Sök:

Sökresultat:

21753 Uppsatser om Hästförsäkring - Sida 54 av 1451

Rural-urban arbetskraftsmigration i Kina : En studie om den flytande befolkningens villkor pÄ den urbana arbetsmarknaden

MÀn utsatta för vÄld i nÀra relationer Àr en mÄlgrupp som fÄr begrÀnsad uppmÀrksamhet i vÄrt samhÀlle. Syftet med denna studie har varit att undersöka hur mÀn utsatta för vÄld i nÀra relationer bemöts av sociala aktörer, som myndigheter, ideella organisationer och kommunala projekt som arbetar med mansfrÄgor. För att fÄ en djupare förstÄelse av bemötandet anvÀnde vi en kvalitativ metod och genomförde semistrukturerade intervjuer. Respondenterna som intervjuades var aktiva inom ovannÀmnda verksamheter, och hade varit i kontakt med mÀn utsatta för vÄld i nÀra relationer.Den teoretiska utgÄngspunkten i studien har frÀmst varit Connells teori kring maskuliniteter. Resultaten visar att verksamheterna i denna studie bland annat arbetar individuellt och psykosocialt med mÄlgruppen.

Fenomenet barn i behov av sÀrskilt stöd? Förskolepedagoger om barn i behov av sÀrskilt stöd, The phenomenon children with special needs? Pre-school teachers about children with special needs

ProblemomrÄdet vi har valt att undersöka och skriva om Àr vad förskollÀrare har för uppfattningar om fenomenet barn i behov av sÀrskilt stöd samt hur de bemöter de hÀr barnen. Vi har utgÄtt ifrÄn ett pedagogperspektiv nÀr vi har skrivit den hÀr uppsatsen. Anledningen till att vi valde just pedagogperspektivet Àr att vi var nyfikna pÄ hur pedagogerna stÀllde sig till det ovan nÀmnda fenomenet. Syftet med examensarbetet Àr att fÄ ta del av pedagogernas tankar kring fenomenet barn i behov av sÀrskilt stöd. Vi hoppas Àven kunna ta med oss deras resonemang och idéer kring fenomenet barn i behov av sÀrskilt stöd ut i vÄrt yrkesliv..

E-auktioner - Identifiering av kritiska aspekter och resonemang kring konkurrensfördelar

ProblemomrÄde: E-auktioners dynamiska karakteristik skapar betÀnkligheter hos köparen, som mÄste bemötas av sÀljare, och som stÀller krav pÄ sÀljare att tydligt utskilja sig i konkurrensen om kunderna. Behovet av en tydlig position pÄ marknaden för e-auktioner bemöts inte av teorin, dÀr ingen övergripande studie av fenomenet stÄr att finna, och dÀr forskning kring sÀljarens perspektiv pÄ e-auktioner Àr ovanligt. Syfte: Syftet Àr att identifiera och analysera kritiska aspekter inom fenomenet e-auktioner, samt att med denna grund resonera kring hur sÀljare kan skapa varaktiga konkurrensfördelar. Metod: Beskrivning av köpprocess och kartlÀggning av e-auktioners bakomliggande dimensioner Àr grundade i observationer pÄ marknadsplatser för e-auktioner. Analyser dÀr kritiska aspekter identifieras, och dÀr resonemang kring varaktiga konkurrensfördelar förs, Àr baserade pÄ litteraturstudier, observationer och analys av sekundÀrmaterial.

LÀraren och det specialpedagogiska arbetet i en skola för alla

Syftet med denna uppsats Àr att tydliggöra sambandet mellan lÀrare och specialpedagog/ speciallÀrare och vilken instÀllning lÀrare har till det specialpedagogiska arbetet. Studien omfattar en attitydundersökning i enkÀtform med 32 medverkande klasslÀrare för skolÄren 1-6 pÄ tre skolor i tre olika kommuner. Resultaten visar att de flesta av lÀrarna upplever att man har möjlighet att diskutera special-pedagogiska frÄgor i arbetslaget. Flertalet efterlyser handledning i större utstrÀckning Àn idag. Regelbunden handledning, sÄvÀl individuellt som i arbetslaget, Àr dock relativt sÀllsynt förekommande enligt studien.

Matematik i förskolan : en intervjustudie kring pedagogers uppfattningar om hur de synliggör matematik

Syftet med studien Àr att med hjÀlp av intervjuer, skapa inblick i hur pedagoger uppfattar att de synliggör matematik pÄ förskolan. Var ser pedagoger matematik, hur undervisar de kring matematik och vilket förhÄllningssÀtt har de till Àmnet? I studien undersöks i vilka situationer pedagoger anser att de ser att barn lÀr matematik. I tidigare forskning och av resultat i studien, pÄvisas att pedagoger Àr de förebilder som kan fÄ barn att uppleva vardagsmatematik. I barns lÀrande av matematik, beskriver studien pedagogens roll ur ett sociokulturellt perspektiv kring Àmnet matematik i interaktion och mediering.

?Det finns sÄ mycket saker som krÀnker? En kvantitativ studie om ungdomars syn kring krÀnkningar pÄ sociala medier samt skolkuratorns roll i arbetet mot detta.

