Sök:

Sökresultat:

3454 Uppsatser om Högskoleförberedande program - Sida 20 av 231

?En bra roman kan rÀdda liv? : Metodik och anpassning i arbetet med fiktioner i gymnasieskolan

Syftet med denna undersökning Àr att ta reda pÄ hur lÀrare i gymnasieskolan arbetar med fiktioner av olika slag och om arbetssÀtten skiljer sig Ät beroende pÄ om undervisningen sker i ett yrkesförberedande program eller ett högskoleförberedande program. Fyra verksamma lÀrare intervjuades utifrÄn en halvstrukturerad intervjuguide. Resultatet visar att lÀrarna har frÄngÄtt de gamla traditionella arbetssÀtten dÀr man ofta arbetade i kronologisk ordning och dÀr eleverna fick skriva recensioner. Idag lÀggs fokus pÄ att hitta teman, koppla fiktioner till samhÀllets utveckling och elevernas egna liv och erfarenheter samt att analysera fiktioner via gruppdiskussioner alternativt helklassdiskussioner. Filmens roll i skolan har fÄtt högre status och filmens sprÄk har tagit plats i undervisningen.

3D PDF

This report is about Adobe Acrobat 3D and their new PDF format witch can contain 3 dimensional models that are interactive. The purpose is to find out if the program and the format work in a level that is suitable for the market. To create this PDF you need Acrobat 3D installed on your computer but it only needs Acrobat Reader 7 or 8 to open it, and the Reader is free to download on the internet.The examination is focusing on four formats: U3D, 3DS, DWG and DXF because they are the most common in the building industry seen from the architects? way. From a 3D model exported to these four formats they where converted to PDF in different settings to be compared in different points as information and size of the files.

Databasanalys

Examensarbetets huvudsakliga syfte var att ta fram en metodik och en manual för hur tester kan genomföras pÄ ett program som arbetar mot en databas. Manualen innehÄller exempel pÄ hur verktyg anvÀnds, hur data skall tolkas, olika problem som kan uppstÄ med mera. Med metodikens hjÀlp skall anvÀndaren kunna hitta de delar av programmet som kan förbÀttras med hÀnseende pÄ prestanda. Manualen skall vara sÄ pass lÀttanvÀnd att den skall kunna anvÀndas av nÄgon som inte har alltför djupa kunskaper inom databaser eller mjukvaruutveckling. Resultatet av arbetet Àr denna rapport och en manual som personal pÄ Ericsson kan anvÀnda vid testning av program som anvÀnder sig av databaser och dÄ frÀmst Oracle-databaser..

Sommarhögskolans verksamhet : Ur ett learning-by-doing och elevperspektiv

This paper is written to take a close look at teaching methods used at the Summer Academy (SHS), which is held at Södertörns Högskola in Stockholm. SHS is a subdivision of the institution of teaching education, which annually, during summertime, offers an eight-day program for pupils between 13-15 years of age, from different schools located in socio-economically disadvantaged suburbs of Stockholm. The intention of SHS is to give the participating pupils an insight into higher education, especially that of university. The purpose of the activities, such as field trips, guided tours and corporate visits, is to make pupils aware of their own responsibility for their educational situation through different methods of knowledge transfer, to diversify the means of the education, and to bring awareness to the array of possibilities which they have access to within the Swedish system of tertiary education.The study is based on six deep-interviews, three with pupils and three with student mentors. Together with 131 surveys from the course given during the summer of 2014, and theories of John Dewey on ?Learning-by-doing?, the results show that pupils participation in SHS give them a better understanding for, and knowledge about their own educational responsibility.Another question this paper seeks to address is how significantly the SHS program is changing the pupil?s experience of education in general and their view upon higher education specifically.

BeteendeförÀndring och dess varaktiga resultat : En kvalitativ uppföljningsstudie av UmeÄ kommuns Kom igÄng-program

Society and the workplace are two factors that are important for the individual's health status. It is important that the individuals has the right skills to take care of their health. For organizations, it is important to strive for the welfare of their employees. This has proven to have a positive impact on work performance, reduced absenteeism and reduced costs for rehabilitation. In 2007, the local authorities in UmeÄ implemented a wellness offering for all employees working in the municipality administration.

