption software Truecrypt can encrypt files that are not possible to identify with a file signature. To solve the detection problem, an algorithm sensitive to the absence of structure in the very code of files was developed. The program was written in the programming language EnScript which is built into the forensic software suite EnCase. The essential part of the algorithm therefore deployes the statistic of a chi-square test for deviance from a uniform distribution to distinguish files with contents that appear to be random.

Undersökning av funktionalitet i 3D-terrÀnggenereringsprogram

Dynagraph AB i Göteborg Àr ett företag som hÄller pÄ med 3D och virtual reality. Största delen av verksamheten gÄr till 3D-modellbyggande, en mindre del gÄr Ät försÀljning av 3D-programvaror. Företaget ville ta fram information om vilka funktioner som anvÀndare av 3D-visualiseringsprogram tycker Àr viktiga för deras verksamhet och Àven ta fram en metod att utvÀrdera olika 3D-visualiseringsprogram mot varandra. Resultatet av denna undersökning skulle vara Dynagraph till nytta i form av bakgrundsinformation vid seminarier och försÀljning av programvara. Metoden för betygsÀttning av program kan Àven anvÀndas generellt av programvaruleverantörer för att vÀga program mot varandra.

?Bra betyg och bra jobb, inget annat? : En jÀmförande studie om motivation i Àmnet Engelska mellan praktiskt och teoretiskt gymnasieprogram

Syftet med detta examensarbete var att undersöka vilka faktorer det Àr som pÄverkar elevers motivation i Àmnet Engelska. Examensarbetet behandlar om det finns eventuella skillnader, och i sÄ fall vilka, betrÀffande motivation pÄ teoretiskt gymnasieprogram respektive praktiskt gymnasieprogram.Metoden som anvÀnts i denna undersökning Àr en enkÀtstudie. EnkÀten distribuerades till sammanlagt 183 elever varav 91 elever lÀser pÄ teoretiskt program och 92 elever pÄ praktiskt program. De elever som gÄr pÄ det teoretiska programmet lÀser pÄ teknik programmet medan de som gÄr praktiskt program lÀser pÄ byggprogrammet och livsmedelprogrammet. Gemensamt för dessa program Àr att de lÀser Engelska 5 som motsvarar Engelska A i den gamla lÀroplanen Lpf 94, Engelska 5 ingÄr alltsÄ i Gy11 som Àr den reformerade lÀroplanen som infördes hösten 2011.          Det finns en uppsjö av olika motivationsteorier och dÄ denna studie behandlar psykologiska motivationsfaktorer har kognitiva, humanistiska samt behavioristiska perspektiv pÄ motivation anvÀnts.

Lek : En studie om pedagogernas roll och deras uppfattningar om lÀrandet i leken

Skolan har ett demokratiuppdrag sÄvÀl som ett kunskapsuppdrag som ligger till grund för denna studies inriktning. Det politiska deltagandet har minskat bland ungdomar under 1990-talet och i en undersökning frÄn Skolverket visade det sig att elever frÄn praktiska och teoretiska program hade stora skillnader i kunskaper om demokrati. VÄr studie syftade till att undersöka hur demokrati framstÀlls och problematiseras i fyra samhÀllskunskapslÀroböckers demokratiavsnitt dÀr tvÄ anvÀnds pÄ praktiska program, Bok-och-webb (2004), Aspekt (2005), samt tvÄ som anvÀnds pÄ teoretiska program, Reflex (2004) och Zigma (2000).LÀroböckerna i denna studie Àr exempel pÄ brukstexter som har bÄde en teoretisk och en praktisk funktion. Eleverna möter en textbaserad verklighet och skall utifrÄn den teoretiska kunskapen kunna fungera och agera praktiskt, i skolan och samhÀllet. Till undersökningen valde vi att tillÀmpa en kunskapskritisk analys för att utröna vilken kunskap om demokrati lÀroböckerna förmedlar för att sedan relatera detta till skolans kunskaps- och demokratiuppdrag.

RÀllsögÄrdens missbruksprogram : En studie om klienter och personals erfarenheter av programmet och dess genomförande

The aim is that on the basis of interviews with personnel and clients examine whichexperiences they have of the drug abuse programme and its implementation. To be able toanswer the aim following question has been formulated: (1) What do the personnel and clientthink about the drug abuse program arrangement? (2) In which extend is the programimplemented as thought? (3) How do the personnel assesses the client?s participation? (4)How does the client?s think about their own participation in the program? (5) Do the client?sthink that the program have been helpful in their personal development? A qualitativemethod was chosen and has used a semi structured interview. Total has ten interviews beenimplemented on RÀllsögÄrden, five with clients and five with personnel. The study'sinterpretation framework builds on research around drug abuse treatment and theories andmethods that lie to shallow for the drug abuse programme.