KrÀnkningar pÄ nÀtet Àr ett relativt nytt begrepp. MÄnga kÀnner nog igen det som nÀtmobbning. Den senaste tiden har det uppmÀrksammats en rad olika fall i media angÄende krÀnkningar pÄ nÀtet. Den forskning som finns idag berör frÀmst mobbning som begrepp och det finns en brist pÄ studier kring krÀnkningar pÄ nÀtet. Ungdomar Àr en grupp som i stor utstrÀckning anvÀnder sig av nÀtet som ett sÀtt att kommunicera.

STEREOTYPISK OMSLAGSDESIGN : En studie kring stereotypa element pÄ spelomslag inom actiongenren

Arbetet undersöker om bildanalytiska studier kan anvÀndas som utgÄngspunkt i samband med formgivning av spelomslag representativa för actiongenren och som tilltalar dess huvudmÄlgrupp, utan att bygga pÄ genremÀssiga stereotyper. Inledningsvis diskuteras fysionomi och arketyper för att visa pÄ skillnader kontra begreppet stereotyp. DÀrefter skapas en grund för uppfattningen om stereotyper med hjÀlp av socialpsykologisk forskning som leder in pÄ aktuell forskning kring generalisering i spel. Samtidigt diskuteras metoder som kan anvÀndas för att analysera visuella uttryck. Undersökningen inleddes med en bildanalys av tre aktuella spelomslag. Bildanalysen fungerade dÀrefter som utgÄngspunkt i samband med designarbetet kring tre spelomslag, som fick olika designelement med syftet att undersöka arbetets frÄgestÀllning.

?Den största faran med samverkan Àr att man tror det Àr enkelt? -Upplevelser av samverkan sett ur socialsekreterarnas synvinkel.

Studiens syfte har varit att undersöka socialsekreterarnas upplevelser av den samverkan de medverkar till i sin yrkesroll kring barn och unga med sammansatt problematik. DÀrigenom hamnade fokus pÄ den samverkan som bedrivs med BUP och skola.Studiens frÄgestÀllningar Àr: ? Vilka faktorer pÄverkar samverkan kring barn och unga med sammansatt problematik? ? Hur ser socialsekreterarna pÄ sin egen roll vid samverkan kring barn och unga med sammansatt problematik?? Hur kan samverkan förbÀttras i framtiden, gÀllande barn och unga med sammansatt problematik, enligt litteraturen, informanterna vid djupintervjuerna och socialsekreterarna?Studien har en kvalitativ ansats med fenomenologisk inriktning dÄ studien försöker fÄnga socialsekreterarnas upplevelser av samverkan. I syfte att besvara studiens frÄgestÀllningar genomfördes fokusgruppssessioner med socialsekreterare. Utöver fokusgruppen genomfördes tvÄ djupintervjuer med personer som Àr vÀl insatta i samverkan i syfte att nÄ ett metaperspektiv gÀllande socialtjÀnstens samverkan.

Kvartslivskrisen - En kvalitativ studie om unga mÀnniskors vuxenblivande

SammanfattningUppsatsen syfte Àr att undersöka begreppet kvartslivskris. Kvartslivskrisen Àr en definition pÄ de kÀnslor unga mÀnniskor har kring sin identitet och sitt vuxenblivande. Vuxenblivandet för 80-talister idag beskrivs som en förlÀngd process med mÄnga olika val att ta stÀllning till vilket resulterar i oroskÀnslor kring den egna identiteten och framtiden. Kvartslivskrisen Àr inget allmÀngiltigt begrepp utan jag vill med denna undersökning se om de definitioner jag lÀst mig till kan sÀgas stÀmma över med informanternas upplevelser av verkligheten.För att ta reda pÄ detta har jag genomfört fyra kvalitativa intervjuer med informanter födda under 1980-talet.De resultat som har framkommit ur analysen tyder pÄ att mÄnga av de kÀnslor som informanterna upplever stÀmmer överens med de kÀnslor som karakteriserar kvartslivskrisen, jag har dock i den avslutande diskussionen uteslutit ordet kris och vÀljer att endast anvÀnda mig av ordet kvartsliv för att beskriva informanternas upplevelser kring sitt vuxenblivande. Resultaten stÀmmer ocksÄ med den tidigare forskning jag inför uppsatsen har tagit del av, dÀr ungdomars vuxenblivande analyseras i förhÄllande till samhÀllets alltmer individualistiska och globala tendenser. Nyckelord: Kvartslivskris, individualitet, vuxenblivande.