Boulognerskogen : förslag till program för en stadslekpark

Boulognerskogen is a park in the central of Skövde that have had a health resort, paths for strolling, outdoor-bath, outdoor-sport areas and events. During the 1970:th there was a lack of interest for the park and very few visited it. By a motion from a resident in Skövde wich proposes that a city playground will be build in Boulognerskogen gave me an opportunity to investigate how the potential of the park can be used to create a funny and nice place to visit for children in company with adults. By a program that contains the main goals and design program for a city playground in Boulognerskogen, I wanted to present a proposal that could meet childrens needs to play and to use the conditions of the place to create places to play in, and where children in company with adults could be together. To reach this, I wanted to try different methods that could lead to a proposal that was well supported by children and adults, and wich was possible to use by the local authority in their further actions. The methods that I used was therefor an important part of the work. I have choosen to define the concept "city playground" as a greater playground situated in the center of the town that are suitable for outings and as a meetingplace, with a varation in playground attractions and promote children and adults to be together, aiming at younger children in the ages of 1-10 years in company with adults, but should also give space to activities of other groups.

Hur upplever ungdomar, pÄ vÀg att lÀmna gymnasieskolan, makten över sin framtid? : En kvantitativ undersökning.  

Syftet med studien var i första hand att studera ungdomars upplevelse av makt över sin framtid direkt efter avslutad gymnasietid. Med en enkÀtundersökning undersöktes 85 ungdomar i Ärskurs 3 pÄ gymnasieskolans omvÄrdnadsprogram, samhÀlls­vetenskapliga program, tekniska program, handelsprogram och naturvetenskapliga program gÀllande variablerna personlig attityd, subjektiva normer (socialt tryck) och upplevd kontroll. Ingen skillnad framkom mellan yrkes- eller studieförberedande program i attityd till beteende, dÀremot framkom skillnader vid jÀmförelse mellan de olika programmen, eleverna pÄ omvÄrdnadsprogrammet hade en statistiskt signifikant mer positiv attityd till det egna beteendet jÀmfört med det naturvetenskapliga programmet. En signifikant skillnad framkom ocksÄ mellan könen i attityd till beteende och upplevd kontroll dÀr tjejerna vÀrderade dessa variabler högre.Resultatet kan förklaras med att det bland flickor ses som mer acceptabelt att studera medan killarna snarare riskerar att fÄ en lÄg status om de fokuserar för mycket pÄ skolan. DÄ det i denna studie framkommer att attityden till det egna beteendet var en bra bit över medelvÀrdet visar den pÄ att en positiv attityd till att det egna beteendet Àr viktigt. De subjektiva normerna visade att den sociala pressen inte var sÄ stark hos respondenterna vilket Àr positivt dÄ det visar att eleverna inte upplever sig styrda av den egna sociala gruppen..

Polisens avspÀrrningar i samband med ordningsstörningar : PL 24 § förenlighet med EKMR art 5

This thesis has aimed to study steering process and institutionalization in the context of educational policy work. This has been conducted by using empirical material from the political decision-making process that preceded the implementation of a new national program on how principals should be educated and certified. By using an aggregated theoretical point of view containing new institutionalism and traditional Swedish curriculum theory, the process was analyzed from different perspectives. The results depict a process that contained several actors who tried to shape the principal education program differently. From the theoretical perspectives, the decision-making process could be understood as an act of both self-interest as well as trust in their own beliefs and cultural values.

LÀrares syn pÄ elevers grupparbete som en del i skolutveckling

Syftet med detta examensarbete Àr att belysa pÄ vilket eller vilka sÀtt lÀrare i gymnasieskolan förknippar elevers grupparbete med skolutveckling. Vilka pedagogiska tankar ligger bakom lÀrares anvÀndande av grupparbete som arbetsmetod, hur ser de pÄ att trÀna elever i grupparbete och hur ser de pÄ förhÄllandet mellan grupparbete och skolutveckling? Undersökningen Àr av kvalitativ karaktÀr dÀr metoden för insamling av data bestÄr av enskilda intervjuer med sju gymnasielÀrare som arbetar pÄ bÄde yrkesinriktade och studieförberedande program. Resultatet visar att lÀrarna som arbetar pÄ rent yrkesinriktade program framförallt ser elevers grupparbete som en förberedelse för deras framtida yrkesliv, medan lÀrare pÄ studieförberedande program tenderar att tala mer om vilken nytta grupparbete har för eleverna i skolsituationen. Vid en analys av hur lÀrarna ser pÄ att trÀna elever i grupparbete ser man att vissa av lÀrarna Àr mer konkreta i sitt resonemang kring om och hur de arbetar med att trÀna eleverna i grupparbete, medan vissa Àr mer abstrakta i sitt resonemang.

