Sök:

Sökresultat:

21753 Uppsatser om Hästförsäkring - Sida 6 av 1451

LÀsförstÄelse ur elevperspektivElevintervjuer skolÄr 2 - 6

Syftet med studien Àr att genom samtal undersöka vilka uppfattningar och upplevelser elever i lÀsförstÄelseproblem har kring sin lÀsning Undersökningen Àr kvalitativ och bygger pÄ semistrukturerade intervjuer med femton grundskoleelever, skolÄr tvÄ till sex. Eleverna sÄg lÀsning som en mekanisk aktivitet. De uttryckte stor omedvetenhet om sin möjlighet att anpassa och anvÀnda strategier utifrÄn syftet med lÀsningen. Ett begrÀnsat ordförrÄd upplevdes som ett hinder för att förstÄ det lÀsta. Samtal och diskussioner tillsammans med vuxna och kamrater kring lÀsta texter förekom mycket sparsamt.

Flickor och dataspel

Uppsatsen behandlar flickors dataspelande. Det övergripande syftet med uppsatsen Àr att undersöka flickors vÀrderingar och attityder kring dataspelande och kring de dataspel de spelar. UtgÄngspunkten för uppsatsen ligger i det kvalitativa empiriska perspektivet. Undersökningen bygger pÄ fyra intervjuer. De teorier och den tidigare forskning som jag sett varit mest anvÀndbart behandlar attityder och vÀrderingar kring kön, och hur pojkar och flickor förhÄller sig till varandra nÀr de spelar dataspel.

E-learning : En empirisk undersökning om kunskapssynen hos fyra e-learningproducenter

Denna kandidatuppsats handlar om e-learning. Syftet med uppsatsen var att ta reda pÄ vilken kunskapssyn som e-learningproducenterna ger uttryck för.Undersökningen avgrÀnsades till fyra organisationer i Sverige som skapar e- learningutbildningar, vilka alltsÄ kallas för e-learningproducenter i uppsatsen. FrÄgestÀllningen löd: Vilken kunskapssyn framtrÀder hos organisationerna som deltagit i undersökningen?Syftet uppfylldes genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer samt dokumentanalys.DÀrefter, med verktyget diskursanalys och med grund i teorier kring omrÄdet, analyserades resultatet av undersökningen.Framför allt framtrÀdde tendenser kring social och konstruktivistisk syn pÄ lÀrande hos e-learningproducenterna. Dock kunde inte en enhetlig kunskapssyn för alla fyra e-learningproducenter urskiljas.De mest intressanta diskurserna var kunskap som mÀtbart, att kunderna inte köper pedagogik, respondenternas reflektioner kring kommunikation och interaktion samt problematisering kring teknikens begrÀnsningar..

Blogg om historia - bloggen som redskap för kommunikation kring historia

Syftet med detta examensarbete Àr att utforma en blogg som kan fungera som ett verktyg för kommunikation kring historia. Bloggens mÄlgrupp Àr elever pÄ grundskolans senare Är och intentionen med bloggen Àr att den ska stimulera ett intresse av historia sÄvÀl som ett historiemedvetande hos dess lÀsare. Arbetet grundas i en kvantitativ enkÀtundersökning kring mÄlgruppens intresse av historia och bloggar. Resultatet av arbetet Àr en, i teorin, uppbyggd blogg vid namn ?Historiabloggen?.

Hunden har fÄtt mig att inse att jag inte bara kan bli förbannad : En studie kring interaktion mellan barn/ungdomar och djur

I denna studie behandlas olika teorier kring barn och ungdomars sociala utveckling och lÀrande i integration med djur. Vidare exemplifierar studien hur detta arbete med djur kan bedrivas. Undersökningen innefattar ocksÄ vad högskoleutbildade pedagoger i förskolan och skolan har för attityder kring att integrera djur i den pedagogiska verksamheten. För att ta reda pÄ detta har vi anvÀnt oss av fÀltstudier baserade pÄ observationer, protokoll, intervjuer, och samtal.. I denna studie har Àven en enkÀtundersökning genomförts i syfte att ta reda pÄ attityder kring integration mellan barn/ungdomar och djur.