Sveriges möjligheter till informationsutbyte : Utvecklingen pÄ omrÄdet samt avtalen med Schweiz och Liechtenstein

Syftet med studien var i första hand att studera ungdomars upplevelse av makt över sin framtid direkt efter avslutad gymnasietid. Med en enkÀtundersökning undersöktes 85 ungdomar i Ärskurs 3 pÄ gymnasieskolans omvÄrdnadsprogram, samhÀlls­vetenskapliga program, tekniska program, handelsprogram och naturvetenskapliga program gÀllande variablerna personlig attityd, subjektiva normer (socialt tryck) och upplevd kontroll. Ingen skillnad framkom mellan yrkes- eller studieförberedande program i attityd till beteende, dÀremot framkom skillnader vid jÀmförelse mellan de olika programmen, eleverna pÄ omvÄrdnadsprogrammet hade en statistiskt signifikant mer positiv attityd till det egna beteendet jÀmfört med det naturvetenskapliga programmet. En signifikant skillnad framkom ocksÄ mellan könen i attityd till beteende och upplevd kontroll dÀr tjejerna vÀrderade dessa variabler högre.Resultatet kan förklaras med att det bland flickor ses som mer acceptabelt att studera medan killarna snarare riskerar att fÄ en lÄg status om de fokuserar för mycket pÄ skolan. DÄ det i denna studie framkommer att attityden till det egna beteendet var en bra bit över medelvÀrdet visar den pÄ att en positiv attityd till att det egna beteendet Àr viktigt. De subjektiva normerna visade att den sociala pressen inte var sÄ stark hos respondenterna vilket Àr positivt dÄ det visar att eleverna inte upplever sig styrda av den egna sociala gruppen..

Datavetenskapliga/datatekniska högre utbildningar riktade till kvinnor - Ett framgÄngsrikt koncept?

Siffror om könsfördelning inom IT-branschen och pÄ högre tekniska utbildningar talar sitt tydliga sprÄk. Andelen mÀn inom ÀmnesomrÄdena data och teknik Àr ofta betydligt större Àn andelen kvinnor. Detta kan ge till följd att samhÀllet gÄr miste om en stor del potentiella begÄvningar. En jÀmnare könsfördelning brukar dessutom resultera i ett trevligare och gemytligare klimat. För att öka intresset bland kvinnliga studenter för vissa IT-utbildningar har en del universitet och högskolor Àndrat utbildningsformer och innehÄll. NÄgra har Àven utformat sÀrskilda program som vÀnder sig till kvinnor.

Ett undervisningsmaterial i Livskompetens : Prövat pÄ stödgrupper för tonÄringar med kronisk sjudom

Chronic illness is associated with conditions that may result in psychological ill-health in the adolescence. Consequently there is a need for development of preventive psychosocial support interventions for this target group. The objective was to develop, implement, and evaluate the effect of supportive intervention group program for teenagers suffering from chronic illness - aiming at increasing quality of life and supporting mental and physical health. Method: Six different intervention groups were conducted between 2007 and 2011, age 13?17.

Datorstött lÀrande i matematikundervisningen : En studie om hur elever pÄ yrkesförberedande program anvÀnder pedagogisk programvara i matematik

Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur elever i Äk 1 pÄ El- respektive Industriprogrammen pÄ gymnasiet anvÀnder sig av ett datorstöd pÄ kursen Matematik A, och att ta reda pÄ vilken typ av kategori program som eleverna utnyttjar mest.Undersökningen genomfördes med hjÀlp av dels en enkÀt av hela undersökningsgruppen, dels elevintervjuer av ett urval av gruppen.Resultatet pÄ undersökningen visar att eleverna inte anvÀnde datorstödet under lÀrprocessen i speciellt stor omfattning. Datorstödet anvÀndes framför allt under de ordinarie matematiklektionerna och den typ av funktion som anvÀndes mest frekvent var av en typ som starkt bidrog till ett ytligt och kortsiktigt lÀrande..

Prediktering av radarvÄgutbredning i troposfÀren : en smal sak för den taktiske chefen?

Detta sjÀlvstÀndiga arbete i militÀrteknik behandlar tvÄ simuleringsprogram för radarvÄgutbredning i syfte att undersöka konsekvenserna av dess nyttjande för den taktiske chefen till sjöss. Simuleringsprogrammens anvÀndbarhet mÀts kvalitativt genom att respektive simuleringsprograms egenskaper stÀlls mot den taktiske chefens krav. Simulerings-programmen beskrivs utifrÄn teoretiska egenskaper i respektive program och utvÀrderas genom simuleringar av en typradar i tre olika vÀdertypfall. Den taktiske chefens krav grundas pÄ personliga erfarenheter som fartygschef pÄ korvett. Resultatet presenteras i form av positiva och negativa konsekvenser för den taktiske chefen vid nyttjande av respektive program. .

Skola i Annedal

This project concerns a new lower and mid level compulsory school in the currently developing area of Annedal, northwest of central Stockholm. According to the given program, the school should hold 500 pupils and 100 pre-school children. As an addition to the given program, my suggustion holds a sports hall and a public library.In my project, my ambition has been to investigate how to create an inspiring and exiting place for kids to inhabit and, at the same time, create an activated, central place in a developing suburb. The latter has resulted in the two program-related additions, which purposes is to extend the hours during which the area is activated and to create additional incitements for visiting the building. Both additions are chosen based on lack of service in the area. Architectually, I've been inspired by the medieval castle which has been used as an inspirational resource for the parts of the school holding classrooms.

<- FöregÄende sida 22 NÀsta sida ->