Gester för navigation i anvÀndargrÀnssnitt pÄ mobiltelefoner

AnvÀndandet av mobiltelefoner har blivit en del av vÄr vardag i dagens samhÀlle. Mobiltelefonindustrin Àr en miljard industri med stora företag som Motorola, Nokia och Sony Eriksson. De senaste Ären har det Àven kommit in nya aktörer pÄ marknaden som Apple med sin iPhone och Google med sitt mobiltelefons?operativsystem Android. Dessa aktörer har kommit ut med flera nya mobiltelefonmodeller som anvÀnder sig ut av pekskÀrmar.

En studie i arbetssÀtt för distansstudier pÄ högskola och universitet.

Den hÀr rapporten undersöker distansutbildningar vid Högskolan i Kalmar, pÄ Institutionen för kommunikation och design (IKD). Dels tas det upp hur IKD jobbar med distansstudier idag men Àven hur distansutbildning fungerar och hur man kan förbÀttra denna. Anledningen Àr att distansutbildningar idag Àr ett utvecklingsomrÄde dÀr det stÀndigt hÀnder nya saker. Distansutbildning Àr kanske pÄ vÀg att revolutionera sÀttet pÄ vilket vi idag bedriver utbildning, bÄde i grundskolan och upp till högskola/universitet.Uppdraget kommer frÄn lÀrarna pÄ IKD som kÀnner att de vill förbÀttra sin situation. Undersökningen genomfördes med hjÀlp av etnografiska studier dÀr undervisning observerades och lÀrare intervjuades.

Orsaker och motivation att gÄ pÄ ett valt program ur ett elevperspektiv -en jÀmförelse mellan ett yrkesinriktat program och ett studieinriktat program.

Bakgrunden till vÄrt val av ÀmnesomrÄde har uppkommit eftersom vÄr uppfattning Àr att den undervisning som sker i vÀrdegrundsfrÄgor, mÄnga gÄnger fungerar i klassrummen, ÀndÄ uppstÄr konflikter av olika slag utanför klassrummet, till exempel pÄ skolgÄrden eller i korridorerna. Syftet Àr att, genom en kvalitativ studie, undersöka lÀrares uppfattningar av villkor för vÀrdegrundsarbetets betydelse för eleverna i skolans tidiga Är. I studien analyseras hur lÀrare förstÄr samspelet mellan Ä ena sidan undervisning i vÀrdefrÄgor och Ä andra sidan elevers tillÀmpning i deras praktik. Metoden baseras pÄ enskilda intervjuer med sex lÀrare som arbetar i skolans tidiga Är. I studien redogörs kortfattat för tre perspektiv pÄ lÀrande, vilka Àr tolkade ur respondenternas utsagor.

Restinformation i elektroniska textdokument

Some word processing programs save information that not all users of the program are aware of. This information consists of a number of things. Example of that is who the writer of the document is, the time it took to write it and where on the computer the document is saved. Text that has been changed or removedcan also be saved. This information is not shown in the program and the user will therefore not be aware of its existence.

Samverkan mellan tvÄ lÀrarkulturer - en omöjlighet? : En studie med samverkan i fokus pÄ gymnasieskolans yrkesförberedande program

SammanfattningGymnasieskolan har genomgÄtt olika reformer vilka har fÄtt betydande konsekvenser för skolan. Införandet av kÀrnÀmnen pÄ samtliga program har lett till att gymnasieskolan befinner sig i ett krislÀge dÀr elever inte slutför sina studier eller ocksÄ tar studenten med icke godkÀnda betyg. Forskningen, som ligger till grund för debatten i skolan, menar att ÄtgÀrder bör genomföras. En av de ÄtgÀrder som lyfts fram Àr samverkan mellan kÀrnÀmneslÀrare och karaktÀrsÀmneslÀrare. Olika styrdokument för gymnasieskolan betonar ocksÄ samverkan.Syftet med denna studie Àr att beskriva olika lÀrares uppfattningar och erfarenheter av samverkan, samt att belysa vilka hinder och förutsÀttningar som lÀrarna ser för samverkan.

Konflikt mellan ansvarssubjekt vid preventivt och reparativt ansvar för miljöskador

This thesis has aimed to study steering process and institutionalization in the context of educational policy work. This has been conducted by using empirical material from the political decision-making process that preceded the implementation of a new national program on how principals should be educated and certified. By using an aggregated theoretical point of view containing new institutionalism and traditional Swedish curriculum theory, the process was analyzed from different perspectives. The results depict a process that contained several actors who tried to shape the principal education program differently. From the theoretical perspectives, the decision-making process could be understood as an act of both self-interest as well as trust in their own beliefs and cultural values.

<- FöregÄende sida 20 NÀsta sida ->