Flickor i prinsessklĂ€nningar och pojkar i piratklĂ€der. Åtta förskollĂ€rares tankar kring att arbeta med genus utfrĂ„n barnlitteratur

BakgrundI inledningen av bakgrunden förtydligas centrala begrepp som Àr relevanta för undersökningen. DÀrefter synliggörs vad LÀroplanen för förskolan beskriver om Àmnet genus. Barnlitteraturen beskrivs ur ett historiskt perspektiv med fokus pÄ genus. Bakgrunden berör Àven nationell och internationell forskning som synliggör genus i förhÄllande till barnlitteratur ur olika perspektiv. Undersökningens teoretiska ram grundar sig pÄ Probsts teori kring litteratur och Connells genusteori.SyfteSyftet med studien Àr att undersöka förskollÀrares tankar kring att bedriva ett medvetet arbete kring genus utifrÄn barnlitteratur.FrÄgestÀllningar? PÄ vilket sÀtt anser förskollÀrarna att barnlitteratur kan anvÀndas vid arbete med genus?? Anser förskollÀrarna att framstÀllningen av pojkar respektive flickor i litteraturen pÄverkar barnens uppfattning av genus?? Vilken betydelse anser förskollÀrarna att de har i arbetet med genus i förskolans verksamhet?MetodUndersökningen utgÄr ifrÄn en kvalitativ metod med intervju som redskap.

Bokstavssymbolens olika betydelser

Syftet med denna uppsats var att undersöka elevernas förstÄelse kring bokstavssymbolens kontextuella beroende. För att uppfylla detta fick 93 elever, som lÀser matematik C, genomföra ett skriftligt test. Resultaten visade att eleverna hade mycket svag förstÄelse kring bokstavssymbolens kontextuella beroende. En tredjedel av eleverna trodde att bokstavssymbolerna ibland skulle uppfattas som nÄgot som saknar mening istÀllet för kvantiteter, medan Äterstoden hade svÄrt att skilja bokstavssymbolens olika betydelser Ät. Som slutsats kunde jag ponera att det Àr viktigt att lÀraren tydligt demonstrerar hur bokstavssymbolen ska uppfattas i varje given kontext, men ocksÄ vad i kontexten som avgör betydelsen..

Kulturmedvetenhet i skolan

Examensarbetet handlar om hur eleverna upplever igenkÀnnandet av sin egen kultur i skolan och vad pedagogerna gör för att eleverna ska kÀnna igen sig. Barngruppen bestÄr av barn frÄn Äldrarna sju Är upp till fjorton Är frÄn olika skolor och kulturer i Malmö stad. Pedagogerna kommer ocksÄ frÄn olika kulturer och frÄn olika skolor och delar av Malmö. En intervju med en bitrÀdande rektor i Malmö som aktivt arbetat med kultur i flera Är och information om brobyggare projektet och om en brobyggare i Malmö. Syftet med examensarbetet Àr att ta reda pÄ elevernas upplevelser och erfarenheter av igenkÀnnandet av sin kultur i skolan och vad pedagogerna gör för att nÄ mÄlen i Lpo 94 gÀllande kultur.

Pedagogisk dokumentation i förskolan. En studie om pedagogers resonemang kring pedagogisk dokumentation i förskolan. Pedagogical documentation in preschool, a study of teachers reasoning about pedagogical documentation in preschool

Syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur pedagoger resonerar kring pedagogisk dokumentation ute i verksamheten. Vad och varför dokumenterar pedagogerna? Vad ser pedagogerna för möjligheter respektive hinder med pedagogisk dokumentation som verktyg? och Àven hur barnen involveras i detta arbete. Vi har valt att anvÀnda oss av kvalitativa intervjuer och enkÀtundersökningar. Svaren har sedan analyserats med hjÀlp av relevant litteratur.

Textila ljudabsorbenter : En textanalys av forskningsarbeten om textila fibrer och buller

Arbetets syfte Àr att genom en textanalys av olika forskningsarbeten upptÀcka sambanden mellan textila fibermaterial, buller och ohÀlsa med inriktning mot det öppna kontorslandskapet och det lÄgfrekventa ljudet. UtifrÄn syftet besvaras följande frÄgestÀllningar: Vilka kunskapsomrÄden blir synliga vid tillverkning av textila ljudabsorbenter med inriktning mot det lÄgfrekventa ljudet? Vilka kunskapsomrÄden kan en tillverkare av textila ljudabsorbenter behöva belysa utifrÄn ett specifikt ljudproblem? FrÄgestÀllningen besvaras genom en kvalitativ dokumentstudie dÀr textmaterialet bestÄr av forskningslitteratur, facklitteratur och artiklar. Syftet Àr att utveckla nya perspektiv kring textila ljudabsorbenter. Genom att ge inblick kring ljudets beteende och skapa insikter kring hur buller pÄverkar hÀlsan.

FrÄn förskola till förskoleklass : Kommunikation vid övergÄng

Syftet med studien Ă€r att studera vilka uppfattningar som pedagoger i förskola och pedagoger i förskoleklass har kring överlĂ€mning av information. Undersökningen fokuserar pĂ„ hur pedagogerna uppfattar att de arbetar med detta och hur de ser pĂ„ kommunikationen mellan varandra. Även vilken information som de anser Ă€r relevant att ge vidare och varför information ska ges vidare dĂ€r bĂ„de fördelar och nackdelar tas upp. Sju kvalitativa intervjuer genomfördes i VĂ€sternorrlands lĂ€n, i tvĂ„ olika kommuner. Fyra av intervjuerna skedde med förskolepedagoger och tre med förskoleklasspedagoger.

<- FöregÄende sida 54 NÀsta sida ->