Skam : nÄgra professionella inom socialt arbete reflekterar kring begreppet

Uppsatsens syfte var att fÄ en bild av förestÀllningar, beskrivningar och reflektioner kring begreppet skam. Studien Àr uppbyggd kring en fokusgrupp bestÄende av fem professionella socialarbetare i Stor- Stockholm. Som gruppintervju ger fokusgrupp en bredare skala av idéer Àn i en individuell intervju dÄ beskrivningarna av begreppet vÀxer fram genom en mellanmÀnsklig dynamik. De yttre ramarna för fokusgruppen var att diskussionen skulle beröra relevans för det sociala arbetet, uttryck för skam, kön, och kulturella aspekter. Definitioner inom psykologin, socialt arbete, socialpsykologin och en funktionalistisk distinktion mellan skam och skuld har anvÀnts.

"Man fÄr inte bara ett nej!" : En studie om pedagogers förhÄllningssÀtt angÄende barns delaktighet och inflytande i förskolan.

Denna studie syftar till att undersöka de konsekvenser förskollÀraresförhÄllningssÀtt kring barns delaktighet och inflytande kan medföra för barnen iförskoleverksamheten. LÀroplanen för förskolan benÀmner barns delaktighet ochinflytande som nÄgot som ska genomsyra verksamheten tillsammans medsamhÀllets demokratiska vÀrderingar (Skolverket, 2010). DÄ lÀroplanen endastutgÄr frÄn strÀvansmÄl utan konkreta anvisningar för hur dessa aspekter skaintegreras i verksamheten Àr det pedagogernas tolkning och förhÄllningssÀtt kringÀmnet som styr. Detta gör att pedagogens förhÄllningssÀtt fÄr en viktig roll iverksamheten och Àr sÄledes bÄde intressant och viktig att undersöka ochreflektera kring. Undersökningen utgÄr frÄn en kvalitativ metod och bygger pÄobservationer samt ett eftersamtal med pedagogerna pÄ den aktuella avdelningen.Som teoretisk utgÄngspunkt anvÀnder vi oss av det sociokulturella- ochrelationella perspektivet, dÄ vi granskar samspelen och relationerna mellanpedagog och barn.

Hederskulturer och hedersrelaterat vÄld: uppkomst och betydelse

Uppsatsen belyser hederskulturer och hedersrelaterat vÄld frÄn olika perspektiv. Den besvarar frÄgor kring hedersbegrepp som har vuxit fram i Mellanöstern, men Àven i Nordeuropa och förklarar skillnader och likheter kring dessa. Uppsatsen beskriver ocksÄ vilka konsekvenser hederskulturen fÄr för mÀnniskor i Sverige idag..

OfficersbostÀllen : ett skÄnskt kulturarv att vÄrda.

Uppsatsen behandlar officersbostĂ€llen i SkĂ„ne frĂ„n indelningsverkets tid (1682-1901), med sĂ€rskild inriktning pĂ„ byggnadsvĂ„rds- och bevarandefrĂ„gor samt pĂ„ tillĂ€mpningen av lagstiftningen kring byggnadsminnen och annan kulturhistoriskt vĂ€rdefull bebyggelse.Uppsatsens tidsmĂ€ssiga fokus ligger pĂ„ 1850-talet. Den bygger pĂ„ arkiv- och fĂ€ltstudier kring det trettiotal av SkĂ„nes 50 officersbostĂ€llen som har karaktĂ€rshus uppförda enligt de av militĂ€ren faststĂ€llda typritningarna. Mer detaljerade undersökningar, uppmĂ€tningar och foto­grafering har genomförts kring tre vĂ€lbevarade bostĂ€llen, Örsjö, MĂ„nstorp och HjĂ€lmshult. Uppfölj­ningar har ocksĂ„ gjorts kring fem bostĂ€llen som har genomgĂ„tt mer om­fattande och inte helt önskvĂ€rda förĂ€ndringar. Sist i uppsatsen finns Ă„tskilliga tips för den som Ă€r intresse­rad av att vĂ„rda militĂ€ra bostĂ€llen och andra byggnader pĂ„ ett varsamt sĂ€tt..

?Man lÀr sig inte sÀrskilt mycket om man inte pratar om det? : En studie av gymnasieungdomars perspektiv pÄ undervisning kring frÀmlingsfientlighet och mÄngkultur

Syftet med denna studie Àr att undersöka gymnasieungdomars perspektiv pÄ undervisning kring frÀmlingsfientlighet och mÄngkultur. I min litteraturgenomgÄng har jag fÄngat upp vad forskningen kring dessa omrÄden menar Àr relevanta. Som datainsamlingsmetod valde jag att anvÀnda mig av gruppintervjuer. Sammanlagt deltog elva elever i undersökningen. Resultatet frÄn mina gruppintervjuer diskuteras sedan mot den forskning jag presenterat i tidigare avsnitt samt mot olika gymnasieskolans olika styrdokument.

Har man gjort det sjÀlv sÄ spelar man det : LÀrarattityder kring spelprogrammering i gymnasieskolansgrundlÀggande programmeringskurser

Elektroniska spel har gÄtt frÄn att vara en hobby för en handfull nördar i en kÀllare till att bli en oerhört stor del av vÄr kultur. Mobilspel, datorspel och TV-spel spelas av allt fler.Om ungdomar nu Àr intresserade av spel, och intresse gör att man blir mer engagerad och lÀr sig mer, sÄ borde det innebÀra att den pedagog som lyckas anvÀnda sig av elevernas spelintresse i sin undervisning fÄr stor fördel av detta. I det hÀr examensarbetet var mitt mÄl att undersöka programmeringslÀrare pÄ gymnasienivÄs attityder till, anvÀndning av och resonemang kring att anvÀnda spelprogrammering som pedagogiskt verktyg. Syftet med detta var att skapa kunskap kring huruvida spelprogrammering skulle kunna spela en större roll Àn vad det gör idag..

Ska vi leka med nÄ't? : - En studie om leksaksutbudet pÄ tvÄ förskolorsamt tvÄ pedagogers argument kring valet avleksaker.

Följande studie handlar om leksaksutbudet pÄ tvÄ förskolor i SmÄland. Leksaksutbudet harkartlagts och pedagogernas argument kring sina val av leksaker, har undersökts. I min studiehar jag valt en kvalitativ forskningsansats dÀr jag har observerat leksaksutbudet samtintervjuat pedagogerna pÄ förskolorna. Tidigare forskning ger en överblick pÄ hurleksaksutbudet sÄg ut för ca 20 Är sedan och beskriver vikten av att förskolepersonal gör ettaktivt val dÄ leksaker köps in. Det finns olika syn pÄ vilka leksaker som lÀmpar sig bÀttre Ànandra.

Informationsutbyte och den skattskyldiges rÀttigheter : StrÀvan efter ett hÄllbart system

Författarna till denna studie har gjort en kvalitativ studie kring ungdomars och unga vuxnasdrogvanor samt vilka narkotika preparat som Àr vanligast dem. Uppsatsen bygger pÄ informantersutsagor kring narkotika situationen samt det preventiva arbetet i Norrköping..

SamhÀllsinstansers syn pÄ och arbete kring vÄld i samkönade parrelationer

Syftet med denna uppsats var att undersöka hur olika samhĂ€llsinstansers syn pĂ„ vĂ„ld i samkönade parrelationer och vad de gör för att arbeta kring denna problematik. Ämnet studerades med en kvalitativ ansats. Urvalet av den teoretiska populationen utfördes genom strategiskt urval. Den insamlingsmetod som anvĂ€ndes för data var delfimetoden. Vid analysen anvĂ€ndes tidigare forskning samt queerteorin som teoretisk utgĂ„ngspunkt.

SÄng och rörelse ger sprÄket en garanterad skjuts

"SÄng och rörelse ger sprÄket en garanterad skjuts" skriven av Alexander Arndorw och Maria Carlsson handlar om hur medvetna dagens pedagoger Àr kring musikens pÄverkan pÄ barns sprÄkutveckling. Vi har utfört en kvalitativ studie vars syfte Àr att undersöka medvetenheten kring musikens pÄverkan pÄ barns sprÄkutveckling. Detta har gjorts med fyra pedagoger som arbetar i grundskolans tidigare Är. Av dessa Àr tvÄ klasslÀrare och tvÄ musikpedagoger. Undersökningens tvÄ frÄgestÀllningar lyder "Hur resonerar klasslÀrare kring anvÀndandet av musik som en metod för att utveckla barns sprÄkande?" och "Hur resonerar musikpedagoger kring anvÀndandet av musik som en metod för att utveckla barns sprÄkande?".

<- FöregÄende sida 6 NÀsta sida ->